FB:s handhavande av skenförsäkringar

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
Well om ni har otur/tur i Sverige så kanske ni får ett system liknande vi har här på Irland.

Här är det personen som är försäkrad och inte direkt fordonet. Du informerar ditt försäkringsbolag om vad du kommer att köra för fordon (effekt, vikt, årsmodel, lås, skadefria år, garage, regnummer om det gäller mc) och se får du ett pris på det.

Så t.ex om en annan person skulle låna ditt fordon så måste personen ifråga ha försäkring för den typ av fordon i annat fall så finns ingen försäkring på den. Så där är problemet med skenförsäkring löst.

Skulle en person köra ett fordon utan att visa att han är försäkrad på den så har polisen (Gardai) rätt att beslagta fordonet. (Tror att det ligger på 3-4000 Sek att få löst ut den)

Kan säga att min XT600e 2002 är 12500 Sek/år för enbart trafik, kan inte få bättre pga att jag saknar garage, kan jämföras med de 4000 sek/år helförsäkrad jag betalade i Sverige.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Rättvisa? Försäkringsbolagen har ett vinstintresse och sätter sina premier på det sätt som de tror optimerar deras vinst.

Nja, det är väl så att premien sätts på ett sånt sätt att den betalar igen den totala försäkringskostnaden (stratifiering av kostnadsgrupper står det dock fritt för försäkringsbolagen att göra). Det är väl på kapitalförvaltningen de gör vinst.

gladh
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dweezil skrev:
Så t.ex om en annan person skulle låna ditt fordon så måste personen ifråga ha försäkring för den typ av fordon i annat fall så finns ingen försäkring på den. Så där är problemet med skenförsäkring löst.

Blir det inte struligt vid försäljning/provkörning?
 

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Blir det inte struligt vid försäljning/provkörning?

Jo, vid privat försäljning kan det var problem om köparen skulle sticka iväg på en tur och bli tag av Gardai eller smälla med den.

Om du köper den från en firma så brukar de har så att det är tredje-parts försäkring på hojen när du provar och smäller du får du stå för självrisk, var 1200 Euro (runt 11000 Sek) när jag provade en Blackbird 03:a
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Nja, det är väl så att premien sätts på ett sånt sätt att den betalar igen den totala försäkringskostnaden (stratifiering av kostnadsgrupper står det dock fritt för försäkringsbolagen att göra). Det är väl på kapitalförvaltningen de gör vinst.

gladh
Ja. Och?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus Thorén skrev:
Ja det är korekt. Vart vill du komma?
Det är väl knappast "rättvisa" det handlar om i dessa trådar. Har du inte råd med en försäkring så skit i den, oavsett hur stor/liten rättvisa i världen i stort är. Rättvisa får vi uppleva först på andra sidan en våldsam motorcykelolycka.

Kan tillägga att jag inte retar mig särskilt på skenförsäkrarna - jag har så låg premie ändå så den del som går till att täcka skenförsäkrarnas kostnader bjuder jag gärna på.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Jag är bara petig :7peta
Premierna sätts mao inte för att "optimera deras vinst" utan för att generera ett nollsummespel.

gladh
Eh, det är inte lätt för gamla avdankade socialister att tänka i marknadstermer märker jag... :lol
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Eh, det är inte lätt för gamla avdankade socialister att tänka i marknadstermer märker jag... :lol

Foräkringsbolagen gör vinst på kapitalförvaltningen. Inga problem med det. Inga problem med marknadsekonomin och definitivt inga problem med lagar och förordningar.

gladh
 

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250
Bingo skrev:
Det är väl knappast "rättvisa" det handlar om i dessa trådar. Har du inte råd med en försäkring så skit i den, oavsett hur stor/liten rättvisa i världen i stort är. Rättvisa får vi uppleva först på andra sidan en våldsam motorcykelolycka.

Kan tillägga att jag inte retar mig särskilt på skenförsäkrarna - jag har så låg premie ändå så den del som går till att täcka skenförsäkrarnas kostnader bjuder jag gärna på.

Nä det är väl snarare ”sko sig själv” som det handlar om. Det borde dock handla om rätt och fel då detta bara är en liten del av allt som är orättvisst ekonomiskt. Har lite svårt att fatta att det ska bli sådant himla tjat på en del här på forumet så fort ordet skenförsäkring nämns. Dessa personer måste ha världens bästa moral eller kanske värdens värsta dubbelmoral? Jo jag har råd att betala min försäkring! (du kanske menade man istället för du?)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus Thorén skrev:
Har lite svårt att fatta att det ska bli sådant himla tjat på en del här på forumet så fort ordet skenförsäkring nämns. Dessa personer måste ha världens bästa moral eller kanske värdens värsta dubbelmoral? Jo jag har råd att betala min försäkring! (du kanske menade man istället för du?)
Försäkringskostnaderna drabbar en del här rätt hårt. De får avstå en del annat kul för att kunna betala dem. Inte kul för dem att dummerjönsar springer här och skryter om att de skenförsäkrar eller skall skenförsäkra - särskilt om man tror att den egna höga premien delvis beror på skenförsäkrarna. Man måste inte finna sig i allt för att man finner sig i somt.

Jo, "du" avser "man".
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
UrbanTiger skrev:
Vän av ordning vill gärna veta spridning och median också innan man kan dra några slutsatser av förelagda uppgifter.

Japp. Och OM läser som synes den här tråden och det tycker jag är bra.

Hej igen Robert!

Med anledning av den fortsatta diskussionen på SH's forum angående medianvärdet av dom förolyckade så kan jag här ge er dom exakta åldrarna för respektive olycka; 19, 20, 20 , 25, 27, 28, 30, 37, 38, 39 (passagerare), 40, 41, 48, 50.

5 st av dessa 13 motorcyklar kan man säga var "sporthojar", dvs ca 40%.

Jag vill inte på något sätt försvara någon grupp, utan endast väcka en tanke om det inte bara är åldern som är det avgörande. Det finns dessutom alldeles för många utomstående faktorer att ta hänsyn till att det blir oerhört svårt att hitta en "röd tråd" i dessa förhållandevis få olyckor.

Vänliga hälsningar

OM


Svaret var snabbt levererat från honom men det tog ett tag för mig att få ut svaret då jag har modemtrassel. :gnissla
Jag är (numer) benägen att hålla med OM att åldern inte är den enda faktorn. Jag författade därför att låångt mejl med frågor som kommer här nedan:

Edit: Ser att många av de avlidna är runt min ålder (39). Inte bra. Nån som vill köpa mina knarrar? :hihi
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Och här är alltså det som jag skickade tillbaks:

Hej och stort tack för utförliga svar!

Först ett litet förtydligande, _jag_ är absolut inte ute efter att kunna skenförsäkra, är för gammal (39) för sånt. Jag är heller inte ute efter att
låta någon annan göra det, såvitt jag vet har jag inga barn. Jag är tvärtom en
av de som ivrigt propagerar för att man _inte_ ska skenförsäkra. Ville bara
förtydliga.

Ditt svar om åldrar kommer jag att publicera så fort jag får möjlighet (fre
kväll eller lö morgon) men jag sitter just nu på jobbet med ett modem som
avlider av minsta lilla grafik. Måste ta tag i det nån dag. :-((
Jag har av samma orsak heller inte kunnat ta del av den fortsatta diskussionen
på forumet men kommer givetvis att göra detta med stort intresse så fort jag
kan.


Den stora förekomsten av äldre förare i dödsolyckorna har väckt lite nya frågor (en av dom, åldrar, har du redan svarat på) och funderingar som du kanske kan svara på?


Vilket underlag har de kört på och i vilket väglag? Frågan ställs med anledning
av att den rödbruna asfalten som Vägverket lägger på vissa ställen blir
vansinnigt hal i väta och detta har nyligen diskuterats. Den sortens asfalt är
verkligen en trafikfara värd att uppmärksammas från er sida liksom från vår
sida. Tror dock att den mest läggs inne i städerna och till följd av lägre
hastigheter kanske inte bidrar till så många dödsolyckor men skador är illa
nog.

Angånde snittinnehavet av A-kort:
Hur många av dessa förare har fått sitt A-kort "gratis" i samband med B-kortet
så som skedde förr i tiden och hur många har tagit sitt A-kort genom en eller
annan form av körkortsutbildning (privat/skola)? Hur många av dessa förare var "återfall"? Att ha ett körkort med A-behörighet "i plånboken" i många år är ju inget som i sig ger rutin.

