Jag hade spanat in mig på en superbike som nästa hoj men efter att jag körde ftr igår inser jag att det är för sent...jag orkar inte med att sitta på det sättet.
Så nu finns 4 kandidater, FTR RR, s1000r, 1200s monster, z1000/sx. Just nu lutar det mycket mot sx eller s1000r....har kört alla utom 1200s som numera utgått innan jag kunde prova en...
FTR är kul men verkar ha haft en del barnsjukdomar och kommer man att tröttna som på en motard?
S1000r är ju en RR utan kåpa... man sitter ju ganska illa med böjda ben. Z1000sx 2021 är en höjdare men är det en gubbehoj? Jag närmar mig 50 men än är det 5 år kvar.....kan man köra den aktivt eller är den ett lok?
S1000r är en plåga över 150 och den är ganska dyr...
Jag hade en 2011 SX, och den versionen led av mjuk bakfjäder, men den gick utmärkt att köra som en vilde på den ändå. De nyare versionerna ska ha bättre fjädring, så de blir väl gå att köra lika illa. På allmän väg pressar iaf inte jag så hårt att skillnaden mellan SX och sporthoj blir särskilt relevant egentligen.
Precis som alla andra sporttourers är den lite tung, har fjädring som är anpassad för lite komfort, en geometri som är mer anpassad för att vara neutral och stabil och en utväxling som faktiskt fungerar för stadskörning.
Den är marginellt sportigare en andra stora sporttourers, men det är ingen jättestor skillnad.
Jag hade skitkul på min på gata och bana och körde lite i Europa med den. På bana dög den tillräckligt för att köra ifrån polisen den där gången jag var på bana med mc-poliser.