Firestorm eller TL 1000s

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Fudpucker skrev:
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig till en litertwin. Valet står mellan en Honda Vtr 1000 firestorm eller en Suzuki Tl1000.
Vilken tycker ni är den bättre hojen? Lider dom av barnsjukdomar?
Skulle helst vilja ha en lite nyare årsmodell eftersom nån av hojarna fick större tank då har jag för mig?!
Hjälp mig nu är ni snälla.
Nackdelar och fördelar om dom här två!?

Enligt mig så är iaf firestormen grymt snygg! :tummenupp

Nu kanske du redan bestämt dig men har du tittat på en Aprilia Falco?

Valde själv mellan VTR och TLR förra året men blev tipsad om Falcon och föll direkt. Går faktikst att få en hyffsad försäkring med den också :tummenupp

Tror jag såg en 00:a till salu här på forumet med mycket godis

/BW
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag valde tlr:en. framför vtr och tls
Du kanske inte är sugen på en r förvisso men det är en bättre maskin...
Utav tls och vtr skulle jag personligen valt tls:en. Har dock inte kört vtr så jag kan inte yttra mig om den.
Valet av tls kan ju hänga lite i hop med tl kännedom. Men rappare motor samt snyggare. Bakdämparen funkar men den är inte bra. Orsaken är att den inte får någon kylning så oljan i den blir för varm. Ett bra alternativ där är att skaffa en bi-tubo bakdämpare kostar knappa 4000 kr om man beställer från usa.

Men det är ju som vanligt... provkör och titta vilken du trivs med bäst själv...
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Fudpucker skrev:
Kan ju inte direkt vara en dyr försäkring om dom ligger på"45"kw.
Numera räknar väl samtliga försäkringsbolag på "ursprungseffekt" så det har nog ingen betydelse vad som står i registreringspapperna.
På min stod det: "Ursprungseffekt: 81kW. Besiktad och godkänd med effekt begränsad till 45kw med hjälp av strypning i insug." Men det hade ingen betydelse när man ringde runt till bolagen. De gick på 81kW ändå när de räknade ut premien.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Fudpucker skrev:
Tycker att VTR trots allt verkar smidig?!

Jag hade en VTR som lånehoj när min var trasig, körde den på Anderstorpsbanan, var en skräckupplevelse! tycker den var otymplig å chassiet var inget vidare. Nu har jag inte kört nån TL så jag kan inte utala mej om den. Visst ser VTR:en bra ut, men den ska ju köras åxå.

Varför inte skaffa Aprilia? Har goda vägegenskaper...
 

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Glimåkra
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
RSV_Ante skrev:
Jag hade en VTR som lånehoj när min var trasig, körde den på Anderstorpsbanan, var en skräckupplevelse! tycker den var otymplig å chassiet var inget vidare. Nu har jag inte kört nån TL så jag kan inte utala mej om den. Visst ser VTR:en bra ut, men den ska ju köras åxå.

Varför inte skaffa Aprilia? Har goda vägegenskaper...

Ehmmm ... håller defenitivt inte med .. VTR är superb när gäller körvänlighet.

Har aldrig hört någon säga det du säger om vtr.

Jag skulle nog hellre hävda tvärtom i så fall .. att vtr är mer lättkörd än tl1000.

Jag citerar BIKE
"Baksvingen är upphängd direkt i motorn vilket sparar vikt och gör hela hojen smalare, speciellt där förarens ben och fötter befinner sig. Det get ett starkt intryck av att maskinen är liten och smidig, och just så känns VTR 1000"

Jaja .. vi kan nog älta detta i evighet. Ta och provkör bägge hojarna så känner du nog snart vilken som passar DIG bäst.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
TotalSatan skrev:
Vtr har 110hk och tl1000 har 125hk så det e lite bättre klipp i tl1000 på topp.
Lite mer av en wheelie maskin.

Jag skulle nog säga tvärt om trots att jag knappt kört en TLS, läste en engelsk tidning om hur lättkörd en VTR är på bakhjulet och det stämmer verkligen, det är lätt som en plätt, medans TLS verkar rasa i vevlagren ganska omgående om man ska slanga lite.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
TotalSatan skrev:
Ehmmm ... håller defenitivt inte med .. VTR är superb när gäller körvänlighet.

Har aldrig hört någon säga det du säger om vtr.

Jag skulle nog hellre hävda tvärtom i så fall .. att vtr är mer lättkörd än tl1000.

Det har jag iof hört av andra. Men smaken är ju som baken. Som jag sa har jag inte kört en TL1000 så där har jag inget att säga. Men jag står fast i att VTR är en "buss". Mkt otymplig å vobblar i orginalutförande. Fast det kan ju iof bero på att jag har kört hoj med bättre egenskaper annars.

Funderade själv på att skaffa VTR när jag hade den som lånehoj, ångrade mej dock snabbt när jag haft den en vecka å kört den aktivt. Om piporna är orginal går de lätt i marken, vilkert är väldigt otäckt....

Men det viktigaste är ju förstås att man jsälv trivs med sin hoj, vad andra än tycker!

/Andreas
 

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Glimåkra
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
RSV_Ante skrev:
Som jag sa har jag inte kört en TL1000 så där har jag inget att säga. Men jag står fast i att VTR är en "buss". Mkt otymplig å vobblar i orginalutförande.

Har ALDRIG upplevt vobbel på varken TL eller VTR ???

Tror inte det finns en modern sporthoj som vobblar . . det tillhör 80-talet.
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
RSV_Ante skrev:
Det har jag iof hört av andra. Men smaken är ju som baken. Som jag sa har jag inte kört en TL1000 så där har jag inget att säga. Men jag står fast i att VTR är en "buss". Mkt otymplig å vobblar i orginalutförande. Fast det kan ju iof bero på att jag har kört hoj med bättre egenskaper annars.

Funderade själv på att skaffa VTR när jag hade den som lånehoj, ångrade mej dock snabbt när jag haft den en vecka å kört den aktivt. Om piporna är orginal går de lätt i marken, vilkert är väldigt otäckt....

Men det viktigaste är ju förstås att man jsälv trivs med sin hoj, vad andra än tycker!

/Andreas

Vad yrar du om?
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Vobblande vtr har jag heller inte hört talas om, å är det buss vi pratar om så är tl'en både större och otympligare!
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Har som sagt inte kört TL, möjligt att jag tycker lika om den.. Å min erfarenhet av firestormen är som jag skriver.. kanske har jag kört ett dåligt ex? Fast jag har ju hört andra säga samma sak. Nåväl, jag står fast vid min åsikt, om ni är nöjda med era VTR så är jag nöjd (för eran skull).
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Bäste herr pucker om du har något som helst sinne för stil o design så väljer du Sukkan
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
SvartR1a skrev:
Bäste herr pucker om du har något som helst sinne för stil o design så väljer du Sukkan

Jag har ett jävla sinne för stil och design! ;)
Tycker båda är snygga men VTR ser helt enkelt råare ut på nåt vis.
Blir väl till att åka och provköra dom olika hojarna och försöka bilda mig en uppfattning.
Möjligt att jag skulle gilla suzukin bättre eftersom jag far fram på en sån idag.
Är helnöjd med suzuki än så länge.
Vi får se vad det blir.
Sluta för all del inte dela med er av era erfarenheter av de här två hojarna. :tummenupp
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Fudpucker skrev:
Jag har ett jävla sinne för stil och design! ;)
Tycker båda är snygga men VTR ser helt enkelt råare ut på nåt vis.
Blir väl till att åka och provköra dom olika hojarna och försöka bilda mig en uppfattning.
Möjligt att jag skulle gilla suzukin bättre eftersom jag far fram på en sån idag.
Är helnöjd med suzuki än så länge.
Vi får se vad det blir.
Sluta för all del inte dela med er av era erfarenheter av de här två hojarna. :tummenupp

Jag körde SV förut, kör idag VTR.
Ett perfekt steg upp, och med Hondas märkesförsäkring så kommer den förmodligen kosta dig mindre än vad SVn gör idag.

Smidighet har jag svårt att uttala mig om. Första gången jag körde VTR tyckte jag att den var precis lika smidig som min SV, nu sitter dock fortfarande stelheten kvar i kroppen från när jag vurpade min SV, så jag vågar inte svänga lika mycket längre.

Lycka till med valet..

//Anders.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har haft en TL1000S -99 i 3år, och min kompis hade en VTR -98 i 2år.
Vi var överens på alla punkter på hojarna, jag har kört hans väldigt många mil.
Har även kört andra VTR + TLS som kändes likadana som våra om nån undrar...

VTR:
VTR har klart råare motorgång med mer vibrationer
Hård och lite klonkig växellåda
Grymt bottenvrid, bästa jag känt!
Dålig toppeffekt, TL känns som den är klart vassare.
Trög som bushoj, på ettan hjular den lätt, nästan från tomgång, men inte på tvåan, där får man kämpa lite, och trean är bara att glömma.
Hyffsat skön sittställning
Bra bromsar

TLS:
Mjuk motorgång, fin växellåda
Lite som en rad4 i karraktären, vaknar på topp. Sämre botten än VTR
Bushoj som fan, dock känns registret väl kort jämfört med en rad4.
Slangar på 3an med lite teknik med org.drev, en kugg mindre fram och den går upp lätt. - Inga problem att plocka upp den i 160-170 mätarfart.
Sportig körställning, men upplevs ändå som mer tungstyrd än VTR. Föredrar dock TLS när det är kurvigt.
Sämre bromsar än VTR, byte till TLR bromsar rekommenderas.

VTR är en grym hoj att glida med i stan och inspirerad körning på kurviga vägar. TLS är mer bus, högre toppfart, slangar klart lättare. En roligare hoj helt enkelt.
Snacket om att det är problem med TL1000 är bara myt, körde riktigt hårt med min, men kändes som ny i motorn efter 3000mil. Har dock hört att man bör välja -99 eller nyare då flera punkter i motorn ska vara uppdaterade from -99.

//edit
Har aldrig upplevt vobbel på varken VTR eller TLS, den som fått det måste ha kört ett dåligt exemplar. Grymma kurvmaskiner båda två med fördel till TLS då VTR har för upprätt körställning. Haft knät i backen 230mätarfart på TLS utan svaj eller konstigheter, Aprilia RSV Mille R är dock en grymmare kurvmaskin på alla plan.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
-PLM- skrev:
Jag har haft en TL1000S -99 i 3år, och min kompis hade en VTR -98 i 2år.
Vi var överens på alla punkter på hojarna, jag har kört hans väldigt många mil.
Har även kört andra VTR + TLS som kändes likadana som våra om nån undrar...

VTR:
VTR har klart råare motorgång med mer vibrationer
Hård och lite klonkig växellåda
Grymt bottenvrid, bästa jag känt!
Dålig toppeffekt, TL känns som den är klart vassare.
Trög som bushoj, på ettan hjular den lätt, nästan från tomgång, men inte på tvåan, där får man kämpa lite, och trean är bara att glömma.
Hyffsat skön sittställning
Bra bromsar

TLS:
Mjuk motorgång, fin växellåda
Lite som en rad4 i karraktären, vaknar på topp. Sämre botten än VTR
Bushoj som fan, dock känns registret väl kort jämfört med en rad4.
Slangar på 3an med lite teknik med org.drev, en kugg mindre fram och den går upp lätt. - Inga problem att plocka upp den i 160-170 mätarfart.
Sportig körställning, men upplevs ändå som mer tungstyrd än VTR. Föredrar dock TLS när det är kurvigt.
Sämre bromsar än VTR, byte till TLR bromsar rekommenderas.

VTR är en grym hoj att glida med i stan och inspirerad körning på kurviga vägar. TLS är mer bus, högre toppfart, slangar klart lättare. En roligare hoj helt enkelt.
Snacket om att det är problem med TL1000 är bara myt, körde riktigt hårt med min, men kändes som ny i motorn efter 3000mil. Har dock hört att man bör välja -99 eller nyare då flera punkter i motorn ska vara uppdaterade from -99.

Bästa inlägget :tummenupp
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Försäkringsmässigt så betalar jag till T-H 6242 kr hel/helår för min TLR. Billigt tycker jag.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top