FB:s handhavande av skenförsäkringar

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
blir bara mer och mer stolt över att jag betalat, står som ägare och pröjsar min försäkring själv! Tycker att det är en självklarhet!!! vet på tok för många som gör på andra vis, och e inte ute efter någe ryggdunk. har funderat på prisskillnaderna men alltid slagit det ur hågen. jag har valt å köra den hoj jag gör, och visst fan svider det i plånboken, men det är som balsam för hjärtat å få köra! :)

beklagar spammet... mycket intressant läsning från olika FB. Bra initiativ att kolla lite fakta, då jag läst en hel massa om folk som vet att F-bolaget deras har speciella regler.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Syss skrev:
Lisa, 27, har haft A-kort i 9 år, medan hennes man Lars, 27, tog det igår. Hur skiljer sig premien? Hur ska den beräknas för att båda ska få köra?

Man borde väl kunna räkna ut premien för bägge var för sig och ta ett medelvärde, borde väl bli hyfsat rättvist?
Om någon kör mer än den andra blir ju iofs omöjligt att reda ut så där får man väl bita i det sura.

(för övrigt tycker jag att denna tråd är den bästa på länge)
 
Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Pebl skrev:
Man borde väl kunna räkna ut premien för bägge var för sig och ta ett medelvärde, borde väl bli hyfsat rättvist?
Om någon kör mer än den andra blir ju iofs omöjligt att reda ut så där får man väl bita i det sura.

Jo, eller ta Lisas premie (lägre?) och så får Lars högre självrisk?
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Äger mina hojjar och försäkrar dem själv, så jag har gott samvete, men är problemet med skenförsäkring så stort? Hur många av olyckorna skedde där det varit uppenbart att skenförsäkring skett?

Det verkar som att många resonerar som att man kan köra som en idiot och riskera sig själv och andra och utnyttja helförsäkringen utan att ha dåligt samvete, bara man betalt rätt premie när olyckan är framme. Dock är den som betalar fel premie svarte petter oavsett om han krockar eller ej.

Bra och intressant tråd förresten :tummenupp
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Robban_C skrev:
Jag vill kunna åka på bana med min hoj.
I samband med sådan körning vill ju jag att min trafikförsäkring gäller eftersom
jag vill att det ska finnas ett ekonomiskt skydd om jag (vilket Gud förbjude)
kör på någon i samband med bankörning.
Ovanstående har OM redan svarat på:

Frågan kring bankörning och huruvida försäkringen gäller eller ej har under flera år pågått. Jag har från Trygg-Hansas håll starkt påtalat vår inställning till dagens skrivning i TSL och påpekat dom gråzoner som finns i densamma. Därigenom har det under det senaste året påbörjats ett arbete inom branschen för att lyfta frågan till lagstiftaren.
Arbetsgruppen, i vilken jag själv deltar i, har nu i dagarna levererat sin slutrapport till Bilförsäkringskommittén, BFK. Vidare har Trafikförsäkringsföreningen, TFF, uppmärksammat departementet om detsamma för en eventuell lagändring. Huruvida vi blir framgångsrika i detta eller ej kvarstår att se, men det känns som att vi är på rätt väg. Vad det handlar om är att anpassa/förtydliga TSL till dagens användning/tillämpning.
Eftersom du själv tagit del av TSL finns inget att tillägga i den biten annat än vi borde vara överens om att SMC's försäkringsöversikt inte är komplett i sin skrivelse eftersom man bara nämner att undantaget gäller vid tävling. Här saknas ju även uppgift om att trafikförsäkringen inte gäller under träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål. Vidare kan nämnas att tillämpningen av ett "inhägnat tävlingsområde" handlar om motorbanor, likt Mantorp, Gelleråsen etc. Hur själva inhägnaden i sig ska vara definieras ej i TSL.
Som skrivelsen ser ut idag omfattas, enligt Trygg-Hansa, inte den bankörning som Bike-Event arrangerar. Detta pga att körningarna befinner sig på ett område som är att anse som ett inhägnat tävlingsområde, samt att åkningen i sig är att betrakta som ett liknande ändamål till övningskörning eller träning.
Frågan om att ta en eventuell kaskoskada handlar egentligen om vad marknaden är beredd att betala för. Alla är vi nog överens om att dagens premienivå ligger på ett väldigt högt belopp (för den typen av motorcyklar som åker på bana). Vad händer med den nivån om vi dessutom skulle betala omkullåkningar på ett inhägnat tävlingsområde? Jo, självklart skulle den nivån öka ytterligare.
Självklart är körträning ett mycket bra medel för att få säkrare förare, men jag tror att åsikterna om vad som är just körträning skiljer sig åt.
Vänliga hälsningar

