WEST
Gudomlig sporthojare
Ojoj,,,,,,,,,,,, vad vill du eller har du för mycket fritid...
Det är ett problem när nästan hela det befolkningstäta sydsverige bara består av bandagsrace. Som jag tidigare skrev så är kontinnuerliga svemoarr. koncentrerade till Gelleråsen och Linköping. Nästan allt annat bedrivs av olika rejsputte bolag. Då kommer naturligtvis frågan vem som skall anpassa sig till vem. Rejsputte har ju precis vunnit i marknadsdomstolen och vill köra sitt race. Sbf/svemo har samtidigt förlorat utan att kunnat ''erkänna'' förlusten eftersom dom anser att frågan inte är marknadsfråga utan en idrottsfråga.... Det skulle bara vara trevligt om fler körde i superbike och superstock, det finns garanterat helt fantastiskt duktiga förare som bara kör bandagsrace som liksom aldrig syns utanför dem. Det skulle vara bra om det fanns ett lätt och smidigt sätt att ta licensen när man kommer från bandagarna med, för de som har lust.
Det är ett problem när en hela det befolkningstäta sydsverige bara består av bandagsrace. Som jag tidigare skrev så är kontinnuerliga svemoarr. koncentrerade till Gelleråsen och Linköping. Nästan allt annat bedrivs av olika rejsputte bolag. Då kommer naturligtvis frågan vem som skall anpassa sig till vem. Rejsputte har ju precis vunnit i marknadsdomstolen och vill köra sitt race. Sbf/svemo har samtidigt förlorat utan att kunnat ''erkänna'' förlusten eftersom dom anser att frågan inte är marknadsfråga utan en idrottsfråga.
Den ger tyvärr låsta positioner i frågan på ledningsnivå medan på gräsrotsnivå har det skapats en mängd kreativa lösningar med klubbar som bemannar åt rejsputte. Det gör samtidigt att klubbarana ger upp sin egen kärnverksamhet.
Nittio procent av dom hojarna som kör i sporter cup passar utmärkt i rookie 600 eller rookie 1000. Det är bara att snabba på uppgrqderingeringen till elit rejält. Det beslutet skulle man kunna ta efter varje racehelg.
I det här läget är ju du o Ulvhamne rätt överens..Det är ett problem när en hela det befolkningstäta sydsverige bara består av bandagsrace. Som jag tidigare skrev så är kontinnuerliga svemoarr. koncentrerade till Gelleråsen och Linköping. Nästan allt annat bedrivs av olika rejsputte bolag. Då kommer naturligtvis frågan vem som skall anpassa sig till vem. Rejsputte har ju precis vunnit i marknadsdomstolen och vill köra sitt race. Sbf/svemo har samtidigt förlorat utan att kunnat ''erkänna'' förlusten eftersom dom anser att frågan inte är marknadsfråga utan en idrottsfråga.
Den ger tyvärr låsta positioner i frågan på ledningsnivå medan på gräsrotsnivå har det skapats en mängd kreativa lösningar med klubbar som bemannar åt rejsputte. Det gör samtidigt att klubbarana ger upp sin egen kärnverksamhet.
I det här läget är ju du o Ulvhamne rätt överens..
Jag kan dra en parallell som kan belysa en del av problemet.
Tidigare tävlade jag i Triathlon, det var en relativt ny sport där de flesta utövarna var vuxna och utrustningen inte helt gratis, återväxten minimal då det inte fanns så många som kunde sköta den biten då de flesta själva hade fullt upp med sitt eget tävlande.
För att överhuvudtaget någon skulle kunna arrangera tävlingar krävdes oftast att klubbarna allierade sej med andra klubbar, oftast löp, cykel o simklubbar som kunde bistå med funktionärer, arrangörsstab, materiel o övrig "knowhow".
Vart efter åren gick så märks det mer och mer att majoriteten aktiva hellre betalar för att någon annan ska fixa det praktiska än att själva bidra aktivt till sin egen klubbs verksamhet.
Skulle jag räkna för egen del så tjänade jag på att betala en summa så att jag själv kunde koncentrera mej på MIN träning och ta ett par extra timmar på jobbet....
Och det är det som är knäckpunkten.
Har man en sport med relativt få aktiva, ganska dyrt materiel, banhyror och begränsat med tid så är det nästan en förutsättning att det finns ett smidigt system.
Lägger vi till att det inte finns tillräckligt antal Svemogodkända banor fördelat över landet ja då kan det ju tyckas vara Svemo som är den begränsande faktorn vilket öppnar upp för alternativa lösningar, det är så marknaden fungerar.
När/om antikonkurensdomen sätts i verket, ja då har ju Svemo och RF tappat sin sista tand för att hålla grepp om den strukturen.
Tycker jag det är bra?
Näej, egentligen inte, det blir ju ännu mer ett slags "närmast sörjande" scenario.
Hur man än gör så är det viktigt att det finns en central organisation annars kommer ju all verksamhet ha karaktären av bandagskörning och det finns inget som begränsar prisbilden och därmed främjar återväxten så vi kan få fram fler, duktiga ungdomar som på sikt kan konkurera internationellt.
Hade det funnits obegärnsat med förare, funktionärer, arrangörer, publik, godkända banor, verksamhetsbidrag ja då vore detta ett ickeproblem men nu är det inte så tyvärr, tiderna förändras och det är detta man har att förhålla sej till.
Ja det behövs det verkligen eftersom verksamheten bedrivs under oklara och orättvisa regler. Vi har idag tre eller fyra olika huvud varianter på verksamhet.Ja, det behövs någon form av gemensamt krafttag för att samla sporten. Spretigheten och den obefintliga informationen för utomstående är inte direkt bra för fortlevnaden.
Ja det behövs det verkligen eftersom verksamheten oklara och orättvisa regler. Vi har idag tre eller fyra olika huvud varianter på verksamhet.
1 smc kurser där trafikförsäkringen oftast gäller. Betraktas av svemo som trafikövning.
2 Bandags bolag som kör bandagar utan krav på trafikförsäkring eftersom dom hävdar att den inte gäller. I den verksamheten förekommer olika race av typ ''klubb tävlingar'' .
3 klubbar som anordnar raceträningar och tävlingar typ sm. Dessa klubbar kräver oftast svemolicens av sina.
Dessa klubbar kan ibland anordna bandagar och kallar dessa trafikövningar. Troligtvis mest för att ''lura'' svemo och sina egna paragraftrogna medlemmar. Detta trots att försämringsskyddet är tveksamt.
Sedan har vi kreativa och tveksamma kombinatioer därimellan med klubbar som bemannar åt olika bandagsbolag. Svemoförare som finansierar sin raceing genom att konkurera med klubbar och delvis smc o.s.v.
Allt bedrivs utan heltäckande regelverk. Speciellt ansvarfrågan blir väldigt intressant när svemoklubbar bemannar åt privata racearrangörer som inte följer svemo regelverk eftersom det är omöjligt för dom. Samtidigt marknadsförs bemanningen som officiella med dmu eller svemo utbilningen.
En av huvudpunkterna i den här diskussionen är om en rr-förare skall skaffa sig träningsfördelar genom att deltaga i osanktionerad verksamhet. En förare som följer regelboken och bor i sydsverige har i stort sett inga möjligheter att träna korrekt ''svemomässigt''. Det skapar en totalt omöjlig situation för dom förare som vill följa regelboken.Ser inget konstigt med detta alls! Är ju ett helt naturligt beteende i en marknadseknomi med föreningsfrihet...
Varje företag/förening gör ju det som är bäst för dem själva, sina kunder eller sina medlemmar. För att påverka dessa företag/föreningar att ändra på sig så har man bl.a. följande val:
1. Bli delägare i företaget
2. Låt bli att anlita företaget
3. Bli medlem i föreningen och påverka från insidan
4. Starta en egen förening/företag som gör saker på ett bättre sätt
5. Påverka politiker att stifta regler/lagar som tvingar företaget/föreningen att ändra sig
Bara att välja den väg som du tycker känns bäst!
En av huvudpunkterna i den här diskussionen är om en rr-förare skall skaffa sig träningsfördelar genom att deltaga i osanktionerad verksamhet. En förare som följer regelboken och bor i sydsverige har i stort sett inga möjligheter att träna korrekt ''svemomässigt''. Det skapar en totalt omöjlig situation för dom förare som vill följa regelboken.
Genom att han tvingas åka på olika ''rejsputte'' arrangemang, så stödjer och legitimerar han dessa
En variant är att en förare med goda träningsmöjligheter i Linköping protesterar mot en bättre placerad förare som bedriver sin träning på olika bandagsarrangemang. Det måste bli en svår nöt för svemo att knäcka.
En av huvudpunkterna i den här diskussionen är om en rr-förare skall skaffa sig träningsfördelar genom att deltaga i osanktionerad verksamhet. En förare som följer regelboken och bor i sydsverige har i stort sett inga möjligheter att träna korrekt ''svemomässigt''. Det skapar en totalt omöjlig situation för dom förare som vill följa regelboken.
Genom att han tvingas åka på olika ''rejsputte'' arrangemang, så stödjer och legitimerar han dessa
En variant är att en förare med goda träningsmöjligheter i Linköping protesterar mot en bättre placerad förare som bedriver sin träning på olika bandagsarrangemang. Det måste bli en svår nöt för svemo att knäcka.
Nja är det vekligen så enkelt. Christoffers arr. är inte svemo godkänd klubb. Alltså borde inte svemo's licensförsäkring gälla för licensförarna.Men vänta nu, handlar inte tråden om Christoffers körning på Gelleråsen... en godkänd bana och alltså ett helt regelrätt arrangemang.
Eller har jag missuppfittat ditt korståg nu?
Nja är det vekligen så enkelt. Christoffers arr. är inte svemo godkänd klubb. Alltså borde inte svemo's licensförsäkring gälla för licensförarna.
Christoffers arr. är inte svemo godkänd klubb. Alltså borde inte svemo's licensförsäkring gälla för licensförarna.
Nja är det vekligen så enkelt. Christoffers arr. är inte svemo godkänd klubb. Alltså borde inte svemo's licensförsäkring gälla för licensförarna.
En av huvudpunkterna i den här diskussionen är om en rr-förare skall skaffa sig träningsfördelar genom att deltaga i osanktionerad verksamhet. En förare som följer regelboken och bor i sydsverige har i stort sett inga möjligheter att träna korrekt ''svemomässigt''. Det skapar en totalt omöjlig situation för dom förare som vill följa regelboken.
Genom att han tvingas åka på olika ''rejsputte'' arrangemang, så stödjer och legitimerar han dessa
En variant är att en förare med goda träningsmöjligheter i Linköping protesterar mot en bättre placerad förare som bedriver sin träning på olika bandagsarrangemang. Det måste bli en svår nöt för svemo att knäcka.
...Vilket gör att det enda sättet man kan locka tillbaka förare och få SM att blomstra igen, är genom att göra bättre, proffsigare, och billigare arrangemang med mera bantid än konkurrenterna. Vilket är en riktigt tuff nöt att knäcka.... Det råder numera, för första gången i historien, konkurrens om förarna.... Och där har SVEMO en stor utmaning...
.....Och det står INGENSTANS i regelboken att när man tecknar en licens hos SVEMO, så får man inte deltaga i några som helst andra arrangemang... Och det är därför såklart helt omöjligt, och befängt, att nån skulle kunna lämna en protest mot en annan förare som varit och kört motorcykel på en "bandag"...
Det är inget konstigt alls....
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |