Det är säkerligen väldigt olika och bedöms från fall till fall, det är inte min poäng. Utan poängen är att när man tar upp frågan om provokation som del i orsak och konsekvens så anses det inte kontroversiellt, förutom i nämnda fall.
Ett annat uppenbart fall där provokation spelar roll är rätten till självförsvar. Om provokationen är sådan att du med rätta upplever risk för hälsa eller egendom har du rätt att använda en lämplig nivå av självförsvar. Och om vi lämnar juridiken och tittar på samhällsdebatten så tycker nog jag att det står helt klart att det är annorlunda att kalla någon för "något väldigt fult" om denne först har sagt "något väldigt fult" till dig än om du bara säger det till någon utan provokation. Eller?
Det är nog inte bara i detta fall. Jag vill minnas en misshandlad kvinna, hon hade blivit slagen och illa behandlad av sin man hela sitt liv. Så hon slog ihjäl gubbjäveln med en hammare när han sov. Hon dömdes till mord.
Jag kan tänka mig flera fall där jag skulle uppleva det kontroversiellt om man tog upp provokation på detr sätt som görs i våldtäktsfall.
Sedan är det ju juridiken som är intressant i sammanhanget. Och jag hoppas ju att domstolarna har skärpt till sig lite efterhand som våldtäktslagen skärpts. Det var ju ändå inte så fasligt länge sedan som det inte var olagligt att våldföra sig på en däckad tjej.
Tror som Bonny att det inte handlar om klädsel eller sexuell upphetsning i första hand utan det är en form av förnedring, misshandel, maktutövning det är frågan om.