"Fegrand" på däcken?

Freedom

Guest
Gustav O skrev:
2225384 Kör några varv i en rondell så får du bort den på vänster sida efter ett tag. ;)
Gör som nån skrev i detta forum för ett tag sen, (när du nött bort fegranden på vänster sida så kör åt andra hållet i rondellen). :skrämd
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Mamma mia! skrev:
2271089 Det har inte slagit dig att att fotpinnar, broms, stöd och allt annat sitter högre monterat på sporthojar just för att man ska slippa skrapa i dom.

Knäskrap - ok, respekt.
Fotpinneskrap och dyligt på tourer - Du verkar köra fort i kurvor, byt hoj! Men jämför inte pinnskrap på tourer med pinnskrap på en plastraket.

Tycker och tror jag.
:tungan

Och så har jag bytt nu också .. :)
 

stridis nr60

if you cant bet them.hit them harder
Gick med
6 Oct 2005
Ort
stockholm
Hoj
gsxr1000-02-Race,wr 250
Pinky skrev:
2225379 Är det nån mer än jag som irriterar sig på fegranden som blir ute vid kanterna på däcken? Tycker inte jag kör som en kärring direkt men kan ju knappast påstå att jag ligger med knäskrap i varje kurva heller. Tycker det är svårt att hitta vägar som är såpass jämna, säkra m.m (banåka måste ju vara det ultimata :hihi ) för att hålla såpass hög fart för att kunna lägga ner hojen tillräckligt mycket för att få bort min fegrand :).

Är jag en fegis eller kör jag helt enkelt lite för mycket med huvet? Jag vill ju ha bort randen men vågar ju samtidigt inte köra på sättet som krävs för detta på allmän väg....kör ju som en galning på motorväg eller andra raka fina vägar men så fort det svänger så känner jag mig osäker gentemot andra trafikanter och skymda kurvor m.m.

Tips på hur man kör bort fegranden på ett tämligen säkert sätt mottages tacksamt :3freak :).
åk på en bandag så är randen garanterat borta
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Gulleplutt skrev:
2227377 Ny fråga: Är det nån som lägger ner mycket på RÖD asfalt??????

Jag har gjort den en gång... då fick jag två inte allt för roliga framhjuls släpp :brinnerup

Men som tur var höll jag mig kvar på hjulen...

Är det verkligen så stor skillnad på den "röda" asfalten mot den vanliga?

Hur är det med "svart" (nylaggd) asfalt?
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Ehh...svart nylagd asfalt vill du inte knäskrapa på. Samma gäller svart asfalt en väldigt varm dag. Ytan är lätt oljig även kallat "asfalten svettas".
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
8-9 mm fegrand kvar på både däcken.. :mad: Går fan inte längre ner, då gåre ju FORT! 3" Däck :yoparty
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Pinky skrev:
2225379 Är det nån mer än jag som irriterar sig på fegranden som blir ute vid kanterna på däcken? Tycker inte jag kör som en kärring direkt men kan ju knappast påstå att jag ligger med knäskrap i varje kurva heller. Tycker det är svårt att hitta vägar som är såpass jämna, säkra m.m (banåka måste ju vara det ultimata :hihi ) för att hålla såpass hög fart för att kunna lägga ner hojen tillräckligt mycket för att få bort min fegrand :).

Är jag en fegis eller kör jag helt enkelt lite för mycket med huvet? Jag vill ju ha bort randen men vågar ju samtidigt inte köra på sättet som krävs för detta på allmän väg....kör ju som en galning på motorväg eller andra raka fina vägar men så fort det svänger så känner jag mig osäker gentemot andra trafikanter och skymda kurvor m.m.

Tips på hur man kör bort fegranden på ett tämligen säkert sätt mottages tacksamt :3freak :).

Tror du är förståndig! Åk på bana så får du snart bort randen, gärna riktig kurvig sådann, om du har möjlighet att prova gokartbana där de kör mc så försvinner den garanterat, det gjorde jag och till o med pilarna är bortgnuggade och de är vid kanten, annars är det blysläde som gäller.. :hihi
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Fürstenhoff skrev:
2274830
Att få bort en sk fegrand på däcken kan man lätt i hastigheter under 30km/h om det är det man vill!! ;)

/Fürstenhoff.

Nerlägg i låga farter är ju nästan ännu värre. :gnissla
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Pinky skrev:
2225379 Är det nån mer än jag som irriterar sig på fegranden som blir ute vid kanterna på däcken? Tycker inte jag kör som en kärring direkt men kan ju knappast påstå att jag ligger med knäskrap i varje kurva heller. Tycker det är svårt att hitta vägar som är såpass jämna, säkra m.m (banåka måste ju vara det ultimata :hihi ) för att hålla såpass hög fart för att kunna lägga ner hojen tillräckligt mycket för att få bort min fegrand :).

Är jag en fegis eller kör jag helt enkelt lite för mycket med huvet? Jag vill ju ha bort randen men vågar ju samtidigt inte köra på sättet som krävs för detta på allmän väg....kör ju som en galning på motorväg eller andra raka fina vägar men så fort det svänger så känner jag mig osäker gentemot andra trafikanter och skymda kurvor m.m.

Tips på hur man kör bort fegranden på ett tämligen säkert sätt mottages tacksamt :3freak :).

En träkloss sandpapper och depåstöd :hihi
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Gulleplutt skrev:
2227377 Ny fråga: Är det nån som lägger ner mycket på RÖD asfalt??????


Jag knäskrapade fett med Busan på röd asfalt idag. Inga problen i torrt väder och Pilot Power sulor.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
:banana Jag raderade allt vad fegrand hette idag, då jag på ett mycket föredömligt sätt lärde mig åka ordentligt på Falkenberg :yoparty

SMC BKK är guld för att lära sig hur man lägger ner rätt och ordentligt. Mina Pilot power var nästan nya för dagen, men nu är dom så fint inkörda att jag blir gråtfärdig av lycka. Vad har jag sysslat med innan, det är ju lätt som en plätt att få bort fegranden. Det får bli bana :Bugar :tummenupp i fortsättningen så man vågar lägga ner och inte behöver tänka på allt som man kan köra in i på vägen.
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Äsch fegranden försvinner ju med tiden då man lär sig att köra bättre och bättre. Att ta bort fegranden med sandpapper eller cirkulera rondeller är ju bara larvigt, känns ju lite som att slipa puckarna i verkstan eller nått. Bästa är väl att lägga sig bakom någon som är aningen snabbare än du själv. Då kommer du få upp ett bättre tempo och får lättare med spårval etc och blir förvarnad när det gäller grus och sånt.

Nu har någon säkert skrivit detta redan.. orkar inte läsa 5sidor med inlägg. :va
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Idag har jag legat ner mer än vad jag någonsin gjort med hojen. Har nu kört ca 90mil. Mycket mycket kvar att lära givetsvis.
Men mm för mm tar jag in på fegranden :)

Håller med Thure, det försvinner med tiden. Om man har den körstilen och intresset..
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Att köra bakom någon som är aningen snabbare funkar utmärkt om man kan vägen eller har fri sikt, vilket inte är speciellt ofta i dessa kurvor som är såpass skarpa att fegranden kan försvinna.

Har idag vart på "träningsläger" med SH. Ca 20 mil med inspirerande körning. Visst gav det aningen resultat men att tänka "kan han så kan jag" är inte alltid så bra, speciellt inte vid skymda kurvor. Jag jobbar på det och visst går det framåt i kurvtekniken och våghalsigheten, snart ligger jag väl i diket :rolleyes: :hihi.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
lorkan skrev:
2275489 Jag vet inte ens vad "fegrand" är, vill någon upplysa mig? :crash

När man inte vågar/kan lägga sig så mycket med sin hoj. Så är det fortfarande väldigt mycket mönster kvar längst ut.. Det är fegranden..

Har ett nytt bakdäck själv. Sidorna är fortfarande helt nya (inklusive piggarna) trots snart 100mil..
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top