OM


Ovanstående text är kopierad från denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=37259&page=5&pp=20
Status för uppdateringsarbetet av TSL kan vara intressant.

/A
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
bagerah skrev:
blir bara mer och mer stolt över att jag betalat, står som ägare och pröjsar min försäkring själv! Tycker att det är en självklarhet!!! vet på tok för många som gör på andra vis, och e inte ute efter någe ryggdunk. har funderat på prisskillnaderna men alltid slagit det ur hågen. jag har valt å köra den hoj jag gör, och visst fan svider det i plånboken, men det är som balsam för hjärtat å få köra! :)

beklagar spammet... mycket intressant läsning från olika FB. Bra initiativ att kolla lite fakta, då jag läst en hel massa om folk som vet att F-bolaget deras har speciella regler.


Anser att det också handlar om stolthet,
Jag är 23 år, jag har inte råd att köpa en nyare sporthoj pga försäkringen.
har delad ekonomi med min sambo och vi har precis köpt radhus tillsammans.

Hur pinsamt är det inte då att köpa en hoj och ställa den på farsan ??
Någon gång måste man släppa sånt och börja leva sitt eget liv och ta konsekvenserna för det. Det gjorde jag när jag först flyttade hemifrån för 4år sedan.
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Visst skenförsökingar kan driva upp premien en aning, men något som kostar mycket mer är impotörernas priser på reservdelar. En enkel omkullläggning kan ju lätt kosta 50k. Att ta 30 k för ett kåpset är ju inget annat än rena rånet. De vet ju att FB måste laga så de sätter sina priser med tanke på det.
 

sandstream

Guest
WestW skrev:
Om du kör på en väg och har EN bil bakom blinkar vänster och kärringen bakom smäller rätt in i bakändan på bilen tror du på riktigt att det är du som gjort fel till 100%?
Om du inte har påbörjat svängen så är det den bakomvarande som är skyldig.
Har du däremot börjat svänga och blir påkörd är det du som inte har lämnat företräde till fordonet som ska köra om (du byter fil och har då alltid väjningsplikt).
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Syss:
Ökad självrisk efter antal år på hoj (obs, ej antal år med A-kort) borde ju vara nåt. Det innebär förvisso att man måste utgå från körtkortsinnehavarens historik av hojar i drift, dvs sambon kommer till synes att vara innehavare av körkort utan att få några "bonusår" men vaddå, det kanske inte går att få till allting så att det alltid blir rättvist i alla lägen.
Förr då bonussystemet fanns så gick det ju att föra över delar av bonusen till sambo, nåt liknande borde man ju kunna ha här?


UrbanTiger:
Man kan ju tänka sig att olika fb:s skadestatsistik är top secret, vem vill lämna ut sina missar eller sina "smultronställen" till konkurrenterna?
Men jag håller med dig, mer statistik och sen låter vi nån här som tyckte statistik var roligare än vad jag tyckte bearbeta materialet.


Rundningsmärke:
Frågan om att ta en eventuell kaskoskada handlar egentligen om vad marknaden är beredd att betala för. Alla är vi nog överens om att dagens premienivå ligger på ett väldigt högt belopp (för den typen av motorcyklar som åker på bana). Vad händer med den nivån om vi dessutom skulle betala omkullåkningar på ett inhägnat tävlingsområde? Jo, självklart skulle den nivån öka ytterligare.
Självklart är körträning ett mycket bra medel för att få säkrare förare, men jag tror att åsikterna om vad som är just körträning skiljer sig åt.

Min fråga gällde specifikt trafikförskringsdelen eftersom jag anser att helf (dvs kasko) inte hör hemma i dessa sammanhang (dessutom är min knarr så jä*la ful att den inte är värd en helf :hihi ). Dvs jag anser att man spottar i nävarna och kavlar upp ärmarna och lagar om man klotar på bana.
Men jag inser också att det finns en mycket stor risk att folk som klotar på bana "släpar ut liket på gatan" och sen ringer bärgar´n för att få ut ersättning på helf. Men kommer man ifrån den situationen så mycket bara för att trafik inte gäller på bana? Det går ju fortfarande att släpa ut en "solokultad" knarr från banan och lägga i ett dike nånstans.
Och jag håller med om att åsikterna om vad som är körträning går isär. Själv vill jag åka bana för att det är så vansinnigt roligt (har åkt massor bana med bill förr i tiden och lite med hoj också). Men för min del finns det ytterligare en poäng och det är att jag är rätt rostig just nu. Kör hellre bort rosten på bana än på gata. Men börjar man blanda in varvtider med mer så kan det väl knappast kallas körträning i den betydelse som fb vill ha.
För övrigt är det bra att du tog fram den tråden. :tummenupp


Kiosken:
Ja, jag håller med dig. Dessutom är det alldeles för poppis att byta allt som har minsta lilla skråma. Det kanske vore bättre från försäkringsbolagens sida att erbjuda ägaren att man ej byter ut de delar som har småskador och istället slantar av en liten slant till ägaren för att kompensera för värdeminskning. På så sätt skulle kanske skadekostnaderna minska trots att dom delvis består av utbetalningar till ägarna (eller minskad/bortttagen självrisk).
Idag händer det såvitt jag förstår att vissa rixdyra delar byts ut trots att de endast har minimala skador.
Samtidigt förstår jag fb som inte vill riskera en ökande efterfrågan på lösa delar från de som har dessa mninimala skador. En sådan efterfrågan skulle kanske kunna resultera i ännu fler stölder av knarrar och då har man så att säga bitit sig i svansen. (både fb och vi).
Svårt det där. Var hittar man den gyllene medelvägen?



Jag skulle vilja se statistik på hur många (eller hur stor andel) ärenden som årligen nekas (eller får reducerad) ersättning pga mer eller mindre uppenbar skenförsäkring. Eller pga andra skumma förhållanden. Bättre argument mot skenförsäkring kanske inte finns?
Men sådan statistik kanske inte är officiell, ett fb har ju som sagt ett konkurrensläge relaterat övriga fb och vill givetvis inte lämna ut mer än nödvändigt. Men visst vore sånt intressant?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Japp. Ett preliminärt svar från OM på TH har kommit:

Hej igen Robert,

Jag lovar att titta igenom dina frågor och funderingar. Återkommer till dig med svar i slutet på veckan.

Vänliga hälsningar

OM


Vill bara säga att jag och säkert de andra som läser tråden har full förståelse och acceptans för att svaret tar ett tag. Det var ju liksom inte en enstaka fråga som jag vräkte ur mig.



Någon berättade om personliga försäkringar ist f fordonsbundna försäkringar. Det tycker jag låter som ett mycket bra system men jag ser två problem:
1. Gissar att det skulle kräva stora förändringar av Trafikskadelagen eftersom det är ett för Sverige helt nytt synsätt på det här med försäkring av fordon.
2. Idag täcks de skador som ett stulet fordon orsakar på oskyldiga av fordonets tf. Såvitt jag vet alltid utan att ägaren drabbas av självrisk för olyckan (dock får ju givetvis ägaren betala eventuell självrisk för stölden men det är en annan sak). Men vem slantar för oskyldigas skador med ett förarbaserat ansvarsskydd? De flesta tjuvar skiter väl i att försäkra sig.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Svar från OM på Trygghansa

Jahapp. Här kom lite extra info från OM på Trygghansa:

Hej igen Robert!

När det gäller djupstudier är det en väldigt begränsad information som vi får ta del av och än mindre som vi kan sprida vidare. Detta naturligtvis beroende på den sekretess som omfattar denna typ av händelser. Däremot finns det lite material för dig/er att ta del av när det gäller olyckorna mellan 1998-2001. Här fick SMC en stor inblick i djupstudierna och resultaten av dessa presenterades tidigt i våras. Presentationen finns att ta del av på Galne Danksens hemsida (bifogad länk).

Djupstudie 1998-2001:
http://www.galnedansken.com/hemlis-filer/frame.htm

När det gäller behörighetsbiten idag är det svårt för oss att ta reda på mer än det som finns att ta del av från Vägverket. Dvs, vi ser endast vilken behörighet som finns, och vilket datum denna behörighet togs. Här vet vi ju att det i samtliga bilkörkort före 1 januari 1976 ingick mc-behörighet. Ungefär på samma sätt som snöskoterbehörigheten ingick för oss som tog B-kortet före 1 januari 2000. Detta innebar att det innan det separata mc-körkortet kom till togs nästan 2,9 miljoner (!) B-kort där A-behörigheten ingick.

Med andra ord så är har mer eller mindre samtliga 46 åringar och äldre A-kortet "gratis" från sitt bilkörkort. Vi har alltså ingen möjlighet att ta reda på huruvida personen i fråga åkt hoj eller inte. Man kan kort säga att allt det som vi måste ta reda på manuellt inte är en bra långsiktig lösning för att skilja olika riskgrupper åt. För att det ska vara kvalitet i våra argument gäller det alltså att vi använder den information som vi med "automatik" köper in i samband med offerter och nyteckningar såsom ägarens ålder, vart man bor, motorcykelns ålder, effekt, tjänstevikt etc.

Från Trygg-Hansas sida har vi den senaste säsongen gjort en del förändringar när det gäller dessa argument. En del gamla har förändrats och förnyats, och i vissa områden har helt nya argument tagits fram vid beräkningen av mc-premie. Ett exempel är hur länge man ägt sin hoj; ju längre ägarförhållande, desto lägre risk och därmed lägre premie.

Diskussionen om försäkringens giltighet på inhägnat tävlingsområde är som du säkert redan vet ett hett ämne just nu. Bakgrunden ligger i dagens trafikskadelagstiftning (TSL 1975:1410) som snart är 30 år gammal. Här framgår det att trafikförsäkringen inte gäller för skada som skett under tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde (1§2). Här framgår det alltså rätt tydligt att trafikförsäkringens giltighet inom inhägnat tävlingsområde är kraftigt begränsat. Och det är med bakgrund för din användning också undantaget då vi inom Trygg-Hansa ser körträning som liknande ändamål till träning och/eller övningskörning. Departementet är uppvaktade i frågan och en ändring kan komma på tal inom en snar framtid. Enda undantaget för Trygg-Hansas del är dom kurser som SMC arrangerar.

Trafikskadelagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.HTM

Min personliga åsikt när det gäller sporthojarnas existens framöver är inte problemet med försäkring utan snarare hojens existens i sig själv. Ett exempel är dom vansinnesfilmer som produceras på löpande band och som inte på nåt sätt fördöms från mc-branschens sida. Bara de senaste veckorna har det väckts en debatt från myndigheternas sida om förbud för dessa typer av hojar. Och här tror jag att det måste till en stor attitydförändring ute bland hojåkarna. Dessa filmer påverkar mer än vad någon kan föreställa sig. Senast nu i somras togs en 15-årig mopedist på en kraftigt trimmad moped. På killens hjälm satt en kamera... han sa att han skulle göra en egen Ghostrider-film.... Vad ska man säga mer än att detta är djupt tragiskt!

Jag förstår er situation mer än väl och följer naturligtvis era synpunkter och åsikter genom bland annat SH:s forum. Jag har däremot svårt att vidare diskutera dessa frågor över mail. För dom som är intresserade av att jobba med dessa frågor rekommenderar jag att man hör av sig till SMC:s försäkringskommitté.

Med hopp om en bättre framtid för samtliga hojåkare!

Vänliga hälsningar

OM
Trygg-Hansa Försäkrings AB


Jag vill härmed be att få officiellt tacka OM på Trygghansa för information, information som säkert har tagit tid att samla ihop och som åtminstone jag uppskattar. :tummenupp



Kom igen nu bikers, diskutera!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top