Fighterblade evo 4

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
var och köpte mig en liten svarv i dag, blev en 60 tals svarv av mindre modell, kräver inte så stort utrymme. satan så skönt det blir att ha en egen.
nu kan man höja nivån på byggandet ytterligare
:tummenupp
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Se där ja....en svarv e aldrig fel o ha;)

Låter som om du kommer spendera mycke tid framför svarven:D :yoparty
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
madmagnus skrev:
2694169 satan så skönt det blir att ha en egen.
nu kan man höja nivån på byggandet ytterligare
:tummenupp

Har inte du ett radhus att sköta om...???:7peta
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Wiseguy skrev:
2694794 Så det är dig man skall vända sig till när man behöver en distanshylsa till den nya enkelsvingen....:rolleyes:

jo det skulle nog kunna gå att ordna! fixa en ritning så ska jag göra ett försök.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
maskinparken

äntligen är svarven på plats, fick den levererad i går.
provsvarvade lite i dag och trots att den är gammal funkar allt klockrent.
kommer nog kunna göra det mesta jag behöver med denna, behövs det större svarv så finns det på jobbet.
byggde till lite belysning när jag ändå var i farten.

på bilderna syns även svetsen som jag handlade i sommar men ännu inte startat upp, ska få hjälp av en elektriker att dra lite grövre kabel från elcentralen sen saknas bara gastuben.

nu skulle jag bara haft pengar till en fräs och en klingkap/kallsåg så vore jag rätt nöjd.
 

Bifogat

  • maskinparken 001.jpg
    maskinparken 001.jpg
    134.7 KB · Visningar: 203
  • maskinparken 003.jpg
    maskinparken 003.jpg
    137.5 KB · Visningar: 338
Last edited:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
bobiner!

testkörde litegrann i dag!
tänkte börja med något enkelt så jag svarvade till ett par bobiner.
gjorde dom något större än normalt för att dom även ska fungera lite som krashpuck. blev hyfsat iaf med tanke på att jag har väldigt begränsad erfarenhet vid svarven.

nästa grej blir lite mer avancerat.
ska svarva distanser och en ny axel till bakhjulet, mer om detta senare.
 

Bifogat

  • bobiner 001liten.JPG
    bobiner 001liten.JPG
    105.4 KB · Visningar: 110
  • bobiner 003liten.JPG
    bobiner 003liten.JPG
    84.1 KB · Visningar: 168
  • bobiner 007liten.JPG
    bobiner 007liten.JPG
    84.5 KB · Visningar: 156
  • bobiner 008liten.JPG
    bobiner 008liten.JPG
    103.5 KB · Visningar: 98

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
testkörde litegrann i dag!
tänkte börja med något enkelt så jag svarvade till ett par bobiner.
gjorde dom något större än normalt för att dom även ska fungera lite som krashpuck. blev hyfsat iaf med tanke på att jag har väldigt begränsad erfarenhet vid svarven.

nästa grej blir lite mer avancerat.
ska svarva distanser och en ny axel till bakhjulet, mer om detta senare.

Ser bra ut det där, men skall du svarva så långt från chucken, skall du
använda dubben, så slipper du vibbarna, tittar man på dom ytorna
som du svarvat i 45 grader så ser man att det har vibbrerat:tummenupp
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Ser bra ut det där, men skall du svarva så långt från chucken, skall du
använda dubben, så slipper du vibbarna, tittar man på dom ytorna
som du svarvat i 45 grader så ser man att det har vibbrerat:tummenupp

använde dubben i princip hela tiden, förutom kanske när jag fasade av kanterna. problemet är att jag inte haft perfekt justerat svarvstål.
sen var jag lat och använde långsidan på stålet ibland.
men vafan jag lär mig eftersom, det blir nog bättre! :tummenupp
 
Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
använde dubben i princip hela tiden, förutom kanske när jag fasade av kanterna. problemet är att jag inte haft perfekt justerat svarvstål.
sen var jag lat och använde långsidan på stålet ibland.
men vafan jag lär mig eftersom, det blir nog bättre! :tummenupp

Jag brukar oxå använda långsidan, fast med dubben i, annars blir det dom
där fula strecken, men man kan ju putsa till dom med lite smerjel:)
Man kan bara göra sitt bästa:tummenupp
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Fin verkstad, själv blir jag nöjd om jag lyckas fixa en svets i min.

