Feminist as

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
WestW skrev:
Feministas
Någon som är sugen på en poster 1.5mx2m signerad? Har en liggandes
/QUOTE]
Visst, men bara om den är försedd med ett antal koncentriska ringar, markerade från 1 till 10.. :D
:kulspruta

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
I det offentliga rummet är det stereotypa könsmönstret i förkrossande majoritet. Kvinnor syns som häxor, horor eller vackra ting. Män som hjältar, som "tar hand om" och försörjer familjen.
Så män är alltid hjältar i det "offentliga rummet"?
Märkligt vad stora skygglapparna kan bli på en del människor när det passar dom... :gnissla

Det börjas i tid för att ojämställt bli.
Redan små barn skolas in i roller som permanentar under- och överordningen. Mot detta måste exemplens makt ställas; mammor och pappor som lever jämställt. Lärare och förskollärare som aktivt jobbar för att bryta stereotypa könsroller.
Jag hoppas verkligen inte att ni köpte dockor & kjolar till era döttrar när dom var små... :fatta!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Rätt patetiskt att så många "män" känner sig så hotade av kvinnor som kämpar för kvinnors sak... Skulle män vara "män" skulle vi inte behöva feminister i alla dess former för då skulle deras agenda vara överflödig eftersom vi skulle ha ett samhälle som faktiskt var på lika vilkor.....

.....den som bedriver någon form av kampanj eller "kamp" måste alltid överdriva sina argument en aning för att få gehör så därför känns det löjligt när folk hänger upp sig på absurda idéer som "mansskatt"... Sådana saker är självfallet inte värda att ta på allvar utan syftar endast till att skapa debatt...

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Att dom orkar. Tänk om dom la energin på nått vettigt. Undrar om dom står upp o pinkar också

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Skrämmer ett feministparti er?

Dom kommer förmodligen inte att göra livet mer surt för män, utan snarare lättare för kvinnor. Med tanke på dagens löner mm. så borde vi inte ha nåt att frukta!

Go Go Go girls!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mr o skrev:
Tänk om dom la energin på nått vettigt.

Visst är det lätt att ifrågasätta dem.. Sickna stollar, att de orkar bry sig.. Kan de inte engagera sig i att rädda snurrande hundar eller något vettigare..

Vad fan är det att engagera sig i .. kvinnor har ju redan ca 80% av männens löner.. De kan ju vara glada att det inte är som på 70:talet då de knappt hade 50%...

Och dessutom har ju vi män börjat vara hemma.. vi nyttjar ju trots allt 17% av föräldrapenningen så de kan väl sluta gnälla?!

...Vaddå, är det något att bli upprörd över att det slås ihjäl en sissådär 30-40 kvinnor varje år!? med tanke på hur många tiotusentals som vi trots allt ger en örfil eller pucklar på tycker jag svinnet är ganska litet!

...Explosionsartad trend bland unga flickor att försöka begå självmord eller skadar sig själva, får ätstörningar och depressioner..!?
Vaddå, sexualisering.. Bara för att jag gillar att se på snygga tjejer behöver ju inte de där fjortisarna skära sig själva för att de är små tjockisar... de är ju bara att sluta äta!

..eller vänta, oj.. ja, just ja.. Jag tillhör tydligen den halva av befolkningen som tydligen har det bättre förspänt av den enkla anledningen att jag är kille!?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
korvgubbe skrev:
Vad fan är det att engagera sig i .. kvinnor har ju redan ca 80% av männens löner.. De kan ju vara glada att det inte är som på 70:talet då de knappt hade 50%...
Det där gäller väl knappast samma yrken utan alla kvinnor jämfört med alla män eller hur? I så fall är det en helt ointressant jämförelse.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ninjaboy skrev:
I så fall är det en helt ointressant jämförelse.

Är du på riktigt? Självklart gäller det inte ALLA yrken och samtliga män vs. kvinnor. Det är ett genomsnitt över landet... Dessutom visar undersökning efter undersökning på samma sak..

Ointressant? hur fan resonerar du som?!

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
korvgubbe skrev:
Är du på riktigt? Självklart gäller det inte ALLA yrken och samtliga män vs. kvinnor. Det är ett genomsnitt över landet... Dessutom visar undersökning efter undersökning på samma sak..

Jo, men har inte kvinnor i allmänhet yrken som är sämre betalda än mäns genomsnittsyrken? Svarar detta för hela skillnaden? :confused:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
korvgubbe skrev:

Så du menar att kvinnor tjänar 80% av män på exakt jämförbara jobb? Det har jag aldrig hört att det skiljer så mycket förut. Jag antog att skillnaden berodde på att man jämförde alla kvinnor mot alla män oavsett jobb.

