Film: "Fotokurvan" i USA

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför vurpar dom annars då, wiseguy?

Dom kör jämn fart, jämn kurvradie och plötsligt kasar det..

För att de suger..

Lyssnar du på R1an kan man tom höra hur han pumpar på med gas

brum brum brrrrruuumm krasch
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Tycker att det är rätt fascinerande ändå...

När det läggs upp filmer där det bombas på bulten i 200km/h+ och föraren har skinnställ och alla möjliga skydd så gnälls det inte.

I den här tråden gnälls det för att förarana är dåligt skyddade (ja, jag håller med) men vurporna är i relativt låga hastigheter, förarna som går omkull får väl som värst några skrapsår och en skrapad hoj.

Skulle någon damma av i 200+ på bulten och ett träd är ivägen när du kommer glidandes så är det inte nog inte så många skydd som hjälper...

Hellre dåligt skyddad i låg hastighet än damma av i 200+ i skinnställ på allmän väg...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
rondelll är dessvärre nästan synonymt med dieselspill :(

På tal om dieselspill. Körde precis igenom en rondell där avfarten mot Malmö går (med bil då). (Ättekulla/Helsingborg). Låg fan spill på hela jävla väghalvan en bra bit ut på påfarten. jävla idioti, har själv vurpat i samma rondell (under körskoletid) på grund av diesel.

Ingen av dem som körde där körde ju inte speciellt fort. Vad tror du om en kombination då?

Inte för att jag har en aning hur många som kör där.. Men skulle det bero på vägbanan skulle fler rasa... samt rasa på samma ställe.
Just my 5
 
Last edited:

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
Fan min gamla hoj väg :yoparty vill flytta tillbaka

den kurvan som de flesta vurpar i är riktigt brant och väldigt snäv när man kommer nerifrån dalen. kalla däck knappast har man kommit till den kurvan så är däcken garanterat varma många kurvor blir det.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Det är väl samma fenomen på Bulten och Fotokurvan...?

du vet inte vad du snackar om.. har du ens kört på bulten? Allt snack på sporthoj om bulten hit o dit har gett dig värsta mardrömsbilden haha

De går ej att jämföra dessa videoklipp me bulten, alla faller på exakt samma ställe!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Ingen av dem som körde där körde ju inte speciellt fort. Vad tror du om en kombination då?

Klipp 1.
Svårt att avgöra då man inte ser hur det ser ut innan framhjulet släpper.
När hojen kommer in i bild kanar redan framhjulet.
killen sitter vikt över tanken och har vikt på styret vilket gör att han inte har en chans att rädda. Han styr helt enkelt ikull hojen skulle man kunna säga.

Klipp 2. Blå r1a går på avslag in i kurvan. Kollar man dessutom 15s in i filmen så ser man att han har handen på bromsen. Troligtvis går han på avslag lägger på broms samtidigt som han håller emot sig i styret. Resultatet av det är att framhjulet släpper.

Klipp 3.
Ser ut och låter som om något tar i och lyfter bakhjulet.
Killen sitter med hela röven vid sidan av sadeln samtidigt som han hänger med kropp och huvud över tanken.
Resultatet av detta är att även om han tycker han hänger av så måste han luta hojen lika mycket som om han satt rakt upp och ner på den.
Målet med att hänga ut är ju att få upp hojen och på så sätt få bättre fäste.
För att lyckas med det måste du ut med överkroppen inte röven.


Klipp 4.
Här sitter killen rakt upp och ner ger på mjuk gas när han gå in i kurvan.
Tror även här att något skrapar i,fotpinne mest troligt vilket gör att han tappar fäste bak. Låter som om skrapet kommer före uppvarvning av motor.


Klipp 5.
Killen sitter i princip rakt upp o ner på hojen. Vrider sig lite runt tanken så röven pekar ut och kompenserar även han genom att hänga in över tanken.
Här hörs det ganska tydligt att det skrapar i före han tappar fäste.


Klipp 6.
Hänger inte av. Han upplever att han kommer in för fort i början. Därför slår av och på några gånger. Stabiliserar sedan har jämnt drag för att sedan gasa för mycket och bakhjulet spinner iväg.


Detta är min "expertanalys" av det hela.
Inte kalla däck. Inget grus eller olja.. Bara förarmisstag.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
du vet inte vad du snackar om.. har du ens kört på bulten? Allt snack på sporthoj om bulten hit o dit har gett dig värsta mardrömsbilden haha

De går ej att jämföra dessa videoklipp me bulten, alla faller på exakt samma ställe!

Nja... Helt lost skulle jag inte vilja påstå att jag är, för bulten har jag faktiskt kört på.

Videoklippen som den här tråden handlar om vurpar ju inte alla på samma ställe även om det är samma kurva, en snubbe åker ju in i relingen en annan strax efter och en annan längre fram...

På bulten vurpas det ju tydligen en hel del i den där fotokurvan, går alla därifrån med lika lindriga skador som killarna i de här klippen?
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
du vet inte vad du snackar om.. har du ens kört på bulten? Allt snack på sporthoj om bulten hit o dit har gett dig värsta mardrömsbilden haha

De går ej att jämföra dessa videoklipp me bulten, alla faller på exakt samma ställe!



ursäkta - men är inte bulten en "mardröm". Så mkt skit den vägsträckan har ställt till med för oss motorcyklister kan man väl inte kalla den annat än en "mardröm".
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
ursäkta - men är inte bulten en "mardröm". Så mkt skit den vägsträckan har ställt till med för oss motorcyklister kan man väl inte kalla den annat än en "mardröm".

Jag och några polare satt på jobbet och diskuterade bulten. Vi kom fram till att det enda som "fattas" på den vägen är en småskola, sen är den fulländad.
Vi har bilisterna, cyklisterna, ridande småflickor, svamp och bär pensionärerna, ilskna tanter med grenar, traktorer och lastbilar med grus och dieselspill, rullgrus i kurvorna, 4hjulingarna som drar upp ännu mer skit i kurvorna, kromslädarna med sin bukstinna förare efter ett 2 timmars fikapass på Rosenhill, fotograferna i fotokurvan och sist men inte minst mot-motorcyklisterna som man möter i samma fil i kurvorna i 3ggr tillåten hastighet.

Har jag glömt nåt? :)
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Jag och några polare satt på jobbet och diskuterade bulten. Vi kom fram till att det enda som "fattas" på den vägen är en småskola, sen är den fulländad.
Vi har bilisterna, cyklisterna, ridande småflickor, svamp och bär pensionärerna, ilskna tanter med grenar, traktorer och lastbilar med grus och dieselspill, rullgrus i kurvorna, 4hjulingarna som drar upp ännu mer skit i kurvorna, kromslädarna med sin bukstinna förare efter ett 2 timmars fikapass på Rosenhill, fotograferna i fotokurvan och sist men inte minst mot-motorcyklisterna som man möter i samma fil i kurvorna i 3ggr tillåten hastighet.

Har jag glömt nåt? :)


ja det är alltid en parodi att läsa i Bulten trådarna (var nyss tex inne i tråden och läste om räfflingen etc).

"Folk" försvarar Bulten med näbbar och klor. Det är alltid alla andra som gör fel (boendes, vägverket, moralfigurer och vanliga vettiga! motorcyklister) blir snabbt utmobbade och påhoppade. De e inte amnnat man kan göra med adrenalinstinna forum som det här än att acceptera och vänta på att vägverket bygger om vägen eller att någon stackare dödar något barn lr nått... Själv låter jag bli att köra bulten helt och hållet. En fika på Rosenhill är aldrig fel - men gasar järnet gör jag på banan (mest för min egen säkerhets skull).
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
mulholland ligger ovanför LA (där det är skogsbränder titt som tätt), inte ovanligt med temperaturer uppemot 50grader och över.

i sån hetta blöder asfalten ganska rejält och då kan det bli halt utav bara helvete.

skulle tippa på det i samband med att allt runtomkring är öken som dammar rätt rejält gör att greppet blir ganska tvivelaktigt däruppe.

superfin väg att cruisa med bil dock :tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm, var det inte Mulholland som Swedie visade lite bilder och film från när han körde där? Eller så var det en annan väg, det är ju några år sen nu. Men han kanske kan svara på det då han har kört där OCH kraschat in i räcke och dessutom flugit över ner mot avgrunden.
Han hade dock tur den gången :brinnerup
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vurpade du ?
Lowsider eller higsider ?

Nope, men filmade.

Ett av klippen
[YOUTUBE-ID]mqTvPqGgLJ4[/YOUTUBE-ID]

:tummenupp

LAs Rosenhill
RockStore.JPG

Det står en lirare och grillar det man vill ha på en riktig grill :Bugar
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hehe ok. Jag tror inte du har rätt i alla fallen men finns säkert något av det som stämmer :p


Klipp 1.
Svårt att avgöra då man inte ser hur det ser ut innan framhjulet släpper.
När hojen kommer in i bild kanar redan framhjulet.
killen sitter vikt över tanken och har vikt på styret vilket gör att han inte har en chans att rädda. Han styr helt enkelt ikull hojen skulle man kunna säga.

Klipp 2. Blå r1a går på avslag in i kurvan. Kollar man dessutom 15s in i filmen så ser man att han har handen på bromsen. Troligtvis går han på avslag lägger på broms samtidigt som han håller emot sig i styret. Resultatet av det är att framhjulet släpper.

Klipp 3.
Ser ut och låter som om något tar i och lyfter bakhjulet.
Killen sitter med hela röven vid sidan av sadeln samtidigt som han hänger med kropp och huvud över tanken.
Resultatet av detta är att även om han tycker han hänger av så måste han luta hojen lika mycket som om han satt rakt upp och ner på den.
Målet med att hänga ut är ju att få upp hojen och på så sätt få bättre fäste.
För att lyckas med det måste du ut med överkroppen inte röven.


Klipp 4.
Här sitter killen rakt upp och ner ger på mjuk gas när han gå in i kurvan.
Tror även här att något skrapar i,fotpinne mest troligt vilket gör att han tappar fäste bak. Låter som om skrapet kommer före uppvarvning av motor.


Klipp 5.
Killen sitter i princip rakt upp o ner på hojen. Vrider sig lite runt tanken så röven pekar ut och kompenserar även han genom att hänga in över tanken.
Här hörs det ganska tydligt att det skrapar i före han tappar fäste.


Klipp 6.
Hänger inte av. Han upplever att han kommer in för fort i början. Därför slår av och på några gånger. Stabiliserar sedan har jämnt drag för att sedan gasa för mycket och bakhjulet spinner iväg.


Detta är min "expertanalys" av det hela.
Inte kalla däck. Inget grus eller olja.. Bara förarmisstag.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top