Feminist as

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
CorbenDallas skrev:
Det är en sak jag inte förstår.
I undersökning efter undersökning visar det att kvinnor tjänar mindre för att göra samma jobb som en man. Borde det inte då finnas väldigt lite kvinnor arbetslösa? Det är ju billigare att anställa en kvinna... :va

Jo, men lika många undersökningar visar även att företag många gånger diskriminerar kvinnor som är eller troligen kommer bli på smällen..

VÄLDIGT många tjejer får frågan om de funderar på att skaffa barn... Väldigt få killar får samma fråga.

En annan märklig sak. En kille som får barn tjänar i snitt MER än en kille som inte har barn under hela sin yrkesverksamma tid..

En kvinna som får barn tjänar nästan 300.000 mindre under sin yrkesverksamma tid än en barnlös kvinna..

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
korvgubbe skrev:
Jo, men lika många undersökningar visar även att företag många gånger diskriminerar kvinnor som är eller troligen kommer bli på smällen..
Är det svårt att förstå? Egentligen?

korvgubbe skrev:
VÄLDIGT många tjejer får frågan om de funderar på att skaffa barn... Väldigt få killar får samma fråga.
Igen, är det svårt att förstå? Taskigt, ja, men svårt att förstå? Nej.

korvgubbe skrev:
En annan märklig sak. En kille som får barn tjänar i snitt MER än en kille som inte har barn under hela sin yrkesverksamma tid..
En kille med barn är väl mer stabil o benägen att stanna kvar kanske?

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Vad kvinnor måste förstå är att män måste tjäna mer pengar än kvinnor. Hur ska vi annars ha råd att bjuda ut er?

Ni kan få jämställdhet när ni bjuder lika mkt o raggar lika mkt som vi män... :tungan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
En kvinna som får barn tjänar nästan 300.000 mindre under sin yrkesverksamma tid än en barnlös kvinna..

300.000? Ja, det är ju en årslön enligt rikssnittet och så länge gummorna vill sitta hemma med ungen så förlorar de - mycket enkelt.

Självklart vill inte folk anställa personer som ändå ska gå hemma, det har du Partiets arbetsmarknadslagar att tacka för.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
300.000? Ja, det är ju en årslön enligt rikssnittet och så länge gummorna vill sitta hemma med ungen så förlorar de - mycket enkelt.

Självklart vill inte folk anställa personer som ändå ska gå hemma, det har du Partiets arbetsmarknadslagar att tacka för.

tror väl iofs det är mer än rikssnittet och utslaget på ett helt liv i arbete är det nog ganska förståliga slantar..

Ja, jag tycker de får skylla sig själva, kvinnorna om de vill föda barn. De får sluta bli gravida sådär...

20% av männen tar f.ö. inte ut en enda föräldradag! Det är rätt pinsamt i mina ögon..

...jo, "Partiet" hade kunnat göra mycket annorlunda... Det är väl som sagt en anledning till att feministerna vill vara med och påverka..

Vad vill du ha för sammhälle Markus?
Ett där männen jobbar och Kvinnor är hemmafruar?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
korvgubbe skrev:
20% av männen tar f.ö. inte ut en enda föräldradag! Det är rätt pinsamt i mina ögon..

Fast det måste väll ändå vara mannens egna beslut?
Kvinnan kan ju av förståliga skäl inte ta samma beslut.
Sen om det är pinsamt eller inte ligger väll i betraktarens ögon?

Vill du inte ha barn så ska du väll inte behöva vara hemma, eller?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Lartes skrev:
Va? Vill du inte ha barn så ska du inte knulla fram dom, har du väl gjort det så har jag svårt att förstå varför man inte tar ett delat ansvar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lartes skrev:

Om du har så svårt att hålla ordning på skinnbiten i bingen att det slutar i att du blir förälder tycker jag det är rätt lågt att lämpa över allt ansvar på Mamman..

...Som du säger, hon har inte möjligheten att göra annat än att vara hemma och amma första månaderna. Tycker faktiskt att det är ganska patetiskt att så många som 20% av männen tycker att det är helt ok att lämpa över ansvaret. Självklart finns det undantad, hushåll där det är en omöjlighet men så särskiltl vanligt tycker jag inte det är att männen är så oumbärliga på sitt arbete att de inte kan ta hand om sin egen avkomma...

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
sgtpepper skrev:
Va? Vill du inte ha barn så ska du inte knulla fram dom, har du väl gjort det så har jag svårt att förstå varför man inte tar ett delat ansvar.

Givetvis ska man inte, som du så smidigt lägger fram det, "knulla fram dom".
Men sex är kul och olyckor kommer alltid att hända.

Om du inte visste det så händer det tex att kondomer spricker.
Och såvitt jag vet så e det fortfarande det enda sättet männen kan skydda sig på?

Om man då inte vill ha barn så ligger väll beslutet om att behålla det hos kvinnan?
Då måste ju hon ta beslutet om hon vill ha barnet utan pappans inblandning eller ej.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
tror väl iofs det är mer än rikssnittet och utslaget på ett helt liv i arbete är det nog ganska förståliga slantar..

Snittlönen i Sverige är 22.000kr, i och för sig så är det för både män och kvinnor så det kan vara mer än en årslön.

korvgubbe skrev:

Har du sovit den senaste månaden? Det presenterades nämligen en undersökning som visar att det är kvinnorna som håller tillbaka männen från att ta ut pappaledighet.

korvgubbe skrev:
...jo, "Partiet" hade kunnat göra mycket annorlunda... Det är väl som sagt en anledning till att feministerna vill vara med och påverka..

Jag tror de bara kommer förvärra den, tydligen, "allvarliga" situationen.

korvgubbe skrev:
Vad vill du ha för sammhälle Markus?
Ett där männen jobbar och Kvinnor är hemmafruar?

Ett samhälle där folk får välja själva, om det innebär att mannen eller kvinnan stannar hemma med ansvar för barn och hem så är det helt okej för mig. Vill du ha ett där man tvingar ut folk för att arbeta trots att de varken behöver eller vill? Om kvinnor vill arbeta så får de göra det, om de inte vill arbeta så behöver de inte (förutsatt att de inte belastar samhället). Det samma bör gälla för män.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
korvgubbe skrev:
Om du har så svårt att hålla ordning på skinnbiten i bingen att det slutar i att du blir förälder tycker jag det är rätt lågt att lämpa över allt ansvar på Mamman..

Men det ska vara ok att mamman vill behålla barnet mot pappans villje?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lartes skrev:

Då måste ju hon ta beslutet om hon vill ha barnet utan pappans inblandning eller ej.

Och om olyckan är framme så är det ok att killen som sköt skarpt slipper ansvar medan kvinnan ska sona sitt brott genom att tilldömmas 18 års vårdnad och omsorg av "olyckan"?

.....Vi snackar inte om att slänga en tetra sur mjölk som man glömt på diskbänken. Fråga de tjejer som genomgått en abort om hur enkelt det är. Vilket ehlvete de många gånger genomlider under hela processen och även den sorg de känner åratal efteråt..
Bara för att vi killar sprider vår säd överallt från lakan till pappershanddukar så måste vi ju inse att den process som påbörjas i en kvinna när hon blir gravid är så extremt mycket större än något vi kan känna innan den dag vi stor med vårt barn i vår famn....

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
korvgubbe skrev:
Och om olyckan är framme så är det ok att killen som sköt skarpt slipper ansvar medan kvinnan ska sona sitt brott genom att tilldömmas 18 års vårdnad och omsorg av "olyckan"?

Dömmas och dömmas, men kvinnan har ju ett alternativ, eller hur?
Har vi männen det?

Givetvis tycker jag att mannen ska ställa upp med sitt fulla stöd så länge det går, men det måste ändå finnas nån gräns.

Kvinnan & mannen vill ha barn = Barnet kommer till.
Kvinnan & mannen vill inte ha barn = Barnet kommer inte till.
Kvinnan vill inte mannen vill = Barnet kommer inte till.
Kvinnan vill mannen vill inte = Barnet kommer till.

Jag tycker ändå att man som man och ska ha möjlighet att välja

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Mr o skrev:
Tror inte att ett femenistparti kan göra nått åt det. Det är hela samhället som måste ändra på sig. Desutom tror jag att dom där mupparna i Feministas inte kommer att åstakomma mer än vad nån annan gjort åt sakerna du nämde. Gamla kärringar med Margareta winberg i spetsen. Dom måste väll hitta på nått så dom får vara kvar i rampljuset. Tror inte dom har så stor koll på dagens tonårstjejers situation.

Å fan, då borde du va gubbe alltså :kocko Med tanke på att min syrra är med och hon är 22 bast. Hon heter Fia Gumpel, står bakom Ulvskog.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lartes skrev:
Dömmas och dömmas, men kvinnan har ju ett alternativ, eller hur?
Har vi männen det?

Som sagt... för många killar är en oönskad graviditet och den följande aborten knappast mycket värre än att råka spritsa på lakanet....
För en kvinna är en abort vansinnigt mycket mer komplex och påfrestande.. Även om det är ett oönskat barn startar något i en kvinnas kropp när hon blir gravid som gör att "alternativet" som du kallar det knappast är så enkelt som du vill få det att låta som...

Som jag sa förut. Fråga en kvinna som genomgått en abort om hur det varit.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Lartes skrev:

Om du inte visste det så händer det tex att kondomer spricker.
Och såvitt jag vet så e det fortfarande det enda sättet männen kan skydda sig på?

Om man då inte vill ha barn så ligger väll beslutet om att behålla det hos kvinnan?
Det är en risk du tar helt enkelt. Det är inget du kan skylla på för att slippa ta ansvar. Om den spricker är det ditt fel helt enkelt...
Det enda sättet en man kan skydda sig är undhållsamhet...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Som sagt... för många killar är en oönskad graviditet och den följande aborten knappast mycket värre än att råka spritsa på lakanet....

Vad baserar du ovan på?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
korvgubbe skrev:
För en kvinna är en abort vansinnigt mycket mer komplex och påfrestande.. Även om det är ett oönskat barn startar något i en kvinnas kropp när hon blir gravid som gör att "alternativet" som du kallar det knappast är så enkelt som du vill få det att låta som...

Som jag sa förut. Fråga en kvinna som genomgått en abort om hur det varit.

Självklart är beslutet enklaren för en man än vad det är för en kvinna.
Men jag hävdar fortfarande att det måste finnas ett allternativ för mannen.
Kvinnan kan ju använda p-piller, men än så länge finns det inte för män. Men snart, snart finns det. Vad skönt.

Fast det e klart vi kanske sa se det som en förmån att kvinnan har det beslutet?
Ska det då beskattas? :hihi

CorbenDallas skrev:
Det är en risk du tar helt enkelt. Det är inget du kan skylla på för att slippa ta ansvar. Om den spricker är det ditt fel helt enkelt...
Det enda sättet en man kan skydda sig är undhållsamhet...

Mitt fel? Troligen ja, garanterat? nej!
Tjejen kanske river lite försiktigt i den eller liknande för att hon vill ha barn?

Nej det måste finnas ett allternativ, eller vad man vill kalla det för, för mannen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln