Firestorm eller TL 1000s

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Twosaint skrev:
Varför just mellan TLS och VTR ?
Skiljer ju inte så många pengar upp till en TLR.
Då får du väl lägga till en VTR SP-1/2 och en RSV Mille (R) i diskussionen också för rättvisans skull... :)
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Eldstorm skrev:
Då får du väl lägga till en VTR SP-1/2 och en RSV Mille (R) i diskussionen också för rättvisans skull... :)

Jag satt och tänkte på SP-1(2:an) men räknade bort dom då det handlar om en helt annan prisklass.Av samma anledning räknade jag bort den vid köp oxå,får ju en 2 år nyare Gixxer 1000 för samma peng som en 00:as spetta.

Skulle mer än gärna vilja prova en SP-1:a har ju kört 900 mil tiller så den kan jag.

Edit: Av nån anledning har jag aldrig känt mig sugen på en mille även fast jag fick min första "twin-aha-vilket-jävla-ljud" upplevelse med en sån.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Jag köpte min TLS förra våren efter att min bästa kompis köpt en VTR. Funderade länge på att också köpa en VTR, MEN jag tycker att den är mkt mer tourer än TLS. Du sitter mer rakt upp och framfjädringen på VTR'en hänger inte alls med. Alla säger att bakdämparen är så dålig på TLS, men jag har inte märkt några sådanna problem alls. Kommer ev när man kör riktigt hårt på bana en sommar dag...?
TLS är brutalare och framkallar mera "ha-begär"! VTR är lugnare som en "traktor". Dock så har ju Honda lite bättre kvalité, men alla TLS "barnsjukdommar" är för länge sedan fixade på garantin på alla hojar, så det behöver så inte oroa dig för! Ta den som "känns" bäst (=suzuki :tummenupp)


edit: det här var nog det rörigaste jag någonsin postat...
 

OsiS

Brinnande VTR
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Blå VFR 800
Fastbikes har en grym film som jämför VTR, TL(S?) och nån Ducce.
Kolla in den så får du mycket info från några galningar.

Finns på SH hubben!
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Fudpucker skrev:
Då var nog alla dom jag kollade upp strypta iaf på papperet.
Kan ju inte direkt vara en dyr försäkring om dom ligger på"45"kw.
Nu vet jag bara inte om jag ska byta hoj nu i vår eller vänta till hösten.


Tjena,

precis som du hade jag en sv650s tidigare. Lite liten för mina 193cm. Så jag köpte mig en Firestorm -01:a, större tank på 19 liter. Är man lite hård på gasen så slukar den runt 0,8. Det är SP1:an som är den törstiga hojen hos Honda....
Vad jag vet så har TL1000S samma ram som sv650 och den pallar inte riktigt en 1000-kubikare. Så därför föll valet på stromen, som dessutom ser grymmare ut. Har ingen erfarenhet av TL1000R, den verkar dock ha en vassare ram.

Lycka till med inköpet!! :)
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
OsiS skrev:
Fastbikes har en grym film som jämför VTR, TL(S?) och nån Ducce.
Kolla in den så får du mycket info från några galningar.

Finns på SH hubben!

Den filmen är nice :tummenupp

Någon kommenterar i filmen " There is that running wide problem again" Var teh VTR eller TLR som de syftade på :va

/BW
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Marcus_72 skrev:
Tjena,


Vad jag vet så har TL1000S samma ram som sv650 och den pallar inte riktigt en 1000-kubikare. Så därför föll valet på stromen, som dessutom ser grymmare ut. Har ingen erfarenhet av TL1000R, den verkar dock ha en vassare ram.

Inte samma ram, första gången jag hör nån klaga på TLS ramen också :va
Kan rada upp många sportigare modeller med mindre vridstyvt chassie.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Black-Wolf skrev:
Den filmen är nice :tummenupp

Någon kommenterar i filmen " There is that running wide problem again" Var teh VTR eller TLR som de syftade på :va

/BW


Ultra-nice film!!

"I'm not suppose to be alone, but it's just that when the Duke is up first it drops everything."

:yoparty
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Passa dig bara för importerade 97:eek:r av TL1000. Dessa har oftast inte garantiåtgärderna fixade.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
En del gnäller på ramar osv. Vad vet ni om vad som är bäst? Som om en stor mc tillverkare som Suzuki, skulle ta fram en ny modell, med hjälp av sin arme med tekniker, datorer, tester osv, gör fel och tillverkar en "för klen" ram? :va Varför hänger ni på sporthoj, ta anställning hos en mc-tillverkare och visa hur dom borde göra.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Black-Wolf skrev:
Den filmen är nice :tummenupp

Någon kommenterar i filmen " There is that running wide problem again" Var teh VTR eller TLR som de syftade på :va

/BW

Det är R:en de syftar på, enkelt fixat på en kvart med ett par verktyg och en polare (shimsa dämparen eller/och höja upp gaffelbenen i kronan). Så var det med det "problemet"....
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Klaga å klaga?

Jag återgav vad en kompis som haft TL1000S tyckte......

Ursäkta mitt "kränkande" inlägg om sukkan.....
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Bollox skrev:
En del gnäller på ramar osv. Vad vet ni om vad som är bäst? Som om en stor mc tillverkare som Suzuki, skulle ta fram en ny modell, med hjälp av sin arme med tekniker, datorer, tester osv, gör fel och tillverkar en "för klen" ram? :va Varför hänger ni på sporthoj, ta anställning hos en mc-tillverkare och visa hur dom borde göra.

Men men men...det e väl inte så att man själv måste veta bäst för att man skriver det? Det finns ju massor av recensioner att läsa från folk som kan köra hoj...

T.ex. fick ju TLS styrdämpare efter ett tag för att den var för fladdrig, massor av folk har klagat på bakfjädringen på den osv. VTR har ju erkännt dålig framgaffel samt kamkedjesträckare som en svag punkt (säkert flera men minns inte alla just nu).

Så visst fan finns det brister på hojjar! Därmed inte sagt att JAG skulle gjort det bättre!
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Hur mycket soppa drar TL:en? Någon som sa att dem är rätt törstiga.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Letade nylligen en ´TL med utbytt bakdämpare, hittade inte någon och det blev en VTR ovh jag tycker den är grymm, värsta små vägs smiskaren.

Ska man rejsa på bana är det såklart ingen 2011 R1 men hur många hojar är det, gaffeln ska visst vara lite mjuk men återigen jagar man tiondelar på varvtider så ska man kanske välja en annan hoj.

Köpte en 97 och skulle valt en nyare med större tank om jag hade haft pengarna.

Grymt trevlig motor, lång hjulbas så den är stabil som attan, vilket också leder till att den inte svänger riktigt lika vasst som en RS 250:näsblod

Tycker det är en skitrolig hoj för pengarna, har man 50-60k att leka med
så finns ju som många säger Aprilia och en drös andra modernare hojar.:tummenupp
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Hur mycket soppa drar TL:en? Någon som sa att dem är rätt törstiga.

TL och SV har väl samma motor, men jag åker på 0.6-0.75 beroende på hur man kör förståss men samma körstil åkte jag på 0.5 i min förra yzf750r så lite mer drar twin men det får man igen i körglädje ist:tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top