WestW skrev:Snart blir det väl en nackdel att ha 40+ försäkringar eftersom dom gamla gubbarna har börjat vurpa värre än snorungar som mig
Snart får farsorna ställa hojen på grabben för att ha råd.
Vet hut ungjävel
WestW skrev:Snart blir det väl en nackdel att ha 40+ försäkringar eftersom dom gamla gubbarna har börjat vurpa värre än snorungar som mig
Snart får farsorna ställa hojen på grabben för att ha råd.
Visst fan ja. Det måste man ju ta i beaktande innan man väljer fb. Planerar ju nåt banåka om det hinns med innan vintern är här. Förutom nöjet så finns det ju faktiskt en pedagogisk grej med banåka, jag är nämligen katastrofalt ringrostig.ething skrev:... Sista draget var att dra in trafikförsäkringen på bana ...
Robban_C skrev:Visst fan ja. Det måste man ju ta i beaktande innan man väljer fb. Planerar ju nåt banåka om det hinns med innan vintern är här. Förutom nöjet så finns det ju faktiskt en pedagogisk grej med banåka, jag är nämligen katastrofalt ringrostig.
Hade vi inte en tråd nånstans om vilka bolags trafikförsäkringar som gäller på bana? Missade liksom att ställa den frågan då jag mejlade till försäkringsbolagen.
I mitt fall är det ju bara tf som är av intresse, (WestW vet att) min knarr är ful, alltså finns det ingen anledning att bränna stålars på nån helförsäkring.
HanneZ skrev:Intressant att han försvarar småttingarna.
Även intressant att om sonen verkligen kör sin fars mc mer än farsan så ska sonen stå som försäkringstagare.
/ Hannes
WestW skrev:När och i vilket land tog du körkort?
Nej, det är som T-Rex och Robban_C skriver. Farsan skall fortfarande stå som försäkringstagare men han måste upplysa försäkringsbolaget om att sonen kommer att vara den huvudskliga brukaren. Försäkringsbolaget beräknar då premien efter den risk som de anser att sonen utgör, dvs som om han varit försäkringstagare.HanneZ skrev:Även intressant att om sonen verkligen kör sin fars mc mer än farsan så ska sonen stå som försäkringstagare.
MrGooFy skrev:Som jag ser det så finns det bara ett sätt att stoppa skenförsäkring.
Förbjud alla förutom ägaren att köra fordonet.
Försäkringsbolagen borde väl kunna lägga in i försäkringen att delkasko/vagnskada endast gäller om ägaren till fordonet kör den vid skadetillfället?
Jag fick samma svar även fast min hoj inte va i klass 7, det räckte med att säga gsxr600 så ville dom inte ha med mig att göraAn3Azz skrev:Bilsport mc måste ju vara en stor samling svammelkusar, dom säger att dom endast trafikförsäkrar klass7 hojjar. Varför har en god vän till mig sin klass7 hoj helförsäkrad i detta bolag då? sk 30+ försäkring.
HanneZ skrev:Jag fick samma svar även fast min hoj inte va i klass 7, det räckte med att säga gsxr600 så ville dom inte ha med mig att göra
Robban_C skrev:J"Omogna snorisar...?"
Tittar man på årets dödsolyckor i Stockholms län, 13 stycken till gårdagens datum, så kan man se att snittåldern för dessa är 33 år och att snittinnehavet för A-körkortet är 18 år. Endast 2 av dessa olyckor är vad man kan kalla "naturliga". Resterande är singelolyckor. Frågan som man då kan ställa sig är om attityden och om omdömet hos hojförarna endast har med åldern att göra?
gsxr600 -92, 106 hk o 230 kg, U do the mathTom skrev:Är inte det en klass7-hoj ?
Trodde i princip samtliga moderna sportcyklar gick i klass7. Jag tror inte Bilsport&Mc bryr sig om eventuell strypning, eftersom det stora flertalet fuskar med sådant ändå.
Jag har min FJR försäkrad i bilsport&Mc, trots att det är en klass7. Men liksom med Suzuki Bandit så har de ansett att de cyklarna sannolikt är mindre skadebenägna än övriga i samma klass.
Markus Thorén skrev:Skulle inte förvåna ett dugg om någon av alla jag läst om på detta forum som är så emot skenförsäkringar svartjobbar och tycker det är ok!
Rättvisa? Försäkringsbolagen har ett vinstintresse och sätter sina premier på det sätt som de tror optimerar deras vinst.Markus Thorén skrev:Visst regler är regler…. Men hur ska någonsin fördela alla kostnader rättvist, Ska man införa olika sjukvårdsskatt efter hälsoundersökning då alla överviktiga, rökare, snusare hårt festande mfl garanterat kostar otroligt mycket mer än folk som är moderat idrottsaktiv och värnar om sina kroppar. Ska dessa betala 5% högre skatt då? (Nej skatten för ett cigarettpaket eller en flaska sprit täcker långt ifrån kostnaden av de skador de åverkar!).
Poäng:
Tycker bara det jämt är ett sånt jävla tjat om skenförsäkringar och vad orättvist det är att ”dom” ska betala för alla snorungar. När det finns mycket annat som kostar mycket mer som är orättvist fördelat.
Skulle inte förvåna ett dugg om någon av alla jag läst om på detta forum som är så emot skenförsäkringar svartjobbar och tycker det är ok!
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |