Film: "Fotokurvan" i USA

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Utifrån klippen så utgår jag från att det är halt. Det har jag redan skrivit.

Självklart är det vi förare som är felet oavsett om han hänger ut eller ej, Eller missbedömmer greppet.

Om det är sand, kalla däck, "dåliga däck", lera, spenaträns, diselspill, oljespill har jag ingen aning om då filmkvalitén är för dålig för det. Om någon tvingar mig så gissar jag på diesel eller sand. Men då skjuter jag från höften.

EN av hojarna hör man tydligt att det är något som skrapar i. Uppskattningsvis rätt hårt och mycket men det är svårt att avgöra. Om han hade gott omkull med bättre (eller motsvarande normalt) grepp är svårt att avgöra.

Förövrigt håller jag med om en hel del av vad Ezzo säger. Med undantaget att jag anser att det är halt också. Med Halt menar jag att det sladdar/slirar mer än väntat.

Bäst att poängtera ytterligare en gång; Jag tycker SMS's kurser är kanon som en grund och som man kan bygga vidare på. (generellt sätt då vissa handledare lär ut tvärt emot vad man lärt sig av en annan. Och när handledarna går omkull sisådär 4ggr på samma dag eller att samma handledare drattar omkull 2ggr vid samma kurstillfälle eller att handledaren i fråga drattar omkul rejält för att ha lagt i fel växel och kunde lika gärna torpederat en kursdeltagare i samma veva så undrar man ju lite... men viss felmarginal måste man räkna med. Gått ca 15 kurser med SMC kan tilläggas) Nu lät det ju ganska negativt men i det stora hela är jag nöjd med kurserna.

Har inte läst din analys! Vad tror du i resp. fall då...förutom att klaga på andras tankar/idéer!?

Inte exakt samma spårval heller, Om det är någon anledning vet jag ju inte men värt att beakta. Att det är bra grepp 1.2m in till vägen betyder ju inte att det är samma grepp 1.4 in tex.

Är det någon som gjort en bättre analys? Asfalten kan vara hal eller däcken kalla, eller någon annan yttre faktor. Men genom sitt beteende (även om vi inte kan veta exakt vad dom gjorde) så vurpar dom här men inte andra.

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Utifrån klippen så utgår jag från att det är halt. Det har jag redan skrivit.

Självklart är det vi förare som är felet oavsett om han hänger ut eller ej, Eller missbedömmer greppet.

Om det är sand, kalla däck, "dåliga däck", lera, spenaträns, diselspill, oljespill har jag ingen aning om då filmkvalitén är för dålig för det. Om någon tvingar mig så gissar jag på diesel eller sand. Men då skjuter jag från höften.

EN av hojarna hör man tydligt att det är något som skrapar i. Uppskattningsvis rätt hårt och mycket men det är svårt att avgöra. Om han hade gott omkull med bättre (eller motsvarande normalt) grepp är svårt att avgöra.

Halt för mig är samma sak som tydligt sämre grepp än på övriga delar av vägbanan dvs. det är relaterat till vägbanan och inte motorcykeln/däck mm.

Självklart är det svårt att från en film snett ovanifrån göra en exakt korrekt analys. Till det krävs ofta en dialog med en öppen och ärlig förare. I övrigt kan man bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar där man ofta kan utesluta en hel del orsaker och kvar blir ett fåtal troliga!

Bäst att poängtera ytterligare en gång; Jag tycker SMS's kurser är kanon som en grund och som man kan bygga vidare på. (generellt sätt då vissa handledare lär ut tvärt emot vad man lärt sig av en annan. Och när handledarna går omkull sisådär 4ggr på samma dag eller att samma handledare drattar omkull 2ggr vid samma kurstillfälle eller att handledaren i fråga drattar omkul rejält för att ha lagt i fel växel och kunde lika gärna torpederat en kursdeltagare i samma veva så undrar man ju lite... men viss felmarginal måste man räkna med. Gått ca 15 kurser med SMC kan tilläggas) Nu lät det ju ganska negativt men i det stora hela är jag nöjd med kurserna.

Du får tycka vad du vill om vad som helst inkl. SMC. Gillar du inte vissa delar är det kanon om du kan vara konkret (vilket du är i ovanstående text). Det viktiga är att komma med konstruktiv kritik (positiv/negativ) i så fall för då kan man ta tag i och jobba för att få bukt med sådant som inte är till fylles.

Vad gäller ovanstående är det självklart inte bra att en instr. vurpar. Händer det någon gång ibland (under alla kurstillfällen som många av oss kör) är det inte mycket att orda om. Ingen är felfri!

Händer det dock allt för ofta är det ett problem som måste jobbas med vilket också görs! Att helt få bort vurpor är målsättningen men det är precis som nollvisionen en utopi enär verkligheten inte kan planeras bort!

Mvh!
// Niklas

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Var väl på den vägsträckan James Dean körde ihjäl sig om jag inte är helt ute och cyklar. Det var alltså problem med fästet redan för 50 år sedan. Eller så hade det mer att göra med att han hade ungefär 25 promille i alkoholhalt. :va

Har givetvis inget med tråden i övrigt att göra, bara lite värdelöst vetande.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Och när handledarna går omkull sisådär 4ggr på samma dag eller att samma handledare drattar omkull 2ggr vid samma kurstillfälle eller att handledaren i fråga drattar omkul rejält för att ha lagt i fel växel och kunde lika gärna torpederat en kursdeltagare i samma veva så undrar man ju lite... men viss felmarginal måste man räkna med. Gått ca 15 kurser med SMC kan tilläggas) Nu lät det ju ganska negativt men i det stora hela är jag nöjd med kurserna.
.

Offtopic mode:
När man läser detta så låter det som om vi instruktörer kör omkull stup i ett...
Vet inte vilka kurser du gått eller vilka du haft som instruktörer.
Själv har jag kört över 2000 mil kurs. Aldrig gått omkull på ett kurstillfälle.
Varit omkull på bana 2 gånger totalt sett.. och då klassas jag inte som den långsam instruktör direkt...
Det är ett fåtal instruktörer som kört omkull....
Totalt sett finns det ca 400 instruktörer inom smc. Och visst händer det att de att vi också kör omkull.
Jag vet själv inte på någon av alla de kursdagar jag haft att en instruktör skulle gått i backen 4 gånger...
Men olyckor är något vi jobbar hårt med. Vare sig man är instruktör eller deltagare.. eller instruktör under utbildning.
Tyvärr händer det med att instruktörer säger olika saker... De jobbar ideellt, och är inte proffs.
Detta är något som vi som jobbar med vidareutbildningen av instruktörerna har tagit tag i med för att höja lägsta nivån.

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Ville bara tacka för ett "bra" svar. Jag håller till stor del med dig.

Halt för mig är samma sak som tydligt sämre grepp än på övriga delar av vägbanan dvs. det är relaterat till vägbanan och inte motorcykeln/däck mm.

Självklart är det svårt att från en film snett ovanifrån göra en exakt korrekt analys. Till det krävs ofta en dialog med en öppen och ärlig förare. I övrigt kan man bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar där man ofta kan utesluta en hel del orsaker och kvar blir ett fåtal troliga!

Du får tycka vad du vill om vad som helst inkl. SMC. Gillar du inte vissa delar är det kanon om du kan vara konkret (vilket du är i ovanstående text). Det viktiga är att komma med konstruktiv kritik (positiv/negativ) i så fall för då kan man ta tag i och jobba för att få bukt med sådant som inte är till fylles.

Vad gäller ovanstående är det självklart inte bra att en instr. vurpar. Händer det någon gång ibland (under alla kurstillfällen som många av oss kör) är det inte mycket att orda om. Ingen är felfri!

Händer det dock allt för ofta är det ett problem som måste jobbas med vilket också görs! Att helt få bort vurpor är målsättningen men det är precis som nollvisionen en utopi enär verkligheten inte kan planeras bort!

Mvh!
// Niklas

Last edited:

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Att Ni orkar.. under tiden hade man ju hunnit åka dit och verkligen ta reda på fakta...

sharky1

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
GSXR 750 06:a
Tråkigt att du lagt ner så mycket tid i ämnet att du blivit totalt inriktad på att det bara kan bero på att man sitter fel eller håller fel eller gasar på ett speciellt sätt när folk går omkull i den mesiga farten som är på klippen.

Förstår inte riktigt argumentet att det måste vara halt om folk kör omkull i låg hastighet?
Jag har till och med lagt omkull hojen stillastående, det du! :D
I sommar har jag kört mycket på gokart bana och det har nog snittat 2-3 avkörningar per tillfälle och då går det ännu långsammare än på klippen.

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Det ser ut att vara förra årets luft i däcken. Det brukar bli så där då. Helt klart är det ingen av dem som gått en SMC-kurs.

Det är min krona

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Det ser ut att vara förra årets luft i däcken. Det brukar bli så där då. Helt klart är det ingen av dem som gått en SMC-kurs.

Det är min krona

Om det nu skulle vara relevant i diskussionen, vilket det inte är, så tror inte heller jag att de har gått någon kurs i Sverige vilket också inkluderar Pyamas tidigare kurser!

En/flera kurser är dessutom ingen garanti för att hålla sig på hjulen!

Just my 5 cent´s!

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Om det nu skulle vara relevant i diskussionen, vilket det inte är, så tror inte heller jag att de har gått någon kurs i Sverige vilket också inkluderar Pyamas tidigare kurser!

En/flera kurser är dessutom ingen garanti för att hålla sig på hjulen!

Klart att det är relevant, gammal luft i däcken, och speciellt då i framdäcket, får hojen väldigt instabil. Det vet ju alla. Jag trodde att ni i SMC hade koll men ni verkar ju inte fatta någonting.

Sedan tror jag visst det att flera kurser garanterar en kraschfri framtid. Är det inte därför ni håller era kurser?

Spendera nu inte hela din dollar på att svara på detta inlägg.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Har tyvärr också lyckats med konststycket att lagt omkull hojen stillastående med så du är inte ensam. Nej det måste inte vara halt och det är spekulationer utifrån min erfarenhet. (vi kan också kalla det för min expertanalys om du hellre vill)

Vad tror du själv händer?

Förstår inte riktigt argumentet att det måste vara halt om folk kör omkull i låg hastighet?
Jag har till och med lagt omkull hojen stillastående, det du! :D
I sommar har jag kört mycket på gokart bana och det har nog snittat 2-3 avkörningar per tillfälle och då går det ännu långsammare än på klippen.

Enligt min expertanalys kan jag med ganska stor säkerhet säga att det dessutom är luft från fel mack. Dem använder bronkonid packningar i både kompressor och munstycke vilket får helt oanade konsekvenser när man kör på lite högre höjd utan skinnställ.

Det är min krona

Last edited:

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Enligt min expertanalys kan jag med ganska stor säkerhet säga att det dessutom är luft från fel mack. Dem använder bronkonid packningar i både kompressor och munstycke vilket får helt oanade konsekvenser när man kör på lite högre höjd utan skinnställ.

Äntligen!!!!!!!!! :Bugar
Aldrig gammal luft i ringarna och aldrig från fel mack. Därför har jag införskaffat en kompressor med diverse filter och bytt ut alla packningar till ren gummi, specialimporterad från den djupaste djungeln, via Åland.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Klart att det är relevant, gammal luft i däcken, och speciellt då i framdäcket, får hojen väldigt instabil. Det vet ju alla. Jag trodde att ni i SMC hade koll men ni verkar ju inte fatta någonting.

Sedan tror jag visst det att flera kurser garanterar en kraschfri framtid. Är det inte därför ni håller era kurser?

Spendera nu inte hela din dollar på att svara på detta inlägg.

Du verkar vara irriterad på SMC av någon anledning med tanke på din ironi och målfokusering på SMC som du själv en gång (2005) blivit utbildad och jobbat för men hoppat av från så jag ser inte meningen med att ge utryck för en sådan frustration via div. trådar i stället för att ta det direkt (gå till källan) med den/dem det berör i stället för att dra hela kollektivet av medlemmar/instruktörer över en kamm. Men du gör som du vill!!!

Så, ca. 2 cent senare! :D

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Du verkar vara irriterad på SMC av någon anledning med tanke på din ironi och målfokusering på SMC som du själv en gång (2005) blivit utbildad och jobbat för men hoppat av från så jag ser inte meningen med att ge utryck för en sådan frustration via div. trådar i stället för att ta det direkt (gå till källan) med den/dem det berör i stället för att dra hela kollektivet av medlemmar/instruktörer över en kamm. Men du gör som du vill!!!
Så, ca. 2 cent senare! :D

Ingen målfokusering och ingen frustration, tycker bara att tråden spårar ur och den här gången var du källan till detta.

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Klart som f*n det verkar extra halt där!
Inte ofta folk lowsidar med baken farande ut först tex.

Doohan kan ju inte heller köra han hänger ju inte ut med överkroppen ju!

Vet inte om Mick läst Twist of the wrist eller kommit på något själv men senare bilder på honom visar en helt annan körställning.:va

Bifogat

• Mick D.jpg
    Mick D.jpg
    4.6 KB · Visningar: 191
  • Mick D 2.jpg
    Mick D 2.jpg
    4.2 KB · Visningar: 194
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...