Jönsson1
Ny medlem
Kretasyndromet. Halt därför att det samlas smuts (grus, damm, dieselavgaser m.m.) och det sköljs inte rent så ofta eftersom det regnar så sällan.
Exakt min tanke också.
Kolla in jordvallarna på varsin sida av vägen.
Kretasyndromet. Halt därför att det samlas smuts (grus, damm, dieselavgaser m.m.) och det sköljs inte rent så ofta eftersom det regnar så sällan.
Har inte läst din analys! Vad tror du i resp. fall då...förutom att klaga på andras tankar/idéer!?
Är det någon som gjort en bättre analys? Asfalten kan vara hal eller däcken kalla, eller någon annan yttre faktor. Men genom sitt beteende (även om vi inte kan veta exakt vad dom gjorde) så vurpar dom här men inte andra.
Utifrån klippen så utgår jag från att det är halt. Det har jag redan skrivit.
Självklart är det vi förare som är felet oavsett om han hänger ut eller ej, Eller missbedömmer greppet.
Om det är sand, kalla däck, "dåliga däck", lera, spenaträns, diselspill, oljespill har jag ingen aning om då filmkvalitén är för dålig för det. Om någon tvingar mig så gissar jag på diesel eller sand. Men då skjuter jag från höften.
EN av hojarna hör man tydligt att det är något som skrapar i. Uppskattningsvis rätt hårt och mycket men det är svårt att avgöra. Om han hade gott omkull med bättre (eller motsvarande normalt) grepp är svårt att avgöra.
Bäst att poängtera ytterligare en gång; Jag tycker SMS's kurser är kanon som en grund och som man kan bygga vidare på. (generellt sätt då vissa handledare lär ut tvärt emot vad man lärt sig av en annan. Och när handledarna går omkull sisådär 4ggr på samma dag eller att samma handledare drattar omkull 2ggr vid samma kurstillfälle eller att handledaren i fråga drattar omkul rejält för att ha lagt i fel växel och kunde lika gärna torpederat en kursdeltagare i samma veva så undrar man ju lite... men viss felmarginal måste man räkna med. Gått ca 15 kurser med SMC kan tilläggas) Nu lät det ju ganska negativt men i det stora hela är jag nöjd med kurserna.
Och när handledarna går omkull sisådär 4ggr på samma dag eller att samma handledare drattar omkull 2ggr vid samma kurstillfälle eller att handledaren i fråga drattar omkul rejält för att ha lagt i fel växel och kunde lika gärna torpederat en kursdeltagare i samma veva så undrar man ju lite... men viss felmarginal måste man räkna med. Gått ca 15 kurser med SMC kan tilläggas) Nu lät det ju ganska negativt men i det stora hela är jag nöjd med kurserna.
.
Halt för mig är samma sak som tydligt sämre grepp än på övriga delar av vägbanan dvs. det är relaterat till vägbanan och inte motorcykeln/däck mm.
Självklart är det svårt att från en film snett ovanifrån göra en exakt korrekt analys. Till det krävs ofta en dialog med en öppen och ärlig förare. I övrigt kan man bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar där man ofta kan utesluta en hel del orsaker och kvar blir ett fåtal troliga!
Du får tycka vad du vill om vad som helst inkl. SMC. Gillar du inte vissa delar är det kanon om du kan vara konkret (vilket du är i ovanstående text). Det viktiga är att komma med konstruktiv kritik (positiv/negativ) i så fall för då kan man ta tag i och jobba för att få bukt med sådant som inte är till fylles.
Vad gäller ovanstående är det självklart inte bra att en instr. vurpar. Händer det någon gång ibland (under alla kurstillfällen som många av oss kör) är det inte mycket att orda om. Ingen är felfri!
Händer det dock allt för ofta är det ett problem som måste jobbas med vilket också görs! Att helt få bort vurpor är målsättningen men det är precis som nollvisionen en utopi enär verkligheten inte kan planeras bort!
Mvh!
// Niklas
Tråkigt att du lagt ner så mycket tid i ämnet att du blivit totalt inriktad på att det bara kan bero på att man sitter fel eller håller fel eller gasar på ett speciellt sätt när folk går omkull i den mesiga farten som är på klippen.
Att Ni orkar.. under tiden hade man ju hunnit åka dit och verkligen ta reda på fakta...
Det ser ut att vara förra årets luft i däcken. Det brukar bli så där då. Helt klart är det ingen av dem som gått en SMC-kurs.
Det är min krona
Att Ni orkar.. under tiden hade man ju hunnit åka dit och verkligen ta reda på fakta...
Om det nu skulle vara relevant i diskussionen, vilket det inte är, så tror inte heller jag att de har gått någon kurs i Sverige vilket också inkluderar Pyamas tidigare kurser!
En/flera kurser är dessutom ingen garanti för att hålla sig på hjulen!
Förstår inte riktigt argumentet att det måste vara halt om folk kör omkull i låg hastighet?
Jag har till och med lagt omkull hojen stillastående, det du!
I sommar har jag kört mycket på gokart bana och det har nog snittat 2-3 avkörningar per tillfälle och då går det ännu långsammare än på klippen.
Det ser ut att vara förra årets luft i däcken. Det brukar bli så där då. Helt klart är det ingen av dem som gått en SMC-kurs.
Det är min krona
Enligt min expertanalys kan jag med ganska stor säkerhet säga att det dessutom är luft från fel mack. Dem använder bronkonid packningar i både kompressor och munstycke vilket får helt oanade konsekvenser när man kör på lite högre höjd utan skinnställ.
Klart att det är relevant, gammal luft i däcken, och speciellt då i framdäcket, får hojen väldigt instabil. Det vet ju alla. Jag trodde att ni i SMC hade koll men ni verkar ju inte fatta någonting.
Sedan tror jag visst det att flera kurser garanterar en kraschfri framtid. Är det inte därför ni håller era kurser?
Spendera nu inte hela din dollar på att svara på detta inlägg.
Du verkar vara irriterad på SMC av någon anledning med tanke på din ironi och målfokusering på SMC som du själv en gång (2005) blivit utbildad och jobbat för men hoppat av från så jag ser inte meningen med att ge utryck för en sådan frustration via div. trådar i stället för att ta det direkt (gå till källan) med den/dem det berör i stället för att dra hela kollektivet av medlemmar/instruktörer över en kamm. Men du gör som du vill!!!
Så, ca. 2 cent senare!
Klart som f*n det verkar extra halt där!
Inte ofta folk lowsidar med baken farande ut först tex.
Doohan kan ju inte heller köra han hänger ju inte ut med överkroppen ju!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |