Finansiera elitsatsning med bandagsarrangemang ??

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ojoj,,,,,,,,,,,, vad vill du eller har du för mycket fritid...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
... Det skulle bara vara trevligt om fler körde i superbike och superstock, det finns garanterat helt fantastiskt duktiga förare som bara kör bandagsrace som liksom aldrig syns utanför dem. Det skulle vara bra om det fanns ett lätt och smidigt sätt att ta licensen när man kommer från bandagarna med, för de som har lust.
Det är ett problem när nästan hela det befolkningstäta sydsverige bara består av bandagsrace. Som jag tidigare skrev så är kontinnuerliga svemoarr. koncentrerade till Gelleråsen och Linköping. Nästan allt annat bedrivs av olika rejsputte bolag. Då kommer naturligtvis frågan vem som skall anpassa sig till vem. Rejsputte har ju precis vunnit i marknadsdomstolen och vill köra sitt race. Sbf/svemo har samtidigt förlorat utan att kunnat ''erkänna'' förlusten eftersom dom anser att frågan inte är marknadsfråga utan en idrottsfråga.

Den ger tyvärr låsta positioner i frågan på ledningsnivå medan på gräsrotsnivå har det skapats en mängd kreativa lösningar med klubbar som bemannar åt rejsputte. Det gör samtidigt att klubbarana ger upp sin egen kärnverksamhet.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ett problem när en hela det befolkningstäta sydsverige bara består av bandagsrace. Som jag tidigare skrev så är kontinnuerliga svemoarr. koncentrerade till Gelleråsen och Linköping. Nästan allt annat bedrivs av olika rejsputte bolag. Då kommer naturligtvis frågan vem som skall anpassa sig till vem. Rejsputte har ju precis vunnit i marknadsdomstolen och vill köra sitt race. Sbf/svemo har samtidigt förlorat utan att kunnat ''erkänna'' förlusten eftersom dom anser att frågan inte är marknadsfråga utan en idrottsfråga.

Den ger tyvärr låsta positioner i frågan på ledningsnivå medan på gräsrotsnivå har det skapats en mängd kreativa lösningar med klubbar som bemannar åt rejsputte. Det gör samtidigt att klubbarana ger upp sin egen kärnverksamhet.

Det bästa vore väl om RPAB kunde köra tävlingar under SVEMO/FIM-flagg och då ha sina tävlingar med som deltävlingar i SM/SO. Hur de olika intressenterna (SVEMO och RPAB) förhåller sig till dylikt har jag ingen aning om däremot.
 

hyland

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Östersund
Hoj
S1000rr -10
För mig funkade Speedster perfekt som insteg, det gick över all rimlig förväntan på lördagen å på söndagen provade jag Rookie 1000. Kände mig lugn å trygg i starten trots att folk for som studsbollar hit å dit, hade skitkul helt enkelt.


Nittio procent av dom hojarna som kör i sporter cup passar utmärkt i rookie 600 eller rookie 1000. Det är bara att snabba på uppgrqderingeringen till elit rejält. Det beslutet skulle man kunna ta efter varje racehelg.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är ett problem när en hela det befolkningstäta sydsverige bara består av bandagsrace. Som jag tidigare skrev så är kontinnuerliga svemoarr. koncentrerade till Gelleråsen och Linköping. Nästan allt annat bedrivs av olika rejsputte bolag. Då kommer naturligtvis frågan vem som skall anpassa sig till vem. Rejsputte har ju precis vunnit i marknadsdomstolen och vill köra sitt race. Sbf/svemo har samtidigt förlorat utan att kunnat ''erkänna'' förlusten eftersom dom anser att frågan inte är marknadsfråga utan en idrottsfråga.

Den ger tyvärr låsta positioner i frågan på ledningsnivå medan på gräsrotsnivå har det skapats en mängd kreativa lösningar med klubbar som bemannar åt rejsputte. Det gör samtidigt att klubbarana ger upp sin egen kärnverksamhet.
I det här läget är ju du o Ulvhamne rätt överens.. :)

Jag kan dra en parallell som kan belysa en del av problemet.
Tidigare tävlade jag i Triathlon, det var en relativt ny sport där de flesta utövarna var vuxna och utrustningen inte helt gratis, återväxten minimal då det inte fanns så många som kunde sköta den biten då de flesta själva hade fullt upp med sitt eget tävlande.

För att överhuvudtaget någon skulle kunna arrangera tävlingar krävdes oftast att klubbarna allierade sej med andra klubbar, oftast löp, cykel o simklubbar som kunde bistå med funktionärer, arrangörsstab, materiel o övrig "knowhow".

Vart efter åren gick så märks det mer och mer att majoriteten aktiva hellre betalar för att någon annan ska fixa det praktiska än att själva bidra aktivt till sin egen klubbs verksamhet.

Skulle jag räkna för egen del så tjänade jag på att betala en summa så att jag själv kunde koncentrera mej på MIN träning och ta ett par extra timmar på jobbet....

Och det är det som är knäckpunkten.
Har man en sport med relativt få aktiva, ganska dyrt materiel, banhyror och begränsat med tid så är det nästan en förutsättning att det finns ett smidigt system.

Lägger vi till att det inte finns tillräckligt antal Svemogodkända banor fördelat över landet ja då kan det ju tyckas vara Svemo som är den begränsande faktorn vilket öppnar upp för alternativa lösningar, det är så marknaden fungerar.

När/om antikonkurensdomen sätts i verket, ja då har ju Svemo och RF tappat sin sista tand för att hålla grepp om den strukturen.

Tycker jag det är bra?
Näej, egentligen inte, det blir ju ännu mer ett slags "närmast sörjande" scenario.
Hur man än gör så är det viktigt att det finns en central organisation annars kommer ju all verksamhet ha karaktären av bandagskörning och det finns inget som begränsar prisbilden och därmed främjar återväxten så vi kan få fram fler, duktiga ungdomar som på sikt kan konkurera internationellt.

Hade det funnits obegärnsat med förare, funktionärer, arrangörer, publik, godkända banor, verksamhetsbidrag ja då vore detta ett ickeproblem men nu är det inte så tyvärr, tiderna förändras och det är detta man har att förhålla sej till.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I det här läget är ju du o Ulvhamne rätt överens.. :)

Jag kan dra en parallell som kan belysa en del av problemet.
Tidigare tävlade jag i Triathlon, det var en relativt ny sport där de flesta utövarna var vuxna och utrustningen inte helt gratis, återväxten minimal då det inte fanns så många som kunde sköta den biten då de flesta själva hade fullt upp med sitt eget tävlande.

För att överhuvudtaget någon skulle kunna arrangera tävlingar krävdes oftast att klubbarna allierade sej med andra klubbar, oftast löp, cykel o simklubbar som kunde bistå med funktionärer, arrangörsstab, materiel o övrig "knowhow".

Vart efter åren gick så märks det mer och mer att majoriteten aktiva hellre betalar för att någon annan ska fixa det praktiska än att själva bidra aktivt till sin egen klubbs verksamhet.

Skulle jag räkna för egen del så tjänade jag på att betala en summa så att jag själv kunde koncentrera mej på MIN träning och ta ett par extra timmar på jobbet....

Och det är det som är knäckpunkten.
Har man en sport med relativt få aktiva, ganska dyrt materiel, banhyror och begränsat med tid så är det nästan en förutsättning att det finns ett smidigt system.

Lägger vi till att det inte finns tillräckligt antal Svemogodkända banor fördelat över landet ja då kan det ju tyckas vara Svemo som är den begränsande faktorn vilket öppnar upp för alternativa lösningar, det är så marknaden fungerar.

När/om antikonkurensdomen sätts i verket, ja då har ju Svemo och RF tappat sin sista tand för att hålla grepp om den strukturen.

Tycker jag det är bra?
Näej, egentligen inte, det blir ju ännu mer ett slags "närmast sörjande" scenario.
Hur man än gör så är det viktigt att det finns en central organisation annars kommer ju all verksamhet ha karaktären av bandagskörning och det finns inget som begränsar prisbilden och därmed främjar återväxten så vi kan få fram fler, duktiga ungdomar som på sikt kan konkurera internationellt.

Hade det funnits obegärnsat med förare, funktionärer, arrangörer, publik, godkända banor, verksamhetsbidrag ja då vore detta ett ickeproblem men nu är det inte så tyvärr, tiderna förändras och det är detta man har att förhålla sej till.

Ja, det behövs någon form av gemensamt krafttag för att samla sporten. Spretigheten och den obefintliga informationen för utomstående är inte direkt bra för fortlevnaden.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja, det behövs någon form av gemensamt krafttag för att samla sporten. Spretigheten och den obefintliga informationen för utomstående är inte direkt bra för fortlevnaden.
Ja det behövs det verkligen eftersom verksamheten bedrivs under oklara och orättvisa regler. Vi har idag tre eller fyra olika huvud varianter på verksamhet.

1 smc kurser där trafikförsäkringen oftast gäller. Betraktas av svemo som trafikövning.

2 Bandags bolag som kör bandagar utan krav på trafikförsäkring eftersom dom hävdar att den inte gäller. I den verksamheten förekommer olika race av typ ''klubb tävlingar'' .

3 klubbar som anordnar raceträningar och tävlingar typ sm. Dessa klubbar kräver oftast svemolicens av sina deltagare.
Dessa klubbar kan ibland anordna bandagar och kallar dessa trafikövningar. Troligtvis mest för att ''lura'' svemo och sina egna paragraftrogna medlemmar. Detta trots att försäkringsskyddet är tveksamt.

Sedan har vi kreativa och tveksamma kombinatioer därimellan med klubbar som bemannar åt olika bandagsbolag. Svemoförare som finansierar sin raceing genom att konkurera med klubbar och delvis smc o.s.v.

Allt bedrivs utan heltäckande regelverk. Speciellt ansvarfrågan blir väldigt intressant när svemoklubbar bemannar åt privata racearrangörer som inte följer svemo regelverk eftersom det är omöjligt för dom. Samtidigt marknadsförs bemanningen som officiella med dmu eller svemo utbilningen.
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Ja det behövs det verkligen eftersom verksamheten oklara och orättvisa regler. Vi har idag tre eller fyra olika huvud varianter på verksamhet.

1 smc kurser där trafikförsäkringen oftast gäller. Betraktas av svemo som trafikövning.

2 Bandags bolag som kör bandagar utan krav på trafikförsäkring eftersom dom hävdar att den inte gäller. I den verksamheten förekommer olika race av typ ''klubb tävlingar'' .

3 klubbar som anordnar raceträningar och tävlingar typ sm. Dessa klubbar kräver oftast svemolicens av sina.
Dessa klubbar kan ibland anordna bandagar och kallar dessa trafikövningar. Troligtvis mest för att ''lura'' svemo och sina egna paragraftrogna medlemmar. Detta trots att försämringsskyddet är tveksamt.

Sedan har vi kreativa och tveksamma kombinatioer därimellan med klubbar som bemannar åt olika bandagsbolag. Svemoförare som finansierar sin raceing genom att konkurera med klubbar och delvis smc o.s.v.

Allt bedrivs utan heltäckande regelverk. Speciellt ansvarfrågan blir väldigt intressant när svemoklubbar bemannar åt privata racearrangörer som inte följer svemo regelverk eftersom det är omöjligt för dom. Samtidigt marknadsförs bemanningen som officiella med dmu eller svemo utbilningen.

Ser inget konstigt med detta alls! Är ju ett helt naturligt beteende i en marknadseknomi med föreningsfrihet...

Varje företag/förening gör ju det som är bäst för dem själva, sina kunder eller sina medlemmar. För att påverka dessa företag/föreningar att ändra på sig så har man bl.a. följande val:

1. Bli delägare i företaget
2. Låt bli att anlita företaget
3. Bli medlem i föreningen och påverka från insidan
4. Starta en egen förening/företag som gör saker på ett bättre sätt
5. Påverka politiker att stifta regler/lagar som tvingar företaget/föreningen att ändra sig

Bara att välja den väg som du tycker känns bäst!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ser inget konstigt med detta alls! Är ju ett helt naturligt beteende i en marknadseknomi med föreningsfrihet...

