"Fegrand" på däcken?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jörgen Karlsson skrev:
2226901 1)
Den frågan har jag också ställt mig. Inget bra svar. Jag har, stillastående, lagt ned hojen och burnat sidorna på nya däck ibland. Men det funkar ju inte på framhjulet.
Vore kul att höra ngn som vet ett bra svar på din fråga.
2)...
Andrahandsuppgifter gör följande gällande:
Det hala är släppmedel, som används vid gjutningen av däcken. Jag trodde det var något som lades på i formen, men har nu fått höra att det blandas i gummit från början. Det ska sedan försvinna efter uppvärmning av däcken, och inte genom mekaniskt slitage. Sant eller sånt? F-n vet, men om det är sant, så löser det ju problemet med ökad lutningsvinkel, eftersom släppmedlet går bort inte pga just mekaniskt slitage vid nedlägg.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jörgen Karlsson skrev:
2226901Även om det är lockande med motorvägspåfarter och rondeller så är jag så nojig för oljedropp mm, plus den grovkorniga asfalten som är på allmän väg. Det är helt annat grepp på bana inbillar jag mig. Men jag är nog, helt seriöst, rätt kass på att köra hoj.
/J
Det tror jag inte...

Bara för du kör med förnuftet i behåll är du inte kass, snarare tvärtom.
(Dessutom så sladdar du vilt i Bikereportaget...)

Jag är själv skitfeg, man vet aldrig hur vägbanan ser ut, och har ingen lust att köra utan marginaler och gambla med hojen (& hälsan) som insats. :gnissla
Funderar på att dra till en bana för att testa lite mer, men på vägarna har jag ett annat motto/filosofi:

Live to ride the next day too :mattias

Finns många på detta forum som är "experter" på att köra hoj, men dom brukar inte säga det i samma trådar där dom berättar att dom smashat upp hojen (& sig själva). :)

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
2fast4hjo skrev:
2240859 Pinky, rykten går att du (fortfarande)är i skövde , fått bort fegremsan än eller pysslar :tuttar med annat :7peta

Kom faktiskt hem den 15:e :tungan. För övrigt heter det fegrand och inte fegremsa :fakta. Och nej, den försvann inte under vistelsen uppe i Skövde :hihi.

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
MrRoadSnail skrev:
2226699 .. nu för fan. Jag drar i knä, fotpinne och fotbroms på touringbumsen utan problem och ni kör sporthoj. Vad behöver ni egentligen, minimoto? ;)
Det har inte slagit dig att att fotpinnar, broms, stöd och allt annat sitter högre monterat på sporthojar just för att man ska slippa skrapa i dom.

Knäskrap - ok, respekt.
Fotpinneskrap och dyligt på tourer - Du verkar köra fort i kurvor, byt hoj! Men jämför inte pinnskrap på tourer med pinnskrap på en plastraket.

Tycker och tror jag.
:tungan

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Mina gick i helgen på bana, utan att tänka / försöka. Att plocka fegranden på väg kräver nog en del pressande :D

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Du kör tveklöst för mycket med huvudet..eller så hänger du mycket o har mindre nedlägg, skit samma det går att åka fort med eller utan chickenstripes tänk på det o fortsätt använda huvudet...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
På tal om feg-ränder. Visst är det väl så att det har mkt med däckets utformning att göra. Jag kan inte säga att jag håller igen direkt, trots detta så har jag inte nött mina däck ändå ut på kanterna. Har ett 170 bakdäck med en viss utformning som gör att kanterna viker runt och är nästan vertikala. Polarn har ett 180 bakdäck och har kört sitt längre ut än vad jag gjort, trots att han håller ett bra mkt lugnare tempo. Står man bakom hojarna ser man att hanses kanter är flackare och därmed mera lättåkta om man säger så... :mattias

/KaliZ

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Har själv gått upp till 190 bak istf 180 o har ca 1 cm kvar att slita på till skilnad mot 180 däcket som var slitet ända ut..inte ens på bana går det att komma ända ut..jooo men då ligger man o åker skinnkälke redan :huvet
så visst har det med däckets profil att göra o hur det är avpassat för just din fälgbredd.