Vari består olyckor vilka förklaras som "naturliga"? Kollisioner med andra
fordon?
Om det är kollisioner med andra fordon så undrar man:
Vilken part har varit vållande i dessa olyckor? (är inte ute efter att hänga
någon kategori)
Har man någon uppfattning om vilka hastigheter som har förekommit hos de båda fordonen i dessa fall?

Vet man om körsträckan per år skiljer mellan motorcyklar av olika karaktär? Min
personliga uppfattning är att motorcyklar av touringkaraktär körs långt i
samband med semestrar med mer. Detta stämmer dessutom gott med de
mätarställningar man ser hos en del av dessa. Men vi är en och annan som tror att sporthojar körs mer än hojar av customkaraktär, därav min fråga. En längre körsträcka för en viss grupp inom kollektivet kan kanske _delvis_ förklara en ökad förekomst i olycksstatistiken. Dock tror jag bara att detta är en del av förklaringen.


Jag är fullt medveten om att en population om 13 olyckor inte är ett gott
statistiskt underlag men man kanske kan få fram något ur dessa? Är helt
övertygad om att ni gör vad ni kan för att få fram olika mönster ur olyckorna.

Orsaken till mina frågor är att olyckor, körkortsbehörigheter, prestanda med mer har börjat diskuteras mer och mer även bland motorcykelåkare, dels på nätet, dels då motorcykelåkare träffas i verkliga livet. Kanske början på en
attitydförändring? Hårda fakta ur den statistik som vi annars sällan ser kanske
kan bidra till en minskning av olyckorna på längre sikt.



Slutligen en annan fråga som du kanske också kan svara på alternativt
vidarebefordra till den som kan:
Jag vill kunna åka på bana med min hoj. Trygghansa hade en av de billigare
premierna vilket givetvis är attraktivt.
Orsaken till att jag vill kunna åka bana är, förutom att det är roligt vilket
jag absolut inte försöker dölja, även att jag är rätt rostig och hellre kör
bort lite rost genom att åka bana än att jag hamnar i statistiken, den är ju
illa nog som den är.
I samband med sådan körning vill ju jag att min trafikförsäkring gäller eftersom
jag vill att det ska finnas ett ekonomiskt skydd om jag (vilket Gud förbjude)
kör på någon i samband med bankörning.
Vissa bolag har diskuterats inom mc-världen under den gånga våren/sommaren
därför att man inte accepterat sådan körning i sina villkor och Trygghansa var
ett av dessa (tillsammans med IF om jag minns rätt).
Det har emellertid kommit olika besked om detta. Därför vore det gott att få ett definitivt klarläggande om vad som gäller i samband med dessa körningar.

1. Jag vill med en gång poängtera att frågan i det här fallet gäller
_trafik_försäkringen då min knarr ändå är för ful för att helförsäkra. Det
gäller alltså inte halv- eller helförsäkring. Dock kan svar på dessa också vara
av intresse om svaret skiljer sig från trafikförsäkring då jag avser att, med
din tillåtelse, publicera svaret i nämnda tråd. Andra ägare/läsare kan ju vara
intresserade av andra försäkringsomfattningar.

2. Detta gäller alltså körningar som är avsedda för registrerade och
trafikförsäkrade hojar. Det gäller alltså _inte_ körning bland oregistrerade
roadracing-hojar.

Det går även bra att hänvisa till försäkringsvillkor om dom finns tillgängliga
på nätet. Jag har tyvärr inte möjlighet pga modemet att surfa efter sånt här
och nu så jag vet inte vad som finns tillgängligt "ute".

Även er syn mer allmänt på sådan bankörning är av intresse.


Det här blev jättemånga frågor men dom är viktiga. Viktiga för oss som vill
hålla ner kostnaden för vårt mc-åkande och "öppna ögonen" på varandra vad
gäller olyckor. Viktiga för er som vill leverera en bra produkt till attraktivt
pris och ändå tjäna pengar på produkten. Därför hoppas jag på minst lika
utförligt svar den här gången trots att det blev många frågor.
Svaret (avidentifierat om så önskas) kommer upp i tråden när jag sitter vid en
annan dator framöver.

Jag ska även leta reda på någon/några andra trådar som jag har hittat som kanske kanske kan vara av intresse för din del. Diskussioner om körkortsbehörigheter med mer.


Med vänliga hälsningar

Robert Carlsson.



Min spontana kommentar är att premien kanske borde sättas efter hur länge en ägare har kört hoj. Ex vis via kontroll av "historik" hos Bilregistret. Även ett antal år inom roadracing borde kunna ge lägre premier då detta åtminstone ger en utmärkt färdighet att hantera hojen. Att däremot läsa trafik och förutse situationer tror jag inte man lär sig på rr-banan, åtminstone inte de situationer som kan tänkas uppstå ute i trafiken men som sagt, lite "rabatt" borde år på rr-banor kunna ge.
Andra saker som borde kunna ge lägre premier är år av skadefrihet (ex vis gamla bonussystemet, varför togs det bort?), civilstånd kan ju påverka rikstagandet som någon skrev ovan med mer.


Trådar som berör dessa ämnen:
Riedels tråd om diskussioner på Brostugan:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56930

Nån gjorde en poll tidigare i veckan angående körkortskrav. Jag hittar inte. Nån annan? Jag vill liksom visa att bland allt annat så finns lite seriösare diskussioner också.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Intressant diskussion Robban,
fortsätt så.
ang "gratiskort" så kan ju bara de 2 äldsta ha ett sånt men det är ju inte säkert de hadet i allafall.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
MrGooFy skrev:
Som jag ser det så finns det bara ett sätt att stoppa skenförsäkring.
Förbjud alla förutom ägaren att köra fordonet.

Försäkringsbolagen borde väl kunna lägga in i försäkringen att delkasko/vagnskada endast gäller om ägaren till fordonet kör den vid skadetillfället?


Skulle kunna bli lite svårt. Nu är det väl inte många som gör som jag, men jag köper hoj att övningsköra med. Eftersom jag inte har körkort kan jag inte försäkra överallt, så då måste ju hojen stå på någon annan... Men med en försäkring som tillåter andra att köra den.

Dessutom, sambor eller andra som lånar sin pojk-/flickväns hoj, hur skulle det gå för dem? Är ju inte alla som har råd att köpa varsin hoj... :tomten

Finns förresten en försäkring hos IF, där självrisken blir 10 000:- om någon annan kör hojen vid skadetillfället. Lite åt hållet du menar?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
enhjuling skrev:
... ang "gratiskort" så kan ju bara de 2 äldsta ha ett sånt men det är ju inte säkert de hadet i allafall.
Ja, jag har ju inte koll på när gratiskorten försvann men jag litar så gärna på dig. :banana
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Syss skrev:
... Dessutom, sambor eller andra som lånar sin pojk-/flickväns hoj, hur skulle det gå för dem? Är ju inte alla som har råd att köpa varsin hoj... :tomten ...
För det första är det oftast samma (eller intilliggande) åldersgrupp vilket innebär att skaderisken fortfarande är samma (eller liknande). Dvs det är inte så vanligt med 25 års åldersskillnad i ett förhållande.
Dessutom är ju ett sådant fordon oftast köpt i nån form av "ekonomiskt samförstånd", dvs "vi" ska köpa hoj, inte ena parten men jag vet att det finns undantag från det också.
Alltså måste ju MrGooFy:s förslag innefatta nån form av "lista" över vilka som får bruka fordonet men det låter väl inte orimligt. Borde ju inte vara så svårt att få till.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Robban_C skrev:
......Alltså måste ju MrGooFy:s förslag innefatta nån form av "lista" över vilka som får bruka fordonet men det låter väl inte orimligt. Borde ju inte vara så svårt att få till.

Så att man alltså ska anmäla, när man tar försäkringen, vilka mera som kommer att köra hojen och deras uppgifter?
Jag är helt för att man ska uppge så mycket som möjligt, allt för att få en så individuellt beräknad premie som möjligt, och ovanstående är väl en bra lösning på problemet.
Det kan dock bli vissa problem, eftersom premie ändras efter hur många år man haft kortet. Lisa, 27, har haft A-kort i 9 år, medan hennes man Lars, 27, tog det igår. Hur skiljer sig premien? Hur ska den beräknas för att båda ska få köra? Endast efter Lars, eftersom hans kort är färskare? Trots att det är Lisa som kör motorcykeln 6 gånger av 7?

Och som sagt, hur gör man i så fall vid provkörning vid försäljning? Eller, ponera att något har inträffat så att ordinarie förare av viss orsak inte kan framföra sitt fordon utan ber en vän flytta på hojen. Eller liknande. Det är väldigt svårt att ange alla som kommer att köra hojen...

Men det är mycket intressant att bolla med tankar och idéer! :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top