Fazer-tråden

Jelzin

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Ingen stad
Hoj
2001, Yamaha FZS Fazer 600
Är det nån som inte kommit ur vinterdvalan ännu?
Det kan man säga att det finns, ja.

Har iofs kört den tidigare i vintras för att hålla den igång och titta till den. Men annars finns inte alltid tiden när man studerar en bit från hemorten. Tyvärr skall jag tillägga!
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Är det nån som inte kommit ur vinterdvalan ännu?

Jag tog min premiärtur för säsongen den 28'e februari, kallt om vantarna. Drog till besiktningen med blankt papper och beröm den 29'e februari, sen direkt hem till verkstan och montera på Leo Vince-sliponet samt ett k&n-filter.

Har du inte bestyckat om förgasarna samtidigt? Måste väll gå väldigt snålt annars om du öppnat upp på både luft och avgassidan.


Tog min premiärtur igår. Blev 33 mil varav 23 mil på Gelleråsen. Fazern funkar faktiskt riktigt bra på storbana, lite mera vrid längre ner i registret skulle inte skada men men. Är faktiskt riktigt nöjd med fazern, det enda som jag kan klaga på är att det är väldigt kraftig benvinkel vilket gör att jag får ont i knäna. I och för sig inget som jag har tänkt på vid vanlig körning men det blir väll lite annan åkstil vi bankörning än gatkörning.
 

Jelzin

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Ingen stad
Hoj
2001, Yamaha FZS Fazer 600
Ska byta olja nu i dagarna. Enligt boken ska man ha ett specialverktyg från Yamaha. Dock verkar det var lite struligt att få tag i.

Det är ju inte väldigt mycket utrymme för en filterborttagare. Blir nog till att köra på skruvmejselmetoden, om någon annan inte har en bättre idé?
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Ska byta olja nu i dagarna. Enligt boken ska man ha ett specialverktyg från Yamaha. Dock verkar det var lite struligt att få tag i.

Det är ju inte väldigt mycket utrymme för en filterborttagare. Blir nog till att köra på skruvmejselmetoden, om någon annan inte har en bättre idé?

Använd följande verktyg simpelt och billigt!:D

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82505

Eller:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22538409
 

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Är det nån som inte kommit ur vinterdvalan ännu?

Jag tog min premiärtur för säsongen den 28'e februari, kallt om vantarna. Drog till besiktningen med blankt papper och beröm den 29'e februari, sen direkt hem till verkstan och montera på Leo Vince-sliponet samt ett k&n-filter.

Bilder finns på

http://hohohohohohohockeyfrilla.blogg.se/1204299412_jag_mekkar_en_jag_mek.html

Men sen dess har det varit stiltje. Har det varit fint och varmt väder så har jag varit tvungen att jobba, och när jag varit ledig har det varit saker som gått före. Men nästa vecka blir det Floalt och Lagarallyt om vädret håller i sig. Alltid trevligt att åka ner till Halland och svinga bägare med grabbarna från Vurpans Vänner...

Hallå Urbo!

Är du nöjd med slip-on'et?


Mvh Jimmy
 

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tranås
Hoj
Vässad Fazer 1000
Jag är skitnöjd med sliponet. Det mullrar gott, och ger estetiken ett extra pluspoäng.

Angående att bestycka förgasarna så är det fler som har sagt att han kommer bluddra för att den får för mycket luft och att jag måste choka under körning, men hela motorn beter sig precis som den ska. Och jag inbillar mig att det är mer klipp i den nu. Jag körde både ensam och med passagerare i lördags, och det var inga som helst problem. Jag skulle nog vilja påstå att kn-filtret borde sitta original på våra hojar.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Jag är skitnöjd med sliponet. Det mullrar gott, och ger estetiken ett extra pluspoäng.

Angående att bestycka förgasarna så är det fler som har sagt att han kommer bluddra för att den får för mycket luft och att jag måste choka under körning, men hela motorn beter sig precis som den ska. Och jag inbillar mig att det är mer klipp i den nu. Jag körde både ensam och med passagerare i lördags, och det var inga som helst problem. Jag skulle nog vilja påstå att kn-filtret borde sitta original på våra hojar.

Det är inte några avgassmällar vid gasavslag? Kollat färgen på stiften efter byte av ljud och luft?
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Vet att diskussionen varit uppe tidigare i tråden, men hittar inga bilder. Skulle vilja se ett foto på en 600 2001->2003 med Double Bubble, nån som kan ordna???
 

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tranås
Hoj
Vässad Fazer 1000
Några avgasknallar blir det inte heller med kn-filter och slipon. Visserligen har jag insatsen i, men det vet jag inte hur mycket det påverkar.

Stiften har jag aldrig haft dän, har ju bara kört 70 mil med nya filtret o dämparn... men i höst blir det service, och då ska det bli intressant att se hur de ser ut...

Jag är helt enkelt skitnöjd med kombinationen. Bike's mc-demontering har ju dessa kn-filter till våra bågar för 350 plus frakt, så för er som fortfarande funderar, ring dom och köp ett filter ni också...
 

Palle2

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fazer 600
Vet att diskussionen varit uppe tidigare i tråden, men hittar inga bilder. Skulle vilja se ett foto på en 600 2001->2003 med Double Bubble, nån som kan ordna???

Och gärna på 98-01 med :) . 100+ är inte så skojigt på hojjen. Då gäller det att spänna nacken. Funderar på DB-glas på hojjen men vet inte riktigt om det blir märkbar skillnad.

Äntligen är säsongen igång. :D
 

JimmieFazer

Detta e livet....
Gick med
2 May 2008
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha Fz600 02a
Hej

Hej allesamman!! Jag heter Jimmie och ska köpa min första hoj nu på tisdag, det blir en Yamaha Fazer 600 02a.. Hoppas man är välkommen att hoppa rakt in här hos er!

ha de gott
/jimmie
 

JimmieFazer

Detta e livet....
Gick med
2 May 2008
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha Fz600 02a
Tvättat, vaxat och slängt batteriet på laddning idag. Känns sjukt bra!


Tjena...
Är du nöjd med ditt köp av fazer???
jag ska köpa min första hoj nu på tisdag och jag har långt om länge med mycke diskutioner hit och dit bestämt mig för att de blir just en Fazer 02a..tänkte bara höra hur du tycker den går???
ha de
/JIMMIE
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Hej allesamman!! Jag heter Jimmie och ska köpa min första hoj nu på tisdag, det blir en Yamaha Fazer 600 02a.. Hoppas man är välkommen att hoppa rakt in här hos er!

ha de gott
/jimmie

Hallo Jimmie! Välkommen i gänget du blir säkert nöjd! :tummenupp
 

JimmieFazer

Detta e livet....
Gick med
2 May 2008
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha Fz600 02a
Hallo Jimmie! Välkommen i gänget du blir säkert nöjd! :tummenupp


Tjena!
haha asså ja känner mig som en fyraåring på julafton, helt sjukt va sugen ja är på att få hem hojen och ut och övningsköra till en början.. :yoparty haha
Jag har dock en fråga om du vet, eller om någon annan vet, vad gör ungefär en fazer 600 02a 0-100km/h på?? töntig fråga men ja är lite sugen på att veta bara hehe
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Tjena...
Är du nöjd med ditt köp av fazer???
jag ska köpa min första hoj nu på tisdag och jag har långt om länge med mycke diskutioner hit och dit bestämt mig för att de blir just en Fazer 02a..tänkte bara höra hur du tycker den går???
ha de
/JIMMIE

Jag är sjukt nöjd. Är min första hoj och har kört en sisådär 250 mil hittills i år.
Riktigt rolig att köra, men det är absolut ingen Sporthoj av den hårda skolan.
Pigg och glad med härligt vrid hela vägen. Det jag kan jämföra med är att den
slår en Z750 (-07) på fingrarna men går back mot en vfr 800 vtec (-06).

En riktigt lättkörd hoj!

EDIT: 3,8 s 0-100!!!
 
Last edited:

JimmieFazer

Detta e livet....
Gick med
2 May 2008
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha Fz600 02a
Jag är sjukt nöjd. Är min första hoj och har kört en sisådär 250 mil hittills i år.
Riktigt rolig att köra, men det är absolut ingen Sporthoj av den hårda skolan.
Pigg och glad med härligt vrid hela vägen. Det jag kan jämföra med är att den
slår en Z750 (-07) på fingrarna men går back mot en vfr 800 vtec (-06).

En riktigt lättkörd hoj!


EDIT: 3,8 s 0-100!!!


ok..låter bra!! Jag tänkte först köpa en Yamaha R6a men efter att jag pratat med många så fick jag rådet att de inte är så smart att börja med en R6a med tanke på att jag inte kört speciellt mkt tidigare och ska lära mig nu..men men..??
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
ok..låter bra!! Jag tänkte först köpa en Yamaha R6a men efter att jag pratat med många så fick jag rådet att de inte är så smart att börja med en R6a med tanke på att jag inte kört speciellt mkt tidigare och ska lära mig nu..men men..??

Är nog vettigt, resonerade också lite så.
Sen e den ju sjukt mycke billigare att äga med...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top