Finsk polis jagar MC

KawaRojne

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
-05,Suzuki GSX-R 750
KarateKid skrev:
Min kritik mot polisens körning i det här fallet var mer en provokation då jag tycker att många egenproducerade filmer får ta emot mycket mer negativ kritik, trots att körningen i de filmerna håller en lägre grad av vårdslöshet.

Jo, det kan kanske stämma ibland. Det är ju kul att busa på hoj och jag själv har haft turen att inte bli sedd av bylingen när jag har gjort det. Men jag skulle (ärligt, oavsett hur bra eller dåligt jag kör) inte försöka köra ifrån en polis som jagar mig.

Filmar man sina påhitt och lägger ut det på nätet så får man nog tåla att vissa kommer att kritisera saker som de tycker är idiotiska.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
killen på hojen måste ha ett ganska dåligt omdöme.

1. han skulle ha stannat direkt, tagit böterna.
2. om han nu vill försöka dra ifrån polisen, varför stannar han inte när han märker att det inte går.
3. Tycker Polisen inte ska ge upp så lätt, kan ju vara efterlyst person, stulen hoj mm. Men deras körning tycker jag inte är speciellt säker för allmänheten, ta cyklisterna på cykelbanan.

slutledning, synd att det ska gå så långt som en skadad motorcyklist, innan både mc föraren & poliserna får sig en tankeställare
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Socrates skrev:
Grabben ska nog vara glad att han missade stolpen...när bilen står still och filmar var MCn träffade "diket" eller vad man ska säga, så är det ju en stolpe precis jämte :3freak


EDIT: Lägger in en bild så ni förstår vad jag menar :)

vad va det som hände me ditt backen ben , ?

mc förarn skulle ha stannat och tagit konsekvenserna ,
men polisen körde ju inte helt bra heller, vissa kurvor tog dom bara utan att dom kunde se om det kom nån bil eller nån motorcykel tänk om dom hade kört på nån hur hade det set ut ,

ne jag tycker snuten skulle ha stannat och åkt hem till honom ,
 

Socrates

Guest
zajtar skrev:
vad va det som hände me ditt backen ben , ?

mc förarn skulle ha stannat och tagit konsekvenserna ,
men polisen körde ju inte helt bra heller, vissa kurvor tog dom bara utan att dom kunde se om det kom nån bil eller nån motorcykel tänk om dom hade kört på nån hur hade det set ut ,

ne jag tycker snuten skulle ha stannat och åkt hem till honom ,

Det gick av helt och hållet fram och bak, avbärarräcken är inte så mjuka tydligen :3freak
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vilken stjärna! Nog för att snutarna håller rätt ok tempo, men han verkar ju inte ha någon som helst talang! Det ser dessutom ut som att han lutar hojen mer än överkroppen, det gör inte en van hojåkare!
Dessutom, om det är en målad bil så verkar det ju tämligen dumt att köra om den sådär! :kocko
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
sandstream skrev:
Till skillnad från en majoritet på det här forumet har de utbildning för att köra så här och de gör det ofta.

Jag tyckte polisen som körde verkade ha bra koll och han såg nog betydligt bättre vid omkörningstillfällena än vad kameran gjorde.
Bra koll?! Tycker du att denna omkörning var bra? Om det kommit någon i 230 knutar från andra hållet då? Eller behöver inte en duktig förare ta med det i kalkylen? Det är precis såna här manövrar jag HATAR! Att utgå ifrån att alla andra kör i 90 :kocko
 

Bifogat

  • vårdslöshet.JPG
    vårdslöshet.JPG
    25.8 KB · Visningar: 163

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Det var ett jäkla gnäll på polisen :rolleyes:

Till skillnad från en majoritet på det här forumet har de utbildning för att köra så här och de gör det ofta.

Jag tyckte polisen som körde verkade ha bra koll och han såg nog betydligt bättre vid omkörningstillfällena än vad kameran gjorde.

Hmm...varför är jag inte förvånad över ditt inlägg. :tungan

Sandstream:

1) Polisen har förhoppningsvis någon form av körutbildning i ryggen men är knappast utrustade med röntgensyn. De bästa de kan få ut genom sin utbildning är en förmåga till adekvat riskbedömning i trafiken. Något som vid flera tillfällen saknades under jakten. De gjorde omkörningar trots att sikten verkligen var obefintlig. Riktigt läskiga omkörningar. Förstår att du gärna blundar under de sekvenserna men ta en titt igen eller se ex bilden i inlägget ovan.

2) Poliserna gjorde dock rätt som följde efter. Att killen körde av är hans eget fel och kan inte lastas poliserna.

/Olzki
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
>> FARTGALEN << skrev:
Bra koll?! Tycker du att denna omkörning var bra? Om det kommit någon i 230 knutar från andra hållet då? Eller behöver inte en duktig förare ta med det i kalkylen? Det är precis såna här manövrar jag HATAR! Att utgå ifrån att alla andra kör i 90 :kocko

Kör man i 230 från andra hållet på en sådan väg, då får man ta eget ansvar för det och inte räkna med att vägen är fri (det kan ha blåst ner ett träd över vägen eller vfsh). Övrig trafik ska inte behöva ta hänsyn till att det i varje given situation ska komma någon farandes i överljudshastighet...

Den aktuella bilden och stället där de driftar ut över ett backkrön i högerkurva, är de enda som är tveksamma ur ett säkerhetsperspektiv (och kunde gott renderat i en åthutning från överordnad). Men utryckningskörning har alltid haft en viss grad av osäkerhet i sig - det är en svår balansgång mellan hastighet och nöd vägt mot att värna om andra trafikanters välmående. Titta lite närmare på hur de kör - de kommer ifatt eller lägger sig på s.k. "skjutavstånd" bakom de fordon som ska passeras och inväntar i det längsta en omkörning. När de sedan passerat gränsen för att de kan ligga kvar bakom, går de ut med bibehållet hög fart och kör om under acceleration. Fram till det ögonblicket har de kollat efter mötande trafik och kunnat bromsa in bakom. Efter det är det bara att så snabbt som möjligt ta sig om. Ungefär som man kör om med en effektsvag bil, fast här med bättre fartresurser och bättre marginaler (men nyttjat till en tajtare körning).

Kolla speciellt på det ställe där de i ett S-parti kör om fyra bilar. Man kan faktiskt se att det för den första bilen inte finns något hinder (och med tanke på rådande fartbegränsning) och efter det går det att bromsa in om det skulle dyka upp möten. De börjar till och med att gå in framför den första bilen för att komma bort från mötande körfält, men ser sedan att det är klart. I och med det, fortsätter de och tar de resterande tre snabbt och enkelt. Jävligt tajt, men ändå kontrollerat.

De får godkänt av mig i alla fall (dock bara ett G - inte VG...).
 

Unidoc

&#1087;&#1088;&#1077;&#1079;&#1080;&#1076;&#1077;&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Han ska vara glad för att det inte var i usa som han körde ifrån poliserna,då
hade han blivit avtryckt från vägen för länge sen.Och han hade garanterat fått bojor på sig fast han ligger skadad..Fanns ju ett par gånger dom kunde tryckt till på bakdäcket på idioten så hade han inte kommit långt till.
Nja tycker inte ett dugg synd om killen då han får skylla sig själv!
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Socrates skrev:
Det gick av helt och hållet fram och bak, avbärarräcken är inte så mjuka tydligen :3freak

men hur mår du idag har fått problem med något,
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
TomK skrev:
Kör man i 230 från andra hållet på en sådan väg, då får man ta eget ansvar för det och inte räkna med att vägen är fri (det kan ha blåst ner ett träd över vägen eller vfsh). Övrig trafik ska inte behöva ta hänsyn till att det i varje given situation ska komma någon farandes i överljudshastighet...

Den aktuella bilden och stället där de driftar ut över ett backkrön i högerkurva, är de enda som är tveksamma ur ett säkerhetsperspektiv (och kunde gott renderat i en åthutning från överordnad). Men utryckningskörning har alltid haft en viss grad av osäkerhet i sig - det är en svår balansgång mellan hastighet och nöd vägt mot att värna om andra trafikanters välmående. Titta lite närmare på hur de kör - de kommer ifatt eller lägger sig på s.k. "skjutavstånd" bakom de fordon som ska passeras och inväntar i det längsta en omkörning. När de sedan passerat gränsen för att de kan ligga kvar bakom, går de ut med bibehållet hög fart och kör om under acceleration. Fram till det ögonblicket har de kollat efter mötande trafik och kunnat bromsa in bakom. Efter det är det bara att så snabbt som möjligt ta sig om. Ungefär som man kör om med en effektsvag bil, fast här med bättre fartresurser och bättre marginaler (men nyttjat till en tajtare körning).

Kolla speciellt på det ställe där de i ett S-parti kör om fyra bilar. Man kan faktiskt se att det för den första bilen inte finns något hinder (och med tanke på rådande fartbegränsning) och efter det går det att bromsa in om det skulle dyka upp möten. De börjar till och med att gå in framför den första bilen för att komma bort från mötande körfält, men ser sedan att det är klart. I och med det, fortsätter de och tar de resterande tre snabbt och enkelt. Jävligt tajt, men ändå kontrollerat.

De får godkänt av mig i alla fall (dock bara ett G - inte VG...).
I stort håller jag med dig. Tyckte polisen körde bra förutom i de fall du nämnde + en trottoarkant och det där S-partiet, första bilen som han klipper innan krönet...stort frågetecken på den omkörningen. Men att vi är av olika uppfattning beror på "och med tanke på rådande fartbegränsning". Jag tycker det är självklart att man utgår ifrån att mötande håller stumt så att säga. Sen att den mötande i sin tur inte har koll på sina bromssträckor må vara sant men jag tycker det är säkrast att ha det synsättet och det förvånar mig att folk kör med ett annat förhållningssätt, speciellt om det är poliser.
 

Socrates

Guest
zajtar skrev:
men hur mår du idag har fått problem med något,

Går och väntar på en operation för att plocka ut en skruv i knät som ställer till det. Sen får man väl se efter det hur kroppen reagerar när man börjar motionera igen. Kroppen har dock endel läkning kvar, gör lite ont i muskler och sånt...men det ska nog lösa sig :)
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
katastrof ,

Socrates skrev:
Går och väntar på en operation för att plocka ut en skruv i knät som ställer till det. Sen får man väl se efter det hur kroppen reagerar när man börjar motionera igen. Kroppen har dock endel läkning kvar, gör lite ont i muskler och sånt...men det ska nog lösa sig :)

körde du snabbt eller ?
 

sandstream

Guest
Olzki skrev:
Hmm...varför är jag inte förvånad över ditt inlägg. :tungan
Och varför är jag inte förvånad över ditt inlägg :tungan
Olzki skrev:
1) Polisen har förhoppningsvis någon form av körutbildning i ryggen men är knappast utrustade med röntgensyn. De bästa de kan få ut genom sin utbildning är en förmåga till adekvat riskbedömning i trafiken. Något som vid flera tillfällen saknades under jakten. De gjorde omkörningar trots att sikten verkligen var obefintlig. Riktigt läskiga omkörningar. Förstår att du gärna blundar under de sekvenserna men ta en titt igen eller se ex bilden i inlägget ovan.
Va, är det inte Stålmannen som kör? :D
Jag tror du som många andra har svårt att skilja på vad polismannen ser och vad kameran ser (det är inte samma sak och det bli man rätt medveten om när man filmar själv).
Tror du att polisen skulle riskera sitt eget liv i onödan för att få fast hojåkaren?
>> FARTGALEN << skrev:
+ en trottoarkant
Och vad spelade det för roll?
Om jag minns rätt så var det fri sikt och inte en människa i närheten.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Enda felet polisen gjorde här, var att de inte körde omkull honom i sista korsningen. Då hade allt förmodligen slutat hyffsat bra.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
sandstream skrev:
Jag tror du som många andra har svårt att skilja på vad polismannen ser och vad kameran ser (det är inte samma sak och det bli man rätt medveten om när man filmar själv).
Tror du att polisen skulle riskera sitt eget liv i onödan för att få fast hojåkaren?
Visst kan en kamera ljuga lite, men om kameran sitter som i Sverige så hade den snarast bättre sikt en föraren över backkrönen. Och ja, helt klart att poliser kan riskera sitt liv för att få tag i en hoj. Finns väl på film t.o.m. Inte ett medvetet val men i stridens hetta.
sandstream skrev:
Och vad spelade det för roll? Om jag minns rätt så var det fri sikt och inte en människa i närheten.
Jag sa inte att just det var livsfarligt, men helt obegripligt. Small till rätt bra i hjulställen. Vänd på det hela, vad tjänade han på det?
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Och varför är jag inte förvånad över ditt inlägg :tungan
Va, är det inte Stålmannen som kör? :D
Jag tror du som många andra har svårt att skilja på vad polismannen ser och vad kameran ser (det är inte samma sak och det bli man rätt medveten om när man filmar själv).
Tror du att polisen skulle riskera sitt eget liv i onödan för att få fast hojåkaren?
Och vad spelade det för roll?
Om jag minns rätt så var det fri sikt och inte en människa i närheten.

Läs om mitt inlägg och ta en titt på bilden i inlägget innan mitt. Ser du inte de uppenbara är det minst sagt beklagligt. Min strävan är för övrigt som alltid objektivitet. Stöd för det poliser som agerar rätt men inte de som uppenbart agerar fel. Har aldrig upplevet att du initialt förhållt dig objektiv i en liknande polisrelaterad diskussion.

/Olzki
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top