Jag har haft en TL1000S -99 i 3år, och min kompis hade en VTR -98 i 2år.
Vi var överens på alla punkter på hojarna, jag har kört hans väldigt många mil.
Har även kört andra VTR + TLS som kändes likadana som våra om nån undrar...
VTR:
VTR har klart råare motorgång med mer vibrationer
Hård och lite klonkig växellåda
Grymt bottenvrid, bästa jag känt!
Dålig toppeffekt, TL känns som den är klart vassare.
Trög som bushoj, på ettan hjular den lätt, nästan från tomgång, men inte på tvåan, där får man kämpa lite, och trean är bara att glömma.
Hyffsat skön sittställning
Bra bromsar
TLS:
Mjuk motorgång, fin växellåda
Lite som en rad4 i karraktären, vaknar på topp. Sämre botten än VTR
Bushoj som fan, dock känns registret väl kort jämfört med en rad4.
Slangar på 3an med lite teknik med org.drev, en kugg mindre fram och den går upp lätt. - Inga problem att plocka upp den i 160-170 mätarfart.
Sportig körställning, men upplevs ändå som mer tungstyrd än VTR. Föredrar dock TLS när det är kurvigt.
Sämre bromsar än VTR, byte till TLR bromsar rekommenderas.
VTR är en grym hoj att glida med i stan och inspirerad körning på kurviga vägar. TLS är mer bus, högre toppfart, slangar klart lättare. En roligare hoj helt enkelt.
Snacket om att det är problem med TL1000 är bara myt, körde riktigt hårt med min, men kändes som ny i motorn efter 3000mil. Har dock hört att man bör välja -99 eller nyare då flera punkter i motorn ska vara uppdaterade from -99.
//edit
Har aldrig upplevt vobbel på varken VTR eller TLS, den som fått det måste ha kört ett dåligt exemplar. Grymma kurvmaskiner båda två med fördel till TLS då VTR har för upprätt körställning. Haft knät i backen 230mätarfart på TLS utan svaj eller konstigheter, Aprilia RSV Mille R är dock en grymmare kurvmaskin på alla plan.