Feta ska de betala fetskatt?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Många kanske tycker detta är lite väl mycket, men tycker inte det låter mer än rätt att personer som medvetet eller omedvetet äter så de blir smäll feta ska få betala för det själva. Som med det mesta i dagens samhälle.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8357190.ab

Eller är det en rättighet att tjocka till sig utan gränser och tro att andra ska betala det för en?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
stefan wallerek, vid de överviktigas riksförbund, kallar uttalandet "dumdristigt".

– det här tyder på en stor kunskapsbrist och brist på empati. Om vi ska beskatta alla som har anlag för någon livsstilssjukdom så undrar jag om någon blir utan skatt, säger han.

:d

...........

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R6 -06
Hade varit både enklare och snyggare att sätta skatten på fettet i matvaror istället. Väljer du att äta mycket och fet mat så blir det dyrare helt enkelt. Vi har ju skatt på allt annat som är onyttigt och gott, så varför inte på fett?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Visst är det bra att man lyfter frågan om vad folk har för ansvar för sin egen hälsa men det här är bara trams.

Dags att skatta alla som har någon form av missbruk? Sponken? Piller? Tobak?
...eller alla som kan kosta av andra skäl? Sporthojsförare? Dags att skatta extra eftersom vi kan bli vårdpaket.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
V
Dags att skatta alla som har någon form av missbruk? Sponken? Piller? Tobak?
...eller alla som kan kosta av andra skäl? Sporthojsförare? Dags att skatta extra eftersom vi kan bli vårdpaket.

Förutom piller så är vi väl redan där ?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Förutom piller så är vi väl redan där ?

Hur mycket skatt till staten betalar alla de som uteslutande köper all sin sprit och tobak på Border Shop?
De flesta som röker, krökar och snusar hårt försöker komma undan billigt vilket oftast leder till lite skatt in...

Det är "normalkonsumenterna" som köar för att skatta på bolaget. Och grabbarna grus på bänken.

Dessutom ligger avgifterna i det fallet på produkterna och inte som en extra skatt för individen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok hur vet vi vilka som blir sjuka då? En del feta kanske blir 90 år och aldrig är sjuka under denna tid, precis som en alkis kan vara frisk tills han kolar.

Nej, en lam idé från någon som inte bör sitta med inom politiken, oavsett sida.

Jaha... Då är inte alla lika mycket värda längre då :huvet

Det trodde du väl ändå inte att alla var ändå? Det är ingen utopi vi lever i, bara så att du vet...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade varit både enklare och snyggare att sätta skatten på fettet i matvaror istället. Väljer du att äta mycket och fet mat så blir det dyrare helt enkelt. Vi har ju skatt på allt annat som är onyttigt och gott, så varför inte på fett?

Socker.
Inte fett.
Annie motargumenterade med att hälsofanatiker lever längre och därmed belastar pensionssystemet.
Halvsant.
De brukar dö tidigt.
Friska.
Men döda.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sjukt..
som sagt. rökare, snusare, extremsportare, brädåkare mm mm mm
sen ska vi få bidrag för rakning samt mens.

jag e fet el inte sjukligt men jag är tjock och hur frisk som helst.
hela min släkt har faen mage men inga sjukdomar nästan.. endast åldersrelaterat.
jag har alltid haft och har bra värden, varför ska jag betala mer?

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
men jag då som är bättre och snäppet vassare på allt än medelsvensken, får ja betala mindre då?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Matindustrin som tillverkar skräp som folk blir feta och sjuka av borde betala för de skador de ställer till.

Det är ju rätt fastställt hur en välkomponerad maträtt ser ut. Sätt tre olika momssatser på färdig mat baserat på en enkel tregradig klassificering.
Normal
Nyttig
Onyttig

En Billys Pan Pizza får 40% moms.
En mer balanserad rätt får 25%
Något nyttigt med fibrer, vitaminer och lite socker o.s.v. får 15%...

Mätbart, klassificerbart och således får tillverkarna ett incitament för att göra nyttig mat godare.

Längre än så har jag svårt att se att man kan gå initialt om man nu skulle överväga någon form av skattesystem för att främja sunda matvanor.

Det mesta annat skulle bli allt för öppet för godtycke.

R5+1

Guest
JA! Fetton ska betala massa skatt så ska skatten på bensin bli jättelåg!:banana

Skämt åsido: Såg nåt program på TV där senaste forskningen visade att personer med fler fettceller i kroppen (delvis genetiskt betingat) är hungrigare än de med färre. Även att det var skillnad på hur välvilliga fettcellerna var på att släppa ifrån sig fett när kaloriintaget minskade.

De gjorde ett test med ett antal personer, tämligen olika till livsstil och kroppstyp men i hyfsat samma ålder och ingen tränade särskilt regelbundet. De gick alla på samma feta diet ett visst antal veckor. Deras viktuppgång mättes under tiden, intressant var att inte alla ökade i vikt!

Också en tid efter dieten, när alla varit tillbaka i sina gamla vanor ett tag, kollades deras kroppar bl a viktmässigt. Några av dom hade gått tillbaka till sin ursprungliga vikt. De hade helt enkelt inte orkat äta så pass mycket att fettet bibehölls. Kontentan/slutsatsen var väl kortfattat att vissa människor äter mer för att de känner sig mer hungriga.

Det här är nåt jag känner igen. Jag brukar säga att min kropp sanerar sig själv. Jag har (mest under tonåren) i princip levt på fet mat, ätit massa glass/burgare/pizza och drack under några år alltid läsk till maten. Jag har ändå aldrig vägt över 60 kilo!:Bugar I perioder bara pallar jag inte att äta mer än kanske en skål fil och ett par mackor på hela dan.

Jag har efter TV-programmet gett upp mina fördomar om att feta människor bara har sig själva att skylla. Det har faktiskt bara varit att vi inte haft den riktiga medicinska kunskapen om orsakerna! Fatta att gå runt och va hungrig hela jävla tiden och få dåligt samvete för vad du än stoppar i dig. Fy fan för att leva så!:död

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Skämt åsido: Såg nåt program på TV där senaste forskningen visade att personer med fler fettceller i kroppen (delvis genetiskt betingat) är hungrigare än de med färre.

Hmm, såg ett liknande program, men där förklarade de att människor som ätit sig feta fick fler fettceller.

Detta gjorde att även om de bantade så blev de hungriga tills de mättat fettcellerna?

R5+1

Guest
Skall de som särskriver också betala en extra skatt?
Ja, det skadegöra!:tummenupp

Hmm, såg ett liknande program, men där förklarade de att människor som ätit sig feta fick fler fettceller.

Detta gjorde att även om de bantade så blev de hungriga tills de mättat fettcellerna?
Samma program! Minns inte allt de kom fram till och mitt inlägg blev så långt i alla fall.:tungan

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...