Fighterblade evo 4

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tillbaka till topic: slöläste Bomber-tidningen igår som Mördarbladen är med i och jag blev kär på nytt. F*n vilken grym hoj den både var och är! :yoparty

Risken finns ju att den kommer med i ett nytt nummer ifall byggherren fortsätter i den takten han gjort hittils :)
Men då måste en provkörning ske, helst av mig då.. :D
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Update!

Då jag inte har så mycket fritid över numera att spendera i garaget får man ta med sig lite bitar på jobbet!

det börjar vara en stund sedan jag gjorde något nytt på min egen cykel men i veckan fick jag äntligen tummen ur arslet och fortsatte där jag slutade sist.

alltså åter till svingbytet...... ett inte helt enkelt projekt har det visat sig.
infästningen i ramen var ju fixad sedan tidigare med en svarvad distanshylsa genom svinglagren så nu var det dags att åtgärda stötdämparinfästningen, för er som inte vet är det inget som stämmer.
då fästörat på svingen är nästan 3 ggr så bred som firebladens tänkte jag att det kunde gå att kapa bort delen som inte skulle användas, detta visade sig funka skitdåligt då suzukifabriken snålat på aluminium vid gjutningen....
efter att jag svurit en stund insåg jag att den enda lösningen skulle bli att kapa loss bägge infästningarna och flytta orginalet till suzukisvingen.

sagt och gjort, en stunds kapande och eldande med svetsen var det klart!
och tro det eller ej men det blev skitbra, jag hade definitivt trott att det skulle skita sig men i bland ska man tydligen ha tur oxå!

började lite smått med ett nytt triangelstag till stötdämpar länkaget, blev 3mm rostfri plåt denna gång med och genomgående förstärkningsrör. tyvärr han jag bara svetsa ena sidan innan svetsen la av.

god natt /// mad
 

Bifogat

  • sving 002 small.JPG
    sving 002 small.JPG
    82.2 KB · Visningar: 60
  • sving 003 small.JPG
    sving 003 small.JPG
    74.9 KB · Visningar: 64
  • sving 004 small.JPG
    sving 004 small.JPG
    81.8 KB · Visningar: 98
  • sving 007 small.JPG
    sving 007 small.JPG
    107.9 KB · Visningar: 139
  • sving 006 small.JPG
    sving 006 small.JPG
    79.2 KB · Visningar: 93
  • sving 005 small.JPG
    sving 005 small.JPG
    93.2 KB · Visningar: 79

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Som vanligt blir man impad över dina färdigheter med svetsen:tummenupp

Men varför byter du sving nu igen? Var du inte nöjd med den "kött-svingen"?
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Som vanligt blir man impad över dina färdigheter med svetsen:tummenupp

Men varför byter du sving nu igen? Var du inte nöjd med den "kött-svingen"?

jag blev inte riktigt nöjd med den och utgångsläget var för dåligt för att fortsätta bygga om.

den här ser lite modernare ut än den gamla :tummenupp
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
glömde skriva att jag ändrar mig hela tiden för att jag alldrig blir nöjd! ett sorts handikapp jag lider av, så fort jag gjort något inser jag att det hade gått att göra bättre å då är det bara att börja om..... en ond cirkel :mad:
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Då jag inte har så mycket fritid över numera att spendera i garaget får man ta med sig lite bitar på jobbet!

det börjar vara en stund sedan jag gjorde något nytt på min egen cykel men i veckan fick jag äntligen tummen ur arslet och fortsatte där jag slutade sist.

alltså åter till svingbytet...... ett inte helt enkelt projekt har det visat sig.
infästningen i ramen var ju fixad sedan tidigare med en svarvad distanshylsa genom svinglagren så nu var det dags att åtgärda stötdämparinfästningen, för er som inte vet är det inget som stämmer.
då fästörat på svingen är nästan 3 ggr så bred som firebladens tänkte jag att det kunde gå att kapa bort delen som inte skulle användas, detta visade sig funka skitdåligt då suzukifabriken snålat på aluminium vid gjutningen....
efter att jag svurit en stund insåg jag att den enda lösningen skulle bli att kapa loss bägge infästningarna och flytta orginalet till suzukisvingen.

sagt och gjort, en stunds kapande och eldande med svetsen var det klart!
och tro det eller ej men det blev skitbra, jag hade definitivt trott att det skulle skita sig men i bland ska man tydligen ha tur oxå!

började lite smått med ett nytt triangelstag till stötdämpar länkaget, blev 3mm rostfri plåt denna gång med och genomgående förstärkningsrör. tyvärr han jag bara svetsa ena sidan innan svetsen la av.

god natt /// mad

Ser bra ut detdär:tummenupp Minns själv mitt svingbyte. Jag fick oxå svetsa om för länkaget, många timmar i fräs/svarv/tigsvets. Jag kan trösta dig med att när det är färdigt och fungerar, så är det värt allt jobb man lägger ner.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
i gårkom det ett paket från Motostrano - USA.

ett par ICON field armour boots, snygga som helvete!

ca 2100 sek med leverans till dörren tullat och momsat! men då finns dom inte i europa.

återstår att se hur dom funkar att åka i.
 

Bifogat

  • skor.jpg
    skor.jpg
    110.5 KB · Visningar: 237

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
glömde skriva att jag ändrar mig hela tiden för att jag alldrig blir nöjd! ett sorts handikapp jag lider av, så fort jag gjort något inser jag att det hade gått att göra bättre å då är det bara att börja om..... en ond cirkel :mad:

Även om det kanske känns jobbigt så är just det "syndromet" det som gör att dina byggen kommer att kamma hem pris efter pris eftersom de obönhörligen kommer att väldigt hålla hög klass!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
i gårkom det ett paket från Motostrano - USA.

ett par ICON field armour boots, snygga som helvete!

ca 2100 sek med leverans till dörren tullat och momsat! men då finns dom inte i europa.

återstår att se hur dom funkar att åka i.

grymt coola :yoparty
finns de nå likn kängor man skulle kunna använda här i svea :va
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
grymt coola :yoparty
finns de nå likn kängor man skulle kunna använda här i svea :va

jag har letat mc-kängor i 2 år och de enda som föll mig i smaken var Icon skorna! har tidigare åkt med Dr-martens men de är ju inga höjdare ur skydds synpunkt.

för övrigt tog det ca 2 veckor att få hem dom från californien med UPS. det är helt ok för att vara från USA.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13


ett par ICON field armour boots, snygga som helvete!




lite mera rock 'n roll lite mera rock 'n roll lite mera rock 'n roll lite mera rock 'n roll lite mera rock 'n roll lite mera rock 'n roll lite mera rock 'n roll :yoparty

stenhårda pjux!
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
bromsskivor!

Tomten kom tidigt i år! eller var han försenad :va

hursomhelst landade mina bromsskivor på den lokala postutlämningen!

stooooort tack till GREVENS MC DELAR som ställt upp med riktigt bra sponsorpris på skivorna :tummenupp

nu skulle jag bara haft tid att montera dom på cykeln!
 

Bifogat

  • bromsskivor 002.jpg
    bromsskivor 002.jpg
    116.6 KB · Visningar: 185

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
mars update!

äntligen har jag hittat en ny bakdel till hojen....som vanligt blev det inte som jag tänkt från början, planerna på en ducati häck skrotades och en cbr1000rr bak inhandlades komplett med sadlar och bakljus.

grunden till bakramen är någorlunda klar men mycket arbete återstår.

bromsskivorna har fått sitt nya hem :tummenupp
 

Bifogat

  • bakdel 002 small.JPG
    bakdel 002 small.JPG
    140.4 KB · Visningar: 167
  • bakdel 008 small.JPG
    bakdel 008 small.JPG
    123 KB · Visningar: 196
  • bakdel 005 small.JPG
    bakdel 005 small.JPG
    121.4 KB · Visningar: 150

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Tja. Hojen blir riktigt fin, men jag är ledsen att behöva säga att jag tyckte den gamla baken var mycket uppkäftigare... Men samtidigt, förnying förnöjer...:tummenupp
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
jag håller med om att cbr1000 baken inte är det "ballaste" alternativet men förhoppningsvis blir slutresultatet bra. det har sina fördelar med orginalplast och riktiga sadlar. :rolleyes:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
MV'n var kanske ballare, men CBR baken är vass och fräck tycker jag. :)

Byt ut extra sadeln mot ett sådant där lock så blir det ännu bättre :)
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
MV'n var kanske ballare, men CBR baken är vass och fräck tycker jag. :)

Byt ut extra sadeln mot ett sådant där lock så blir det ännu bättre :)

jag känner ungefär likadant själv, ville igentligen ha en kortare bakdel men alternativen föll mig inte i smaken.
fördelen med cbr1000 baken är att den harmoniserar riktigt bra med övriga cykelns linjer. ska ta lite bättre bilder utomhus senare så får ni se.

jag kommer bygga för både passagerarsadel och cutslock i år. kan ju vara bra att kunna skjutsa ibland med.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top