OT: du använder tig när du svetsar va? hur svårt är detta att lära sig?
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Fin verkstad, själv blir jag nöjd om jag lyckas fixa en svets i min.

OT: du använder tig när du svetsar va? hur svårt är detta att lära sig?

det är lätt att lära sig tigsvetsning om du har känsla för det, det vet du när du provar. jag jobbar som svetsare till vardags, svetsar uteslutande MIG i galvad plåt (karossbyggare) tycker nog att det är svårare att få till bra.
jag är självlärd på tig, satte mig ner en dag och testade, hade någorlunda koll innan på vad det gick ut på och det fungerade rätt ok.
aluminium är det trixiga, svartplåt och rostfritt är pissenkelt.
en förutsättning är att man har bra utrustning.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
fan nu börjar det klia i byggtarmen på allvar..... pga andra projekt och att jag blev pappa för 2 veckor sedan har jag helt enkelt fått prioritera annat!
fick lite inspiration i dag när jag läste senaste nummret av mc-nytt, var ett reportage om Confederate Wraith, kanske världens fränaste cykel just nu.

jag börjar fundera på att möblera om delar på min egen hoj så allt hamnar på rätt ställe, så fort jag har tid att åka till garaget tänkte jag kolla om det möjligtvis finns utrymme under oljetråget för en aluminiumbränsletank? det skulle generera en massa utrymme där orginaltanken sitter för en laddluftkylare täckt av en tankdummy från cbr1000rr. tror det skulle göra underverk för viktfördelningen oxå!

synpunkter på detta? over and out /// mad
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
tänkte jag kolla om det möjligtvis finns utrymme under oljetråget för en aluminiumbränsletank? det skulle generera en massa utrymme där orginaltanken sitter för en laddluftkylare täckt av en tankdummy från cbr1000rr. tror det skulle göra underverk för viktfördelningen oxå!

synpunkter på detta? over and out /// mad

Tanken är god men jag tror att idén med tanken under tråget kommer att bli tight om man vill kunna ha någon form av frigång vid nedlägg, lägg ner cykeln stillastående och kolla hur mycket space det finns att leka med....
Tankvolymen torde bli ca 4-5 liter..

Men visst hade det varit grymmt att ha en monster-vattenkyld IC á la Anderssonturbo under en kolfiber-dummy...:tummenupp
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Tanken är god men jag tror att idén med tanken under tråget kommer att bli tight om man vill kunna ha någon form av frigång vid nedlägg, lägg ner cykeln stillastående och kolla hur mycket space det finns att leka med....
Tankvolymen torde bli ca 4-5 liter..

Men visst hade det varit grymmt att ha en monster-vattenkyld IC á la Anderssonturbo under en kolfiber-dummy...:tummenupp


ska göra ett litet test med en pappmodell för att se hur stor den kan bli! tänkte att den ska få samma form som en magkåpa för att utnyttja maximalt med utrymme.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
ska göra ett litet test med en pappmodell för att se hur stor den kan bli! tänkte att den ska få samma form som en magkåpa för att utnyttja maximalt med utrymme.

Vill du vara riktigt kaxig kan du ju försöka göra en Buell och ha soppan i ramen! Eller kanske en kombination av tank under motorn och i ramen? Då borde det ju räcka med en slang mellan ram och tank under motorn och sedan kan du ha soppapumpen under motorn.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
ska göra ett litet test med en pappmodell för att se hur stor den kan bli! tänkte att den ska få samma form som en magkåpa för att utnyttja maximalt med utrymme.

Ja precis, innan man börjar bocka plåt.
Du har ju iaf en gigantisk fördel...:
Inget avgassystem/grenrör som är i vägen/värmer upp soppan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
generera en massa utrymme där orginaltanken sitter för en laddluftkylare täckt av en tankdummy från cbr1000rr.
Inte göra någonting i stil med den där quaden som har kylaren monterad fram där lyktan egentligen skall sitta. Kommer inte ihåg vad den heter.
Dvs. ha laddluftkylaren synlig, lite uppvnklad, där tanken brukade vara.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top