"Fegrand" på däcken?

Tompus

döda kung Bore
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Gävle
Hoj
Hayabusa 03, ktm 640 sm 01
hmm undrar om en annan är för feg, kör man touringhoj så borde man väl kunna få bort fegranden iaf, det finns ju iaf 8-10 mm kvar att åka på :tummenupp
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Optimus Prime skrev:
2274867 din hemsida?
:7peta

Ah, beklagligt att du inte förstod. Men men, du kommer säkert igen nästa gång. :tummenupp

Rash skrev:
2275492 När man inte vågar/kan lägga sig så mycket med sin hoj. Så är det fortfarande väldigt mycket mönster kvar längst ut.. Det är fegranden..

Har ett nytt bakdäck själv. Sidorna är fortfarande helt nya (inklusive piggarna) trots snart 100mil..

Aha. Mitt framdäck är också ungefär 100, kanske 200 mil gammalt. Jag undrar om piggarna är kvar?

Det här spelar tydligen stor roll i posörkretsarna? :hihi
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Min fegrand sitter i mitten.... Brun mitt i kallingarna :tummenupp
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Pinky skrev:
2275475 Att köra bakom någon som är aningen snabbare funkar utmärkt om man kan vägen eller har fri sikt, vilket inte är speciellt ofta i dessa kurvor som är såpass skarpa att fegranden kan försvinna.

Har idag vart på "träningsläger" med SH. Ca 20 mil med inspirerande körning. Visst gav det aningen resultat men att tänka "kan han så kan jag" är inte alltid så bra, speciellt inte vid skymda kurvor. Jag jobbar på det och visst går det framåt i kurvtekniken och våghalsigheten, snart ligger jag väl i diket :rolleyes: :hihi.

Du får ligga på mer längs landvettersjön så är randen ett minne blott snart. Jag trodde jag skulle bli omblåst av dig på någon av de små rakorna när jag såg dig ibackspegeln. Men bästa receptet är självklart bana!
Ner till falken med dig bara :tummenupp du kommer inte att ångra dig (om du inte krashar....)
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Rash skrev:
2275492 När man inte vågar/kan lägga sig så mycket med sin hoj. Så är det fortfarande väldigt mycket mönster kvar längst ut.. Det är fegranden..

Har ett nytt bakdäck själv. Sidorna är fortfarande helt nya (inklusive piggarna) trots snart 100mil..

Som trådstartare och mycket insatt i ämnet får jag rätta dig litegrann här :hihi . Fegranden har inte med mönsterdjup att göra eftersom man kan ha fegrand på ett par slicks, fegranden har en annan färgnyans än däcket i övrigt som används som det skall. Det är just denna nyansskillnaden på däcket som är fegranden i sig :mattias :)!

lorkan skrev:
2275500

Aha. Mitt framdäck är också ungefär 100, kanske 200 mil gammalt. Jag undrar om piggarna är kvar?

Det här spelar tydligen stor roll i posörkretsarna? :hihi

Fegrand på däck är inte snyggt men jag vill ha bort den eftersom det är en bekräftelse på att även jag lyckats svänga och använda hojen som det är tänkt. I nuläget så räcker det tydligen inte att lägga ner så mycket som jag vågar vilket betyder att jag inte nyttjar hojen som det är tänkt riktigt :).

Felix skrev:
2276008 Du får ligga på mer längs landvettersjön så är randen ett minne blott snart. Jag trodde jag skulle bli omblåst av dig på någon av de små rakorna när jag såg dig ibackspegeln. Men bästa receptet är självklart bana!
Ner till falken med dig bara :tummenupp du kommer inte att ångra dig (om du inte krashar....)

Kör inte så fort nästa gång så kanske jag kan haka på :hihi.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
En sak jag undrar i min "quest" mot fulla nedlägg är hur allvarligt det är att fotpinnen tar i? Stor risk att man kör av? Den är ju ledad så jag tycker att det borde vara hyfsat safe. Eller? Någon som varit med om det?
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
nazurro skrev:
2276764 En sak jag undrar i min "quest" mot fulla nedlägg är hur allvarligt det är att fotpinnen tar i? Stor risk att man kör av? Den är ju ledad så jag tycker att det borde vara hyfsat safe. Eller? Någon som varit med om det?

Jag har då inte vart med om det :hihi. Men jag kan tänka mig att om du nu inte har allt för mycket tryck på pinnen så borde den vika upp sig före det att däcken släpper.
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
:banana Jag har lyckats köra bort min fegrand i veckan! Receptet var en hektisk tripp till Norge/Trollstigen!!! Efter 30 mil hårnålsväg i sträck fick man gott fortroende för vägarna och la ner så det räckte! :)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Så ett helt nytt däck saknar alltså också "fegrand"? Herregud vilken diskussion. :D
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Var ute en snabbis nyss¨å körde lite inspirerat :banana
Haha bara för denna tråden så var jag tvungen att gå ner å kika/fota :tungan

Är ingen värsting på att köra... men lite nerlägg har man allt haft.
Bak vs framdäck.
 

Bifogat

  • DSC00175....JPG
    DSC00175....JPG
    76.2 KB · Visningar: 159
  • DSC00179.....JPG
    DSC00179.....JPG
    64.5 KB · Visningar: 151

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Vad gör man för fel om man har fegrand på framdäcket men inte på bakdäcket? :va
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Hägglund skrev:
2279312 Vad gör man för fel om man har fegrand på framdäcket men inte på bakdäcket? :va

Det är ganska normalt iom att framdäcket har en toppigare profil än bakdäcket så får du luta mer för att få bort fegranden där.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
lorkan skrev:
2278846 Så ett helt nytt däck saknar alltså också "fegrand"? Herregud vilken diskussion. :D

Stämmer bra det, jag har nytt bakdäck sen 100 mil. Hade några glada mil första dagen innan fegranden var ett faktum :hihi.

Rasorblade skrev:
2279217 180.....det är min gamla fireblade :3freak

Ok, då blir det stjärna i kanten :tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Fegrand på vintern..........

Nytt däck i vinter, inte blir jag utav med fegranden.

Fegranden, fegranden. Ska kanske va där så folk ser att man kör som folk? Finns ju många som åker omkring med däck, där fegranden putsats bort utav tidigare bansmiskare!
Att ligga i en stor rondell och nöta runt en massa varv för att komma ut på kanten............ varför då? IMpa........ på vem?
Åk och ha kul, det är ju det som hojägandet är till för:tummenupp . En liten banhoj i garaget....... kan ju ge upphov till otroliga ned-lägg. 125a!

Bild på min fegrand "MARS 2009", kallt ute men åker lite ändå. Toyman
 

Bifogat

  • IMG_4101 sh.jpg
    IMG_4101 sh.jpg
    84.8 KB · Visningar: 196
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top