Feta ska de betala fetskatt?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Oja! :nicka

Nja, socker innehåller bara hälften så mycket energi per viktenhet som fett! :fakta

Nu kanske hans förslag var lite väl militant, men det känns ändå fel att dom som har skitit i sin kropp (rökning, övervikt, alkohol mm) får betald rehab av samhället. Inte fan får jag ett gymkort varje månad för att hålla mig frisk å kry :mad:

Det är möjligt att ditt påstående ovan är korrekt men trots det är det lättare för de flesta att gå upp på kalorier än fett. Varför tror du LCHF fungerar så bra?

Man står sig rätt bra på fett jämfört med likvärdig energi av kolhydrater... Sedan går det att gå upp av både fett och kolhydrater om man äter tillräckligt...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
vilken negativ inställning...

... vad sägs om att staten istället inför gratis medlemskap på diverse gym och/eller idrottsföreningar istället... lite positivare och vettigare problemlösning på det hela än att återigen bara sikta och försöka på att begränsa och avgränsa individer...

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll

... vad sägs om att staten istället inför gratis medlemskap på diverse gym och/eller idrottsföreningar istället... lite positivare och vettigare problemlösning på det hela än att återigen bara sikta och försöka på att begränsa och avgränsa individer...

Vi pratar om svenska staten här:

SKATT är ett bra ord...
SUBVENTIONERING är ett dåligt ord...

RolandJ

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
2004 Suzuki GSXR 1000
Vi bor i Sverige, världens mest beskattade land. Först betalar man en 30% inkomstskatt, arbetsgivaren betalar 25% sociala avgifter och sen betalar du 25% moms när du handlar. Ganska galet att för 100 intjänade kronor så får man behålla 25 kronor. Undra om det håller i framtiden eller om framgångsrika folk kommer att flytta till andra länder?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Vi bor i Sverige, världens mest beskattade land. Först betalar man en 30% inkomstskatt, arbetsgivaren betalar 25% sociala avgifter och sen betalar du 25% moms när du handlar. Ganska galet att för 100 intjänade kronor så får man behålla 25 kronor. Undra om det håller i framtiden eller om framgångsrika folk kommer att flytta till andra länder?

Om man behåller pengar gör de ingen nytta.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fram för fett skatt!!
Så jag kan äta men mätt varje dag utan dåligt samvete. Jag betalar gärna för andras misslyckanden.

Precis som att jag tycker dom kan höja bensin och diesel till 100kr/L.
Då skulle det snart bara vara jag kvar på vägarna. Inga jävla körer in och ut från stan. Inga idioter kvar på vägarna som knappt kan köra.

Mer skatt mer avgifter.....Född fri men skattad til döds.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är möjligt att ditt påstående ovan är korrekt men trots det är det lättare för de flesta att gå upp på kalorier än fett. Varför tror du LCHF fungerar så bra?

Man står sig rätt bra på fett jämfört med likvärdig energi av kolhydrater... Sedan går det att gå upp av både fett och kolhydrater om man äter tillräckligt...
Du menar går lättare upp på kolhydrater än fett? ;) Kalorier är det man mäter energiinnehållet med ;)

Visst, fett ger en annan mättnadskänsla, och kroppen tar upp kolhydrater mycket fortare, och överskottet hamnar i depåerna. Men det handlar ju om livsstil också, det är ju först när du kommer upp och får puls runt 60% av maxpuls och uppåt som kroppen går över mot att förbränna mest kolhydrater. Hur många har ofta puls över det? Lunkar ut till bilen, åker iväg till sitt kontorsjobb, lunkar till lunch, lunkar till bilen och åker hem till tv-soffan... :rolleyes: Då ska man äta fet mat (rätt fett iofs) och protein, behovet av kolhydrater får man i sig ändå, och självklart lagom stora portioner, annars går man upp i vikt ändå. Men har man en mer aktiv livsstil så ska man inte ha lika stor andel fett i maten. Jag lever tex på pasta, med olika ofeta saker till, och jag håller mig lagom smal :)

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
kawaskaki kx250

nja, pengar är nog inget problem om man vill gå ner i vikt, ett gymkort kostar inte mycket och vill man så kan precis vem som helst gå ner i vikt.

det är motivationen och orken som tryter för feta tror jag, dom har helt enkelt funnit sig i att vara tjocka och accepterar det (men mår dåligt av det).

nu generaliserar jag jävligt mycket med tror iaf att majoriteten av tjocka lider av det, men har inte motivation till att göra något åt problemet, knappas ett ekonomiskt problem..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Staten skulle få in betydligt mer på att beskatta människor som är dryga.

Själv är jag som Nivea handkräm, både fet och dryg.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har 2 gratis gymkort fördelade på var sin sida om stan samt subventionerad massage för 150kr istället för 350kr.
Jag åker gratis kollektivtrafik i hela Skåne, Danmark och England och jag får frukost och mellanmål från jobbet.

För de in ett par extraskatter på mat med hög sockerhalt så kvittar det för det köper jag inte ändå - längre så här efter julen.

Eftersom alltiong blir dyrare - ALLTID - så får man se till att man spar in det på andra håll i sitt liv om man hellre känner för att lägga pengarna på annat än konsumtion.

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Hur definierar dom fet? BMI? Vi var på hälsokontroll med jobbet för ett tag sen och kollegan har BMI 25,2... alltså överviktig per definition. Problemet är bara att han spelar fotboll på hög nivå och har vad jag kan se inte ett uns fett å kroppen. Den där skalan känns lite snevriden på nåt sätt...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur definierar dom fet? BMI? Vi var på hälsokontroll med jobbet för ett tag sen och kollegan har BMI 25,2... alltså överviktig per definition. Problemet är bara att han spelar fotboll på hög nivå och har vad jag kan se inte ett uns fett å kroppen. Den där skalan känns lite snevriden på nåt sätt...

Det är ju inte personen som blir extra beskattad - det är den feta maten.

Ingen tvingar någon att äta på McDonald´s varje dag.

Choklad, chips och läsk borde ha en rejäl extraskatt. Jordnötter, cashewnötter o dyl kan de gärna sänka skatten på trots 50% fettinnehåll.

Bacon och annat svinkött får de höja men inte oxfilé eller fisk.

Du förstår säkert.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Matindustrin som tillverkar skräp som folk blir feta och sjuka av borde betala för de skador de ställer till.

Javisst, det är matindustrin som tvingar dig att köpa näringsfattiga sockerpreppade halvfabrikat. :rolleyes:
Det är matindustrin som aktivt konspirerar för att du t.ex. inte ska veta att apelsin har säsong under våran vinter och alltså att sannolikheten att din apelsinjuice i juli är "färsk" är mikroskopisk (mig veterligen bara Brämhults som leverar nypressad, färsk, juice)
Likaså är det matindustrin som tar ifrån dig det aktiva valet att välja mellan köpet av en tör billig köttbit med produktionskostnadspressande mellanhänder eller en marmorerad saftig marignellt dyrare bit "direkt" från bonden (slaktas visserligen på slakteri, men du har garanterat bättre koll på vad det är för kött) från t.e.x http://www.brodernagradin.se/naturbeteskott.html (ett företag i mängden).
Likaså är det matindustrin snarare än din egen okunskap som får dig att tycka att 1L mjölk med allt arbete bakom för 6:- är dyrt, medans en 50cl Cola som i stora delar är sockrat vatten med lite färg är billigt för 10:-

Det är matindustrins fel att DU inte tar dig tiden att veta vad du stoppar i dig? :va

Staten skulle få in betydligt mer på att beskatta människor som är dryga.

Själv är jag som Nivea handkräm, både fet och dryg.

Nya YES, nu ännu drygare!

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du menar går lättare upp på kolhydrater än fett? ;) Kalorier är det man mäter energiinnehållet med ;)

Visst, fett ger en annan mättnadskänsla, och kroppen tar upp kolhydrater mycket fortare, och överskottet hamnar i depåerna. Men det handlar ju om livsstil också, det är ju först när du kommer upp och får puls runt 60% av maxpuls och uppåt som kroppen går över mot att förbränna mest kolhydrater. Hur många har ofta puls över det? Lunkar ut till bilen, åker iväg till sitt kontorsjobb, lunkar till lunch, lunkar till bilen och åker hem till tv-soffan... :rolleyes: Då ska man äta fet mat (rätt fett iofs) och protein, behovet av kolhydrater får man i sig ändå, och självklart lagom stora portioner, annars går man upp i vikt ändå. Men har man en mer aktiv livsstil så ska man inte ha lika stor andel fett i maten. Jag lever tex på pasta, med olika ofeta saker till, och jag håller mig lagom smal :)

Då vet jag många som gjort fel.
LCHF fungerar utomordentligt bra.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Javisst, det är matindustrin som tvingar dig att köpa näringsfattiga sockerpreppade halvfabrikat. :rolleyes:
Det är matindustrin som aktivt konspirerar för att du t.ex. inte ska veta att apelsin har säsong under våran vinter och alltså att sannolikheten att din apelsinjuice i juli är "färsk" är mikroskopisk (mig veterligen bara Brämhults som leverar nypressad, färsk, juice)
Likaså är det matindustrin som tar ifrån dig det aktiva valet att välja mellan köpet av en tör billig köttbit med produktionskostnadspressande mellanhänder eller en marmorerad saftig marignellt dyrare bit "direkt" från bonden (slaktas visserligen på slakteri, men du har garanterat bättre koll på vad det är för kött) från t.e.x http://www.brodernagradin.se/naturbeteskott.html (ett företag i mängden).
Likaså är det matindustrin snarare än din egen okunskap som får dig att tycka att 1L mjölk med allt arbete bakom för 6:- är dyrt, medans en 50cl Cola som i stora delar är sockrat vatten med lite färg är billigt för 10:-

Det är matindustrins fel att DU inte tar dig tiden att veta vad du stoppar i dig? :va

Nu är jag i o f s extremt noga med vad jag äter. Jag äter inget skräp och lägger gärna pengar på riktig mat istället för div billiga kolhydrater.

Ekonomiska styrmedel fungerar bra om man vill ändra människors beteende. Blev socker och annat skräp som folk vräker i sig dyrt så skulle många välja nyttigare kost.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Japp, fast ironiskt nog borde det vara smidigare för vanligt folk att orka med gym eller annan sportig aktivitet.

Staten betalar inträde/terminsavgift eller whatever - folk ska inte behöva betala själva först, sen skicka in kvitton osv.
(hatar själv byråkratiskt krångel, däremot inte sagt att jag varken är tjock eller lat hehe)

men visst, du har rätt iochmed att det i princip redan finns.

Man skulle bara kunna gå in på vilket gym som helst, säga hej till receptionen och få träna utan krångel. (även om det är så ultrasmidigt inte får fler människor att utöva någon aktivitet... vad vet jag?)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati