Feminist as

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Vad baserar du ovan på?

Anmärk nu inte på varje liten överdrift som används för att exemplifiera något.. :7peta

....självklart är det stor skillnad på att genomgå en oönskad graviditet och abort och att råka tömma på täcket men poängen är fortfarande att det är stor skillnad känslomässigt... Väldigt många killar bryr sig föga..
Har en tjejkompis vars kille dumpade henne på stört när hon sa att hon var gravid och funderade på att behålla barnet..
Har en annan tjejkompis vars kille bröt ner henne mentalt i sitt försök att få henne att göra abort...

....skulle vi ha den empatiska förmågan att känna vad de känner skulle vi nog knappast skrika abort till höger och vänster varje gång vi i fyllan slarvat med kådisen kåta som små kaniner.. elelr ännu värre "skylla" på tjejen.-..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Anmärk nu inte på varje liten överdrift som används för att exemplifiera något.. :7peta

Du lägger ju upp bollen så många gånger med dina verklighetsfrånvända exempel.

korvgubbe skrev:
Väldigt många killar bryr sig föga..

Vad baserar du det här på då? Är det dina två tjejkompisars historier som fått dig att dra alla killar över en kam?

korvgubbe skrev:
....skulle vi ha den empatiska förmågan att känna vad de känner skulle vi nog knappast skrika abort till höger och vänster varje gång vi i fyllan slarvat med kådisen kåta som små kaniner.. elelr ännu värre "skylla" på tjejen.-..

Varför generaliserar du bara när det passar dina syften? Vilka är vi? Är det du och jag? Alla män? Alla utom mig? Jag har aldrig skrikit abort, vare sig till höger eller vänster.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
2fast4hjo skrev:
+ du får alla biverkar det ger.... :rofl men tillverkas det för män så finns det säkert inga.. :gnissla

Tyvär är jag väldigt dåligt insatt i vad p-piller ger för biverkningar, jag vet att de existerar, kan du nämna några?
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Lartes skrev:
Tyvär är jag väldigt dåligt insatt i vad p-piller ger för biverkningar, jag vet att de existerar, kan du nämna några?


Källa fass.se

"Vilka biverkningar kan Desolett ge?
Under de första månadernas behandling kan en stor andel (10-30 %) av kvinnorna få någon biverkan, t ex bröstspänning, illamående, småblödningar. Dessa biverkningar är ofta lindriga och brukar försvinna inom 2-4 månader. Om blödningarna blir besvärande bör du kontakta läkare/barnmorska.
Vanligast: Ökad/minskad kroppsvikt, huvudvärk, nedstämdhet, inverkan på den sexuella lusten, illamående, spända bröst, blödningar.
Mindre vanliga: Måttlig blodtrycksförhöjning, svullnad i kroppen (vätskeansamling), utebliven menstruationsblödning.
Sällsynta: Blodpropp i ben eller lungor, hjärtinfarkt. Försämrad förmåga hos kroppen att ta hand om socker, ökat insulinbehov och förhöjt blodsocker, bruna fläckar på huden (kloasma), klåda, gulsot, gallsten, minskat tårflöde. Leverpåverkan som kan yttra sig som akuta buksmärtor.
Kvinnor som använder p-piller har en något ökad risk för blodpropp. För mer information se avsnittet "Att tänka på innan och under tiden du använder Desolett".

Jag är op x 2 för äggstockcystor, varav den 1:a var stor som en kokosnöt
:skrämd 15 x 12 cm, (pga endometrios) o det är idag osäkert om jag o sambon kan få barn, p-piller minskar avsevärt risken för nya cystor och därför har vi övervägt att fortsätta tills vi vill ha barn/planera provrörsbefruktning.

Skitkul o ha ett kejsarsnitt utan att ha fått barn. :rolleyes: :mad:

Har diagnosen endometrios, läs mer

http://home.swipnet.se/morticia/endoindex.htm
 
Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Mark skrev:
Skrämmer ett feministparti er?

Dom kommer förmodligen inte att göra livet mer surt för män, utan snarare lättare för kvinnor. Med tanke på dagens löner mm. så borde vi inte ha nåt att frukta!

Go Go Go girls!

Det är väl bra att sträva efter jämnställdhet, men ibland kan det bli för mycket.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Lartes skrev:
Tyvär är jag väldigt dåligt insatt i vad p-piller ger för biverkningar, jag vet att de existerar, kan du nämna några?


Vilka biverkningar kan p-piller ge?

Vanliga p-piller har flera möjliga biverkningar. Minipiller däremot orsakar sällan allvarliga biverkningar. Upp till var tredje kvinna som börjar med p-piller får någon slags biverkning under de första månaderna, till exempel att brösten spänner, illamående eller småblödningar. De flesta av dessa tidiga biverkningar går över efter ett tag.

Det finns andra biverkningar som kan finnas kvar under längre tid. Vanliga biverkningar kallas de som förekommer hos fler än en av hundra användare. För p-piller är de huvudvärk, nedstämdhet, minskad sexlust, spänningar i brösten, illamående, småblödningar och att man går upp i vikt.

Mindre vanliga biverkningar är att fingrar och fötter svullnar, att blodtrycket höjs något eller att mensen försvinner.
Sällsynta biverkningar, som förekommer hos mindre än en av tusen användare är djupa blodproppar i ben eller i lungor, hjärtinfarkt, förhöjt blodsockervärde, klåda, och gulsot. De allvarliga biverkningarna är alltså sällsynta, men man ska vara medveten om att p-piller betyder en viss risk, om än liten, för att få en allvarlig biverkning.

Det finns en ökad risk för blodpropp vid p-pilleranvändning om ens mor, far eller syskon har haft en djup propp i benet, så kallad djup ventrombos eller i lungan. Risken ökar också om någon av dessa nära släktingar har haft en hjärtinfarkt före 45 års ålder. I dessa fall ska man inte använda p-piller.

Om släktingar däremot har haft ytliga proppar i vidgade blodkärl på benen, som vid åderbråck, ökar inte risken för att man själv ska drabbas för att man använder p-piller.
Citat "infomedica.se"
 

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Kungshöjd
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
WestW skrev:
Feministas http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,613950,00.html

Någon som är sugen på en poster 1.5mx2m signerad? Har en liggandes :D
NYHETER-08s30-lindgren-2.jpg

Urk! vicka fula tjejer(eller kärringar kanske man skulle skrivit för att va tuff)

Tyvärr har de lyckats med sin sak eftersom ordbajsningen är i full gång om det faktum att de existerar t o m på SH! ett hojforum.. 100% rätt hade varit att inte "se" dem. Så gick livet vidare i lugn o ro...
Flemming :hihi
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag är för jämställdhet. Tycker det är så självklart att det är en skam att det ska behövas ett parti. Däremot så vill jag inte ha en värld där man och kvinna MÅSTE ta ut lika många dagar osv utan som någon annan sa det: ett samhälle där alla väljer själva.
 
Last edited:

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Mark skrev:
Skrämmer ett feministparti er?

Dom kommer förmodligen inte att göra livet mer surt för män, utan snarare lättare för kvinnor. Med tanke på dagens löner mm. så borde vi inte ha nåt att frukta!

Go Go Go girls!

Hm...har du hört talas om Gudrun Schyman :kocko
Tror att hennes mål här i livet är just att göra livet surt för alla män, eller du kanske tycker att det vore skoj med exempelvis mans-skatt :va

Lön ska givetvis baseras på hur bra arbete man gör, oberoende av kön. Likaså ska alltid de med bäst kompetens ha jobben. Kvoterings förespråkare kan kyssa mig arselet :tungan

Ps. Jag gillar trådens rubrik Ds.
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Något som förundrar mig är att majoriteten som skrivit i tråden tycker att det måste ske en förändring, men när det kommer förslag på sådana så gnälls det som fn!
Samma fenomen händer just nu inom invandrapolitiken. Fp kommer med ett förslag som sossarna gnäller på... Om du tycker dig ha rätt att gnälla, bra där, men kom ff med konstruktiv kritik! :kocko

/FW
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Helt otroligt vad denna diskusison innehåller pajkastning.
Fakta:
Kvinnor har det sämre i samhället än män.
det har framkommit om och om igen att de har sämre lön, sämre villkor, svårare att få jobb, misshandlas av män ,våldtas av män med mera.

Vad e felet med att ett antal kvinor vill ändra på detta? Jag tycker de gör dvligt rätt som vill lyfta fram det på dagordningen och bringa debatt kring det.
Som med allt så kommer det att vara en del förslag som suger och vissa är bra...precis som i vilken politiskt grupp som helst. Betyder det då att de ej skall få finnas? Knappast.
Hur många av er som gnäller har en mamma/flickvän som nån gång varit irriterad över att hon har sämre villkor på sitt jobb än männen? Säger ni då att det är rätt åt dem? Nej då antar jag att ni blir förbanande och vill göra något åt det, right?
Geezuz....får känslan att många av männen som gnäller och höjer rösten och förlöjligar detta fenomen är enbart insnöade och väldigt enkelspåriga i sitt tänkande.
Allt de gör kommer inte att var bra men det kommer säkerligen att komam bra saker ur det i längden.
De har mitt stöd hela vägen för jag tycker många män har en dvligt ålderdomlig och enkelspårig syn på kvinnans roll i samhället idag.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
2fast4hjo skrev:
Kämpa för t ex mäns våld mot kvinnor är inte det bra :va, o att män som har hjärtsmärtor tas på större allvar än kvinnor med samma symtom vet jag stämmer då jag arbetar på ett större sjukhus.
Tråkigt men sant.


Rätta mig om jag har fel, men är inte hjärtinfarkt enormt mycket vanligare hos män än hos kvinnor, och att det är därför män tas på större allvar som har hjärtsmärtor?



Självklart ska sammhället bli mer jämställt än vad det är idag. Samma jobb - samma lön (underförtusättning att jobbet utförs lika "bra"). Tycker däremot att kvotering är fel då det är kunskap som ska avgöra om du får ett jobb/tjänst istället för kön (eller etnisk tillhörighet (visste ni att Sveriges taxikår är världens mest utbildade?))

Att problemet debatteras är bra för det öppnar ögonen/vidgar vyerna på någon iaf.
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Mr o skrev:
Skulle ha behövts lite kvinliga åsikter i denna tråden!

Fattar inte killar att man inte orkar diskutera så självklara saker som tex. lika lön för lika arbete. Varför ska jag förnedras även på sh?! Räcker med att gå till jobbet... :mad: Diskutera på ni, men jag orkar iaf inte argumentera sånna självklara grejjer.
Till de som inte fattar: Jag tycker synd om er och alla tjejer i eran omgivning, eller föresten.... DRA ÅT HVETE!! :fatta!

/Fröken skitsur
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
watson skrev:
Fattar inte killar att man inte orkar diskutera så självklara saker som tex. lika lön för lika arbete. Varför ska jag förnedras även på sh?! Räcker med att gå till jobbet... :mad: Diskutera på ni, men jag orkar iaf inte argumentera sånna självklara grejjer.
Till de som inte fattar: Jag tycker synd om er och alla tjejer i eran omgivning, eller föresten.... DRA ÅT HVETE!! :fatta!

/Fröken skitsur


Lika lön för lika arbete ja.
På mitt jobb har vi en tjej som jobbar på lagret. Hon kan inte köra truck och hon kan inte lyfta "tyngre" saker. Men samma lön som övriga på lagret, det har hon.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top