Fel att låta fångar träna?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Chris Ash skrev:
Vi har ju polisen om det hettar till med vapen o dyl. Fast de borde kanske höja beredskapen en aning..... :rolleyes:

Vi hade faktiskt en sådan incident för inte så länge sedan då några fångar barrikaderade sig i sitt dagrum, vägrade komma ut om det inte fick som de ville osv.

Insatsstyrka från Sthlm anlände, gick in, åkte hem... snabbt smidigt utan några problem som det verkade!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
d1ce skrev:
Vi hade faktiskt en sådan incident för inte så länge sedan då några fångar barrikaderade sig i sitt dagrum, vägrade komma ut om det inte fick som de ville osv.

Insatsstyrka från Sthlm anlände, gick in, åkte hem... snabbt smidigt utan några problem som det verkade!

Jo men där hettade det inte till. Insatsstyrkan har förhandlare och det var de som löste det hela.

Brittiska SAS har annars använts under fånguppror, de går in obeväpnade....

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Chris Ash skrev:
Jo men där hettade det inte till. Insatsstyrkan har förhandlare och det var de som löste det hela.

Brittiska SAS har annars använts under fånguppror, de går in obeväpnade....

Om du menar händelsen här så var det tårgas som löste problemet.

Jo, synd att vi inte har några sådana söta pojkar som tar på sig liknande uppgifter.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
gladh skrev:
Det var ju synd att större delen av världen (förutom vissa diktaturer och USA) anser att mäniskor som sitter internerade har samma mäniskovärde som icke dömda. Men det är ju klart att det ingår väl i den globala konspirationen för förstärkande av mänskliga rättigheter.
Om fångar inte hade samma mäniskovärde som andra mäniskor hade det verkligen sagt något om samhällets tillstånd.

gladh

Större delen av världen, geografisk eller befolkningsmässig, har INTE sosse-gladh-syn på straff-fångar, möjligtvis större delen av västeuropa. Att fångar I VÄNTAN på rättegång har samma rättigheter som den övriga befolkningen är ju helt i sin riktighet. MEN att människor, som totalt ignorerar samhällets regler och saknar hänsyn för de som lever inom ramarna, förtjänar nån djupare sympati vore ju LÖJLIGT.

Nej, skydda samhället, INTE samhällets fiender.
Vilken sida är du på egentligen, Gladh???

/FÖRGÖRAREN :yoparty

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
d1ce skrev:
Om du menar händelsen här så var det tårgas som löste problemet.

Jo, synd att vi inte har några sådana söta pojkar som tar på sig liknande uppgifter.

Det har vi, det är bara att sätta in dem.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Förgöraren skrev:
Större delen av världen, geografisk eller befolkningsmässig, har INTE sosse-gladh-syn på straff-fångar, möjligtvis större delen av västeuropa. Att fångar I VÄNTAN på rättegång har samma rättigheter som den övriga befolkningen är ju helt i sin riktighet. MEN att människor, som totalt ignorerar samhällets regler och saknar hänsyn för de som lever inom ramarna, förtjänar nån djupare sympati vore ju LÖJLIGT.

Nej, skydda samhället, INTE samhällets fiender.
Vilken sida är du på egentligen, Gladh???

Jadu Förgöraren, vi kan väl snabbt och lätt konstatera att vi knappast befinner oss inom samma ideologiska intressesfärer. Vilket torde medföra att jag inte befinner mig på din sida. Du vet, jag tillhör den globala konspirationen för förstärkandet av mänskliga rättigheter.... oups det var ju meningen att det skulle vara hemligt :rolleyes:

Vi är överens, så långt, om att den som inte är dömd har samma rättigheter och samma mäniskovärde som övriga befolkningen. Vi är dock inte överens om vad som händer efter dom funnit laga kraft. Jag anser att mäniskovärdet är okränkbart och rätten till ett meningsfullt liv är något absolut.
Dock har samhället ett behov av att skydda sig från individer som kan/har kränka/t andra mäniskors rätt till trygghet och eget liv. Detta skydd består oftast i internering under en period. Antingen i fängelse eller på rättspsyk.
Att se på fångar som lägre stående individer är ett uttryck för barbari och ett tecken på ett dysfunktionelt samhälle. (enligt mitt perspektiv)

Sen om styrketräning skall höra till de aktiviteter som tillhör nödvändigheterna inanför murarna har jag ingen uppfattning om.

gladh

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
"MEN att människor, som totalt ignorerar samhällets regler och saknar hänsyn för de som lever inom ramarna, förtjänar nån djupare sympati vore ju LÖJLIGT."

Inte för att jag håller med dig, men passar denna beskrivning in på alla som sitter i fängelse?

