Fazer-tråden

JimmieFazer

Detta e livet....
Gick med
2 May 2008
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha Fz600 02a
Modellen är inreggad av Yamaha när den kom till Sverige på 49kw. Dock är det 95Hk på hojjen så det är bara att tacka och ta emot. Billigare försäkring är ju inte helt fel.


aha!, tackar för svaret.. Ok, så jag har alltså 95Hk i min hoj fast det är 49kw från början?? Ja har läst att vissa har 78hk i sina hojar, hur kommer de sig? det är grymt bra för billigare försäkring och jag klagar inte på effekten för den går alldeles utmärkt, bra tryck i den, iaf för mig eftersom det är min första hoj..:)
 
Last edited:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
aha!, tackar för svaret.. Ok, så jag har alltså 95Hk i min hoj fast det är 49kw från början?? Ja har läst att vissa har 78hk i sina hojar, hur kommer de sig? det är grymt bra för billigare försäkring och jag klagar inte på effekten för den går alldeles utmärkt, bra tryck i den, iaf för mig eftersom det är min första hoj..:)

Nej, det har aldrig varit 49 kW, den är bara inreggad med det!
Är 95 friska kusar under skalet.

Kul att du är så nöjd!!! :yoparty
 

JimmieFazer

Detta e livet....
Gick med
2 May 2008
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha Fz600 02a
Nej, det har aldrig varit 49 kW, den är bara inreggad med det!
Är 95 friska kusar under skalet.

Kul att du är så nöjd!!! :yoparty

Jaa, än så länge så är jag sjukt nöjd, mycket bättre bottendrag i den än jag trode det skulle vara..ja trode faktiskt inte att där va så bra drag i den som där är, fast iofs så är jag ganska ny på denna biten så ja har inte så mkt att jämföra med.. du va väl oxå nöjd me din sa du??
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jaa, än så länge så är jag sjukt nöjd, mycket bättre bottendrag i den än jag trode det skulle vara..ja trode faktiskt inte att där va så bra drag i den som där är, fast iofs så är jag ganska ny på denna biten så ja har inte så mkt att jämföra med.. du va väl oxå nöjd me din sa du??

ABSOLUT!!!

Nu har tjejen blivit frälst vid att sitta på bönpallen också!!! Små förnöjda glädjeskratt vid snabba omkörningar. :tummenupp
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Tjena, har haft Fazern ett tag nu och börjar vänja mig vid den, men en grej jag är fundersam mot är när jag växlar från 1:an till 2:an under hård accelaration, det blir ett ordentligt klonk.

När man växlar känns som att friläget först går i och ett kort ögonblick senare så går 2:an i med ett klonk som inte känns så hälsosamt. Hur är det på era maskiner, känner ni av samma sak?
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Tjena, har haft Fazern ett tag nu och börjar vänja mig vid den, men en grej jag är fundersam mot är när jag växlar från 1:an till 2:an under hård accelaration, det blir ett ordentligt klonk.

När man växlar känns som att friläget först går i och ett kort ögonblick senare så går 2:an i med ett klonk som inte känns så hälsosamt. Hur är det på era maskiner, känner ni av samma sak?

Jo, upplever också detta de gånger man slarvar lite med växlingen.
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Tjena, har haft Fazern ett tag nu och börjar vänja mig vid den, men en grej jag är fundersam mot är när jag växlar från 1:an till 2:an under hård accelaration, det blir ett ordentligt klonk. QUOTE]


Klonket från växelådan är som jag förstått det

en typisk Yamaha åkomma och helt "normalt" :rolleyes:!

Det ska tydligen vara så! :gnissla
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Nån som har koll på hur jag ställer ner ljuset???

Mötande bilar verkar RIKTIGT irriterade...
 

Mr Fazer

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
VFR 750 F -94
För att förtydliga den jag har en Öhlinsdämpare till är en 1000cc fazer.

Jag har haft 2st 600 fazer innan men när vi blev två så bytte jag upp mig till en 1000cc.
Körmässigt är dom väldigt lika men motorn är något i hästväg om man jämför.

Chassit är smalare och det gör att den inte skrapar i fotpinnarna lika lätt och dämparen jag har gör den ännu roligare.
Kurvtagning och om man tycker om att köra bana så gör den en mycket stor skillnad mot orginal.
Samma sak om man kör med passagerare.
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Tjena jag har en fzs600-03 med förhöjt kåpglas orginal.
men som det är nu styr den upp vinden så det blir ett himla ojud vid hjälmen.
men reser jag mig ca 5cm blir det riktigt tyst.
funderar på att sätt dit ett kåpglas med orginalhöjd.
tro ni det blir mindre ljud vid hjälmen då eller?
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Nån som har koll på hur jag ställer ner ljuset???

Mötande bilar verkar RIKTIGT irriterade...

Jag upplevde samma sak med min 1000, men hittade inget i manualen så jag tog isär frontkåpan och kunde konstatera att det inte går att justera ljuset. Insatserna är fast monterade i frontkåpan. Du får väl höja bakfjädringen lite och sänka fram ifall du vill slippa helljusblinkarna.:tummenupp
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jag upplevde samma sak med min 1000, men hittade inget i manualen så jag tog isär frontkåpan och kunde konstatera att det inte går att justera ljuset. Insatserna är fast monterade i frontkåpan. Du får väl höja bakfjädringen lite och sänka fram ifall du vill slippa helljusblinkarna.:tummenupp

Ehh, hehe. :huvet
OK, tack för infot!!!
 

Mr Fazer

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
VFR 750 F -94
Intressant samtal, då hade väl jag tur att någon hade beställt det som extra på min för jag kunde ställa det på min på en skruv rakt bakom reflektorn men man får ta av panelerna på sidorna så sitter ställskruven där bakom :tummenupp
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Intressant samtal, då hade väl jag tur att någon hade beställt det som extra på min för jag kunde ställa det på min på en skruv rakt bakom reflektorn men man får ta av panelerna på sidorna så sitter ställskruven där bakom :tummenupp

Åkte till Yamaha-center idag (i annat ärende) och de ställde, med lite skruvande bakom kåpan, ner ljuset åt mig. :tummenupp
Var sjukt högt ställt, så förstår att det stört de kära medtrafikanterna...

EDIT: Inget behövde skruvas av för att komma åt justerskruven.
 

Mr Fazer

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
VFR 750 F -94
Ja, 600cc ser lite annorlunda ut där än vad 1000cc gör men båda går det att ställa ljuset på.
:tummenupp
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Åkte till Yamaha-center idag (i annat ärende) och de ställde, med lite skruvande bakom kåpan, ner ljuset åt mig. :tummenupp
Var sjukt högt ställt, så förstår att det stört de kära medtrafikanterna...

EDIT: Inget behövde skruvas av för att komma åt justerskruven.

Vänj dig istället med att folk blinkar. Du syns bättre, inget du kommer att klaga över när det är färre som gör idiotsvängar framför dig :tummenupp

Jag har provat att åka med och utan helljuset på och jag upplever det som att det är fler som ser mig (och blinkar förståss) när jag kör med helljuset på.

Men jag tänker ändå gå på en kompromiss, har tänkt att byta högra lampan från H1 till H4 och koppla in den också så jag får två som lyser istället för en när jag kör på halvljus. Urkopplingsbar då förståss så att den går igenom besiktningen eftersom ljusbilden är fel på högra för halvljus. Ivjf skiljer sig glasen åt. :tummenupp
 

J-son67

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2005 Yamaha FZS 1000
Hej.

Kör en FZS1000 -02 och upplever att kåpan ger ett dåligt skydd vid längre resor ( i lite högre fart).
Finns det någon som testat något förhöjt glas?
De är ju inte så snygga så man vill ju inte montera ett om det inte hjälper.
Är 178 lång/kort.
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Intressant samtal, då hade väl jag tur att någon hade beställt det som extra på min för jag kunde ställa det på min på en skruv rakt bakom reflektorn men man får ta av panelerna på sidorna så sitter ställskruven där bakom :tummenupp

Hoppsan då. Då är det väl bara att plocka isär och försöka igen. Jag var bergsäker på att det inte gick!
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Tjena, har haft Fazern ett tag nu och börjar vänja mig vid den, men en grej jag är fundersam mot är när jag växlar från 1:an till 2:an under hård accelaration, det blir ett ordentligt klonk. QUOTE]


Klonket från växelådan är som jag förstått det

en typisk Yamaha åkomma och helt "normalt" :rolleyes:!

Det ska tydligen vara så! :gnissla

Hittade idag ett sätt att bli av med klonket samt få sjuuuuuuuuukt mycket lättare växling. Bytte olja (och filter) till Biltemas 10W-40 Racing olja!
:yoparty
Innan var växlarna ganska tröga och det ovan nämnda klonket var tydligt. Nu räcker en liten dutt med tårna för att peta i nästa (eller föregående) växel, och klonket är så gott som helt borta!!!!!

Är som om jag köpt en ny hoj, så jävla lycklig. :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top