Bo_jahn: precis vad jag menar.

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
korvgubbe skrev:
Visst är det lätt att ifrågasätta dem.. Sickna stollar, att de orkar bry sig.. Kan de inte engagera sig i att rädda snurrande hundar eller något vettigare..
Tror inte att ett femenistparti kan göra nått åt det. Det är hela samhället som måste ändra på sig. Desutom tror jag att dom där mupparna i Feministas inte kommer att åstakomma mer än vad nån annan gjort åt sakerna du nämde. Gamla kärringar med Margareta winberg i spetsen. Dom måste väll hitta på nått så dom får vara kvar i rampljuset. Tror inte dom har så stor koll på dagens tonårstjejers situation.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ninjaboy skrev:
Så du menar att kvinnor tjänar 80% av män på exakt jämförbara jobb? Det har jag aldrig hört att det skiljer så mycket förut. Jag antog att skillnaden berodde på att man jämförde alla kvinnor mot alla män oavsett jobb.

Skillnaden på specifika arbetsplatser är ju självfallet individuella men även om skillnaden förhoppningsvis inte är hela 20% så är det ju ändå ett fastställt faktum att kvinnor även inom höglöneyrken har betydligt lägre lön än män...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mr o skrev:
Tror inte att ett femenistparti kan göra nått åt det.

Nej, men så länge alla män hellre gnäller på Schyman och Winberg än deltar i förändringsarbetet kommer rabiata feminister som de behövas för att hålla debatten i gång...

Som sagt, för att göra sin röst hörd måste man höras och överdriva en aning annars försvinner diskussionen..

Tror du val och säljakt hade granskats som de gjort om det inte varit för greenpeace spektakulära aktioner?!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
...ett fastställt faktum att kvinnor även inom höglöneyrken har betydligt lägre lön än män...

Är det så? En och annan doktorand som gnällt att hon inte fick lika mycket som medicintekniker, men i övrigt?

Fan, på min förra arbetsplats hade jag en kollega som tjänade någon tusenlapp mer än mig. Och vet ni, hon var tjej! Är det inte diskriminerande? Usch säger jag. :mad:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Som sagt, för att göra sin röst hörd måste man höras och överdriva en aning annars försvinner diskussionen..

Så du tycker folkpartiets utspel var bra då? :hihi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Fan, på min förra arbetsplats hade jag en kollega som tjänade någon tusenlapp mer än mig. Och vet ni, hon var tjej! Är det inte diskriminerande? Usch säger jag. :mad:

Ingen regel utan undantag och ibland kan ödets ironi få dessa undantag att slå på ett rätt roande sätt!
:hihi

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
korvgubbe skrev:
Skillnaden på specifika arbetsplatser är ju självfallet individuella men även om skillnaden förhoppningsvis inte är hela 20% så är det ju ändå ett fastställt faktum att kvinnor även inom höglöneyrken har betydligt lägre lön än män...
Det var det jag menade med att det var ointressant, det är ju totalt ovetenskapligt att jämföra äpplen och päron.

För övrigt så förhandlar man ju oftast individuellt när det gäller "höglöneyrken" så man har väl ett eget ansvar för sin lön också. Det är ju allmänt känt att kvinnor begär lägre lön på anställningsintervjuerna, är det männens fel också?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Ingen regel utan undantag och ibland kan ödets ironi få dessa undantag att slå på ett rätt roande sätt!
:hihi

Inte gnäller jag för det, hon var bättre på att förhandla kanske? Inte kunde hon mer, hon var lite äldre bara. Nu är hon hemma med sina ungar och jag har gått om. :tummenupp
Om feministerna slutade gnälla och kom in i matchen skulle problemet definitivt minska i alla fall, om det nu är ett problem.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Så du tycker folkpartiets utspel var bra då? :hihi

Skriver jag att utspelen i sig måste vara bra?!
...Schymans fantasifoster "mansskatt" vad en vidunderligt absurd och puckad idé men fyllde sitt syfte.. Den fick var och varannan liten surmulen medborgare att diskutera jämnställdhet...
Om de så ägnade fem minuter av kvartsrasten åt att diskutera generella könsfrågor efter att ägnat de första tio åt att svära över schyman så är det ju iaf fem minuter mer diskussion än om Schyman aldrig öppnat munnen...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024