Fisketråden

krokodilracing

Brum Brum
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet -07, Aprilia Pegaso 650 -96
Ska ut å fiska en sväng i helgen med ett par polare å fick ett mail innehållande 3 bilder på en gädda som enligt utsago drogs upp utanför Åland.

Tjo å tjoflöjt! runt 26 pannor tydligen, den "lilla" i munnen vägde 4kg. :)

Blir inte helt sugen på å bada naken...
 

Bifogat

  • image002.jpg
    image002.jpg
    49.1 KB · Visningar: 880
  • image001.jpg
    image001.jpg
    53.6 KB · Visningar: 1,115
  • image003.jpg
    image003.jpg
    61.1 KB · Visningar: 600

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Har provat nån gång men det var uppe i hälsingland, vette fan om det går bättre här i ån :va Har nog kvar flötet, är ett sånt där traditionelt röd/vitt fast större, taffsar och sänken har jag också. Kör man på samma princip som vanligt mete, alltså hur man sätter flötet och sänket och det?

Du kan använda lite vad du vill.
Smidigast är nog de färdiga "kitten".

Det finns annars stora glidflöten så du kan kasta fritt utan en massa lina ivägen.

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=fgphw&pageid=3#/page80/

Picasso har gjort sitt!
 

Bifogat

  • gäddmete.jpg
    gäddmete.jpg
    8.3 KB · Visningar: 357
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Du kan använda lite vad du vill.
Smidigast är nog de färdiga "kitten".

Det finns annars stora glidflöten så du kan kasta fritt utan en massa lina ivägen.

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=fgphw&pageid=3#/page80/

Ok:tummenupp Men kör man med 3-krok i ryggen eller? Fick förövrigt fiskerycket imorse igen, kunde inte sova, stack ut 04:30 och kom hem 06:00. Blev två mörtar på 15 cm, och en riktigt stor id på 25-30 cm och ca 1,5-2 kg:yoparty Den sista var svårlurad, men när han väl satt så var han kul att på ett lätt metspö :tummenupp
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Ska ut å fiska en sväng i helgen med ett par polare å fick ett mail innehållande 3 bilder på en gädda som enligt utsago drogs upp utanför Åland.

Tjo å tjoflöjt! runt 26 pannor tydligen, den "lilla" i munnen vägde 4kg. :)

Blir inte helt sugen på å bada naken...


Hitta de ingen större?
Är det detta som kallas krokodil?

Ok:tummenupp Men kör man med 3-krok i ryggen eller? Fick förövrigt fiskerycket imorse igen, kunde inte sova, stack ut 04:30 och kom hem 06:00. Blev två mörtar på 15 cm, och en riktigt stor id på 25-30 cm och ca 1,5-2 kg:yoparty Den sista var svårlurad, men när han väl satt så var han kul att på ett lätt metspö :tummenupp

En 3-krok i ryggen och en i munnen.
Lagom med en mört på 15 cm..
ska va ganska tjocka
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
En 3-krok i ryggen och en i munnen.
Lagom med en mört på 15 cm..
ska va ganska tjocka

Låter bra, trodde att betesfisken skulle vara mindre men det handlar väl om vilken storlek på gädda som man satsar på:)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Var nere vid havet och kastade efter lite havsöring igårkväll, jävlar vad dom högg, men jag lyckades inte kroka en enda:huvet Hur fan gör man, var längesen jag fiskade med spinnspö:näsblod

Jävlar vilken adrenalinkick jag fick vid första riktiga hugget, stod där och vevade lite lugnt, i mina egna tankar, och pang! Tappade skiten!
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Var nere vid havet och kastade efter lite havsöring igårkväll, jävlar vad dom högg, men jag lyckades inte kroka en enda:huvet Hur fan gör man, var längesen jag fiskade med spinnspö:näsblod

Jävlar vilken adrenalinkick jag fick vid första riktiga hugget, stod där och vevade lite lugnt, i mina egna tankar, och pang! Tappade skiten!

Det var inte horngädda du hade på då?
Prova sätt en 5-10 cm grov lina mellan draget och kroken.
Prova med mindre krok.
Kanske byta ut 3-kroken mot en enkel!?

