"Fegrand" på däcken?

BlueBull

Guest
MaScoot skrev:
2225621 Har oxå mer nedlägg på vänster än höger sida....verkar vara rätt vanligt...tror inte det har med favve handen att göra :hihi
Kanske sliter lite när man ställer den på stödet..? :va

Nej alla har vi våra säkra kort... Jag upptäckte för en tid sen att mitt framdäck bara hade noll på vä sida men ca 1mm på hö.. så jag har nog parkerat mycke... :D

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
MaScoot skrev:
2225621 Har oxå mer nedlägg på vänster än höger sida....verkar vara rätt vanligt...tror inte det har med favve handen att göra :hihi

Aha, ja tänkte för man är ju bra på att fin justera med den ena i andra trevliga samanhang :hihi

BlueBull skrev:
2225656 Kanske sliter lite när man ställer den på stödet..? :va

Nej alla har vi våra säkra kort... Jag upptäckte för en tid sen att mitt framdäck bara hade noll på vä sida men ca 1mm på hö.. så jag har nog parkerat mycke... :D

så kanske de är :hihi

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag tror at det ar for at dom flesta høger kurvor ar skymda, jag iaf tar inte lika hårt i nar jag inte ser hela kurven...

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Anderzzon skrev:
2225570 Är de bara jag som lägger ner mer åt vänster :va

Har precis samma problem. Varit av nån gång och det har alltid varit högerkurva. På nåt vis lyckas jag inte hålla stadig gas samtidigt som jag viker ner och direkt känns det olustigt och instabilt...

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Babar skrev:
2225804 Har precis samma problem. Varit av nån gång och det har alltid varit högerkurva. På nåt vis lyckas jag inte hålla stadig gas samtidigt som jag viker ner och direkt känns det olustigt och instabilt...

Ja lite så faktist.. Hmm

Toyman skrev:
2225854 Fegrand om det är så vi kallar dom :confused: Hur ser era framhjul ut?

Ojoj de ska vi inte prata om, men de går väl inte att jämnföra. De är ju mkt brantare?

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jamen hur svårt kan det vara.... lägg ner skiten tills fötterna skrapar i, eller så fuskar man och släpper ut en massa luft ur däcken och gasar ett par mil motorväg så är fegranden garanterat borta :tummenupp

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Det finns en hel del motorvägspåfarter att nöta i, uppe på E4 och längs bergshamra vägen. Brukar var bra asfalt och 90.
Men om du tycker att det betynger dig mycke och inte lyckas är det väl sandpapper som gäller. Lycka till.
(har 10mm på båda sidorna) /D
edit:
samma tips fanns visst redan. :7peta

Last edited:

Bananen

Guest
Lasker skrev:
2225871 Jamen hur svårt kan det vara.... lägg ner skiten tills fötterna skrapar i,

Jag drog i min högra fotpinne i Onsdags.Fast det var på bana :tungan
Har kört bort fegisranden på båda sidor på gata men det känns bättre att lägga ner på bana :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
War-psycho skrev:
2225427 Ingen fegrand på min HD heller...

(Men så har jag ett bildäck bak också. :D)
Jag är ingen straight nippon-poser. ;)
Jag gillar manliga ting! =)
/J

fogerty skrev:
2225425 Har du köpt bankörda däck ? :)
K
Vi förgasarbröder hänger inte vid vid ungdomsgården, vi blott åker förbi. ;-)

IronMike

Guest
Pinky skrev:
2225379 Är det nån mer än jag som irriterar sig på fegranden som blir ute vid kanterna på däcken? Tycker inte jag kör som en kärring direkt men kan ju knappast påstå att jag ligger med knäskrap i varje kurva heller. Tycker det är svårt att hitta vägar som är såpass jämna, säkra m.m (banåka måste ju vara det ultimata :hihi ) för att hålla såpass hög fart för att kunna lägga ner hojen tillräckligt mycket för att få bort min fegrand :).

Är jag en fegis eller kör jag helt enkelt lite för mycket med huvet? Jag vill ju ha bort randen men vågar ju samtidigt inte köra på sättet som krävs för detta på allmän väg....kör ju som en galning på motorväg eller andra raka fina vägar men så fort det svänger så känner jag mig osäker gentemot andra trafikanter och skymda kurvor m.m.

Tips på hur man kör bort fegranden på ett tämligen säkert sätt mottages tacksamt :3freak :).

En BOT,,,,

starta när hojjen/däcken e kalla ... förta bästa rondell eller kurva du tar, gasa på i i helvet i kurvan -så du får släpp. Så ska du se att nybörjar-randen är väck :rofl :tummenupp

Är man riktigt tuff, har man sen skrap på fälgkanten :yoparty :yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
IronMike skrev:
2226611 En BOT,,,,

starta när hojjen/däcken e kalla ... förta bästa rondell eller kurva du tar, gasa på i i helvet i kurvan -så du får släpp. Så ska du se att nybörjar-randen är väck :rofl :tummenupp

Först ut ur Sveavägstunneln du och jag babyface! start från Tegelbackens rödljus. Som på 80-talet! ;) Åka vägg!

Nä, jag ska skärpa mig nu. Det var en dum tradition =/
Jag ska sova
/J

Last edited:

IronMike

Guest
Lasker skrev:
2225871 Jamen hur svårt kan det vara.... lägg ner skiten tills fötterna skrapar i, eller så fuskar man och släpper ut en massa luft ur däcken och gasar ett par mil motorväg så är fegranden garanterat borta :tummenupp
Din signatur....."burna grejjen".....som två bratz i st tropez som sprutar ut skumpa :3freak nödvändigt? - nja, kul? - ännu roligare :hihi

:pannkyss

Jörgen Karlsson skrev:
2226612 Först ut ur Sveavägstunneln du och jag babyface! start från Tegelbackens rödljus. Som på 80-talet! ;) Åka vägg!

Nä, jag ska skärpa mig nu. Det var en dum tradition =/
Jag ska sova
/J
Jag e på :yoparty låter phett...

ehm, babyface :rofl

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar..
Skärpning ..

.. nu för fan. Jag drar i knä, fotpinne och fotbroms på touringbumsen utan problem och ni kör sporthoj. Vad behöver ni egentligen, minimoto? ;)

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
1) Förklara detta för mig: alla snackar om att nya däck har en hal yta som måste nötas bort innan det riktiga fästet infinner sig. Men vad tusan - vad händer första gången man ligger på gränsen för vad däcken klarar = första gången man kör på den delen av däcket? Det måste ju vara en myt....

2) Försöker jag lägga ner i en rondell så fullständigt ramlar hojen inåt kurvan vid en viss vinkel, hur äckligt som helst. Nån annan som känner igen fenomenet? Är väl för låg fart för den nerläggsvinkeln med min hoj gissar jag (Thunderace). Någon med thunderace som upplevt samma sak?

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
IronMike skrev:
2226611 En BOT,,,,

så gjorde jag i höstas, då får man ballt tvärrandiga däck. :yoparty

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
nazurro skrev:
2226766 1) Förklara detta för mig: alla snackar om att nya däck har en hal yta som måste nötas bort innan det riktiga fästet infinner sig. Men vad tusan - vad händer första gången man ligger på gränsen för vad däcken klarar = första gången man kör på den delen av däcket? Det måste ju vara en myt....

2) Försöker jag lägga ner i en rondell så fullständigt ramlar hojen inåt kurvan vid en viss vinkel, hur äckligt som helst. Nån annan som känner igen fenomenet? Är väl för låg fart för den nerläggsvinkeln med min hoj gissar jag (Thunderace). Någon med thunderace som upplevt samma sak?

Första gången kanske du har sämre fäste än andra. Kolla den blanka ytan du kan se på din fegrand :pannkyss

Min cykel faller alltid inåt och den är jobbigt (dels att behöva hålla emot)

Körde på gelleråsen för 1 vecka sen och även då hade jag problem med att lägga ned åt höger, känns inte som jag får flyt åt det hållet :3freak

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
nazurro skrev:
2226766 1) Förklara detta för mig: alla snackar om att nya däck har en hal yta som måste nötas bort innan det riktiga fästet infinner sig. Men vad tusan - vad händer första gången man ligger på gränsen för vad däcken klarar = första gången man kör på den delen av däcket? Det måste ju vara en myt....

1)
Den frågan har jag också ställt mig. Inget bra svar. Jag har, stillastående, lagt ned hojen och burnat sidorna på nya däck ibland. Men det funkar ju inte på framhjulet.
Vore kul att höra ngn som vet ett bra svar på din fråga.
2)
Det låter som en dröm för mig med min gamla hoj! Jag få både motstyra och burka för att uppnå det:) Ska sanningen fram så har jag bara skrapat i mina fotpinnar och kört på däcksidorna på bana. Även om det är lockande med motorvägspåfarter och rondeller så är jag så nojig för oljedropp mm, plus den grovkorniga asfalten som är på allmän väg. Det är helt annat grepp på bana inbillar jag mig. Men jag är nog, helt seriöst, rätt kass på att köra hoj.
/J

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept