FB:s handhavande av skenförsäkringar

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
WestW skrev:
Snart blir det väl en nackdel att ha 40+ försäkringar eftersom dom gamla gubbarna har börjat vurpa värre än snorungar som mig :D

Snart får farsorna ställa hojen på grabben för att ha råd.

:arsele Vet hut ungjävel :D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ething skrev:
... Sista draget var att dra in trafikförsäkringen på bana ...
Visst fan ja. Det måste man ju ta i beaktande innan man väljer fb. Planerar ju nåt banåka om det hinns med innan vintern är här. Förutom nöjet så finns det ju faktiskt en pedagogisk grej med banåka, jag är nämligen katastrofalt ringrostig.

Hade vi inte en tråd nånstans om vilka bolags trafikförsäkringar som gäller på bana? Missade liksom att ställa den frågan då jag mejlade till försäkringsbolagen.
I mitt fall är det ju bara tf som är av intresse, (WestW vet att) min knarr är ful, alltså finns det ingen anledning att bränna stålars på nån helförsäkring.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Robban_C skrev:
Visst fan ja. Det måste man ju ta i beaktande innan man väljer fb. Planerar ju nåt banåka om det hinns med innan vintern är här. Förutom nöjet så finns det ju faktiskt en pedagogisk grej med banåka, jag är nämligen katastrofalt ringrostig.

Hade vi inte en tråd nånstans om vilka bolags trafikförsäkringar som gäller på bana? Missade liksom att ställa den frågan då jag mejlade till försäkringsbolagen.
I mitt fall är det ju bara tf som är av intresse, (WestW vet att) min knarr är ful, alltså finns det ingen anledning att bränna stålars på nån helförsäkring.

Brukar inte skilja många kronor mellan trafik och halv heller. Men eftersom du bor i garaget behövs väl inte stöld :) Ta inte IF och passa dig lite för TH också. Verkar ju vara lite lurigt med banåkning med dom också. Sen beror det på hur du ställer frågan om bana till dom och vem du frågar. Bluegreengrey har haft en del att göra med bolag ang detta i SMCs räkning gällande körning på Rörken. Inte lätt att få svar verkar det som.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bor i garaget? Det var det värsta! :)

Det tråkiga var ju att TH var klart billigare än de andra.

Det var för övrigt Rörken som var i åtanke eftersom jag är i Uppsala lite då och då nu.
Får väl kontakta Bluegreengrey för att få hennes åsikter.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kompletterande svar från TryggHansa

Japp, här kom ett kompletterande svar från TryggHansa:

Hej Robert,

Jag har skrivit ner mina svar i ett antal olika rubriker i förhoppning om att du ska få ett bättre begrepp om den så kallade skenregistreringen, och hur det påverkar en eventuell försäkringsersättning.

För vem gäller försäkringen?

Försäkringen avser endast försäkringstagarens eget ekonomiska intresse som ägare till det försäkrade objektet. Detta intresse ska vara lagligt. Det innebär att kaskoförsäkringen (skadorna på din egen motorcykel) inte gäller om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare till din motorcykel. Trafikförsäkringen (lagstadgad) gäller oavsett detta förhållande.

Får du låna ut din motorcykel?

Det är skillnad på att låna och att äga ett fordon. Kaskoförsäkringen gäller om man lånar ut sin motorcykel till någon annan, under förutsättning att försäkringstagaren verkligen är den civilrättslige ägaren. Vid dessa förhållanden gäller en extra självrisk för vagnskada med 10 000 kronor.

Rätt premie för rätt risk

Om motorcykeln huvudsakligen framförs av någon annan än försäkringstagaren ska premien beräknas med dom förutsättningar som finns för den huvudsakliga brukaren, såsom hur länge denne person innehaft A-körkort, bostadsadress etc. I annat fall minskas ersättningen. Hänsyn tas till uppgifternas betydelse för skadan eller dess omfattning och till omständigheterna i övrigt. Här föreligger alltså en upplysningsplikt hos dig som försäkringstagaren att informera oss om hur detta förhållande ser ut. Konsumentförsäkringslagen 30§.

"Omogna snorisar...?"

Tittar man på årets dödsolyckor i Stockholms län, 13 stycken till gårdagens datum, så kan man se att snittåldern för dessa är 33 år och att snittinnehavet för A-körkortet är 18 år. Endast 2 av dessa olyckor är vad man kan kalla "naturliga". Resterande är singelolyckor. Frågan som man då kan ställa sig är om attityden och om omdömet hos hojförarna endast har med åldern att göra?

Vänliga hälsningar

OM
Produktansvarig MC & moped
Trygg-Hansa Försäkrings AB


Jag har tagit bort hans namn till förmån för initialerna eftersom jag inte vet om han vill ha sitt namn på en site som kan läsas av vem som helst.
Utförligt svar, det får man tacka för. :tummenupp

Nu har vi en hel del fakta angående skenförsäkring. Kanske vi kan hänvisa till den här tråden när ämnet kommer upp till diskussion.

För övrigt intressant det där med ålder och erfarenhet bland dödsolyckorna. Jag ska skriva ett svarsmejl och fråga om han har statistik över vilken typ av hojar samt hur dessa olyckor gått till men inte idag, är trött.
 

HanneZ

Guest
Intressant att han försvarar småttingarna.

Även intressant att om sonen verkligen kör sin fars mc mer än farsan så ska sonen stå som försäkringstagare.

/ Hannes
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
HanneZ skrev:
Intressant att han försvarar småttingarna.

Även intressant att om sonen verkligen kör sin fars mc mer än farsan så ska sonen stå som försäkringstagare.

/ Hannes

Nja, han menade väl att försäkringen kan stå på pappsen, men att premien trots allt skall räknas ut som om den stod på snorisen? Så fick jag det förklarat för mig av bilsport&mc. Jag kan ha min cykel på 30+ försäkring men om ngn under 30 kör den kommer premien att bli som en 24+ försäkring, men den står fortfarande kvar på mig.

Lixom, hoppas du kan följa, jag har pimplat öl...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jo det måste vara så som T-rex säger eftersom du inte kan teckna en försäkring på ett objekt du inte äger. Dvs försäkringstagare och ägare (enligt bilregistret) måste vara samma person men premien kan ju beräknas på annat vis för det.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
WestW skrev:
När och i vilket land tog du körkort? :va

Jag citerar trafikförordningslagen

26 § "En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken."

De kan mao. alltid hävda att du inte gjort ditt bästa för att förhindra en eventuell olycka.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
HanneZ skrev:
Även intressant att om sonen verkligen kör sin fars mc mer än farsan så ska sonen stå som försäkringstagare.
Nej, det är som T-Rex och Robban_C skriver. Farsan skall fortfarande stå som försäkringstagare men han måste upplysa försäkringsbolaget om att sonen kommer att vara den huvudskliga brukaren. Försäkringsbolaget beräknar då premien efter den risk som de anser att sonen utgör, dvs som om han varit försäkringstagare.

Varför blev det plötsligt så svårt, detta är ju exakt det som du själv har skrivit en massa gånger :va :D
 

HanneZ

Guest
haha, jaja, bara rätt summa pengar betalas in så skiter jag i vilket!
 

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
MrGooFy skrev:
Som jag ser det så finns det bara ett sätt att stoppa skenförsäkring.
Förbjud alla förutom ägaren att köra fordonet.

Försäkringsbolagen borde väl kunna lägga in i försäkringen att delkasko/vagnskada endast gäller om ägaren till fordonet kör den vid skadetillfället?

Så är det här i australien. Ägaren måste anmäla till FB vilka förare som ska nyttja fordonet. Kommer dom fram till att någon annan körde så blir det ingen ersättning, inte ens trafikdelen (den är inte obligatorisk här :gnissla )
Vet inte om det hänger ihop men en försäkring för en värstinghoj på färsking i Melbourne (4 milj inv.) kostar under tusen dollar (=6000kr). Minns inte om det var trafik eller hel) Men billigt oavsett.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Bilsport mc måste ju vara en stor samling svammelkusar, dom säger att dom endast trafikförsäkrar klass7 hojjar. Varför har en god vän till mig sin klass7 hoj helförsäkrad i detta bolag då? sk 30+ försäkring.
 

HanneZ

Guest
An3Azz skrev:
Bilsport mc måste ju vara en stor samling svammelkusar, dom säger att dom endast trafikförsäkrar klass7 hojjar. Varför har en god vän till mig sin klass7 hoj helförsäkrad i detta bolag då? sk 30+ försäkring.
Jag fick samma svar även fast min hoj inte va i klass 7, det räckte med att säga gsxr600 så ville dom inte ha med mig att göra
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
HanneZ skrev:
Jag fick samma svar även fast min hoj inte va i klass 7, det räckte med att säga gsxr600 så ville dom inte ha med mig att göra

Är inte det en klass7-hoj ?
Trodde i princip samtliga moderna sportcyklar gick i klass7. Jag tror inte Bilsport&Mc bryr sig om eventuell strypning, eftersom det stora flertalet fuskar med sådant ändå.

Jag har min FJR försäkrad i bilsport&Mc, trots att det är en klass7. Men liksom med Suzuki Bandit så har de ansett att de cyklarna sannolikt är mindre skadebenägna än övriga i samma klass.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Robban_C skrev:
J"Omogna snorisar...?"
Tittar man på årets dödsolyckor i Stockholms län, 13 stycken till gårdagens datum, så kan man se att snittåldern för dessa är 33 år och att snittinnehavet för A-körkortet är 18 år. Endast 2 av dessa olyckor är vad man kan kalla "naturliga". Resterande är singelolyckor. Frågan som man då kan ställa sig är om attityden och om omdömet hos hojförarna endast har med åldern att göra?

Det intressanta, om man vill titta på åldrar och kk-innehav kontra olyckor, är inte genomsnittssiffor utan mediansiffror. Om vi ponerar att tre av dessa 13 förolyckade var 65 år - inte alls otänkbart - så hamnar vi på en genomsnittlig ålder av 23 år för resterande förolyckade...

Däremot tror inte jag heller att attityd och omdöme behöver ha särskilt mycket med just ålder att göra utan det kan vara helt andra faktorer som påverkar. Man blir ofta mer sansad och riskmedveten om man exempelvis gifter sig, skaffar barn o.s.v, oavsett ålder.

En hel del folk som kör sporthoj borde förmodligen inte köra hoj alls, om man ser till olycksbenägenhet, omdöme, attityd och riskmedvetenhet. :näsblod Den saken är inte mycket att diskutera. Men eftersom det knappast lär bli aktuellt med någon ingående individuell prövning av körkortstillståndet, och det vill vi hojåkare förmodligen inte heller ha (storebrorsvarning), så kommer eventuella restriktioner att drabba fordonsgruppen som sådan och därmed även icke-vildhjärnorna. :(
 
Last edited:

HanneZ

Guest
Tom skrev:
Är inte det en klass7-hoj ?
Trodde i princip samtliga moderna sportcyklar gick i klass7. Jag tror inte Bilsport&Mc bryr sig om eventuell strypning, eftersom det stora flertalet fuskar med sådant ändå.

Jag har min FJR försäkrad i bilsport&Mc, trots att det är en klass7. Men liksom med Suzuki Bandit så har de ansett att de cyklarna sannolikt är mindre skadebenägna än övriga i samma klass.
gsxr600 -92, 106 hk o 230 kg, U do the math :D

/ Hannes
 

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250
Visst regler är regler…. Men hur ska någonsin fördela alla kostnader rättvist, Ska man införa olika sjukvårdsskatt efter hälsoundersökning då alla överviktiga, rökare, snusare hårt festande mfl garanterat kostar otroligt mycket mer än folk som är moderat idrottsaktiv och värnar om sina kroppar. Ska dessa betala 5% högre skatt då? (Nej skatten för ett cigarettpaket eller en flaska sprit täcker långt ifrån kostnaden av de skador de åverkar!).

Poäng:
Tycker bara det jämt är ett sånt jävla tjat om skenförsäkringar och vad orättvist det är att ”dom” ska betala för alla snorungar. När det finns mycket annat som kostar mycket mer som är orättvist fördelat.
Skulle inte förvåna ett dugg om någon av alla jag läst om på detta forum som är så emot skenförsäkringar svartjobbar och tycker det är ok!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Markus Thorén skrev:
Skulle inte förvåna ett dugg om någon av alla jag läst om på detta forum som är så emot skenförsäkringar svartjobbar och tycker det är ok!

Eller....

- Struntar i TV licensen
- Laddar ner musik/film/spel gratis
- Kryddar avdragen lite i deklarationen
- Har ett generellt synsätt att alla ska bidra med medel till kollektivet

Ja, listan kan göras lång - både på exempel på dubbelmoral och antagligen utövare av den samma.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus Thorén skrev:
Visst regler är regler…. Men hur ska någonsin fördela alla kostnader rättvist, Ska man införa olika sjukvårdsskatt efter hälsoundersökning då alla överviktiga, rökare, snusare hårt festande mfl garanterat kostar otroligt mycket mer än folk som är moderat idrottsaktiv och värnar om sina kroppar. Ska dessa betala 5% högre skatt då? (Nej skatten för ett cigarettpaket eller en flaska sprit täcker långt ifrån kostnaden av de skador de åverkar!).

Poäng:
Tycker bara det jämt är ett sånt jävla tjat om skenförsäkringar och vad orättvist det är att ”dom” ska betala för alla snorungar. När det finns mycket annat som kostar mycket mer som är orättvist fördelat.
Skulle inte förvåna ett dugg om någon av alla jag läst om på detta forum som är så emot skenförsäkringar svartjobbar och tycker det är ok!
Rättvisa? Försäkringsbolagen har ett vinstintresse och sätter sina premier på det sätt som de tror optimerar deras vinst.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top