Varje företag/förening gör ju det som är bäst för dem själva, sina kunder eller sina medlemmar. För att påverka dessa företag/föreningar att ändra på sig så har man bl.a. följande val:

1. Bli delägare i företaget
2. Låt bli att anlita företaget
3. Bli medlem i föreningen och påverka från insidan
4. Starta en egen förening/företag som gör saker på ett bättre sätt
5. Påverka politiker att stifta regler/lagar som tvingar företaget/föreningen att ändra sig

Bara att välja den väg som du tycker känns bäst!
En av huvudpunkterna i den här diskussionen är om en rr-förare skall skaffa sig träningsfördelar genom att deltaga i osanktionerad verksamhet. En förare som följer regelboken och bor i sydsverige har i stort sett inga möjligheter att träna korrekt ''svemomässigt''. Det skapar en totalt omöjlig situation för dom förare som vill följa regelboken.

Genom att han tvingas åka på olika ''rejsputte'' arrangemang, så stödjer och legitimerar han dessa

En variant är att en förare med goda träningsmöjligheter i Linköping protesterar mot en bättre placerad förare som bedriver sin träning på olika bandagsarrangemang. Det måste bli en svår nöt för svemo att knäcka.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En av huvudpunkterna i den här diskussionen är om en rr-förare skall skaffa sig träningsfördelar genom att deltaga i osanktionerad verksamhet. En förare som följer regelboken och bor i sydsverige har i stort sett inga möjligheter att träna korrekt ''svemomässigt''. Det skapar en totalt omöjlig situation för dom förare som vill följa regelboken.

Genom att han tvingas åka på olika ''rejsputte'' arrangemang, så stödjer och legitimerar han dessa

En variant är att en förare med goda träningsmöjligheter i Linköping protesterar mot en bättre placerad förare som bedriver sin träning på olika bandagsarrangemang. Det måste bli en svår nöt för svemo att knäcka.

Sådär fantastiskt svår nöt är det väl inte? Vet inte om det finns något sätt för RPAB att licensiera sig som arrangör hos SVEMO, men annars är ju det den perfekta lösningen.
Tycker f.ö. att hela diskussionen om ickesanktionerad träning är lite absurd.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
CB_tobbe,
Kan du visa om eller var i Svemos regler det finns skrivet om att du som FÖRARE inte får delta i "osanktionerad verksamhet".
Du kan nog hitta viss begränsning för av Svemo utbildade funktionäres deltagande i dylik verksamhet eller det olämpliga i att delta. Samma som i de flesta arbetsgivares villkor om att inte extra arbeta hos värsta konkurrenten.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
En av huvudpunkterna i den här diskussionen är om en rr-förare skall skaffa sig träningsfördelar genom att deltaga i osanktionerad verksamhet. En förare som följer regelboken och bor i sydsverige har i stort sett inga möjligheter att träna korrekt ''svemomässigt''. Det skapar en totalt omöjlig situation för dom förare som vill följa regelboken.

Genom att han tvingas åka på olika ''rejsputte'' arrangemang, så stödjer och legitimerar han dessa

En variant är att en förare med goda träningsmöjligheter i Linköping protesterar mot en bättre placerad förare som bedriver sin träning på olika bandagsarrangemang. Det måste bli en svår nöt för svemo att knäcka.

Men vänta nu, handlar inte tråden om Christoffers körning på Gelleråsen... en godkänd bana och alltså ett helt regelrätt arrangemang.
Eller har jag missuppfittat ditt korståg nu?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men vänta nu, handlar inte tråden om Christoffers körning på Gelleråsen... en godkänd bana och alltså ett helt regelrätt arrangemang.
Eller har jag missuppfittat ditt korståg nu?
Nja är det vekligen så enkelt. Christoffers arr. är inte svemo godkänd klubb. Alltså borde inte svemo's licensförsäkring gälla för licensförarna.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nja är det vekligen så enkelt. Christoffers arr. är inte svemo godkänd klubb. Alltså borde inte svemo's licensförsäkring gälla för licensförarna.

Och det gör den säkerligen inte heller... vad är problemet?

Det enda du gör med dessa argumentationer är att skapa ännu mer problem för en redan problemfylld hobby.
De som vill testa att köra race borde kunna få göra det så ofta och mycket de bara kan, sanktionerat av Svemo eller inte för att sen när de väl provat så kan de välja själva att köra i gråzonen eller i svemosanktionerade race.

Men så som du håller på så kan vi lika gärna enbart köra svemosanktionerat och då lägga ned 80% av alla bankörningar, är det vad ditt mål är eller?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nja är det vekligen så enkelt. Christoffers arr. är inte svemo godkänd klubb. Alltså borde inte svemo's licensförsäkring gälla för licensförarna.

Den olycksfallsförsäkring som ingår i licensen gäller givetvis endast under SVEMO-sanktionerade arrangemang. D.v.s Licensträningar i klubbarnas regi, fredagsträningar innan tävling, och SVEMO-sanktionerade tävlingar. Inget annat....

Den gäller alltså inte på några som helst "bandagar"/"träningsläger", varken i Sverige eller utomlands....

Ska man åka på sådana arrangemang så får man se till att ens hemförsäkring gäller. Alternativt så erbjuder en del bandagsarrangörer (bl.a Actionpics vet jag) en engångsförsäkring genom SMA som är väldigt förmånlig...

Än en gång... Man måste hålla isär SVEMO/Licens och Bandagar... Dom har inget med varandra att göra... Det är ungefär samma sak som att säga att SVEMO licenser inte gäller när du spelar korpfotboll... Ganska självklart...
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
En av huvudpunkterna i den här diskussionen är om en rr-förare skall skaffa sig träningsfördelar genom att deltaga i osanktionerad verksamhet. En förare som följer regelboken och bor i sydsverige har i stort sett inga möjligheter att träna korrekt ''svemomässigt''. Det skapar en totalt omöjlig situation för dom förare som vill följa regelboken.

Genom att han tvingas åka på olika ''rejsputte'' arrangemang, så stödjer och legitimerar han dessa

En variant är att en förare med goda träningsmöjligheter i Linköping protesterar mot en bättre placerad förare som bedriver sin träning på olika bandagsarrangemang. Det måste bli en svår nöt för svemo att knäcka.


Okej, återigen... Bandagar är bandagar... SVEMO KAN eller SKA inte kunna göra någonting åt dom. SVEMO har inte monopol eller bestämmanderätt över alla människor som vill köra motorcykel, vare sig det är på bana eller i trafiken. På samma sätt som att t.ex Svenska Fotbollsförbundet inte kan bestämma över alla människor som vill sparka på en fotboll...

Enligt ditt tankesätt så vore det som att SvFF helt plötsligt skulle gå in och börja bestämma bland varenda kotte som står och kickar boll på en fotbollsplan eller gräsmatta någonstans i Sverige. Eller kräva en fotbollslicens och ett klubbmedlemskap bara för att stå och spraka boll mot en garageport, eller gå iväg till närmaste gräsplan för att köra en improviserad match mot grabbarna i grannskapet.... Helt orimligt...

Men vill sedan samma kotte börja spela organiserade tävlingsmatcher i Divison 3, så kräver såklart SvFF att han ska vara medlem i en klubb som är ansluten till förbundet som organiserar seriespelet, och att han har en giltig licens som bl.a inkluderar en försäkring... Precis på samma sätt som SVEMO kräver att du ska vara medlem i en ansluten klubb, och ha licens om du ska tävla i SM eller träna på en organiserad licensträning...

Bandagar som arrangeras av privatpersoner (eller i vissa fall företag) är "hopp och lek", och det som arrangeras genom SVEMO är tävlingsverksamhet....

Att som tävlingsförare köra på en "bandag" för att träna, är inte konstigare än att en fotbollsspelare tar en löptur, eller kickar lite boll på sin gräsmatta hemma för att träna. Den löpturen eller egna träningen arrangeras inte av SvFF, och licensförsäkrinigen gäller inte... Löpturen eller den improviserade träningen hemma på gräsmattan är inte "saktionerad" av SvFF, precis som bandagarna inte är sanktionerade av SVEMO. Det betyder inte att det är emot några regler att delta i sån verksamhet bara för att den inte saktionerats av förbundet...

Och det står INGENSTANS i regelboken att när man tecknar en licens hos SVEMO, så får man inte deltaga i några som helst andra arrangemang... Och det är därför såklart helt omöjligt, och befängt, att nån skulle kunna lämna en protest mot en annan förare som varit och kört motorcykel på en "bandag"...

Det är inget konstigt alls....
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Sen har vi ju såklart ett annat problem när det gäller tävlingar/licenser/förbundet/. Och det är det allt svagare SM i Roadracing som får konkurrens av (mestadels) utländska bandagsarrangörer som bedriver enklare tävlingar på SVenska banor. Vilket tunnar ut startfälten i SM, och ger mindre pengar in i kassan hos dom klubbar som arrangerar tävlingarna. Detta gör att dom får sämre förutsättningar att göra bra arrangemang, och kvalitén sjunker. Vilket leder till att fler börjar köra dom här bandagsracen istället, och den ondra spiralen är igång...

Det är en trend som vi måste bryta om vi ska ha kvar ett Svenskt mästerskap i roadracing.

Precis på samma sätt som SVEMO inte kan bestämma över bandagarna, så kan SVEMO heller inte bestämma över dom bandagsarrangörerna som kör race på Svenska banor. Man kan inte förbjuda någon att bedriva sådan typ av verksamhet. Det man har provat, både inom SVEMO och SBF, är skrämseltaktik mot förarna. Kör du i osakntionerade tävlingar så blir du av med din licens, eller liknande hot/straff. Vilket inte lyckats något vidare.... Vilket gör att det enda sättet man kan locka tillbaka förare och få SM att blomstra igen, är genom att göra bättre, proffsigare, och billigare arrangemang med mera bantid än konkurrenterna. Vilket är en riktigt tuff nöt att knäcka.... Det råder numera, för första gången i historien, konkurrens om förarna.... Och där har SVEMO en stor utmaning...
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
...Vilket gör att det enda sättet man kan locka tillbaka förare och få SM att blomstra igen, är genom att göra bättre, proffsigare, och billigare arrangemang med mera bantid än konkurrenterna. Vilket är en riktigt tuff nöt att knäcka.... Det råder numera, för första gången i historien, konkurrens om förarna.... Och där har SVEMO en stor utmaning...

Ja, det är en nästintill omöjlig uppgift för SVEMO då Rejsputte AB:s bandagar inte har några omkostnader för miljöarbete, ungdomssatsningar, funktionärsutbildningar, regelverksanpassningar osv osv.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.....Och det står INGENSTANS i regelboken att när man tecknar en licens hos SVEMO, så får man inte deltaga i några som helst andra arrangemang... Och det är därför såklart helt omöjligt, och befängt, att nån skulle kunna lämna en protest mot en annan förare som varit och kört motorcykel på en "bandag"...

Det är inget konstigt alls....

Vet ej om de tog bort den efter KKV:s korståg mot RF men den fanns tidigare med i RF:s stadgar och följdaktligen även gällde för SVEMO som var medlem i RF.

Edit: Den paragraf man lutade sig mot finns tydligen kvar:

8 §* Medlems deltagande i den idrottsliga verksamheten (ändr 2013)
Medlem har rätt att delta i föreningens idrottsliga verksamhet under de former som är vedertagna inom idrotten och på samma villkor som gäller för övriga medlemmar. Förening har därvid rätt att uppställa särskilda villkor för utövande av vissa uppdrag.
Vid deltagande i tävling eller uppvisning representerar medlem sin förening.
Förening bestämmer förutsättningarna för medlems deltagande i tävling eller uppvisning. För deltagande i tävling eller uppvisning utanför Sverige krävs vederbörande SF:s godkännande.
Är arrangör av tävling eller uppvisning inte ansluten till SF som administrerar ifrågavarande idrottsgren, får medlem delta endast om SF godkänt deltagandet i tävlingen eller uppvisningen.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top