Fighterblade evo 4

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

jag börjar fundera på att möblera om delar på min egen hoj så allt hamnar på rätt ställe, så fort jag har tid att åka till garaget tänkte jag kolla om det möjligtvis finns utrymme under oljetråget för en aluminiumbränsletank? det skulle generera en massa utrymme där orginaltanken sitter för en laddluftkylare täckt av en tankdummy från cbr1000rr. tror det skulle göra underverk för viktfördelningen oxå!

synpunkter på detta? over and out /// mad

Det var någon som provade för en massa år sedan med att lägga tanken under motorn, men fick lite farliga egenskaper vid riktigt höga hastigheter (tankslappa modell Mega).
Om jag kommer ihåg ska jag gå igenom mina Classic Bike ( :hihi ) tidningar och se vilka det var.
Bränslet under sadeln som Honda kör med är troligen bättre ut viktfördelningssynpunkt :)
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Det var någon som provade för en massa år sedan med att lägga tanken under motorn, men fick lite farliga egenskaper vid riktigt höga hastigheter (tankslappa modell Mega).
Om jag kommer ihåg ska jag gå igenom mina Classic Bike ( :hihi ) tidningar och se vilka det var.
Bränslet under sadeln som Honda kör med är troligen bättre ut viktfördelningssynpunkt :)

kolla gärna upp det åt mig. det lät ju inge vidare.....

under sadeln är ju oxå en möjlighet som jag funderat på men det är svårare att få till, kanske om man använder hela cutsen oxå?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
kolla gärna upp det åt mig. det lät ju inge vidare.....

under sadeln är ju oxå en möjlighet som jag funderat på men det är svårare att få till, kanske om man använder hela cutsen oxå?

Jag tror du är lite galen...om du ska ha 999 bak så kan du ju bygga om den så att du får tanken där piporna egentligen sitter.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Dra ett extra fake avgas o ha som tank....

nja! avgassystem är väl ingen prydnad direkt.

kanske ska ha 2 st tankar, en under sadeln och en under oljetråget! på så sätt borde jag få bra viktfördelning och hyfsad tankvolym.

tänkte bygga bakramen och tanken under sadeln som en enhet, placering ungefär som på bilden nedan.
 

Bifogat

  • tankar.JPG
    tankar.JPG
    105.9 KB · Visningar: 365

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
nja! avgassystem är väl ingen prydnad direkt.

kanske ska ha 2 st tankar, en under sadeln och en under oljetråget! på så sätt borde jag få bra viktfördelning och hyfsad tankvolym.

tänkte bygga bakramen och tanken under sadeln som en enhet, placering ungefär som på bilden nedan.


Looking good!! :yoparty

Segervittring i år också!
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Looking good!! :yoparty

Segervittring i år också!

helt ärligt så är jag väldigt osäker på om cykeln kommer bli klar i år överhuvudtaget. jag har helt enkelt inte lika mycket tid över nu och den lilla tid jag har över lägger jag på en polares prostreetbike.
men men... hur det än går tänker jag inte kasta in handduken förrän tiden är ute, blir att kämpa på till slutet...
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Låter sjukt ball helt klart, även om jag tycker att du fått till din tank med hålet riktigt bra.

När det gäller viktfördelning så läste jag ett djupdykande reportage i bike om CBR 900. Chefs konstruktören Tamada påstods ha tänkte helt annorlunda. Han ville ha upp tyngdpunkten och korta hjulbasen för att få till snabba kursändringar och bra banegenskaper. Hög tyngdpunkt, låg vikt, och kort hjulbas var ju receptet bakom den banbrytande CBR:en, vilken slog gammlingarna gsxr 1100 och FZR 1000 trots lägre motoreffekt.
Därmed inte sagt att hög tyngdpunkt generellt sätt är bra alltså. Jag är novis på området och vill gärna veta mer. Men vad skulle det vara för fördel att ha tanken under bakcutsen? Man vill väl ha mer tyngd på framhjulet för bättre fäste i kurvor?

Grattis till babyn föresten, och lycka till med bygget!:)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
kolla gärna upp det åt mig. det lät ju inge vidare.....

under sadeln är ju oxå en möjlighet som jag funderat på men det är svårare att få till, kanske om man använder hela cutsen oxå?

Har kollat upp det nu.
Mitt minne är kort ibland och förvanskar saker :hihi
Nu skriver jag rakt av i stället :tummenupp

"Bränsletanken under motorn säkte tyngdpunkten och gjorde hojen instabil i hög fart".
Dock så vet jag inte vad hög fart är, men hojen är en endurance hoj från sent 70tal till tidigt 80 tal.

Det lilla jag har kan läsas om i nr 2 / 2006 Classic Bike, sida 4. Det är mer en notis med en bauta bild, ärn någon teknisk presentation.
Fakta:
Byggd av firman Mead & Tompkinson
Hojen kallas "Nessie"
Navstyrd gjord av Jack Difazio.
(Och din sving ser ut att väga mer än hela deras ram...)
Kawa Z1000 motor.

:hej
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Låter sjukt ball helt klart, även om jag tycker att du fått till din tank med hålet riktigt bra.

