Finsk polis jagar MC

sandstream

Guest
Olzki skrev:
:lol
Inte alls bitter, jag står för det jag skriver och har oftast roligt när jag loggar in på SH. De vet de som känner mig. Ta nu och kika lite på länkarna.
Bra! Se då till att logga in lite oftare så vi kan "bråka" i fler trådar :D :pannkyss
blub skrev:
Tror inte föraren i bilen är villig att göra det.
Men tror även att det inte är speciellt höga krav på iq för att bli polis, antingen det eller så får de jobba kvar även efter att de sniffat i sig en limfabrik.
Det är vad jag tror. :crash
Jag förstår varför du tror det.

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
kan bara se 12 sek. av filmen sedan hänger den sig. Går inte att spola förbi hacket heller.... :confused:

vad använder ni som kan se den för spelare.( använder zoomplayer )
:argpådato

Edit:fick det att funka nu med vlc :banana

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Bra! Se då till att logga in lite oftare så vi kan "bråka" i fler trådar :D :pannkyss .
Gör så gott jag kan men måste av tidsskäl välja mina fajter. Att diskutera med dig är dock alltid prioriterat, känn dig hedrad ;). Men denna fajt är väl inte över än hoppas jag, eller kastar du in handduken? :tungan Slänger på några vedträn på brasan.

Konstaterar att du skrev följande i tidigare inlägg.

sandstream skrev:
Tror du att polisen skulle riskera sitt eget liv i onödan för att få fast hojåkaren?

Vilket jag alltså anser att de i vissa fall gör men framförallt att de även utsätter medtrafikanter för en onödig risk. Dels i filmen i tråden men framförallt vid de tillfällen jag hänvisat till. Som svar på detta kallar du mig rättshaverist samtidigt som du bagatelliserade risktagandet från polisens sida:

sandstream skrev:
På samma sätt som det är svårt att uppfatta dig, Olzki, som något annat än en bitter rättshaverist som sällan deltar i andra diskussioner än dem som rör polisen och då gör allt för att hitta felet hos polisen (samtidigt som du tillägger att du inte har något emot dem ).
sandstream skrev:
Lägg av, korsade han heldragen linje?
Hoppas han fick sparken bums, sånna rötägg kan vi ju inte ha

Vad rättshaverist beträffar så kan jag låta det gå. Lät inte som att du egentligen menade det. Däremot bagatelliseringen av risktagandet har jag svårare att släppa med anledning av det var just det vi diskuterade. Har svårt att inte tolka detta som ett uttryck för ett mer eller mindre förutsättningslöst försvar. Återigen vill jag poängtera att jag liksom du tycker att poliserna gjorde rätt som följde efter MC:n. Däremot är det inte motiverat att göra omkörningar i skymda uppförsbackar vilket bevisligen gjordes, både i filmen i tråden liksom i det material jag hänvisar till. Samhällsvärdet i form av ökad chans att lagföra en person för hastighetsöverträdelse och smitning uppväger inte den ökade trafikrisken till följd av en bil i hög hastighet i mötande fil med skymd sikt. Polisbil eller ej.

Avslutningsvis:

sandstream skrev:
Lätta ditt hjärta nu och berätta vad de dumma poliserna gjort dig för ont.

Som svar på den fråga kan jag återigen bara betona att jag vid de få tillfällen som bjudits hittills alltid bemötts av trevliga och kompetenta poliser.
Med hopp om att så skall fortsätta,

Mvh

/Olzki

Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hur kan man ens tänka tanken att försöka köra ifrån dom med ett däck som corden tittar fram på, jeans och som det verkar en öppen hjälm ?

Gång på gång är dom uppe i arslet på honom, har försökt köra ifrån en kompis som har en trimmad saab 9000 och jag kan säga att det är inte lätt.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Svar till RedBaron
Yamaha_Tobbe skrev:
nej vi borde ta efter norrmännen, pistol ingår inte i deras normala utrustning utan dom måste ta ut den från stationen när det behövs. mindre människoliv som spills varje år :tummenupp
Håller med, funkar där, så varför inte här. Svensk polis ser för mycket på "Cops", vi har lång väg kvar till amerikansk kriminalitet. Speciellt som vi inte har USA's vapenpolitik.
RedBaron skrev:
Jahadu, i ett samhälle där värdetransporter och banker rånas med metoder som mest liknar militära operationer så ska de som upprätthåller ordningen vara obeväpnade ?.
Korkat svar på Yamaha_Tobbe's inlägg, med tanke på att det var just norrmännen man jämförde med vid värdetransportrånen. Där har man nämligen inte såna problem eftersom man byggt in säkerheten i bilarna istället. Dom anser väl att det är bättre att INTE ha massa eldstrider på gatorna, svensk polis vill snart ha MP5'or ute "just in case". :kocko
Precis som en annan sade här; polisen har ju ändå sällan skjutit något vid dessa rån, utan mest vid andra situationer.
Bil- och båttjuvar skjuter dom på oftare än rånare, värt att tänka på.
(Vem vet när dom får för sig att DU är en biltjuv för att dom råkat se fel på reg-numret. Pang pang, eller ??)
RedBaron skrev:
Dessutom är väl knappast antalet som dödas av polisen ett större samhällsproblem.
Det är iallafall fler än dom få poliser som dödas i tjänsten. Livsfarligt yrke, HA , det är i så fall 30 gånger farligare att vara yrkeschaufför i Sverige, iallafall om man räknar antal dödsfall i tjänsten.

Sen säger du att dom har vapen för att skydda sig själva, jovisst, men när dom t.ex. skjuter en kille i bakhuvudet när han springer IFRÅN polisen så ser inte JAG det som självförsvar (Fast det gjorde självklart tingsrätten, som alltid går på polisens linje, och friade snuten helt från ansvar. :huvet )

Nädu, tills det införs dödstraff för fortkörning i Sverige så vill jag inte ha massa kulor vinande runt skallen när jag är ute å kör.
Svensk polis är ju knappast felfria.

För att återkomma till filmen:

1, MC-killen var ju kass, lär säkert vara en olovlig körning p.g.a. inget körkort.

2, Poliserna gjorde rätt att försöka stoppa honom, fast tycker dom var lite för respektlösa för allmänhetens säkerhet. Det var flera tillfällen där dom var klart vårdslösa.

Jag har arbetat på polisen (det var ett tag sen), och även varit med på deras utryckningsträning (Nej, jag är inte polis), Och deras omkörningar var under all kritik. Svensk polis är knappast några proffsförare, ofta är dom riktigt usla bakom ratten, speciellt dom som man oftast ser på stan då det är på ordningen alla börjar.
Ni skulle bara veta hur mycket bilarna körs sönder p.g.a. klantighet å vårdslöshet av svensk polis, ni skulle häpna. Oftast är det helt onödiga skador p.g.a. unga snutars lattjolajbanlekar.
Trafikpolisen däremot är av en annan kaliber, dom är bra på att hantera sina fordon, men dom är också ganska sansade å inte lika "heta på gröten" som en ung färsking som "minsann ska fast skurken till varje pris".

Så visst, snorungen på hojen skulle fan åka dit, helt rätt.
Men snuten i filmen gick för långt i sin iver att få fast killen, dom skulle taggat ner lite. Folk kan ju sitta här å spekulera att dom ska ha rätt att skjuta mc-tjuvar, men ingen vet ju om så var fallet här, kan ju varit en 14-åring som kör olovligt bara.
Illa, javisst, men knappast något som förtjänar en kula i pallet.

Nån måtta får det vara på försvaret av snuten, bara för ni ogillar mc-tjuvar som regel. Jag vill ju inte bli skjuten bara för en snut fått för sig att min hoj e stulen, eller läst fel på reg-plåten.
Som sagt, felfria är dom ju icke. :brinnerup

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
sandstream skrev:
Läs vad som står på sidan en gång till så ser du att det inte alls rörde sig om att polisen sköt från bilen efter den de jagade under pågående jakt.
Föraren i den misstänkta bilen försökte köra över ett par poliser och då sköt en polis på bilen.
Dom sköt först genom framrutan, och sedan när bilen passerat och flydde så sköt han genom bakrutan.
Det andra skottet kan inte ens du kalla för självförsvar, och det gör inte lagen heller. Faran för polismannen var över, och behovet av verkanseld i nödvärn var således borta.

För några år sedan så jagade polisen en biltjuv i Kalmar-trakten. Snuten åker upp brevid och skjuter honom i skallen så han dör på studs.
Snuten sa att det var ett misstag, att han ej tänkt att skjuta biltjuven.
(Men likförbannat så hade han dragit vapnet i bilen, osäkrat och siktat mot biltjuven.) Det fanns inget behov att skjuta biltjuven i det läget.

Men snuten blev ju förståss friad från ansvar av tingsrätten (oj, så oväntat).

Sandstream, du använder samma retorik som en polis:
Poliser gör aldrig fel, och alla som påstår detta är bittra personer som fått fortkörningsböter.

Jag är av en annan uppfattning.
Svensk polis är alldeles för trigger-happy.
Att jämföra med USA är bara löjligt, då över 3000 snutar dödas i tjänsten där årligen, mot Sveriges 30 dödade på 100 år (!!)
Så vi är inte riktigt där än.
Om man inte medger att något är fel, så kan man aldrig åtgärda problemen.
Vilket betyder att svensk polis aldrig kommer att bli bättre, eftersom alla deras brister å misstag alltid mörkas, förnekas, eller avfärdas som anarkistsnack å dylikt.

Ps. Sorry för all OT, men kunde inte låta bli att bemöta vissa åsikter här.
Jag ogillar bil & MC-tjuvar lika mycket som alla andra här, men vill inte ha mer skjutgalna snutar för det.
Jag höll själv på att bli pepprad av en snut för några år sedan, bara för han misstog mig för en annan. Inge kul att få en SigSauer i tinningen av en nervig polis, när man inte har gjort något. :rolleyes:
Nej, jag är inte bitter, men blir lite trött på denna mentalitet där polisen alltid ska försvaras i ur å skur, som om dom aldrig gjorde fel.

Utan självkritik blir man inte bättre, detta gäller alla, så varför inte svensk polis ?

Sådär, nu har jag fått ur mig lite, vi ses på vägarna i vår.
(Men skottsäker väst om så krävs, hehe.) :D

Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
War-psycho skrev:
Svar till RedBaron
Korkat svar på Yamaha_Tobbe's inlägg, med tanke på att det var just norrmännen man jämförde med vid värdetransportrånen. Där har man nämligen inte såna problem eftersom man byggt in säkerheten i bilarna istället. Dom anser väl att det är bättre att INTE ha massa eldstrider på gatorna, svensk polis vill snart ha MP5'or ute "just in case". :kocko
Precis som en annan sade här; polisen har ju ändå sällan skjutit något vid dessa rån, utan mest vid andra situationer.
Bil- och båttjuvar skjuter dom på oftare än rånare, värt att tänka på.
(Vem vet när dom får för sig att DU är en biltjuv för att dom råkat se fel på reg-numret. Pang pang, eller ??)
Det är iallafall fler än dom få poliser som dödas i tjänsten. Livsfarligt yrke, HA , det är i så fall 30 gånger farligare att vara yrkeschaufför i Sverige, iallafall om man räknar antal dödsfall i tjänsten.

Sen säger du att dom har vapen för att skydda sig själva, jovisst, men när dom t.ex. skjuter en kille i bakhuvudet när han springer IFRÅN polisen så ser inte JAG det som självförsvar (Fast det gjorde självklart tingsrätten, som alltid går på polisens linje, och friade snuten helt från ansvar. :huvet )

Nädu, tills det införs dödstraff för fortkörning i Sverige så vill jag inte ha massa kulor vinande runt skallen när jag är ute å kör.
Svensk polis är ju knappast felfria.
Om du fått för dig att polisen systematiskt skjuter på biltjuvar som inte utgör ett hot mot poliserna själva så har nog fel. Att det sen inte går rätt till ALLA gånger är en annan sak.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
RedBaron skrev:
Om du fått för dig att polisen systematiskt skjuter på biltjuvar som inte utgör ett hot mot poliserna själva så har nog fel. Att det sen inte går rätt till ALLA gånger är en annan sak.
Systematiskt ?? Nä, det har jag väl inte sagt ?? :confused:

Men det är mer vanligt, att biltjuvar blir skjutna än rånare i Sverige. (Av flera olika skäl, bl.a. att rånare sällan konfronteras på samma sätt lika ofta som biltjuvar. Det snos ju fler bilar än antalet värdetransportrån.)
Därmed så ville jag bara säga att det knappast är lämpligt att poliser ska få befogenhet att skjuta sönder däcken hur som helst.
Om det krävs vid vansinneskörningar möjligtvis, men inte som i detta fallet för att få fast någon som kanske(?) endast gjort några trafikförseelser.

Jag säger bara att poliser inte alltid gör rätt, och även skjuter fel ibland. Så därför bör man vara försiktig med att önska "mer befogenheter" och "hårdare tag", då sånt även kan drabba oskyldiga.
Det är inte så rimligt att bli beskjuten, och kanske dödas, "bara" för man t.ex. inte vill åka dit för olovlig körning. (Propotionalitetsprincipen)

Att jag överhuvudtaget sa något var för att du tog ett dumt exempel som motargument till Yamaha_Tobbes Norge-jämförelse.
Norge har ju fått bort värdetransportrånen, trots att poliserna ej är beväpnade till tänderna.
Så det Yamaha_Tobbe sa kanske inte var så dumt iallafall ?? :tungan
Mer vapen å tuffare tag kanske inte alltid är rätt väg att gå iallafall?

Ha de gott.

Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
War-psycho skrev:
Systematiskt ?? Nä, det har jag väl inte sagt ?? :confused:

Men det är mer vanligt, att biltjuvar blir skjutna än rånare i Sverige. (Av flera olika skäl, bl.a. att rånare sällan konfronteras på samma sätt lika ofta som biltjuvar. Det snos ju fler bilar än antalet värdetransportrån.)
Därmed så ville jag bara säga att det knappast är lämpligt att poliser ska få befogenhet att skjuta sönder däcken hur som helst.
Om det krävs vid vansinneskörningar möjligtvis, men inte som i detta fallet för att få fast någon som kanske(?) endast gjort några trafikförseelser.

Jag säger bara att poliser inte alltid gör rätt, och även skjuter fel ibland. Så därför bör man vara försiktig med att önska "mer befogenheter" och "hårdare tag", då sånt även kan drabba oskyldiga.
Det är inte så rimligt att bli beskjuten, och kanske dödas, "bara" för man t.ex. inte vill åka dit för olovlig körning. (Propotionalitetsprincipen)

Att jag överhuvudtaget sa något var för att du tog ett dumt exempel som motargument till Yamaha_Tobbes Norge-jämförelse.
Norge har ju fått bort värdetransportrånen, trots att poliserna ej är beväpnade till tänderna.
Så det Yamaha_Tobbe sa kanske inte var så dumt iallafall ?? :tungan
Mer vapen å tuffare tag kanske inte alltid är rätt väg att gå iallafall?

Ha de gott.
Varken korkat eller dumt exempel, möjligtvis dåligt.

I övrigt verkar du blanda ihop det mesta. Jag har sagt att jag inte tycker att polisen ska vara obeväpnad. Att de ska skjuta efter biltjuvars däck har någon annan önskat. Mer befogenheter, "tuffare tag" eller mer beväpning har jag inte heller propagerat för.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
blub skrev:
Har du inte sett "älskling jag krympte barnen" ? :hihi

hahha, okey då förstår jag!

(och bara för att flika in så tycker jag att ala vapen skulle förvandlas
till röda och gula blommor : )

Nyheter