Finsk polis jagar MC

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
TomK skrev:
Ja, det brukar de vara (enligt hörsägen...). Åländska polisen är mycket lugnare och inser snart att de inte kan (eller bör) försöka haka på.

De behöver inte... Det tar lite video och sedan ställer de en polisbil vid varje hamn... ;-)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lime skrev:
De behöver inte... Det tar lite video och sedan ställer de en polisbil vid varje hamn... ;-)

Tur för alla som har rejsbuss att ta hojen i, med andra ord... ;)

sandstream

Guest
Yamaha_Tobbe skrev:
ja du det stod i tidningarna och det var nog inte föraren som sköt utan polisen som satt brevid :p döh
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=310575
försöker hitta mer :argpådato
Läs vad som står på sidan en gång till så ser du att det inte alls rörde sig om att polisen sköt från bilen efter den de jagade under pågående jakt.
Föraren i den misstänkta bilen försökte köra över ett par poliser och då sköt en polis på bilen.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Z.w.A skrev:
Hojen var en pc25 honda cbr och bilen var en Mondeo ST220.

Mera info på Vinska Råket----> http://www.bomber.fi/forum/viewtopi...postorder=asc&highlight=poliisi video&start=0
Tyckte väl det var hyfsat drag i bilen.
sandstream skrev:
Att ta en enstaka filmruta från en film utan att visa vad som hände före och efter är knappast objektivt.
Är du i trotsåldern? Du verkar vilja missförstå allt. Bildrutan var för att visa vilken situation som menades, vad som händer före och efter vet vi ju.
Apråpå 230 överallt..det var väl inte riktigt det jag sa. Sen finns det saker som brådskande tjänsteutövning och säkert något mer fall när en vanilg person får köra fort, även om det inte var det jag i första hand tänkte på. Jaja det är ju ingen poäng att prata mer om detta, jag tror i.a.f. att du kör bättre än vad du försöker ge sken av.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
RedBaron skrev:
När man räknar på felaktiga uppgifter så blir det bara ännu mer fel.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4451852.stm

Jo, då blir det ju annorlunda, hittade andra sidor som sade resten inte var mord utan trafikolyckor..

Då hamnar snittet en aning högre än i sverige under samma tidsperiod.
Men frågan är om skjutvapen till alla ändå är rätt. Skulle kunna tänka mig att man har "metropolitan police" som nu, med skjutvapen, och sen ger peppar och elpistol till resten.
D.v.s här hemma kör man piketen med tyngre beväping och Kalle batong som inte kan hantera vapen får mindre dödliga vapen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En anledning till att han inte lyckades köra ifrån polisen kan vara att han verkade ha en öppen hjälm och inga skydd för ögonen. Inte så lätt köra fort då. Sen körde han ju inte så lite osäkert och polisen körde ju dj-t bra. :Bugar

sandstream

Guest
>> FARTGALEN << skrev:
Är du i trotsåldern? Du verkar vilja missförstå allt. Bildrutan var för att visa vilken situation som menades, vad som händer före och efter vet vi ju.
Vet inte när sista trotsåldern inträffar men jag hoppas jag har passerat den :)
Den enda som vet vad föraren såg var föraren själv men du får ju gärna tro att han skulle riskera sitt eget liv för att ta fast en kille som smiter på hoj.
Polisen i Sverige får lära sig en viss körteknik för att göra "mörka" omkörningar och det skulle inte förvåna mig om finska poliserna har ungefär samma utbildning.
>> FARTGALEN << skrev:
Apråpå 230 överallt..det var väl inte riktigt det jag sa.
Jo, det var precis vad du skrev.
>> FARTGALEN << skrev:
Jaja det är ju ingen poäng att prata mer om detta, jag tror i.a.f. att du kör bättre än vad du försöker ge sken av.
Det är väl inte min körning vi diskuterar utan polisens :va

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Polisen i Sverige får lära sig en viss körteknik för att göra "mörka" omkörningar och det skulle inte förvåna mig om finska poliserna har ungefär samma utbildning.

Vad går den utbildningen ut på?
Visst kan du läsa av vägen en bit innan att det är fritt, så kan du göra en skymd omkörning. Eller inte kör fortare än att du kan avbryta omkörningen. Några andra sätt finns det inte att göra säkra omkörningar där det är skymt... Oavsett utbildning. Vi hade iaf inget liknande när vi utbildade oss i eskort och utryckningskörning..

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Vad går den utbildningen ut på?
Som jag förstod det går den ut på att tajma så att man har maximal hastighet när sikten väl blir fri och man ska samtidigt kunna avbryta om det uppstår ett möte.

Skulle vara intressant att få svar på om det finns någon som på fullaste allvar tror att polisen i filmen skulle vara villig att riskera sitt och kollegans liv på en blind omkörning och isf varför?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Som jag förstod det går den ut på att tajma så att man har maximal hastighet när sikten väl blir fri och man ska samtidigt kunna avbryta om det uppstår ett möte.

Skulle vara intressant att få svar på om det finns någon som på fullaste allvar tror att polisen i filmen skulle vara villig att riskera sitt och kollegans liv på en blind omkörning och isf varför?

Som sagt, även poliser glömmer bort sig i stridens hetta. Tågolyckan i skåne för några veckor sen, hornsgatan inatt eller i en onämnbar film som de bränner ut framför en korsande bil och smäller, en tiondel tidigare hade v40 suttit rakt i sidan på polisbilen där... Poliser kvaddar rätt mycket, förra året tröttnade till och med någon polischef i stockholm och undrade vad som pågick på utbildningen eftersom kraschbudgeten var så väldigt hög.
Sällan med dödlig utgång dock tack o lov, men allvarliga skador är inte helt ovanliga. Chrolo tror jag borde ha mer exakt koll.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Jag har för mig att det kallas sisu...

tomaatit.gif

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Som sagt, även poliser glömmer bort sig i stridens hetta. Tågolyckan i skåne för några veckor sen, hornsgatan inatt eller i en onämnbar film som de bränner ut framför en korsande bil och smäller, en tiondel tidigare hade v40 suttit rakt i sidan på polisbilen där... Poliser kvaddar rätt mycket, förra året tröttnade till och med någon polischef i stockholm och undrade vad som pågick på utbildningen eftersom kraschbudgeten var så väldigt hög.
Sällan med dödlig utgång dock tack o lov, men allvarliga skador är inte helt ovanliga. Chrolo tror jag borde ha mer exakt koll.
Självklart fattar poliserna felaktiga beslut, det är inte mer än mänskligt, men att köra om blint vete fan hur många av dem som gör.
Här kanske vi har svaret till varför jag inte skulle passa som polis, jag är en fegis helt enkelt :D

BTW: Hornsgatan i natt? Vad har jag missat nu?
RedBaron skrev:
Jag har för mig att det kallas sisu...
Shit, glömde att det var finnar vi diskuterade :hihi

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:

Sandstream, du har en övertro på poliser och deras utbildning och det är emellanåt svårt att hålla sig för skratt.

Jag är en person som nästan alltid ställer mig på polisens sida när deras i mångt och mycket komplierade arbete ifrågasätts. Deras generella befogenheter, kravallerna i Göteborg, dödsskotten i Lindesberg, bråket och skotten mot polishuset i Ronna , gänginsatser i förorten, mm mm. Men så fort jag hamnar i en diskussion med dig på SH hamnar man automatiskt på andra sidan. Märkligt.

Vad avser trafikpoliser som inte håller sig till spelreglerna i fordonsjakter finns finns det otaliga exempel på detta. För att du inte ska behöva leva i ditt liv i ovisshet så bifogar jag i all välmening en länk.;)

http://www.trafikjuristen.se/mygel/mygel_start.htm

Finns där även en uppmärksammad filmsekvens där en polise blir ifrånkörd av en bil och polismannen senare blir fälld (med videon som bevisning) för att under jaktens gång vid flera tillfällen passerat just heldragen linje. Har den på hårddisken och kan maila den men hittade den inte nu när jag surfade in där.

/Olzki

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
det är ju jobbigt som saten att bli jagad av polisen! man får sig ett kick! fast då vart jag det med moppen i en 95 blås! men jag kom undan efter en 30 min :) men det var på håret!

men man kan väl inte jämföra med motorcykel & en trimmad moppe :gnissla

men det tyckte jag var hemstk! så jag kan tänka mig hur han kände sig :)

sandstream

Guest
Olzki skrev:
Sandstream, du har en övertro på poliser och deras utbildning och det är emellanåt svårt att hålla sig för skratt.
På samma sätt som det är svårt att uppfatta dig, Olzki, som något annat än en bitter rättshaverist som sällan deltar i andra diskussioner än dem som rör polisen och då gör allt för att hitta felet hos polisen (samtidigt som du tillägger att du inte har något emot dem :va ).
Lätta ditt hjärta nu och berätta vad de dumma poliserna gjort dig för ont :hihi
Olzki skrev:
Men så fort jag hamnar i en diskussion med dig på SH hamnar man automatiskt på andra sidan. Märkligt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det.
Olzki skrev:
Finns där även en uppmärksammad filmsekvens där en polise blir ifrånkörd av en bil och polismannen senare blir fälld (med videon som bevisning) för att under jaktens gång vid flera tillfällen passerat just heldragen linje.
Lägg av, korsade han heldragen linje?
Hoppas han fick sparken bums, sånna rötägg kan vi ju inte ha :rolleyes:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
:lol

Inte alls bitter, jag står för det jag skriver och har oftast roligt när jag loggar in på SH. De vet de som känner mig. Ta nu och kika lite på länkarna.

/O

Unidoc

&#1087;&#1088;&#1077;&#1079;&#1080;&#1076;&#1077;&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
sandstream skrev:
Läs vad som står på sidan en gång till så ser du att det inte alls rörde sig om att polisen sköt från bilen efter den de jagade under pågående jakt.
Föraren i den misstänkta bilen försökte köra över ett par poliser och då sköt en polis på bilen.
Och det var inte mer än rätt att dom sköt på idioterna..

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
sandstream skrev:

Tror inte föraren i bilen är villig att göra det.
Men tror även att det inte är speciellt höga krav på iq för att bli polis, antingen det eller så får de jobba kvar även efter att de sniffat i sig en limfabrik.
Det är vad jag tror. :crash

ReDan

&#59416;&#8721;&#8730; I L&#59416;
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
blub skrev:
Tror inte föraren i bilen är villig att göra det.
Men tror även att det inte är speciellt höga krav på iq för att bli polis, antingen det eller så får de jobba kvar även efter att de sniffat i sig en limfabrik.
Det är vad jag tror.

Hur fan får man en limfabrik upp i näsan? :crash

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM