"Fegrand" på däcken?

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Är det nån mer än jag som irriterar sig på fegranden som blir ute vid kanterna på däcken? Tycker inte jag kör som en kärring direkt men kan ju knappast påstå att jag ligger med knäskrap i varje kurva heller. Tycker det är svårt att hitta vägar som är såpass jämna, säkra m.m (banåka måste ju vara det ultimata :hihi ) för att hålla såpass hög fart för att kunna lägga ner hojen tillräckligt mycket för att få bort min fegrand :).

Är jag en fegis eller kör jag helt enkelt lite för mycket med huvet? Jag vill ju ha bort randen men vågar ju samtidigt inte köra på sättet som krävs för detta på allmän väg....kör ju som en galning på motorväg eller andra raka fina vägar men så fort det svänger så känner jag mig osäker gentemot andra trafikanter och skymda kurvor m.m.

Tips på hur man kör bort fegranden på ett tämligen säkert sätt mottages tacksamt :3freak :).

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kör några varv i en rondell så får du bort den på vänster sida efter ett tag. ;)

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Jag tror du har drabbats av "customsyndromet" och då är inte en plasträser det optimala för din körstil, så åk och byt in hoss din närmsta HD återförsäljare. :hihi

Nicke_E

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2004
Hoj
CBR 1000 RR -04
Hitta en stor asfaltsplan sen är det bara att köra runt runt tills du lägger ner tillräckligt åt båda hållen och vips så är fegranden borta enkelt och säkert finns ju andra metoder men du ville ju ha en säker1

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjöp bantjörda däck så löser du det "problemet" på lämpligt sätt.

Fråga även säljaren om han vill slänga med ett par skrapade knäpuckar, så ser du ännu snabbare ut. Du kan iofs få köpa mina billigt... :tungan

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Vänster sida 2-3mm kvar höger sida 10mm kvar så nog går de att få bort utan knäskrap... Med hjälp av favvo svängar :tummenupp

Om du är stor å stark så tror jag du kan luta å burna, eller köra fegisvarianten med sandpapper :hihi

sandstream

Guest
Rocky skrev:
2225390 Jag tror du har drabbats av "customsyndromet" och då är inte en plasträser det optimala för din körstil, så åk och byt in hoss din närmsta HD återförsäljare. :hihi
:D :lol

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rocky skrev:
2225390 Jag tror du har drabbats av "customsyndromet" och då är inte en plasträser det optimala för din körstil, så åk och byt in hoss din närmsta HD återförsäljare. :hihi
Min "fegrand" plus chickenstripes är väck på HD:n! ;)
/J

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Tackar för tispen, sandpappret är ju en variant men nånstans måste ju t o m jag dra en gräns :hihi . Parkering är väl det säkraste, i nuläget känns det som att jag har kasst fäste ju längre ut jag kommer med tanke på att däcket används så sällan där ute vilket leder till en ond circel. En parkeringsrunda kan nog göra susen för självförtroendet och framtida landsvägskörningar.

Mer tips tack :).

Rocky skrev:

Kör ju sagt som en galning rakt fram så en HD är ju knappast nåt alternativ..kanske en V-max :3freak.

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Åk på en bandag, spendera dagen i rondeller/stora parkeringsplatser.. pallar du inte det, köp sandpapper :7peta

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jörgen Karlsson skrev:
2225410
Rocky skrev:
Min "fegrand" plus chickenstripes är väck på HD:n! ;)
/J
Ingen fegrand på min HD heller...

(Men så har jag ett bildäck bak också. :D)

BlueBull

Guest
Pinky skrev:
2225416 Tackar för tispen, sandpappret är ju en variant men nånstans måste ju t o m jag dra en gräns :hihi . Parkering är väl det säkraste, i nuläget känns det som att jag har kasst fäste ju längre ut jag kommer med tanke på att däcket används så sällan där ute vilket leder till en ond circel. En parkeringsrunda kan nog göra susen för självförtroendet och framtida landsvägskörningar.

Mer tips tack :).
Lägg dig bakom nån som vågar... :hihi

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
BlueBull skrev:
2225430 Lägg dig bakom nån som vågar... :hihi

Detta brukar vara en bra idé, försökte få med mig Hållundan ut idag men han var ju så jefla "busy" :mad:.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Pinky skrev:
2225379 Är det nån mer än jag som irriterar sig på fegranden som blir ute vid kanterna på däcken? Tycker inte jag kör som en kärring direkt men kan ju knappast påstå att jag ligger med knäskrap i varje kurva heller. Tycker det är svårt att hitta vägar som är såpass jämna, säkra m.m (banåka måste ju vara det ultimata :hihi ) för att hålla såpass hög fart för att kunna lägga ner hojen tillräckligt mycket för att få bort min fegrand :).

Är jag en fegis eller kör jag helt enkelt lite för mycket med huvet? Jag vill ju ha bort randen men vågar ju samtidigt inte köra på sättet som krävs för detta på allmän väg....kör ju som en galning på motorväg eller andra raka fina vägar men så fort det svänger så känner jag mig osäker gentemot andra trafikanter och skymda kurvor m.m.

Tips på hur man kör bort fegranden på ett tämligen säkert sätt mottages tacksamt :3freak :).

Antingen så spenderar du en helg på en lämplig bara eller så får du helt enkelt vässa morakniven .. :gnissla

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Pinky skrev:
2225445 Detta brukar vara en bra idé, försökte få med mig Hållundan ut idag men han var ju så jefla "busy" :mad:.
Jag vågar! Fast, visst, busy är man ju faktiskt. Speciellt när ölen är kall! :tungan

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har 15-20mm fegrand på mitt bakdäck... :(

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Hoj
Doris får duga så länge....
Bygg upp riktig med temp i däcken sen är det bara att göra riktiga nerlägg på lämpliga av/påfarter till tex motorvägen!! Se till att det inte finns räcken på utsidan bara, gör nog ont att köra in i!! (Och kolla efter rullgrus)
Kör samma sträcka några gånger så du kan bygga upp farten och nedläggsvinkeln sen ner med knät i backen så är både däck och puckar coola :hihi :tummenupp

Annars är faktiskt en bandag absolut bästa/säkraste sättet tycker jag!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln