Favorit bland SAAB-flygplan?

Favorit?

• Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vilket är din favorit av följande flygplan tillverkade av SAAB?

SAAB 21R (1949-1957)
SAAB:s första stapplande steg in i jetåldern, man bytte förenklat ut propellern mot en jetmotor på J21. Ett svårfluget och farligt flygplan som dessutom ganska snabbt ansågs otillräckligt i jaktrollen jämfört med Mustang och Vampire varför de flesta ombeväpnades till attackflygplan.

SAAB 29 Flygande Tunnan (1951-1970)
En ikon, kanske det mest klassiska svenska flygplanet och under några år kanske ett av de främsta i världen. Tiden sprang dock snabbt ifrån denna generations flygplan.

SAAB 32 Lansen (1955-1997)
Utgjorde under stora delar av Kalla kriget det svenska attackflyget. E1 "ÖB:s klubba", avsett att stoppa den Sovjetiska invasionsflottan som aldrig kom. Bar tidigt sjömålsrobot. Fanns även i andra versioner än attack och flög som telekrigsflygplan in mot 2000-talet. Första SAAB:en genom ljudvallen.

SAAB 35 Draken (1960-1999)
Stommen i det svenska luftförsvaret på 1960 och 1970-talen, det första systemflygplanet som integrerades med STRIL 60, ordentlig jaktradar och jaktrobot, dessutom Mach 2.0+ förmåga. Konstruerades som interceptor men mot slutet av sitt liv var den en formidabel dogfighter på låg höjd, i Danmark kunde attackversionen mäta sig med F-16 Falcon i vissa avseenden. Nästan 50 år i tjänst.....

SAAB 37 Viggen (1972-2005)
Egentligen två flygplan med samma skal, AJ(S)37 var ersättaren till Lansen och en mycket enklare version än den senare JA37 som skulle utgöra jaktflyget tillsammans med de moderniserade J35J under 1980 och 1990-talet. Datalänk, modern avionik och uppgraderade vapensystem gjorde JA37 kompetent, men frågan är om vi inte halkade efter jämfört med Öst till den mäktiga JA37D kom.....

SAAB 39 Gripen (1996-????)
Behöver väl ingen närmare presentation?

Bifogat

• 21R.jpg
    21R.jpg
    2.8 KB · Visningar: 677
  • 29.jpg
    29.jpg
    2 KB · Visningar: 668
  • 32.jpg
    32.jpg
    1.6 KB · Visningar: 662
  • 35.jpg
    35.jpg
    3.2 KB · Visningar: 686
  • 37.jpg
    37.jpg
    3.1 KB · Visningar: 684
  • 39.jpg
    39.jpg
    2.5 KB · Visningar: 672
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Borde inte SK60 vara med?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
De är nog alla ikoner beroende på vilken generation man tillhör. För de äldre har nog Tunnan en speciell plats. Det är det enda planet som varit i krigszon - Kongo. Ansågs väldigt avancerat för sin tid. Det har ju även ett lite speciellt ljud. Själv är jag nog benägen att välja Draken för sin formgivning. Viggen för sin brutalitet. Mest intetsägande är nog Gripen. Tids nog kommer nog även det att få ikonstatus. Än är det inte där.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Borde inte SK60 vara med?

Alltså det var flera som jag funderade på att inkludera, Fpl 60 var en, Fpl 17 och 18 två andra...men sen begränsade jag mig till reaktionsdrift och rena stridsuppgifter. Listan skulle bli för lång annars....

okej.. nu tänkte du att det är många som är insatta i hur modellerna funkar och ser ut eller?

Bra synpunkt! Åtgärdar....

Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Alltså det var flera som jag funderade på att inkludera, Fpl 60 var en, Fpl 17 och 18 två andra...men sen begränsade jag mig till reaktionsdrift och rena stridsuppgifter. Listan skulle bli för lång annars....

Nice! :tummenupp Flygplan kan vara snygga, men alla lägger inte märke till vilken modell man ser...
Prestanda och årtal är oxå intressant...

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Nice! :tummenupp Flygplan kan vara snygga, men alla lägger inte märke till vilken modell man ser...
Prestanda och årtal är oxå intressant...

Looks > all.

Nuf said:
drakkenlarge.jpg

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
tunnan såklart! coolast

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nån som vet hur uppdaterade Gripen står sig mot sina internationella konkurrenter egentligen? Är det mest svågerpolitik och mutor som bestämmer olika nationers uppköp?

Tycker man såg/hörde stridsflyg mycket oftare när man var liten. Hur är det med aktiviteten hos flygvapnet, nån som är insatt? Kanske mest beror på att man inte bor på samma ställe som gör att man aldrig ser dem. Synd, det är mäktigt.

Flygvapnet måste väl vara den gren av försvaret där Sverige stått sig bäst internationellt, håller det fortfarande hög klass?

Go nutz, alla flygnördar och messerschmittar! Berätta. :yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Fpl 60 hade ju förvisso stridsuppdrag som Lätt Attack, men jag förstår att den inte kom med, annars är det ett slankt och vackert plan i luften, dock undermotoriserat.

När jag gjorde min KFÖ så blev inte en enda SK60LA nerskjuten och alla fullföljde sina uppdrag, men någon större betydelse som stridsflyg lär den inte ha.

Därför la jag min röst på Fpl 21, ett plan byggt utan datorsimuleringar utan helt baserat på "guesstimate" beräkningar...
Visst, från början slocknade motorerna vid brant dykning och planen satt som plogpinnar i backen, men dom löste det med så småningom.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du ska inte sitta här och tycka, du ska gå ut i vedbon och bygga färdigt din egen jetmotor! Basta!

Jag har ju inget att läsa när projektet står still....

Elffors den drummeln glömde ju NGV-skenorna som han skulle ta med sig upp till mig, så idag passade jag på att ta Svemo-licensen på MSDR-tävlingen i Östersund. Imorrn blir det elimineringar och förmodligen the walk of shame tillbaka från lådan med tidkort...

På måndag är semestern slut så då lär det väl börja byggas igen, så hav förtröstan.:)

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Draken och Viggen. Går helt enkelt inte o bara ta en, den ena har nåt som inte den andra har.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
J21 (icke R) var mig veterligen första planet med katapultstol. Det är ju en intressant del att tillföra i historiken. SAAB, först igen :)

För mig är dock 35:an storfavorit.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Både tunnan och lansen är vansinnigt läckra men rösten hamnade på draken.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning