Film: Hakar på en H-busa på Bulten 22/7 -09

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx 1400
Det intressanta är att de sällan är det.. förstår inte riktigt varför men under alla SMC-kurser och andra bandagar jag har varit på så har jag stött på massor av personer som jag vet kör som galningar i trafiken men sen av ngn anledning inte fixar att köra bana speciellt fort:confused:

Skumt egentligen?


vid klotning kan de vara så att försäkringen gäller på vägen och inte på banan..:va
"""finns väll knappn ngra bolag kvar o köra bana med""":confused:
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Så man riskerar villigt sitt liv på väg men inte på en bana för då gäller inte försäkringen?!

tja det finns en viss logik på det.
kör du av på väg undertiden du kör som en idiot så är oddsen att du inte överlever ganska stora.
men tja skulle du överleva så funkar försäkringen kanske.
oavsett så väntar nog en ganska lång konvalecens

på bana däremot så är risken för att du kör ihjäl dig ganska liten och att du får en lång konvalecens inte jättestor, alltså behövs ju hojen ganska omgående.

det finns logik i påståendet.
ingen vidare smart, men den finns där.
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Grym film!
Tänk att du kunde köra ifatt en busa på den vägen med en litersporthoj. Impressive! :tummenupp
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det finns väldigt mycke man vill säga i ett gäng trådar här på sporthoj, men det kommer aldrig någonsin fungera. Snoppmätartävlingarna är här för att stanna, och så kommer det vara tills jorden går under... Det som är mest intressant dock är att det är i 99% av fallen alltid "busen" som blir arg för att "moral-tanten" sagt att han gör fel. Sällan "moral-tanten" blir sur för att "busen" sagt att han gör rätt :D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jag gottar mig INTE i andras olyckor. Tvärtom. Jag har förlorat vänner.

Vi kan vända på steken. Varför är det så få som inte reagerar kraftigare bland oss motorcyklister och som inte tar dialogen med Er? Det är ju här ni håller till.

Jag, med många fler, har skrivit och skriver till folk som bryr sig. Lita på det :tummenupp

Kan du berätta vilket år i historien som motorcylkister var poppis bland allmänheten?
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
tja det finns en viss logik på det.
kör du av på väg undertiden du kör som en idiot så är oddsen att du inte överlever ganska stora.
men tja skulle du överleva så funkar försäkringen kanske.
oavsett så väntar nog en ganska lång konvalecens

på bana däremot så är risken för att du kör ihjäl dig ganska liten och att du får en lång konvalecens inte jättestor, alltså behövs ju hojen ganska omgående.

det finns logik i påståendet.
ingen vidare smart, men den finns där.


Himla kul logik, men visst jag förstår vad du menar:tummenupp

Ett par liter soppa för att ta sig till favoritvägen är väl billigare än vilken bandag som helst?

Spontanåka på gelleråsen en solig tisdagskväll efter jobbet är väl inte heller helt lätt ordnat?

Två, tror jag, stora och viktiga punkter som gör att folk vill och väljer att gasa lite på gatan. Ekonomin och tillgängligheten.

Sen verkar många blanda ihop att köra snabbt med att köra galet/vårdslöst.

Sist, men inte minst, så är det j*vligt kul att gasa på allmän väg (nu är ju inte jag så snabb förvisso, men ni förstår grundtanken).


Jag håller med dig, att köra snabbt är inte alltid = att köra vårdslöst/som en galning, men tyvärr finns de de som kör över sin förmåga och då blir det liksom automatiskt vårdslöst... för då har de ingen handlingsberedskap alls.
Om man kör på 100% av sin kapacitet så har man liksom inget att ta till vid en nödsituation!
 
Last edited:

adrenaline

Adrenaline Mc
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha R1 -07 PCIII,KN,Mivv decat,A&R buffle kit,Kevlar lameller,Snabbgas, mm
Så sant!.. :)


Ett par liter soppa för att ta sig till favoritvägen är väl billigare än vilken bandag som helst?

Spontanåka på gelleråsen en solig tisdagskväll efter jobbet är väl inte heller helt lätt ordnat?

Två, tror jag, stora och viktiga punkter som gör att folk vill och väljer att gasa lite på gatan. Ekonomin och tillgängligheten.

Sen verkar många blanda ihop att köra snabbt med att köra galet/vårdslöst.

Sist, men inte minst, så är det j*vligt kul att gasa på allmän väg (nu är ju inte jag så snabb förvisso, men ni förstår grundtanken).
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Jag håller med dig, att köra snabbt är inte alltid = att köra vårdslöst/som en galning, men tyvärr finns de de som kör över sin förmåga och då blir det liksom automatiskt vårdslöst... för då har de ingen handlingsberedskap alls.
Om man kör på 100% av sin kapacitet så har man liksom inget att ta till vid en nödsituation!

:tummenupp Kloka ord! Alltid bra att ha iaf liiiite marginal att ta till...:) Sen gäller det att ha lite insikt också, om när man närmar sig sina 99%:tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
För mig har ekonomin aldrig varit ett problem när det gäller bandagarna med resonemanget "it's a small price to pay" ifall något hemskt skulle hända på gata.

För mig är det mer att man inte kan köra bana så ofta man vill - därför dras jag till landsvägarna för att de bandagarna man kör inte är tillräckligt mycket. Hade man bott 1 km från banan hade det funkat riktigt najs med att köra flera gånger i månaden vilket hade nog räckt för mig.

Även om man kör efter sin kapacitet så hjälper det inte då du har vänstersvängande bilar, bilar som kan överraska en vid dolda utfarter/skymda kurvor. Grus...
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Bulten "dör" nästa säsong...

Initierade källor säger att den kommer att spårfräsas diagonalt vilket gör att det är "omöjligt" att köra fort med MC.
Platta däck på bilar går bra med lite resonansljud men en MC kommer att "vandra".

Tur att man inte bor i Fjo.. eh.. Stockholm.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Tyvärr ser man nu en ny grupp unga killar här på SH som "tränar" på bulten och tycker att de ballaste som finns är att slanga i Tyresö eller vid skogis..
Det är i stort sett likadant varje år, men i år verkar de överrepresenterade, vet inte om snopplängden minskar för varje år som går:confused:

Tråkigt nog tror jag också att detta eviga filmande och fotograferingen utmed allmänna vägar typ bulten hetsar många att köra över sin egen förmåga.
Visst är det kul att se sig själv på foto med knäskrap eller wheelandes nånstans, men går detta inte att göra på andra ställen än i bebyggt område?

Det kostar 100:- att åka till Rörken eller Tuvängen och knäskrapa, kanske det är värt det?


..Med risk för att bli kallad klimakteriekärring..

PS. Jag kör också för fort på allmänna vägar men har inget behov av att hävda mig eller synas på bild, kanske beror det på min avsaknad av manligt könsorgan eller på att jag är för gammal för att förstå vitsen med det..?
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag vänder mig emot alla som genomför systematiska vansinneskörningar. De vanliga hojåkare som råkar ut för olyckor har jag all respekt för.

Nu är det som så att jag kör hoj dagligen och nästan utan undantag så ser jag varje dag vansinneskörningar. Det har blivit populärt. Och den skiten sprider sig. Sporthoj är synonymt med bus.
--- MASSA TEXT ---

Till Er övriga som kör med det som finns innanför pannbenet och inte det som finns utanför (frigolit): :tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=KPFhV57Y668&feature=related

problemet är väl knappas en o annan vansinneskörning.
antalet mil som görs i vansinneskörnings tempo kan knappast vara ett större element än alla mil som körs av alla motorcyklar i annat än vansinnestempo.

problemet är väl snarare en hel myndighets totala avsaknad av förstående av att det finns fler fordon än bilar bussar och lastbilar.
men det är inte lika porrigt att prata om att folk dör av avåkningar mot ett träd än att de kraschar in i en bil.

Hur många mil bankörning hinner man med per dödsfall och hur många mil vanlig körning ?
Var består skillnaderna i ? inte är det hastigheten som är lägre på bana iaf. så mycket kan vi väl vara överens om.

skall vi då skippa skitsnacket om att farten dödar och gå på kärnan.
vägar som inte är planerade med hänsyn till motorcyklar dödar.
allt från stubbar och stenar eller stolpar vid sidan av vägen till medvetet utlagt grus PÅ vägen. inte av de boende utan av vägverket. vajer räcken eller vägstolpar vid sidan om vägen.
jag vet inte hur många gånger jag sett ett vrak parkerat i ett träd i en alldeles för smal allé.

Du snackade i en tråd om att boende lägger ut grus på vägen (bulten).
vad har du för bevis för det ?
däremot kan jag visa dig att vägverket som de genier de är lägger ut lösgrus på vägarna. det erkänner ju de själva.

sedan kan jag hålla med om att det inte är bra med de som gör idiotkörningar.
visst är det så, men att gnälla som du gör helatiden som en trasig skiva gör att folk inte lyssnar till dig oavsett hur vettigt eller inte det du har att säga är. du kanske kan lyssna lite på oss som faktiskt också kör hoj varje dag. din sanning är inte alenarående. kanske finns det andra element också.

sanningen är att vi har väldigt få dödsfall per körd kilometer i jämförelse mot resten av världen. vad kostar det att fixa till återstående dödsfall ?
vad kostar det att hjälpa mentalsjuka ? är en person som behöver vård och hjälp inte värd lika mycket som en bilist ?
hur mkt kan vi lägga ner på att rädda bilister och offra människor inom andra sektorer ?

ps det var ju inte ghostrider som åkte dit ju....... ds
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top