Svar till RedBaron
Yamaha_Tobbe skrev:
nej vi borde ta efter norrmännen, pistol ingår inte i deras normala utrustning utan dom måste ta ut den från stationen när det behövs. mindre människoliv som spills varje år
Håller med, funkar där, så varför inte här. Svensk polis ser för mycket på "Cops", vi har lång väg kvar till amerikansk kriminalitet. Speciellt som vi inte har USA's vapenpolitik.
RedBaron skrev:
Jahadu, i ett samhälle där värdetransporter och banker rånas med metoder som mest liknar militära operationer så ska de som upprätthåller ordningen vara obeväpnade ?.
Korkat svar på
Yamaha_Tobbe's inlägg, med tanke på att det var just norrmännen man jämförde med vid värdetransportrånen. Där har man nämligen inte såna problem eftersom man byggt in säkerheten i bilarna istället. Dom anser väl att det är bättre att INTE ha massa eldstrider på gatorna, svensk polis vill snart ha MP5'or ute "just in case". :kocko
Precis som en annan sade här; polisen har ju ändå sällan skjutit något vid dessa rån, utan mest vid andra situationer.
Bil- och båttjuvar skjuter dom på oftare än rånare, värt att tänka på.
(Vem vet när dom får för sig att
DU är en biltjuv för att dom råkat se fel på reg-numret. Pang pang, eller ??)
RedBaron skrev:
Dessutom är väl knappast antalet som dödas av polisen ett större samhällsproblem.
Det är iallafall fler än dom få poliser som dödas i tjänsten. Livsfarligt yrke, HA , det är i så fall 30 gånger farligare att vara yrkeschaufför i Sverige, iallafall om man räknar antal dödsfall i tjänsten.
Sen säger du att dom har vapen för att skydda sig själva, jovisst, men när dom t.ex. skjuter en kille i bakhuvudet när han springer IFRÅN polisen så ser inte JAG det som självförsvar (Fast det gjorde självklart tingsrätten, som alltid går på polisens linje, och friade snuten helt från ansvar. )
Nädu, tills det införs dödstraff för fortkörning i Sverige så vill jag inte ha massa kulor vinande runt skallen när jag är ute å kör.
Svensk polis är ju knappast felfria.
För att återkomma till filmen:
1, MC-killen var ju kass, lär säkert vara en olovlig körning p.g.a. inget körkort.
2, Poliserna gjorde rätt att försöka stoppa honom, fast tycker dom var lite för respektlösa för allmänhetens säkerhet. Det var flera tillfällen där dom var klart vårdslösa.
Jag har arbetat på polisen (det var ett tag sen), och även varit med på deras utryckningsträning (Nej, jag är inte polis), Och deras omkörningar var under all kritik. Svensk polis är knappast några proffsförare, ofta är dom riktigt usla bakom ratten, speciellt dom som man oftast ser på stan då det är på ordningen alla börjar.
Ni skulle bara veta hur mycket bilarna körs sönder p.g.a. klantighet å vårdslöshet av svensk polis, ni skulle häpna. Oftast är det helt onödiga skador p.g.a. unga snutars lattjolajbanlekar.
Trafikpolisen däremot är av en annan kaliber, dom är bra på att hantera sina fordon, men dom är också ganska sansade å inte lika "heta på gröten" som en ung färsking som "minsann ska fast skurken till varje pris".
Så visst, snorungen på hojen skulle fan åka dit, helt rätt.
Men snuten i filmen gick för långt i sin iver att få fast killen, dom skulle taggat ner lite. Folk kan ju sitta här å spekulera att dom ska ha rätt att skjuta mc-tjuvar, men ingen vet ju om så var fallet här, kan ju varit en 14-åring som kör olovligt bara.
Illa, javisst, men knappast något som förtjänar en kula i pallet.
Nån måtta får det vara på försvaret av snuten, bara för ni ogillar mc-tjuvar som regel. Jag vill ju inte bli skjuten bara för en snut fått för sig att min hoj e stulen, eller läst fel på reg-plåten.
Som sagt, felfria är dom ju
icke.