"Fegrand" på däcken?

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Pinky skrev:
2225379 Är det nån mer än jag som irriterar sig på fegranden som blir ute vid kanterna på däcken? Tycker inte jag kör som en kärring direkt men kan ju knappast påstå att jag ligger med knäskrap i varje kurva heller. Tycker det är svårt att hitta vägar som är såpass jämna, säkra m.m (banåka måste ju vara det ultimata :hihi ) för att hålla såpass hög fart för att kunna lägga ner hojen tillräckligt mycket för att få bort min fegrand :).

Är jag en fegis eller kör jag helt enkelt lite för mycket med huvet? Jag vill ju ha bort randen men vågar ju samtidigt inte köra på sättet som krävs för detta på allmän väg....kör ju som en galning på motorväg eller andra raka fina vägar men så fort det svänger så känner jag mig osäker gentemot andra trafikanter och skymda kurvor m.m.

Tips på hur man kör bort fegranden på ett tämligen säkert sätt mottages tacksamt :3freak :).

Hade de problemet förr, inte nu längre :tummenupp Nu håller jag koll på gummiavrullningen från däcket när jag har lite brottom...vilket bara var problem på banan tidigare :3freak

highside

Guest
Pinky skrev:
2225379 Är det nån mer än jag som irriterar sig på fegranden som blir ute vid kanterna på däcken? Tycker inte jag kör som en kärring direkt men kan ju knappast påstå att jag ligger med knäskrap i varje kurva heller. Tycker det är svårt att hitta vägar som är såpass jämna, säkra m.m (banåka måste ju vara det ultimata :hihi ) för att hålla såpass hög fart för att kunna lägga ner hojen tillräckligt mycket för att få bort min fegrand :).

Är jag en fegis eller kör jag helt enkelt lite för mycket med huvet? Jag vill ju ha bort randen men vågar ju samtidigt inte köra på sättet som krävs för detta på allmän väg....kör ju som en galning på motorväg eller andra raka fina vägar men så fort det svänger så känner jag mig osäker gentemot andra trafikanter och skymda kurvor m.m.

Tips på hur man kör bort fegranden på ett tämligen säkert sätt mottages tacksamt :3freak :).
Fegrand? Jag kallar det sundhetstecken!
Den delen av däcket används bäst på bana.
Personligen vågar jag inte ens fundera på knäskrap på landsväg. På bana är det nåt helt annat.

H-son

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
07 ER6-n (BMX hojjen)
Pinky skrev:
2225416 Tackar för tispen, sandpappret är ju en variant men nånstans måste ju t o m jag dra en gräns :hihi . Parkering är väl det säkraste, i nuläget känns det som att jag har kasst fäste ju längre ut jag kommer med tanke på att däcket används så sällan där ute vilket leder till en ond circel. En parkeringsrunda kan nog göra susen för självförtroendet och framtida landsvägskörningar.

Mer tips tack :).

Kör ju sagt som en galning rakt fram så en HD är ju knappast nåt alternativ..kanske en V-max :3freak.

:)
Parkeringsplats är ett bra alternativ, känna in svängarna både höger och vänster.
Sedan ta och leta upp en väg som du känner dig bekväm med, och där du kan komma i samma kurva flera gånger (optimalt är detta inte en allmän väg utan en bana, men det är inte alltid det går att ordna), repetera, tänk igenom spårval, hastighet mm. Det brukar hjälpa.

Jag tycker dock inte att syftet ska vara att få bort "fegranden", syftet hoppas jag är att kunna hantera skarpare svängar i högre hastighet. Detta om du skulle komma för fort in i en kurva någon gång, att våga lita på att lägga ner, och INTE ställa upp cykeln och bromsa rakt ut i spenaten...

Alt. Broms och Kurvkurser är en god ide!!

/K

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
BlueBull skrev:
2225475 annars kan du ju köpa smalare däck.... :rolleyes:

Neee, var allmänt förbannad när jag hade min gixxer 750 förra året med 180 däck, polaren hade en 1000 med 190 däck :4skrika.
Nu när jag har mitt feta 190 däck så tänker jag minsann inte byta ut det. Ska iväg och spärra av några lämpliga rondeller i Gbg ikväll :banana.

H-son skrev:
2225479
Jag tycker dock inte att syftet ska vara att få bort "fegranden", syftet hoppas jag är att kunna hantera skarpare svängar i högre hastighet. Detta om du skulle komma för fort in i en kurva någon gång, att våga lita på att lägga ner, och INTE ställa upp cykeln och bromsa rakt ut i spenaten...
/K

Självklart är det detta som är målet, dessutom åkar körglädjen om jag lär mig utnyttja hojen som det är tänkt och inte bara köra satan rakt fram. Vill jag bara ha bort randen kan jag ju som sagt använda sandpapper eller liknande och putsa bort randen men jag ser inte riktigt meningen med det :).

Last edited:

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Kör en Bultenrepa så är saken klar! om du själv inte är karl nog så finns det nog flertalet som kan bistå med hjälp inkluderat mig själv.

BlueBull

Guest
Pinky skrev:
2225483 Neee, var allmänt förbannad när jag hade min gixxer 750 förra året med 180 däck, polaren hade en 1000 med 190 däck :4skrika.

Nu när jag har mitt feta 190 däck så tänker jag minsann inte byta ut det. Ska iväg och spärra av några lämpliga rondeller i Gbg ikväll :banana.
Det e rätta takter!! det var mest en :7peta Lägg mer å mer... snart e du kung i kurvorna.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Pinky skrev:
2225379 Är det nån mer än jag som irriterar sig på fegranden som blir ute vid kanterna på däcken?

De hade lite skoj åt mig första gången jag bytte däck efter tagit kortet. Hade inte ens skrapat kanterna den gången. Nu för tiden är kanten allt mindre. Men lägga ner en hoj när man redan har fegrand på däcket. Det känns lite vanskligt. Känns som däcket hoppar till när jag går över valken till fegranden. Får nog bli parkeringen en mörk kväll för min del ... :D Ska ändå skifta däck innan semestern..

BlueBull

Guest
förstår inte vad ni menar.... Ta å låna nåns tant eller lasta ryggan med tegel så ni får lite tyngd.... då vet man vad som gäller för att brotta ner, om inte förr... ni pantar ju in däcken innan dom e slut.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Är de bara jag som lägger ner mer åt vänster :va

Har de med höger, vänsterhänt att göra som allt annat här i världen?

Eller måste jag flytta norr om stan ist för söder?

Rocky skrev:
2225551 Vadå finns det samhällen utanför Stockholm. :va

:hihi

Hoztic skrev:
2225558 Ja, tex nån liten håla som heter Dalarö :7peta
:rofl

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Hoztic skrev:
2225558 Ja, tex nån liten håla som heter Dalarö :7peta

Där vi förövrigt har riktigt potenta hoj-vägar, fråga kungen av Bulten tillexempel hans polkaretta med följe brukar synas titt som tätt på "mina" vägar och det har väl sina orsaker. :hihi

Btw: Dalarö is a part of Stockholm. (för den oinvigde)

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Är det viktigt att inte ha fegrand :confused: Vem fan bryr sig? Om din image är helt beroende av det så låna ut hojen till en polare som vågar lägga ner mer en dag så är det fixat :tummenupp ...eller så går du en av SMC´s förnämliga Broms&Kurv-kurser ;)

Bikerwoman- kvinnan utan "fegrand"

Last edited:

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
bikerwoman skrev:
2225601 Är det viktigt att inte ha fegrand :confused: Vem fan bryr sig? Om din image är helt beroende av det så låna ut hojen till en polare som vågar lägga ner mer en dag så är det fixat :tummenupp

Bikerwoman- kvinnan utan "fegrand"

Det är väl mera åt det hållet att man vill utnyttja materialet till fullo, annars kan man ju börja med brigde istället. :hihi

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Anderzzon skrev:
2225570 Är de bara jag som lägger ner mer åt vänster :va

Har de med höger, vänsterhänt att göra som allt annat här i världen?

Eller måste jag flytta norr om stan ist för söder?

Har oxå mer nedlägg på vänster än höger sida....verkar vara rätt vanligt...tror inte det har med favve handen att göra :hihi

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
har du prövat att borra :va

Bästa är nog att hänga på någon som lägger sig mycket - man kan ju inte vara sämre än den man kör med/mot??

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024