När det gäller viktfördelning så läste jag ett djupdykande reportage i bike om CBR 900. Chefs konstruktören Tamada påstods ha tänkte helt annorlunda. Han ville ha upp tyngdpunkten och korta hjulbasen för att få till snabba kursändringar och bra banegenskaper. Hög tyngdpunkt, låg vikt, och kort hjulbas var ju receptet bakom den banbrytande CBR:en, vilken slog gammlingarna gsxr 1100 och FZR 1000 trots lägre motoreffekt.
Därmed inte sagt att hög tyngdpunkt generellt sätt är bra alltså. Jag är novis på området och vill gärna veta mer. Men vad skulle det vara för fördel att ha tanken under bakcutsen? Man vill väl ha mer tyngd på framhjulet för bättre fäste i kurvor?

Grattis till babyn föresten, och lycka till med bygget!:)

tackar tackar!

turbokitet har gjort cykeln rätt framtung och tanken är väl att flytta lite mer vikt neråt och bakåt för att den ska kännas bättre i kurvorna, i dagsläget känns den lite klumpig och understyrd.
där tanken sitter nu vill jag placera en laddluftkylare som är integrerad i plenumen, även batteriet och övrig el från cutsen kommer flyttas dit.
mer lättmekat skulle det oxå bli då jag slipper ta loss tanken hela tiden.

sen är det ju alltid skoj med lite annorlunda lösningar eller hur?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
helt ärligt så är jag väldigt osäker på om cykeln kommer bli klar i år överhuvudtaget. jag har helt enkelt inte lika mycket tid över nu och den lilla tid jag har över lägger jag på en polares prostreetbike.
men men... hur det än går tänker jag inte kasta in handduken förrän tiden är ute, blir att kämpa på till slutet...

På med bromsskivor och lacka bakramen så har du min röst! :)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
tackar tackar!

turbokitet har gjort cykeln rätt framtung och tanken är väl att flytta lite mer vikt neråt och bakåt för att den ska kännas bättre i kurvorna, i dagsläget känns den lite klumpig och understyrd.
där tanken sitter nu vill jag placera en laddluftkylare som är integrerad i plenumen, även batteriet och övrig el från cutsen kommer flyttas dit.
mer lättmekat skulle det oxå bli då jag slipper ta loss tanken hela tiden.

sen är det ju alltid skoj med lite annorlunda lösningar eller hur?

Ok, tänkte inte på turbokittet. Det väger en del förståss.
Om den är understyrd så hjälper det väl att köra upp gaffelbenen lite i kronan, men det är kanske svårt med tanke på allt som ska få plats framför framhjulet. På min blade var stack mina gaffelben upp ca 20mm är jag köpte den. Har inte hunnit testa den tillräckligt för att göra nån bedömning om det där än.
Ska du ha laddluftkyl för att öka trycket eller har den svårt att hålla tempen nere som den står nu?
Du hade väl radialok på gång också? Lurat ut nån lösning på det?

Hojen kommer bli maxad!:tummenupp
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Ok, tänkte inte på turbokittet. Det väger en del förståss.
Om den är understyrd så hjälper det väl att köra upp gaffelbenen lite i kronan, men det är kanske svårt med tanke på allt som ska få plats framför framhjulet. På min blade var stack mina gaffelben upp ca 20mm är jag köpte den. Har inte hunnit testa den tillräckligt för att göra nån bedömning om det där än.
Ska du ha laddluftkyl för att öka trycket eller har den svårt att hålla tempen nere som den står nu?
Du hade väl radialok på gång också? Lurat ut nån lösning på det?

Hojen kommer bli maxad!:tummenupp


mest för att höja trycket, blir nog i princip ett helt nytt turbokit.
jag har en tendens att aldrig bli helt nöjd.
angånde oken har jag inte bestämt om det blir tillhörande gaffelben eller modifierat orginal, beror mest på om jag hittar gaffelben till rätt kurs eller inte.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
hmm, detta lät intressant, vad bygger du för karosser ?

det är inte så spännande som jag fick det att låta...

jag svetsar ihop lastbilshytter på Volvo lastvagnar. sista handpåläggningen innan hytterna går till måleriet, mest en massa säkerhetssvetsar och förstärkningar, inte speciellt upphetsande
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Dom skeppar mycket "over there", fan man skulle haft fler Volvo-aktier, kanske skulle köpa på sig fler...:tummenupp

Keep it up!

om du menar USA så tror du fel! over there åker dom bara Volvo VN modellen (gigantiska lägennhetshytter typ) och dom byggs i Virginia.

i Umeå tillverkar vi för Europa, Australien, Ryssland, Japan, Kina osv.... i princip till alla utom USA

eller så kan man säga att syd och nord Amerika har egna fabriker och vi tillverkar till övriga världen.

jag tror att det är öst staterna och Kina som står för den största ökningen just nu, dom börjar ju oxå ha pengar!
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
jag tror att det är öst staterna och Kina som står för den största ökningen just nu, dom börjar ju oxå ha pengar!

De måste ju frakta alla delarna som ska monteras i Volvo-lastbilarna mellan fabriken i Kina där delarna tillverkas och hamnen så att de kan skeppas till Sverige och sedan monteras i en lastbil som i sin tur skeppas tillbaka till Kina för att frakta ännu mera delar som ska monteras i Volvo-lastbilarna mellan fabriken i Kina där delarna tillverkas och hamnen så att de kan skeppas till Sverige och sedan monteras i en lastbil som i sin tur skeppas tillbaka till Kinda för att frakta...

:)

Tillbaka till topic: slöläste Bomber-tidningen igår som Mördarbladen är med i och jag blev kär på nytt. F*n vilken grym hoj den både var och är! :yoparty
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top