Fejkkrock?

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Jag Tycker den ser äkta ut. Om man kollar i bakgrunden så ser man två hojåkare som stannar o kollar vad som hände.

Saken som flyger iväg åt vänstra hörnet ser ur att vara bilens backspegel.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
2.Kolla uppe i vänstra hörnet åt vilken riktning ena biten flyger, om man jämför de olika rörelseenergina med varandra så är det fysikaliskt omöjligt att den biten flyger så högt och i den riktningen. Man ser rätt klart och tydligt att det är en trickfilm.

/ mvh linkan

Den kan va äkta den kan va fake. Men det är inte "fysikalikst omöjligt" att delar med olika massa flyger åt olika håll med olika hastighet. Det är snarare helt naturligt.
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Jag är nog rätt övertygad om att den är äkta, ser verkligt och riktigt obehagligt ut. Som sagt, saken som flyger åt vänster är nog bilens backspegel och jag tror det är svårt att få till en sån spinn på kroppen om det är fejk. Har sett en liknande krock i ca 100 blås fast med två bilar och det såg inte heller så bra ut!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Skulle vilja säga att den ser väldigt äkta ut!!

Håller helt med! Skulle bli väldigt förvånad om det inte är på riktigt. Kamerans placering gör det svårt att bedömma hastighet fordornen och Jag tror smällen är kraftigare än vad man tror.:näsblod

Tror det är en docka , armarna ser ju helt omänskliga ut i rörelserna,flaxar lite hit o dit,O skallen bara far upp. man klart bra fejk ädå, det är väl bilföraren som
drar i snörena,

..så på "ricktickt" så skulle föraren vrida på huvet för att orientera sig och sen kontrollerat vika ihop sig för en ninjarullning? Det finns inga signaler från hjärnan till de olika extremiteterna vid det läget som talar om för de hur de ska göra, hjärnan har fullt upp med annat.

Grejen är att det ser läskigt overkligt ut när man ser en olycka på riktigt:va Vi har genom hundratals filmsekvenser fått en felaktig bild av hur saker ser ut. Kolla bara på någon som får en käftsmäll på riktigt... Ser inte riktigt ut som man tänkt sig heller.
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
De där på scooter som Vaselek poängterade är högintressant tycker jag.
Om man ponerar att den är fejk, skulle då de som gjorde filmen planerat in att man skulle låta två scootrar köra förbi i bakgrunden, knappt synligt, stanna och vända om?

När jag först såg den tänkte jag "fejk...", men när man aldrig sett en riktig olycka så är det nog väldigt svårt att få sig en uppfattning.

Men kan ju fundera lite över varför någon stod med en bra kamera på ett stativ och filmade just det, men det finns säkerligen flera möjligheter.

Jag tror mera på äkta än på fejk.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
efter varit med om en liknande olycka själv och vet att delar ligger överallt, på ställen man inte trodde de skulle landa så ser det mer äkta än fejk ut.

Dessutom är det inget klipp i filmen och föraren börjar röra sig efter ett tag när han börjat fatta vad som hänt, känner igen det där själv oxå, tar några sekunder innan du hinner fatta och då rör man på sig för att se vad som gick sönder.......

Ang, kameran, kan det ju lika gärna vara polisens....
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
jag tror den är äkta.. ser så ut..

att armarna ser kontiga ut är nog fan normalt.. känns som föraren är helt borta ett tag o inte riktig kontroll på kroppen efter en sån jävla smäll..

och vad gäller när det laggar precis innan föraren stiger ut bilen så stämmer allt runt omkring precis före och efter lagget..

nej.. jag tror den är äkta..

mvh robb
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Men innan man börjar pausa och studera plastbitars banor med upphetsad oboj-mun måste man ju fråga sig varför i hela fridens namn någon skulle få för sig att arrangera en sådan olycka, i syfte att få den att se autentisk ut?
Känns bara gigantiskt mycket närmare till hands att det helt enkelt är en riktigt olycka, även om jag naturligtvis inte heller kan vara 100% säker.

Känns som att såna här fejkdiskussioner när några får tag i obehagliga filmklipp enbart är internetifierade, naturliga försvarsmekanismer, på något vis måste man värja sig mot innehållet för att det inte ska påverka ens egen styrka. Men det är ju å andra sidan något sunt att man fungerar som man ska.

/perris
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Otäckt!

Filmen ser allt äkta ut. Börjar man försöka detaljstudera rörelser etc. kan man få allt att stämma och viktigast av allt, som någon redan frågat VARFÖR skulle man fejka?

Mc:n träffar bilen snet frammifrån, inte till 100% från sidan. Och bilens rörelseenergi är ju, som vi alla kan räkna ut med lillfingret bra mycket större än motorcyklistens vilket med lätthet kan förklara detaljen som flyger iväg snett upp till vänster.

Förarens tillstånd, efter att ha kraftigt ha slagit i huvudet i bilen (ser ut som han/hon slår i framrutan) torde vara...medvetslöshet! Kroppen, för i det tillståndet kan man inte påverka armar/ben/huvud (medvetslöst tillstånd) roterar vilket förklarar att armar/ben ser ut att vara raka (centrifugalkraften gör sitt). Att mc-föraren inte rör på sig för än efter en stund kan alltså förklaras med att han/hon är medvetslös under flygfärden och en stund efter han/hon har landat men sedan vaknar till (även om han/hon inte är kontaktbar) och börjar röra armar mm.

Otäck olycka och nog ser den äkta ut i mina ögon!

En fråga till att ställa sig:

- Vad är syftet med att lägga ut den på Internet till allmänhetens beskådan?

Mvh!
// Niklas
 

libbe

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Ort
stoch-holm
Hoj
690 Duke 08
MITT FÖRSTA INLÄGG PÅ SH!

I egenhet av att själv hålla på med med CGI och framförallt då att blanda datorgrafik med filmat material så vill jag lugnt påstå att den är fejk.

Rycket som ses precis innan föraren stiger ur bilen är som några redan påpekat ett klipp för att byta ut dockan mot en person. Detta kan ses tydligt genom att man kollar noga på stolpen som bilen har framför sig. Titta så ska ni se att den rör sig en 1mm precis innan han kliver ut ur bilen.

Ingen har heller nämnt att dem har otroligt vassa trafikkameror där, väldigt bra bild måste jag säga...och många bilder per sekund!

Jag tycker det luktar informationsfilm från något lands liknande motsvarighet till VV.

Mina 2 cent.
 

Hillclimb

Member
Gick med
20 May 2005
Ort
Västmanland
Hoj
Sidovagnsracer
iallafall bilens fel som vanligt, hojen har grönt ljus

Spelar det stor roll vems felet är?????

Nej fan vi ger bilföraren gängstryk och slår ihjäl honnom/henne....
"ironi- för dom som inte fattar det"

Olyckor händer..så är det....förhoppningsvis så kan detta klipp ge en tankeställare att otrevliga saker händer så att alla kan vara lite mer uppmärksamma i trafiken...både mc och bilförare
 
Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
MITT FÖRSTA INLÄGG PÅ SH!

I egenhet av att själv hålla på med med CGI och framförallt då att blanda datorgrafik med filmat material så vill jag lugnt påstå att den är fejk.

Rycket som ses precis innan föraren stiger ur bilen är som några redan påpekat ett klipp för att byta ut dockan mot en person. Detta kan ses tydligt genom att man kollar noga på stolpen som bilen har framför sig. Titta så ska ni se att den rör sig en 1mm precis innan han kliver ut ur bilen.

Ingen har heller nämnt att dem har otroligt vassa trafikkameror där, väldigt bra bild måste jag säga...och många bilder per sekund!

Jag tycker det luktar informationsfilm från något lands liknande motsvarighet till VV.

Mina 2 cent.
Kollar du på stolpen så rycker den till flera gånger i filmen då det kan lika gärna vara komprimeringen av filmen som orsakar detta eller något annat, skulle den vara filmad från en polisbil så kan det ha orsakats av att polisen kliver ut och slår igen dörren.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Ser läskigt äkta ut... :(
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Den är äkta,varför den är filmad så är det pga att att det är en korsning med mkt rödljuskörningar/olyckor.

Har sett så mkt filmsnuttar på olyckor och annat skit så man ser i princip direkt om det är fejk.
 

libbe

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Ort
stoch-holm
Hoj
690 Duke 08
Vi söker över nätet efter bevis istället för att komma med meningslösa påståenden tror jag :).

Dock måste jag få påpeka Gösta's sista inlägg:

sluta muppa er

DEN ÄR ÄKTA

det ser ut så när det smäller, ja VET

. Har du sett saving private ryan? det är rätt mycket explosioner i den filmen. Dem ser ut som i verkligheten, men det betyder inte att det är äkta :p
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top