Feta ska de betala fetskatt?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Och sa finns det ingen risk att de ens foreslar "fetma"-skatt har, da invanarna nu verkar toppa tjockislistan varlden over.

Besökte Australien för några veckor sedan - big letdown. :mad:
Här hade man trott att folk som lever i ett varmt och soligt land infann sig på stranden för lek och sol dagarna i ända. Kommer av flyget, vädret känns gött jämfört med Japans knappa 10 grader, men fullt med halvfeta engelskliknande brudar på flygplatsen. Nåja, säkert turister.

Tre dagar senare och inte en fräsch brutta i sikte. Vilket skitställe. Såg inte ens en känguru. Åkte hem.

Men så var det värmen. Gött som attan. :D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
2. Nu förenklar du för mycket. "Feta" gener har gett sina bärare en fördel i tider av svält, vilket inte är samma sak som att alla "smala" dör så fort de inte får mat på en vecka. Det är små fördelar utspridda under lång tid som leder generna vidare. Hade smala människor under årtusenden varit överlägsna så hade vi inte haft några anlag för fetma i vårt DNA idag.

5. Källa?

Okej okej, fetton är bäst. We get it. :yoparty

(edit. Tycker btw inte att man ska ha nån fettoskatt. Lätt att den slår fel och var ska man dra gränsen för vem som ska beskattas extra? Ganska absurt förslag.)

Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
sjalvklart skall folk betala for sig, det ar ett javla samhalle vi (och resten av den "civiliserade" varlden) lever i

allt framkallat av PK.

na fy fan, och det ar inte bara feta som skall betala for sig, men de skall ju sjalvklart bara betala om det kostar resten av samhallet mao om de behover sjukvard som ar uppenbarligen ar knuten till fetman.

att folk ater mycket och blir feta ar ju annars BRA for samhallet!

detta tycker jag skall skall galla for alla uppenbara sjalvforvallade akommer. vill man ta risker utover vad som anses rimligt av medel-medborgaren skall det fan inte betalas av samhallet

att forsoka satta en skatt pa det verkar krangligt

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Okej okej, fetton är bäst. We get it. :yoparty

(edit. Tycker btw inte att man ska ha nån fettoskatt. Lätt att den slår fel och var ska man dra gränsen för vem som ska beskattas extra? Ganska absurt förslag.)

:D Du får det att låta kul!

Fettoskatt är inte bara korkat utan öppnar upp dörren för så många fler idiotiska förslag. Eller vad sägs om att öka skattesatsen på folk ju äldre de blir eftersom de belastar pensionen mer än dem som dör "i tid". Typ att efter 70 så ökar skattesatsen med 10% per år. Man kan kalla det ett ålderspåslag.

sjalvklart skall folk betala for sig, det ar ett javla samhalle vi (och resten av den "civiliserade" varlden) lever i

allt framkallat av PK.

...text...

detta tycker jag skall skall galla for alla uppenbara sjalvforvallade akommer. vill man ta risker utover vad som anses rimligt av medel-medborgaren skall det fan inte betalas av samhallet

Och med "jävla civiliserat samhälle" menar du sociala skyddsnät? :) Det där idiotiska påfundet som skiljer oss från länder som är civiliserade på riktigt?

Beskriv gärna var gränsen ska gå mellan rimliga och orimliga risker. Finns kanske en länk?

Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
:D Du får det att låta kul!

Fettoskatt är inte bara korkat utan öppnar upp dörren för så många fler idiotiska förslag. Eller vad sägs om att öka skattesatsen på folk ju äldre de blir eftersom de belastar pensionen mer än dem som dör "i tid". Typ att efter 70 så ökar skattesatsen med 10% per år. Man kan kalla det ett ålderspåslag.

pa tal om korkat... forsoker du vara dum, eller du ar dum? ;)

att bli gammal ar svart att gora nagot at, deremot blir valdigt fa manniskor feta utan mojlighet att gora nagot at det.

men en sak har du ratt i, att forsoka satta skatt pa det blir omojligt.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
pa tal om korkat... forsoker du vara dum, eller du ar dum? ;)

att bli gammal ar svart att gora nagot at, deremot blir valdigt fa manniskor feta utan mojlighet att gora nagot at det.

men en sak har du ratt i, att forsoka satta skatt pa det blir omojligt.

Gör mitt bästa, men när det kommer till politik är det svårt att vara korkad nog. Där överträffar verkligheten alltid dikten.

Det har redan konstaterats att många gör sitt bästa att inte bli så gamla, bland annat med hjälp av rökning, alkohol och övervikt. För att inte tala om alla som kör hoj. Så visst går det att göra något åt sitt potentiellt långa liv. Tror förresten du nämnde något om orimliga risker. Det inkluderar väl även hojåkning?

Om man sedan också orkar sätta sig in i de olika möjliga orsakerna till fetma och övervikt så kan man inse att problemet är större än att folk okynnesäter till elefantstorlek. Det finns bevisligen genetiska orsaker som förklarar vissa typer av övervikt, ska vi alltså låta vårt DNA avgöra vår skuld till samhället?

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Borde man inte kunna vända på resonemanget?

Om nu fetma, rökning, sporthojsåkning och andra högriskaktiviteter leder till kortare liv, borde ju detta i förlängningen leda till minskade kostnader?

Idealet ur ett samhällsperspektiv borde väl vara att man trillar av pinn på pensionsdagen utan att hinna belasta samhällsbudgeten med pension och ålderskrämpor. Ytterligare + blir det ju om man lämnar efter sig ett litet arv som barnen kan sätta sprätt på istället för att pengarna ligger i madrassen.

Mitt förslag blir istället att staten får subventionera Coca Cola, cigg och sporthojar för att trycka ner medellivslängden till 65.

Röker och kör hoj gör jag redan, nu skall jag bara ta mitt ansvar och bli fet också:D

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Gör mitt bästa, men när det kommer till politik är det svårt att vara korkad nog. Där överträffar verkligheten alltid dikten.

haha det ar fanimig dagens sanning!

Tror förresten du nämnde något om orimliga risker. Det inkluderar väl även hojåkning?

beror pa. motorsport - sjalvklart. pendling till jobbet nej.

nu har jag sjalvklart inte svar pa alla j-a fragor, ;) , jag pratar om principen. ingen javel i samhallet ar skyldig till nagonting det ar alltid samhallets skyldighet att ta hand om en

sen kan man prata om orsaker hit och dit, men faktum bestar att de allra flesta, minst 99% (kalla fragar ni? enligt sedvanligt sporthojsmaner - rovhalet), som har problem (fetma, olkolism eller vad det nu ar) har bara sig sjalv att skylla.

att det sedan ar svart att ta sig ur ar en annan sak

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...