Film: "Fotokurvan" i USA

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Helt klar ett case av fjärrstyrt valspäck. Filmaren har smort in vägen i förväg med valspäck och aktiverar halkan med sin fjärkontroll. Det är därför just de hojar han filmar vurpar och inte de andra.

Inte första gången jag ser detta.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Diverse muppar i jeans och T-shirt,,,,,,,, varför läggs det upp sån här skit, man kan väl titta på Tuben lika gärna.:mad:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kalla däck.. tja kanske..
Tror själv mer på förarens inverkan.
Den ena filmen är min klara uppfattning att han hänger i styret i kurvan.
Han trycker helt enkelt bort framdäcket.
Vanligt.. Jupps.. hur vanligt som helst.
Vanligaste orsakerna till att man får framhjulssläpp är.
1. Dålig gaskontroll
2. Hänger i styret, vilket hänger i hop med dålig förankring i hojen.
3. Bromsar med nerlägg.

Ps. Fotokurvan ligger många mil från Bogesund..

Rätta mig om jag har fel. Men det jag ser är att precis innan de första går omkull vrider de styret åt vänster alltså försvinner motstyrningen. Är det de du menar med "hänger i styret"?

De sista verkar ju få bakhjulssläpp enligt mig, dålig gas kontroll?

//Dafe

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Rätta mig om jag har fel. Men det jag ser är att precis innan de första går omkull vrider de styret åt vänster alltså försvinner motstyrningen. Är det de du menar med "hänger i styret"?

De sista verkar ju få bakhjulssläpp enligt mig, dålig gas kontroll?

//Dafe

Precis det som händer när man hänger i styret.. Man ligger alltid o ger styrkommando... Enda orsaken att hojen i ett sånt läge inte svänger mer är att man håller emot med den andra handen.
Samt har man ruskigt dålig känsla för när det släpper jmf med om man sitter bra förankrad i tank och är avslappnad i armarna...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Kretasyndromet. Halt därför att det samlas smuts (grus, damm, dieselavgaser m.m.) och det sköljs inte rent så ofta eftersom det regnar så sällan.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Precis det som händer när man hänger i styret.. Man ligger alltid o ger styrkommando... Enda orsaken att hojen i ett sånt läge inte svänger mer är att man håller emot med den andra handen.
Samt har man ruskigt dålig känsla för när det släpper jmf med om man sitter bra förankrad i tank och är avslappnad i armarna...

Det är vad jag får höra på Rörken kör för mycket med armarna. Nåt tips på hur man råder bot på det förutom att slappna av mer med armarna? Försöka använda ben och mage mer kanske?

//Dafe

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Ser ju rätt flummigt ut, men förmodligen som Ezzo säger väl? Mkt vikt på framhjulet pga dålig förankring i hojen i kombination med på/av/på/av gas genom kurvan. Sänk ingångshastigheten och gasa ner när det börjar svänga istället (= tyngdpunkt flyttas bak, bättre grepp, stabilitet). Filmen med bakhjulssläppet där var ju dock lite väl märklig.. kändes inte som han vred på fullt liggandes på kanten av däcket heller. :fattartil

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
palla riskera sitt liv och hojen på den kurvan, fattar inte dom att de sker olyckor stup i kvarten i den kurvan?

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Det är vad jag får höra på Rörken kör för mycket med armarna. Nåt tips på hur man råder bot på det förutom att slappna av mer med armarna? Försöka använda ben och mage mer kanske?

//Dafe

Förankringen i hojen. Bra knäslut mot tank. Pressa från fotpinne mm.

Ser ju rätt flummigt ut, men förmodligen som Ezzo säger väl? Mkt vikt på framhjulet pga dålig förankring i hojen i kombination med på/av/på/av gas genom kurvan. Sänk ingångshastigheten och gasa ner när det börjar svänga istället (= tyngdpunkt flyttas bak, bättre grepp, stabilitet). Filmen med bakhjulssläppet där var ju dock lite väl märklig.. kändes inte som han vred på fullt liggandes på kanten av däcket heller. :fattartil

Vrider på gas med mycket nedlägg.
Föraren hänger ut med röv... men håller kroppen in över tanken.
Detta gör att han inte hänger alls och får luta hojen lika mycket som om han skulle sitta rakt upp och ner.

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jupp. alla ni andra som spekulerar ta er en titt. Jag står fast med mitt dieselspill. Inte ovanligt att lastbilar skvätter lite i kurvor.

Klart att sand och SBS har sin inverkan också. Likaså kalla däck... Men inte fan går man omkull i den mesiga farten av enbart för sådana saker. Då är det en kombination av allt i så fall.

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
På tal om dieselspill. Körde precis igenom en rondell där avfarten mot Malmö går (med bil då). (Ättekulla/Helsingborg). Låg fan spill på hela jävla väghalvan en bra bit ut på påfarten. jävla idioti, har själv vurpat i samma rondell (under körskoletid) på grund av diesel.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Jupp. alla ni andra som spekulerar ta er en titt. Jag står fast med mitt dieselspill. Inte ovanligt att lastbilar skvätter lite i kurvor.

Klart att sand och SBS har sin inverkan också. Likaså kalla däck... Men inte fan går man omkull i den mesiga farten av enbart för sådana saker. Då är det en kombination av allt i så fall.

Inte för att jag har en aning hur många som kör där.. Men skulle det bero på vägbanan skulle fler rasa... samt rasa på samma ställe.
Just my 5

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eller så har fotografen "preppat" kurvan med t.ex. lite kylarvätska innan han ställde sig där.
Sen är det bara filma en hel dag och man har en massa filmer på folk som vurpar.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Verkar vara ett populärt ställe att stå på om man vill ha kraschbilder i alla fall!

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
Letar ^^
Bara jag som skulle vilja se en highsider över räcket? :D Typ höjdhopp?

Nä men det jag är mest faschinerad (?) över är deras skydd..

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
"...and there were so many accidents from people speeding with there sportcars and motorcycles that they decided to cut down on that"

http://http://www.youtube.com/watch?v=_d2jOXAE-Gg

"..this is basicly the heart of the Malibu canyon and of the motorcycle playground. I heard the locals don't appreciate it..."

...låter som snacket om bulten.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom