Jag tror jag kan ana en poäng med CB_tobbes fråga, men jag kan också ta fel...
När det gäller idrotter som lyder under riksidrottsförbundet är det oftast en kraftig skiljevägg mellan de som är licensierade och arrangemang som INTE är sanktionerade av RF/ resp specialförbund.
Eftersom Svemo lyder under riksidrottsförbundet (RF) så följer automatiskt en rad grundregler med därifrån, det är liksom inte ett eget val.
Det av specialförbundet utformade regelverket borde i grunden syfta till att underlätta för klubbar, arrangörer samt utövare så alla har en gemensam värdegrund att stödja sej på.
Det finns såklart både för och nackdelar med detta och inte minst kan det uppfattas som "toppstyrning".
Ska man träna eller tävla inom en sport som styrs av RF så måste man ha licens och vara medlem i en klubb som är ansluten till RF/specialförbund.
När jag tidigare var licensierad inom en annan RF ansluten idrott så utdömdes det ibland hårda straff om man bröt mot mot reglerna genom att t,ex delta i en osanktionerad tävling osv så jag har skäl att misstänka det funkar liknande för RR.
När det gäller TS fråga vet jag inte hur det fungerar om man som licensierad själv anordnar träningar för icke licensierade deltagare, dock är regelverket tydligt om det skulle delta andra licensierade på detta arrangemang.
Ett exempel ur Svemos regelbok (
LÄNK):
"
6.
TÄVLINGAR OCH TRÄNINGARS GENOMFÖRANDE
*
6.1
Säkerhet/miljö
Vid all verksamhet på bana krävs ansvarig ledare, vid tävlingsverksamhet Tävlingsledare
och vid träningsverksamhet Tävlingsledare eller person med Svemo träningsledarutbildning
för Roadracing. Bemanning runt banan ska följa den bemanningsplan som är bilaga till
banbesiktningsprotokoll utfärdat av Svemo banbesiktare.
6.1.1
Sjukvård
6.1.1.1
Personal
Vid tävling krävs minst en läkare och en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård.
Om avståndet till ambulansstation i räddningstjänst överstiger 20 km krävs två läkare och
minst en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Sjukvårdspersonalen skall placeras
på bestämda platser utefter banan under såväl träning som tävling.
Vid annan verksamhet än tävling, dvs. dag/kvällsträningar, fredagsträningar etc. dvs.
all form av körning där förare med av Svemo utfärdad licens deltar krävs minst en
sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård.
Bemanning runt banan ska följa den bemanningsplan som är bilaga till
banbesiktningsprotokoll utfärdat av Svemo besiktningsman".