sandstream

Guest
nosense skrev:
2271760 Har själv gått upp till 190 bak istf 180 o har ca 1 cm kvar att slita på till skilnad mot 180 däcket som var slitet ända ut..inte ens på bana går det att komma ända ut..jooo men då ligger man o åker skinnkälke redan :huvet
Jag kör 190 bak och det går fint att "slita" ända ut till kanten på minsta gokartbana :)

BTW: Jag har ett par 190-däck som är slitna ut till kanterna och har allt mönster kvar i mitten, du kan få dem billigt :hihi

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Mh, men så har du bredare fälg än mig också o då blir det en annan profil på däcket..ungefär som om jag hade haft 180 som är avpassat för min 6 tumsfälg o då är det ju inga problem..men det är klart Sandstream du verkar så kaxig så du kanske skulle prova å slita mina däck ända ut o så kan vi filma hela skiten o lägga ut det här men glöm inte att självrisken på 7000:- betalar du :D Ställer du upp? Jag skall gärna göra avbön om du lyckas..

Last edited:

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Mr Helmut skrev:
2226899 Första gången kanske du har sämre fäste än andra. Kolla den blanka ytan du kan se på din fegrand :pannkyss

Min cykel faller alltid inåt och den är jobbigt (dels att behöva hålla emot)

Körde på gelleråsen för 1 vecka sen och även då hade jag problem med att lägga ned åt höger, känns inte som jag får flyt åt det hållet :3freak
Åk till Sviesta och kör då lär du dig svänga höger, för där finns nästan bara höger. Förutom in i esset och crossböjjen men den räknas bara som en halv vänster :)
Sen ju fortare du kör desto mindre ramlar den innåt av sig själv :)

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Gulleplutt skrev:
2227377 Ny fråga: Är det nån som lägger ner mycket på RÖD asfalt??????

Definitivt inte om den är blöt lr fuktig iaf

Sj får man nya slangar på till helgen så det är bara att börja nöta om :näsblod

Fast Power 2ct är inte fel :yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
HansJ skrev:
2226934 Andrahandsuppgifter gör följande gällande:
Det hala är släppmedel, som används vid gjutningen av däcken. Jag trodde det var något som lades på i formen, men har nu fått höra att det blandas i gummit från början. Det ska sedan försvinna efter uppvärmning av däcken, och inte genom mekaniskt slitage. Sant eller sånt? F-n vet, men om det är sant, så löser det ju problemet med ökad lutningsvinkel, eftersom släppmedlet går bort inte pga just mekaniskt slitage vid nedlägg.

Nja, släppmedel ska väl läggas på i formen, blandar man det i gummit borde ju gummit släppa även från corden.

Däremot kan jag tänka mig att uppvirvlande sand och vatten "blästrar/tvättar" även sidorna på däcket så pass att släppmedlet försvinner.

Jag la på en ny framsula i dag och la ner mer än någonsin i första rondellen jag kom till utan att tänka mig för utan att det släppte, ÅAS så har jag kycklingrand på 2/3 delar av mina däck sedan tidigare.

Framdäcket var helslut, och gud vet hur gammalt det var, men det var stelt som bakelit när det skulle av, och ja, jag bytte det för att jag har fått ett par läskiga framhjulssläpp, speciellt efter att jag bytte bakdäcket i fjol och fick fäste bak.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hitecfrollo skrev:
2271938 Åk till Sviesta och kör då lär du dig svänga höger, för där finns nästan bara höger. Förutom in i esset och crossböjjen men den räknas bara som en halv vänster :)
Sen ju fortare du kör desto mindre ramlar den innåt av sig själv :)

Däcket har slitits jämt men jag har inte själv kännt samma flyt i höger kurvorna :3freak

Efter 2 heldagar på Gotlandring så går det bättre än förut:)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln