Finanstjafset

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Några citat från dn.se.

Effekterna kommer att bli förödande, säger Michael Norman, fristående ekonom och trader till DN.se.

"...vändes till katastrof, när representanthuset till stor förvåning röstade emot paketet som skulle undsätta den sjunkande finansindustrin. "

"Beslutet ett fruktansvärt misstag"

Snicksnack! Allt är och kommer fortsätta vara helt normalt. Om två månader är allt glömt och media pratar återigen om veckans aktietips och skolmaten.

(Återkommer i slutet av november med kommentaren – vavarejasa.)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är det så enkelt att det har dragit förbi om några månader? Det har ju redan fått förödande effekter av det slag då många har blivit av med sin arbeten, bara det är ju anmärkningsvärt även om det inte drabbar oss här om någon blir av med jobbet på andra sidan pölen.

Läste precis Metro och utsikterna för Swedbank såg inte så roliga ut :( Frågan är om man ska plocka ut sina besparingar och lägga dem i bankfack tillsvidare, vore ju tråkigt om man kommer dit och de säger -"tyvärr, dina pengar är inte kvar längre då vi har begärts i konkurs"...
Eller så tar man ett stort jävla lån, de kan ju knappast kräva tillbaka de pengarna om de stjäl mina?

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Läste precis Metro och utsikterna för Swedbank såg inte så roliga ut :( Frågan är om man ska plocka ut sina besparingar och lägga dem i bankfack tillsvidare, vore ju tråkigt om man kommer dit och de säger -"tyvärr, dina pengar är inte kvar längre då vi har begärts i konkurs"...
Inte en chans, pappa staten kommer naturligtvis springande för att torka tårarna på de stackars bankirerna och bränna skattepengar på dom så att till&med Stalin skulle häpna.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Eller så tar man ett stort jävla lån, de kan ju knappast kräva tillbaka de pengarna om de stjäl mina?

Du kanske inte skall basera dina handlingar på vad som står i Metro. För övrigt är upp till 250.000 kr på ett svenskt bankkonto* skyddade av bankgaranti...

*per bank.

Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Men vad händer om staten går i konkurs? :confused:

Då kör man 3-skift i sedeltryckeriet tills alla fått betalt :D

Tyvärr, får man väl säga, så är fodringar mot kund en tillgång i ett konkursbo vilket kort sagt betyder att någon annan bank kommer att få köpa ditt lån från konkursboet.

Har du riktigt tur höjer din nya fodringsägare inte räntan för dig i samband med det ;)

OT: Det här kommer man garaneterat att prata om i åratal framöver på samma sätt som folk minns it-kraschen och den svenska bankkrisen på 90-talet.
Det är inte omöjligt att den når upp i samma dignitet som "Oljekrisen" heller.

Dvs. det är ingenting man pratar om dagligen för det gör man ju aldrig hur stor händelsen än är, men folk kommer garanterat att komma ihåg "den stora bolåne kraschen" eller "bankkraschen" eller vad det nu får för epitet i historieböckerna.

Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Låten skiten krascha, oavsett om det i slutändan även drabbar mig (fast det lär det knappast göra med det yrket jag har). Har americkerna valt en idiot till president två gånger i rad så är det inte mer än rätt att de får känna av effekterna.

Det kanske är nu man skall köpa sig lite aktier, på lång sikt alltså.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Jupp, FDIC säkrar upp till $100K. Men det gäller ju att det finns medel att ta ifrån... :gnissla

De kan ju alltid höja skatten..... :rolleyes:
(finns det någon preident som har höjt skatten hittills?, officiellt.)

Ok, men då känns det lite säkrare i alla fall. Trist om småsparare ska råka illa ut.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dvs. det är ingenting man pratar om dagligen för det gör man ju aldrig hur stor händelsen än är, men folk kommer garanterat att komma ihåg "den stora bolåne kraschen" eller "bankkraschen" eller vad det nu får för epitet i historieböckerna.

Amerikanska Bolånekraschen tror jag att den kommer att kallas. :mattias

Du kanske inte skall basera dina handlingar på vad som står i Metro. För övrigt är upp till 250.000 kr på ett svenskt bankkonto skyddade av bankgaranti...

Så om jag har 250.000 per konto på två olika konton är 500.000 säkrade men om jag har 500.000 på ett konto är bara 250.000 säkrat?

Stämmer det? :va

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Det är lugnt har mina miljoner på gatan 89 kanske får lägga dom i en skottkärra och gå och handla bröd tillslut.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Så om jag har 250.000 per konto på två olika konton är 500.000 säkrade men om jag har 500.000 på ett konto är bara 250.000 säkrat?

Stämmer det? :va

För en privatperson/företag/juridisk person så är det 250.000 kr per bank, så du kan sprida pengarna över flera banker för att säkra upp en större summa pengar...

https://www.insattningsgarantin.se/sv/

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj