Lartes skrev:
Tyvär är jag väldigt dåligt insatt i vad p-piller ger för biverkningar, jag vet att de existerar, kan du nämna några?
Källa fass.se
"Vilka biverkningar kan Desolett ge?
Under de första månadernas behandling kan en stor andel (10-30 %) av kvinnorna få någon biverkan, t ex bröstspänning, illamående, småblödningar. Dessa biverkningar är ofta lindriga och brukar försvinna inom 2-4 månader. Om blödningarna blir besvärande bör du kontakta läkare/barnmorska.
Vanligast: Ökad/minskad kroppsvikt, huvudvärk, nedstämdhet, inverkan på den sexuella lusten, illamående, spända bröst, blödningar.
Mindre vanliga: Måttlig blodtrycksförhöjning, svullnad i kroppen (vätskeansamling), utebliven menstruationsblödning.
Sällsynta: Blodpropp i ben eller lungor, hjärtinfarkt. Försämrad förmåga hos kroppen att ta hand om socker, ökat insulinbehov och förhöjt blodsocker, bruna fläckar på huden (kloasma), klåda, gulsot, gallsten, minskat tårflöde. Leverpåverkan som kan yttra sig som akuta buksmärtor.
Kvinnor som använder p-piller har en något ökad risk för blodpropp. För mer information se avsnittet "Att tänka på innan och under tiden du använder Desolett".
Jag är op x 2 för äggstockcystor, varav den 1:a var stor som en kokosnöt
15 x 12 cm, (pga endometrios) o det är idag osäkert om jag o sambon kan få barn, p-piller minskar avsevärt risken för nya cystor och därför har vi övervägt att fortsätta tills vi vill ha barn/planera provrörsbefruktning.
Skitkul o ha ett kejsarsnitt utan att ha fått barn.
Har diagnosen endometrios, läs mer
http://home.swipnet.se/morticia/endoindex.htm