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
gladh skrev:
Jadu Förgöraren, vi kan väl snabbt och lätt konstatera att vi knappast befinner oss inom samma ideologiska intressesfärer. Vilket torde medföra att jag inte befinner mig på din sida. Du vet, jag tillhör den globala konspirationen för förstärkandet av mänskliga rättigheter.... oups det var ju meningen att det skulle vara hemligt rolleyes:

gladh

Yep, rätt konstaterat herr Gladh, och det lär säkert visa sig igen i framtida inlägg. Men men, nu är det fredag och om Du och de andra globalkonspiratorerna inte har nått mot det så är det dags för en öl...

Gladh fredag...

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Förgöraren skrev:
Yep, rätt konstaterat herr Gladh, och det lär säkert visa sig igen i framtida inlägg. Men men, nu är det fredag och om Du och de andra globalkonspiratorerna inte har nått mot det så är det dags för en öl...

Gladh fredag...

Jepp, been there done that, och det var riktigt gott :fyllisar

gladh

Therudeboy

Guest
ktmjacke skrev:
Men om du frågar din bror så tror jag inte att han håller med dig.Det är aldrig nåt dagisstuk på kåken vilken det än är.

Han har sakt att det inte är speciellt hårt. Du kan också pratar av egen erfarenhet? Sen så vet jag inte om jag kan kalla tex skänninge ett fängelse när man hur lätt som helst kan klättra över staketet!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Therudeboy skrev:
Han har sakt att det inte är speciellt hårt. Du kan också pratar av egen erfarenhet? Sen så vet jag inte om jag kan kalla tex skänninge ett fängelse när man hur lätt som helst kan klättra över staketet!
Ja tyvärr så pratar jag av egen erfarenhet,men jag kan tillägga att till skillnad mot vad dom flesta i den här tråden GISSAR om,så finns det faktiskt dom som blir"botade" av en tid i fängelse.Att skriva-dom ska straffas o ha det förjävligt-är ju ett sätt att reagera,men det e ju väldigt osmart sagt.Sverige är ju ett av få länder som har nåt som kallas för"kriminalvård".Det innebär ju att man ska ut i samhället efter straffet o kunna funka bland den övriga befolkningen.Då måste ju nån sorts verklighetsanknytning till utsidan finnas kvar i fångarnas liv.Även jag tycker precis som er att man skulle låsa in vissa personer o kasta nyckeln i sjön o ge dom stryk hela dagarna(pedofiler,våldtäcktarare m.m)Men då kommer ju frågan om VEM som skulle få leka gud o bestämma nåt sånt.Kan hålla med din brorsa therudeboy att det verkar "slappt" på en öppen anstalt,men det största klientelet där är ju inte missbrukare o mördare precis.Vanliga svennar som kört i fyllan eller nåt annat mindre brott.Däremot så avslutas ju normalt en längre volta med att man får göra sista året på en sån anstalt just för att börja anpassas till svennelivet igen.Men på en sluten anstalt o på många öppna är det tvärtemot ett riktigt hårt klimat emellanåt,mycket droger o våld tyvärr.Var själv inlåst på en anstalt som drabbades av ett uppror o satt i brand,det känndes inte så "slappt" att befinna sig där då kan jag tala om.Men nu handlade ju tråden om träning på gym.Jag kan säga att gymmet var som en kyrka för mig iaf,där kunde man gömma sig undan för pundarna när man va less på att se o höra dom.Vi var ett gäng på 4 st som höll ihop o tränade o tog promenader på rastgården o pratade om hur vi skulle hålla oss borta från buset.Ett fysiskt välmående gör faktiskt att det blir lättare att sköta sig mentalt oxå.Vi fick lämna urinprover konstant för att visa att vi inte tog steroider eller nåt,o om nån pissade positivt fick han inte va i gymmet helt enkelt.På fem år hade vi en incident på min kåk som var relaterad till gymmet,en knarkare som hämtade en stång o hotade sig ut.Men annars var det "the good guys" som höll till där.Många har en uppfattning om att det är en lekstuga på kåken,men jag kan villigt erkänna att jag har aldrig varit rädd o psykiskt nere i hela mitt liv som jag var under dom 5 åren.VILL INTE DIT IGEN mvh//en som sköter sig

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Såld!
d1ce skrev:
http://www.barometern.se/artikel_standard.php?id=597457&avdelning_1=103&avdelning_2=102&question=18

enligt mig är det smått absurt! men, det finns säkert delade meningar?

argumentet att det skulle gynna brottslighet vet jag inte om jag kan hålla med om... t.ex.

Dom borde inte få göra det...
Jag tycker att dom borde lägga ner dom större fängelserna i sverige o skicka dom som ska sitta där till en cell i ryssland som man hyr för ca 200kr/dygnet istället för att låta dom ha det så bra som dom har här, där dom tex kan träna och kostar staten 2500kr/dygn!
Men det är ju bara min åsikt!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
svar

Master skrev:
Dom borde inte få göra det...
Jag tycker att dom borde lägga ner dom större fängelserna i sverige o skicka dom som ska sitta där till en cell i ryssland som man hyr för ca 200kr/dygnet istället för att låta dom ha det så bra som dom har här, där dom tex kan träna och kostar staten 2500kr/dygn!
Men det är ju bara min åsikt!
Bra ide.......från en 18-åring med lång livserfarenhet.Om ett antal år kommer du inse att du själv har utfört ett antal handlingar som potentiellt hade kunnat ge dig fängelsestraff.Dom flesta på detta forum har t.ex säkert gjort nåt bus i trafiken som kunde gjort det.Då kommer nog DU va jävligt glad över att få njuta dom få bekvämligheter som en svens anstalt har att erbjuda.

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
LÅt Brottslingar Och PensionÄrer Byta Plats!!!

OM vi sätter pensionärerna i fängelse så får de tillsyn och omvårdnad dygnet runt. De blir rastade utomhus, får utflykter, terapi och betalda jobb. De serveras näringsrika och näringsriktiga måltider, ofta trerättersval med dessert och kaffe på maten. Måltider som kostar 20 gånger mer än den mat som exempelvis våra barn får i skolan!

De får TV på rummet med mängder av kanaler att välja mellan. Om de så önskar så finns det ett samlagsrum. Allt detta gratis. ingen kostnad dras från deras pension. Och är de misssnöjda så visar erfarenheten att det lönar sig att klaga.

Låt brottslingarna överta långvårdsplatserna Där får de bo 2-4 personer i varje rum. Senast klockan 16 dras rullgardinerna ner för natten, oavsett årstid. De får nästan ingen tillsyn eftersom ingen har tid, inga samlagsrum och ingen efterätt. Vill de ha kaffe får de betala med egna medel.

Hyran dras från deras dagpenning. Får de liggsår med maskar i såren så får de veta att det i alla fall inte är vanvård.

Vem kommer i fortsättningen begå brott med risk för en sådan behandling!!

Detta är en artikel från en lokaltidning som heter Västboandan. Jag tycker den är så jävla bra så jag var tvungen att lägga in den i den här tråden. :fakta

Synpunkter?

//200+

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
svar

200+ skrev:
OM vi sätter pensionärerna i fängelse så får de tillsyn och omvårdnad dygnet runt. De blir rastade utomhus, får utflykter, terapi och betalda jobb. De serveras näringsrika och näringsriktiga måltider, ofta trerättersval med dessert och kaffe på maten. Måltider som kostar 20 gånger mer än den mat som exempelvis våra barn får i skolan!

De får TV på rummet med mängder av kanaler att välja mellan. Om de så önskar så finns det ett samlagsrum. Allt detta gratis. ingen kostnad dras från deras pension. Och är de misssnöjda så visar erfarenheten att det lönar sig att klaga.

Låt brottslingarna överta långvårdsplatserna Där får de bo 2-4 personer i varje rum. Senast klockan 16 dras rullgardinerna ner för natten, oavsett årstid. De får nästan ingen tillsyn eftersom ingen har tid, inga samlagsrum och ingen efterätt. Vill de ha kaffe får de betala med egna medel.

Hyran dras från deras dagpenning. Får de liggsår med maskar i såren så får de veta att det i alla fall inte är vanvård.

Vem kommer i fortsättningen begå brott med risk för en sådan behandling!!

Detta är en artikel från en lokaltidning som heter Västboandan. Jag tycker den är så jävla bra så jag var tvungen att lägga in den i den här tråden. :fakta

Synpunkter?

//200+
ha ha ha,klockrent.Den va kul som fan.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
ktmjacke skrev:
Ja tyvärr så pratar jag av egen erfarenhet,men jag kan tillägga att till skillnad mot vad dom flesta i den här tråden GISSAR om,så finns det faktiskt dom som blir"botade" av en tid i fängelse.Att skriva-dom ska straffas o ha det förjävligt-är ju ett sätt att reagera,men det e ju väldigt osmart sagt.Sverige är ju ett av få länder som har nåt som kallas för"kriminalvård".Det innebär ju att man ska ut i samhället efter straffet o kunna funka bland den övriga befolkningen.Då måste ju nån sorts verklighetsanknytning till utsidan finnas kvar i fångarnas liv.Även jag tycker precis som er att man skulle låsa in vissa personer o kasta nyckeln i sjön o ge dom stryk hela dagarna(pedofiler,våldtäcktarare m.m)Men då kommer ju frågan om VEM som skulle få leka gud o bestämma nåt sånt.Kan hålla med din brorsa therudeboy att det verkar "slappt" på en öppen anstalt,men det största klientelet där är ju inte missbrukare o mördare precis.Vanliga svennar som kört i fyllan eller nåt annat mindre brott.Däremot så avslutas ju normalt en längre volta med att man får göra sista året på en sån anstalt just för att börja anpassas till svennelivet igen.Men på en sluten anstalt o på många öppna är det tvärtemot ett riktigt hårt klimat emellanåt,mycket droger o våld tyvärr.Var själv inlåst på en anstalt som drabbades av ett uppror o satt i brand,det känndes inte så "slappt" att befinna sig där då kan jag tala om.Men nu handlade ju tråden om träning på gym.Jag kan säga att gymmet var som en kyrka för mig iaf,där kunde man gömma sig undan för pundarna när man va less på att se o höra dom.Vi var ett gäng på 4 st som höll ihop o tränade o tog promenader på rastgården o pratade om hur vi skulle hålla oss borta från buset.Ett fysiskt välmående gör faktiskt att det blir lättare att sköta sig mentalt oxå.Vi fick lämna urinprover konstant för att visa att vi inte tog steroider eller nåt,o om nån pissade positivt fick han inte va i gymmet helt enkelt.På fem år hade vi en incident på min kåk som var relaterad till gymmet,en knarkare som hämtade en stång o hotade sig ut.Men annars var det "the good guys" som höll till där.Många har en uppfattning om att det är en lekstuga på kåken,men jag kan villigt erkänna att jag har aldrig varit rädd o psykiskt nere i hela mitt liv som jag var under dom 5 åren.VILL INTE DIT IGEN mvh//en som sköter sig

Okej, men satt du i Kumla eller vilken anstalt satt du i?
Det finns ju iofs fler än 1 anstalt här i Sverige ju. Och jag tror på några så borde dem inte ha något gym pga jag tror dem ytnyttjar det som han pundaren som du berättade om, tar vikter och hotar folk.

Och ett gym på en anstalt på Kumla så tror jag efter detta när dem rymde så tror jag många andra fångar tänker att det fan inte är så omöjligt som många tror eftersom dem gjorde det så lätt och sitter dem då inne i 10år så kan dem ju träna hur mycket som helst varje dag och bli stora som hus sen har dem ju en väldigt stor fördel gämfört med vakterna.
Varför åkte du in i kåken då? ( Behöver inte svara, bara jag som är så jävla nyfiken :) )

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
svar

Quaya skrev:
Okej, men satt du i Kumla eller vilken anstalt satt du i?
Det finns ju iofs fler än 1 anstalt här i Sverige ju. Och jag tror på några så borde dem inte ha något gym pga jag tror dem ytnyttjar det som han pundaren som du berättade om, tar vikter och hotar folk.

Och ett gym på en anstalt på Kumla så tror jag efter detta när dem rymde så tror jag många andra fångar tänker att det fan inte är så omöjligt som många tror eftersom dem gjorde det så lätt och sitter dem då inne i 10år så kan dem ju träna hur mycket som helst varje dag och bli stora som hus sen har dem ju en väldigt stor fördel gämfört med vakterna.
Varför åkte du in i kåken då? ( Behöver inte svara, bara jag som är så jävla nyfiken :) )
Hall,tillberga,bergsåker.Som svar på din andra fråga kan jag svara så här.På grund av en oaktsam gärning avled en annan människa,jag blev dömd för grovt vållande till den olyckan.Innan den dagen var mitt liv frid o fröjd o jag tyckte att fängelse var nåt som dom som satt där hade förtjänat o fick gärna ruttna bort för min del.Men på fem minuters oaktsamhet med ett laddat vapen förändrades allt.Naturligtvis var inte mitt gäng nåra dunungar precis,man kan väl säga att jag var på glid in i nåt dåligt,men än så länge hade jag inte gjort nåt allvarligt brott.Men ett vådaskott som gick av passerade genom min arm o in i ansiktet på en kille jag kände.Har sedan dess aldrig hållit i ett skjutvapen eller levt den typen av liv.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
ktmjacke skrev:
Hall,tillberga,bergsåker.Som svar på din andra fråga kan jag svara så här.På grund av en oaktsam gärning avled en annan människa,jag blev dömd för grovt vållande till den olyckan.Innan den dagen var mitt liv frid o fröjd o jag tyckte att fängelse var nåt som dom som satt där hade förtjänat o fick gärna ruttna bort för min del.Men på fem minuters oaktsamhet med ett laddat vapen förändrades allt.Naturligtvis var inte mitt gäng nåra dunungar precis,man kan väl säga att jag var på glid in i nåt dåligt,men än så länge hade jag inte gjort nåt allvarligt brott.Men ett vådaskott som gick av passerade genom min arm o in i ansiktet på en kille jag kände.Har sedan dess aldrig hållit i ett skjutvapen eller levt den typen av liv.

Starkt att berätta öppet!

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...