JA! Fetton ska betala massa skatt så ska skatten på bensin bli jättelåg!
Skämt åsido: Såg nåt program på TV där senaste forskningen visade att personer med fler fettceller i kroppen (delvis genetiskt betingat) är hungrigare än de med färre. Även att det var skillnad på hur välvilliga fettcellerna var på att släppa ifrån sig fett när kaloriintaget minskade.
De gjorde ett test med ett antal personer, tämligen olika till livsstil och kroppstyp men i hyfsat samma ålder och ingen tränade särskilt regelbundet. De gick alla på samma feta diet ett visst antal veckor. Deras viktuppgång mättes under tiden, intressant var att inte alla ökade i vikt!
Också en tid efter dieten, när alla varit tillbaka i sina gamla vanor ett tag, kollades deras kroppar bl a viktmässigt. Några av dom hade gått tillbaka till sin ursprungliga vikt. De hade helt enkelt inte orkat äta så pass mycket att fettet bibehölls. Kontentan/slutsatsen var väl kortfattat att vissa människor äter mer för att de känner sig mer hungriga.
Det här är nåt jag känner igen. Jag brukar säga att min kropp sanerar sig själv. Jag har (mest under tonåren) i princip levt på fet mat, ätit massa glass/burgare/pizza och drack under några år alltid läsk till maten. Jag har ändå aldrig vägt över 60 kilo!
I perioder bara pallar jag inte att äta mer än kanske en skål fil och ett par mackor på hela dan.
Jag har efter TV-programmet gett upp mina fördomar om att feta människor bara har sig själva att skylla. Det har faktiskt bara varit att vi inte haft den riktiga medicinska kunskapen om orsakerna! Fatta att gå runt och va hungrig hela jävla tiden och få dåligt samvete för vad du än stoppar i dig. Fy fan för att leva så!