Finsk polis jagar MC

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Jag tycker killen på hojen såg lite väl stel ut flera gånger ? Polisen gjorde också några galna omkörning, spec en över ett krön på fel sida.. Men dom tog ju honom till slut, det är väl det som räknas . :banana
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
lorkan skrev:
Jag tycker killen på hojen såg lite väl stel ut flera gånger ? Polisen gjorde också några galna omkörning, spec en över ett krön på fel sida.. Men dom tog ju honom till slut, det är väl det som räknas . :banana

Dom körde inte om vid det krönet, dom väntade bakom tills dom såg att det var fritt..

Nu låter det som jag älskar alla poliser, vilket är långt ifrån sanningen men det ska fan inte mesas. Bra att dom plockade honom..
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Polisen kunde hållt sig nedanför trotoaren..
Men iövrigt gjorde de ett bra jobb..
Sen tycker jag nog allt att de va överdrivet.. fortkörning... hmm.. nja.. men vänder vi på det.. hojen kunde varit stulen..
 

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Sep skrev:
Jo, fast om polisen aldrig skulle gjort nått, då hade alla kört som dom ville..

Jag håller med om att poliser ska finnas på vägarna men det är ju inte meningen att de ska jaga folk så att de och poliserna blir till ett större hot för andra trafikanter än om de hade låtit dessa löpa och inte jaga... Och i detta exempel så skulle det varit ännu värre om denna motorcyklist skulle ha avlidit... :3freak
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Det var en jäla snut att hänga efter, och varför körde han upp på trottoarerna i tid och otid?! Sparade kanske 2/10 sekund, inte mycket att riskera punka etc. för tycker jag.
Skulle vara kul att få veta vad snutarna hade för bil.

Hur som, en klart underhållande film! :D
 

sandstream

Guest
Helt klart fel snubbe som valde att försöka åka ifrån Polisen.
Hade han kört in till sidan direkt hade han säkert klarat sig med lite böter.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har bara kollat 5 minuter in i filmen. Här har vi härliga poliser.. 130 blås med bil inne i litet bostadsområde, cykelväg, trottoar, ser det schysst/ok ut på landsvägen igen, ända till de kör om på krön, sen inte kan hålla linjen över krön/kurva utan drifta in i fel körbana, köra om bil som kör om cyklist.. Hmm tja, värsta trafikfaran so-far är polisbilen som har riktigt rutten kontroll.
Final verdict blir efter man sett hela snutten.

Sett klart hela nu.
Ja, killen skulle inte försökt dra, han körde alldeles för långsamt för det, eller snarare, han drog ifrån lite rakt fram, och släppte tillbaka dem in jakten mer än en gång. Bilen var ju ruggigt slö, även i bilmått mätt.
Creds till polisen för farten i svängarna, pungspark på polisen för ruggiga omkörningarna och farten genom bostadsområdet.
Mc-killen kickade sig själv i skrevet så han behöver ingen extra spark..
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vilka idioter till poliser...
Så mycket väsen för en omkörning på stor väg... :fatta!
Helt galet vilken situation dom kunde orsakat om det har sprungit ut ett barn i vägen...(bostadskvarteret)
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Sep skrev:
Jo, fast om polisen aldrig skulle gjort nått, då hade alla kört som dom ville..

jo, men att bränna rätt igenom ett bostadsområde sådär?
hade just varit vackert om en lite unge hoppat fram bakom någon buske...
Visst, polisen ska göra sitt jobb men vafan... inte på bekostnad av ett människoliv.
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Tycker att finska polisen brukar lägga ner jakten efter nån minut istället för att ta några risker, om de ens klarar av att hålla sig i närheten så länge :FU . De ville kanske kompensera nu när de hittade nån som inte riktigt kunde komma ifrån dom. Taskigt av dom att köra på cykelväg etc dock, när de ändå hade reg.nummer, enda ursäkten för det är väl om hojen var efterlyst.

P.S. kom på att mina erfarenheter mest involverar polisen på Åland, de på fastalandet kanske är mer aggressiva.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
blub skrev:
P.S. kom på att mina erfarenheter mest involverar polisen på Åland, de på fastalandet kanske är mer aggressiva.

Ja, det brukar de vara (enligt hörsägen...). Åländska polisen är mycket lugnare och inser snart att de inte kan (eller bör) försöka haka på.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
TomK skrev:
Ja, det brukar de vara (enligt hörsägen...). Åländska polisen är mycket lugnare och inser snart att de inte kan (eller bör) försöka haka på.

Vi i Ducceklubben hade en liten sammankomst med Åländska polisen för några år sedan när vi var där på träff.. Vi kom motorbromsande ner till 70 när de mätte en 50 sträcka. De var inte glada, men då vi var så många kunde de inte ta oss.. Sen kom en kille som hamnat lite efter. Honom stoppade de och gav en varning om han lovade att ge oss andra lite ovett.. Vilket han gjorde..

Vi hade tur helt enkelt. :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
amullo skrev:
Vi i Ducceklubben hade en liten sammankomst med Åländska polisen för några år sedan när vi var där på träff.. Vi kom motorbromsande ner till 70 när de mätte en 50 sträcka. De var inte glada, men då vi var så många kunde de inte ta oss.. Sen kom en kille som hamnat lite efter. Honom stoppade de och gav en varning om han lovade att ge oss andra lite ovett.. Vilket han gjorde..

Vi hade tur helt enkelt. :)

Jo, hastigheten är det petigt med och de står gärna på obskyra småvägar och pekar med laser (bara för att det råkar vara en fin dag och sitta och mysa ute vid landsvägen ?). Men de är inte många och har inga hojar (jo, en förresten, men ingen som kör :) ). Akta er också för deras bilar med radar - det finns en på forumet som kan intyga dess effektivitet på långa avstånd.

Har nu kollat på filmen. Bortsett från några små detaljer i stridens hetta, så kör poliserna mycket lugnt och städat. Hojen borde ha kunnat dra ifrån ett antal gånger, trots den tidiga våren (kalla däck). Kanske det var en strypt hoj ? Föraren kanske inte var avrostad och "varm i kläderna" ? Inte van att ha någon som jagar bakom, lär ha gjort sitt.

Om de borde ha avbrutit jakten ? Tja, hojåkaren var ovillig att stanna och förr eller senare skulle han begå ett misstag och ställa till med något eller så hade polisen tvingats köra på honom. Men någon hetsjakt var det inte direkt...
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
TomK skrev:
Jo, hastigheten är det petigt med och de står gärna på obskyra småvägar och pekar med laser (bara för att det råkar vara en fin dag och sitta och mysa ute vid landsvägen ?). Men de är inte många och har inga hojar (jo, en förresten, men ingen som kör :) ). Akta er också för deras bilar med radar - det finns en på forumet som kan intyga dess effektivitet på långa avstånd.
...

{trådkap}
Jo du det finns en till här som kan intyga att deras mobila radar funkar, jag blev av med kortet (i bil) pga. den för några år sen. Och det stämmer bra att ingen av dom kör hojen, de gånger den syns på vägen är det verkstadspersonal som är ute och brummar efter service.
{/trådkap}
 

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Ort
V-ås
Hoj
Kawa KX250F -04
Ponera att hojen är stulen och framförd av tjuven, tycker ni fortfarande de skulle avbrutit då? ;)
 

sandstream

Guest
Det var ett jäkla gnäll på polisen :rolleyes:

Till skillnad från en majoritet på det här forumet har de utbildning för att köra så här och de gör det ofta.

Jag tyckte polisen som körde verkade ha bra koll och han såg nog betydligt bättre vid omkörningstillfällena än vad kameran gjorde.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top