Fel att låta fångar träna?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Therudeboy skrev:
Kan ju tala om att många hade dött utan träning där inne, testa att sitta inne en månad tex och bara sitt på ditt rum eller ute i korridoren så förstår ni varför dom tränar som dom gör.

Det går att arbeta och det går att studera...

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Chrille skrev:
Nja, man kan ju fundera på hur mycket status och stridsvärde fångarna hade fått om de hade haft obegränsat tillgång till badminton, innebandy, längdskidåkning, simning osv.

Att däremot tillhandahålla gym och kampsport låter med det i åtanke som en rätt korkad ide.

Hade nog varit en jävligt bra ide'. Varför uppmuntra till att bli "stor och stark och hotfull" som de flesta faktiskt blir?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Hajjar inte hur ni resonerar.Blir ni rädda när ni passerar ett gym oxå????Man kan ju alltid träna o bli "grov" på utsidan iaf.

Therudeboy

Guest
ktmjacke skrev:
Inte dåligt att va så ung o ha hunnit sitta inne på kumla,hall o alla andra fängelser i sverige.För du talar väl av egen erfarenhet? :arsele

Nope inte egen erfarenhet men min bror har suttit på kumla och hall, förflyttades nyss därifrån. Sen har han suttit på nästan alla anstalter i sverige även många kompisar ink min far har suttit inne så det är så man får reda på allt. Sen när man såg anstalten i Skänninge började jag skratta för allt där är så slappt, såg ut som en skola men var som ett dagis.

innovate

Liten yngling på en 5kW?
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
moppe? ;)
Jag tycker det låter löjligt att de skulle vara större risk för att de skulle falla tbx i kriminaliteten bara för att de har fått gymma. Isf kan de väl bara gymma när de kommar ut. Tycker det låter ganska skummt.
Därimot det där med kampsport tycker jag låter jävligt dummt. Att de ska utbildas i hur man skadar folk låter knasigt.

Och apr. fångvakterna. Har inte de batonger eller sånna där söta elstickor/elpickor?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Vaktena är väl beväpnade så inte kan dom väl känna sig hotade av fångarna bara för dom du skuller råka ha lite muskler?. Låt dom träna så mycket dom vill med skulle det dom blit hot fulla mot personale så är det bara gummikulor och trågas som gäller!.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Therudeboy skrev:
Det finns bara 2 ställen i sverige som är jobbiga att sitta på och det är kumla och hall, alla andra är som ett vuxen dagis.
Med unga snygga övervakare då menar du? :D

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Therudeboy skrev:
Nope inte egen erfarenhet men min bror har suttit på kumla och hall, förflyttades nyss därifrån. Sen har han suttit på nästan alla anstalter i sverige även många kompisar ink min far har suttit inne så det är så man får reda på allt. Sen när man såg anstalten i Skänninge började jag skratta för allt där är så slappt, såg ut som en skola men var som ett dagis.
Men om du frågar din bror så tror jag inte att han håller med dig.Det är aldrig nåt dagisstuk på kåken vilken det än är.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Vafan, att ötöva sina intressen (vilket träning är för många oavsett pingis eller kampsport) är en möjlighet som många som sköter sig i samhället inte har tid eller råd med. Det borde fan inte vara ett sånt jävla daltande med fångarna i Sverige.

Det är fångarna som har gjort samhället orätt så det är de som skall fjäska för samhället för att få lov att åter komma tillbaka. INTE TVÄRTOM. Vi skall fan inte betala extra skattemedel för att dom skall kunna ha ett drägligt liv.

Precis som hederliga medborgare borde fångarna få ansvara för sin egen existens. De skall med andra ord få jobba in alla de resurser som fångvården kräver. Dvs Anstaltsbyggande & underhåll, vaktutbildning & lön, sin egen ev. sjukvård och framförallt sin egen mat. Jag är övertygad om att så var fallet skulle varken tid eller ork finnas till att ötöva pingis eller kampsport.

Jag har hört att fångvården idag inte får konkurera med icke dömda näringsidkare så att de med andra ord får göra fågelholkar o.dyl. Han, Landens, idé om att låta dom gräva bredband och sånt borde dock vara tillåtet. Infrastruktur och monumentalbygge borde ligga på fångars lott för det är det inga näringsidkare som företar sig ändå. Och det har ju testats förr, Marstrands fästning och Göta kanal är lysande exempel.

Om sossarna nu har lyckats få svenska folket att anse att fångarna har samma värde som oss andra så skall la deras propagandaavdelning ha en eloge men fan, det säger ju lite om samhällets tillstånd.

/Förgöraren :yoparty

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Förgöraren skrev:
Om sossarna nu har lyckats få svenska folket att anse att fångarna har samma värde som oss andra så skall la deras propagandaavdelning ha en eloge men fan, det säger ju lite om samhällets tillstånd.

Som vanligt kan jag inte låta bli :rolleyes:

Det var ju synd att större delen av världen (förutom vissa diktaturer och USA) anser att mäniskor som sitter internerade har samma mäniskovärde som icke dömda. Men det är ju klart att det ingår väl i den globala konspirationen för förstärkande av mänskliga rättigheter.
Om fångar inte hade samma mäniskovärde som andra mäniskor hade det verkligen sagt något om samhällets tillstånd.

gladh

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
cykel
gym

jag har personligen sett detta på nära håll eftersom jag arbetat på kirsebergs riksanstalt i många år. Min uppfattning är att man ska sträva efter att aktivera de intagna.Men som krimvården sett på det hela under 90 talet så har man accepterat "gym" eftersom det har fårr fångarna att avreagera sig och blivit trötta.
Om man har för avsikt att ta bort det bör det ersättas med något som de intagna accepterar.annars har man ett stort problem med växande frustration som i sin tur kan te sig på många tråkiga sätt. Så innan man förändrar för fort så bör man tänka sig för. Dock så bör desa gym tas bort direkt på avdelningar för psykiskt störda då de kan nyttja vikter och annat för andra ändamål (mot personal) etc.
Men staten biter sig själv i svansen då man vill ha ner våldet på anstalterna genom att ta bort detta.för allt har omvänd effekt :kocko :kocko

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Vastrix skrev:
Har inte kollat på länken men det stod om det i Sydsvenskan för någon dag sedan och JA, de FÅR träna kampsport. Tydligen någon form av "body combat". Men det var inte vem som helst utan en utvald grupp på ca 8 pers o de hade hittills haft 2 träningar.
Lagidrotter tycker jag verkar vara ett bra förslag. Men på tex. Kirseberg så gick inte det pga. platsbrist. Samma sak med många andra utrymmeskrävande idrotter.

Jag tycker det är fel, fel, fel!

Har dem fått något straff så ska dem inte få ha det bra i fängelsett så ska dem straffas för det om dem har gjort sig förtjänta av det!
Att låta dem få spela lite basket, fotboll osv är okej men jag tror att det kan vara både bra och dåligt att låta dem styrketräna, som några sa här så blir dem trötta men och andra sidan så om det är någon aggresiv kille så är de bara för honom att styrketräna varje dag ju och äta mycket när det e mat och sen efter 5år så har han ju naturligt vis en mycket större fördel att kunna rymma om han vill än någon som inte styrketränar pga sin egen styrka.

För några år sen så var det nån hjärnskadad idiot som skulle göra någon undersökning på fängelset över 1 dag. Och det han säger sen "jag tycker det är för jävligt att sängarna är så dåliga, och där är inte ens något lakan"

JUST då så höll jag verkligen på o gå i taket och tur att han inte satt brevid mig och sa det, vad förväntar han sig? Ska dem ha varsin "hästensäng" så dem kan lyfta på ryggen fint, dem ska fan vara glada att dem har något att sova på. Egentligen ska dem få sova på betonggolvet istället, dem ska straffas för sitt brott och inte ha det bra!

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Therudeboy skrev:
Kan ju tala om att många hade dött utan träning där inne, testa att sitta inne en månad tex och bara sitt på ditt rum eller ute i korridoren så förstår ni varför dom tränar som dom gör.

Det är bara bra, en brottsling mindre.. nä skämt åt sido!
Dem själv har slängt sig in i skiten ju, Oftast. hade dem tänkt till och inte gjort dedär brottet så hade dem sluppit sitta bakom galler.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Hightuned skrev:
Vaktena är väl beväpnade så inte kan dom väl känna sig hotade av fångarna bara för dom du skuller råka ha lite muskler?. Låt dom träna så mycket dom vill med skulle det dom blit hot fulla mot personale så är det bara gummikulor och trågas som gäller!.

Vakterna är inte beväpnade. Det är därför de är rädda.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Chris Ash skrev:
Något sådant, ja.

Om det behövs lär det vara bättre med någon form av insatsgrupp som vågar gå in påriktigt...

Bor ganska nära en anstalt och att döma av de man ser knalla dit och hem i arbetskläder har jag svårt att tänka mig att större delen av dem skulle vara svårare att övermanna med vapen som utan.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
d1ce skrev:
Om det behövs lär det vara bättre med någon form av insatsgrupp som vågar gå in påriktigt...

Bor ganska nära en anstalt och att döma av de man ser knalla dit och hem i arbetskläder har jag svårt att tänka mig att större delen av dem skulle vara svårare att övermanna med vapen som utan.

Vi har ju polisen om det hettar till med vapen o dyl. Fast de borde kanske höja beredskapen en aning..... :rolleyes:

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...