Feta ska de betala fetskatt?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Skall de som särskriver också betala en extra skatt?
Oja! :nicka

What he said!

Energi in, energi ut. Energi lagras in som fett och socker är högoktanig energi.
Nja, socker innehåller bara hälften så mycket energi per viktenhet som fett! :fakta

Nu kanske hans förslag var lite väl militant, men det känns ändå fel att dom som har skitit i sin kropp (rökning, övervikt, alkohol mm) får betald rehab av samhället. Inte fan får jag ett gymkort varje månad för att hålla mig frisk å kry :mad:

R5+1

Guest
Nu kanske hans förslag var lite väl militant, men det känns ändå fel att dom som har skitit i sin kropp (rökning, övervikt, alkohol mm) får betald rehab av samhället. Inte fan får jag ett gymkort varje månad för att hålla mig frisk å kry :mad:
Det är väl det som kallas fri sjukvård?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker definitivt att vi kan ha en sockerskatt som i Norge där godis och läsk är svindyrt.
Men i övrigt tror jag det blir svårare(läs för dyrt) att klassificera mat efter olika "nyttighet".

Någonstans är det ju även knasigt när det är billigare att äta sig mätt på skräp än på riktig mat.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Vem ska administrera fettmätningen? Och vad kommer det kosta? Om man då drar den kostnaden mot vinsten man får av den högre skatten, går man på plus då?

Sjukdomar är inte relaterade till hur fet man är på kroppen. Det finns fetton som är kärnfriska, men deras gener säger att de ska se ut så (inte de största av trollen, men jag tror ni fattar). Likadant finns det smala folk som kan äta vad som helst men de tjockar inte till sig. Detta betyder på intet sätt att deras blodvärden med mera är bra och att de på något magiskt sätt undslipper straffen som osunt leverne medför sig.

Således bör mätning ske på mat som några har nämnt, eller på den allmänna hälsostatusen hos individen.

Och fett behövs för hjärnverksamheten.
Protein behövs till musklerna.
Socker behövs för att limma ihop pepparkakshus.
Jag tror du har missat något vitalt här.

R5+1

Guest
Nähä, lite spam innan man knyter sig.

Tänk alla pensionärer som går runt och kostar pengar och inte bidrar ekonomiskt till samhället då?

Och alla dumma människor som behagar leva till över 90 år, de borde inte få föröka sig, därmed hindras de att sprida leva-för-länge-för-samhällets(-alltså-de-unga-och-vackra)-bästa!

Och apropå fetma, nån som provat att borra?

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Borde inte dom med stor kuk (läs Mad_Jorma_SkillZ) också få betala skatt i så fall, med tanke på vilken skade det faktiskt kan åstad komma både psykiskt och fysiskt vid ett eventullt samlag... :va

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är väl det som kallas fri sjukvård?
Jo, problemet är ju bara att samhället reagerar istället för agerar, att folk inte får hjälp förrän det är för sent, så att säga. Jag ser hellre att X miljoner går till att få folk att inte börja röka än till att få folk att sluta röka, inte gå upp i vikt istället för att gå ner i vikt osv.

Borde inte dom med stor kuk (läs Mad_Jorma_SkillZ) också få betala skatt i så fall, med tanke på vilken skade det faktiskt kan åstad komma både psykiskt och fysiskt vid ett eventullt samlag... :va
Vissa risker är väl så pass små att man inte behöver bry sig..? :tungan

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej

Eller den som inte inser vad hon ger sig in på. Hon borde betala fett med skatt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, det tycker jag inte. Däremot kan man se till att skicka iväg dem på boot camps där de får träna skiten ur sig i ett par månader. Och sedan uppföljning med allt glesare intervall sålänge de sköter sig.
Träning macht frei!

Det är ju typ ett sjukdomstillstånd, på samma sätt som alkoholism eller diverse andra suspekta beroenden som folk drar på sig. Kan man behandla alkoholism så kan man behandla fläskism.

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Jo, problemet är ju bara att samhället reagerar istället för agerar, att folk inte får hjälp förrän det är för sent, så att säga. Jag ser hellre att X miljoner går till att få folk att inte börja röka än till att få folk att sluta röka, inte gå upp i vikt istället för att gå ner i vikt osv.

Vissa risker är väl så pass små att man inte behöver bry sig..? :tungan

Ja jo det har du helt rätt i.. Men dom behöver ju inte betala skatt... tänkte mest på mig själv nu... :rolleyes:

Eller den som inte inser vad hon ger sig in på. Hon borde betala fett med skatt.

Jo visst det kan jag ju hålla med dig om, men å andra sidan när jag väl har halat fram den så kan det vara för sent... :gnissla

Nu blandar du ihop fetma med fettan.

Jo visst, men det finns ju nåt som heter "bullfitta" också..

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Och så fortsätter vi texten
I en kommentar i The Lancet skriver Maria Grazia Franzosi att ovanstående resultat bekräftar studier som visar att personer som är underviktiga eller feta, särskilt kraftigt feta, har högre dödlighet jämfört med normalviktiga. Överviktiga och lätt överviktiga patienter har inte samma risk. Innebär detta att BMI inte längre är ett bra mått?

Fetma är den sjätte största riskfaktor för sjukdom i världen. Åtminstone 1,1 miljard människor och 10 procent av barnen är överviktiga, inkluderande 132 miljoner som är feta. Detta leder till minskad förväntad livslängd pga hjärtkärlsjukdom, typ 2 diabetes och vissa cancerformer. Fetma blev förra året en viktigare riskfaktor än rökning som den mest förebyggande orsaken till sjukdom och för tidig död.

Edit:
Det studien kritiserar är ju BMI som mätvärde

BMI skiljer inte heller på kroppskomposition. Personer med helt olika fett och muskelmassa kan ha samma BMI. De minskade riskerna för överviktiga och lätt feta personer kan bero på att de har större muskelmassa än normalviktiga och kraftigt överviktiga personer. Högre muskelmassa har samband med fysiska aktiviteter och därmed minskad risk för hjärtkärlsjukdom.

En ytterligare faktor som talar mot metaanalysen är att uppföljning endast gjordes i cirka fyra år. Detta räcker inte för att bestämma sambandet mellan övervikt och hjärtkärlsjukdom. Detta samband kan börja vara viktigt först efter femton år.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...