Att ha en åsikt i det här getingboet är lömskt, man blir lätt betraktad som en okunnig idiot oavsett vilken sidan man företräder. Men för att dra en parallell jag tjatat om diverse gånger:
I Västra Götaland körs Västgötacrossen (tävlingsserie motocross, hädanefter benämnd "VGC") och drar i princip fulla startgrindar tävling efter tävling.
Mr VGC hade "problem" med Svemo i uppstartsfasen men nu efter några år verkar de ha funnit varandra.
Målet för Mr VGC har varit enkelt: Alla ska kunna vara med, lös licens och anmäl dig. Tema: roligt.
Jag vet inte vilka invändningar Svemo hade från början men de bör varit på pappersplanet för serien har bedrivits i princip oförändrad sedan start.
Efter att ha hängt på till Slovakia Ring i våras och sett hur deras raceupplägg fungerade ser jag stora paralleller: Dina varvtider under bandagspassen används för att seeda in dig i en grupp och en startplats och racen hålls ganska korta vilket resulterar i att fartskillnaderna inte hinner utgöra några direkta faror.
Jag tror inte ett ögonblick på att SM ska vara någon motor för att få RR-sverige att börja fungera, snarare är ett SM ett tecken på att den underliggande strukturen börjat fungera.
Kunde jag önska något vore det att Svemo tog ett VÄNLIGT och SANSAT snack med bandagsarrangörerna för att sedan kunna ta fram en "bandagslicens" man kan lösa som förare där ett absolut grundläggande försäkringsskydd ingår. Denna licens ger dig möjlighet att deltaga på ett bandagsrace och att köra en halvdag i en licenstagningskursgrupp plus lite teori kanske kunde räcka för att få ut licensen som förare.
Kunde vi komma hit skulle vi få ett läge som liknar motocrossen lite mer där det faktiskt finns en hel drös människor som bara kör för att det är kul (iofs lättare eftersom det finns motocrossbanor i varenda riktnummerområde).
Jag tror jag förstår delar av CB-tobbes tankar men min åsikt är att det är förbundet som måste sy ihop detta för att blidka sina medlemmar istället för att köra sin vanliga slutna-rumtaktik där man beter sig som förmyndare snarare än representanter.
För egen del vill jag bara tjöra. När tempot uppstår kanske jag vill tävla på skoj. Går det ok kanske jag vill bygga lite cykel och köra Rookie. Går det bra kanske det till slut blir SM. Finns det ett fett underlag av folk och en organisation som inte stretar emot så förbannat kanske förarunderlaget blir större än tillgängliga platser vilket skapar den nödvändiga konkurrensen som motiverar vetet att skilja sig från angnarna.
Hur fungerade Förbundet på TT i Hedemoras tid? Var det MER eller MINDRE byråkrati?
Jag tänker inte försvara min åsikt om detta veckovis eller lösa varenda detaljproblem i mitt resonemang själv, det finns gott om mer lämpade för det men jag är ÖVERTYGAD om att vi inte kan få någon kvalitet på våra förare så länge vi inte har kvantitet och bandagsarrangörerna står definitivt för kvantiteten. Det måste vi vara rädda om.
Sorry att texten blev lång. Jag har garanterat fipplat in mig ett självmotsägande cirkelresonemang nånstans också som den nya tidens ordmärkare kan gå loss på så Flame On.
Sen har vi ju såklart ett annat problem när det gäller tävlingar/licenser/förbundet/. Och det är det allt svagare SM i Roadracing som får konkurrens av (mestadels) utländska bandagsarrangörer som bedriver enklare tävlingar på SVenska banor. Vilket tunnar ut startfälten i SM, och ger mindre pengar in i kassan hos dom klubbar som arrangerar tävlingarna. Detta gör att dom får sämre förutsättningar att göra bra arrangemang, och kvalitén sjunker. Vilket leder till att fler börjar köra dom här bandagsracen istället, och den ondra spiralen är igång...
Det är en trend som vi måste bryta om vi ska ha kvar ett Svenskt mästerskap i roadracing.
Precis på samma sätt som SVEMO inte kan bestämma över bandagarna, så kan SVEMO heller inte bestämma över dom bandagsarrangörerna som kör race på Svenska banor. Man kan inte förbjuda någon att bedriva sådan typ av verksamhet. Det man har provat, både inom SVEMO och SBF, är skrämseltaktik mot förarna. Kör du i osakntionerade tävlingar så blir du av med din licens, eller liknande hot/straff. Vilket inte lyckats något vidare.... Vilket gör att det enda sättet man kan locka tillbaka förare och få SM att blomstra igen, är genom att göra bättre, proffsigare, och billigare arrangemang med mera bantid än konkurrenterna. Vilket är en riktigt tuff nöt att knäcka.... Det råder numera, för första gången i historien, konkurrens om förarna.... Och där har SVEMO en stor utmaning...