Har du nylon eller flät-lina?
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
De är troligtvis dom där förbannade horngäddorna,, låter precis som de.. bästa sättet att få upp dom asena är med fluga,, iaf för mig! stor och lurvig sak..
 

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Nära Umä
Hoj
Kawa ZX12R
Ska ut å fiska en sväng i helgen med ett par polare å fick ett mail innehållande 3 bilder på en gädda som enligt utsago drogs upp utanför Åland.

Tjo å tjoflöjt! runt 26 pannor tydligen, den "lilla" i munnen vägde 4kg. :)

Blir inte helt sugen på å bada naken...

Tyvärr ett felaktigt rykte... Den första bilden där den större gnafsar på den lilla har inget med den feta gäddan att göra. Den togs i Holland och vägde "bara" 19,5 kilo.

http://www.pacgb.co.uk/articles/blomedit.htm
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
De är troligtvis dom där förbannade horngäddorna,, låter precis som de.. bästa sättet att få upp dom asena är med fluga,, iaf för mig! stor och lurvig sak..

Hur stor krok använder du på flugorna när du tar "gäddorna"?
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Jigga abborre? :gnissla Jag har gjort ett par ärliga försök nu, men har inte lyckats få nån på kroken ännu, vet att jag hade ett hugg sist, men mer har jag inte lyckats med...nåt bra tips? nån speciell jigg som funkar bättre än andra? :)
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jigga abborre? :gnissla Jag har gjort ett par ärliga försök nu, men har inte lyckats få nån på kroken ännu, vet att jag hade ett hugg sist, men mer har jag inte lyckats med...nåt bra tips? nån speciell jigg som funkar bättre än andra? :)

För mig finns bara ett alternativ.. en väldigt liten gul jigg,,, singel-svans.. dvs den vanliga!

har tagit många borrar över kilot på de
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det var inte horngädda du hade på då?
Prova sätt en 5-10 cm grov lina mellan draget och kroken.
Prova med mindre krok.
Kanske byta ut 3-kroken mot en enkel!?

Har du nylon eller flät-lina?

Kör med flätlina, riktigt bra tycker jag:tummenupp

De är troligtvis dom där förbannade horngäddorna,, låter precis som de.. bästa sättet att få upp dom asena är med fluga,, iaf för mig! stor och lurvig sak..

Det visade sig, när jag var ute ikväll, att det var makrill som gick in i den viken:tummenupp Krokade en på andra kastet, kroken satt under hakan mellan gälarna:D Ren tur då alltså. Rensade den och slängde den lite senare på engångsgrillen vi hade med oss för korven. Jävlar vad gött det var, färsk makrill, som en timme tidigare simmat runt i havet, med potatissallad :tummenupp :yoparty

Kan nog gå en del horngädda där då fiskar slår och hoppar som fan i vattenytan, vette fan om makrillen gör det?

Det är fan livet dethära med fiske, om man får något då och då så är det fan perfekt:tummenupp Så jävla gott också:yoparty
 
Last edited:

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Kan nog gå en del horngädda där då fiskar slår och hoppar som fan i vattenytan, vette fan om makrillen gör det?

Det är fan livet dethära med fiske, om man får något då och då så är det fan perfekt:tummenupp Så jävla gott också:yoparty


Hehe fan va gött,, tog några makrillar på fluga midsommar helgen.. Jodå makrill slår också i ytan när dom jagar smått,, märker man när man fiskar dom med fluga:D Det verkar nästan som om makrillen och gäddorna sammarbetar i stora stim,, men det har jag inga belägg för,, förutom att jag fått båda sorterna innom samma stimm
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Att fiske är skitkul är det inget snack om!:tummenupp Men det där att äta fisk det klarar jag inte av:zpy Tycker inte om någon fisk överhuvudtaget, blir jag tvingad kan jag få ner ett par bitar lax.. men inte mer! :hihi
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Nu har jag precis bokat en heldag på lilla edet.. premiären för mig i år:)
Ska tydligen vara ett riktigt kanon år för laxen där i år. ska bli spännande å se vad som händer,, finns fortfarandeplatser kvar om nån vill haka på!
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Jo nu är det så att jag tänkt att dra fram flugfiskespöt på guds närmaste vilodag! Var nog 2 år sedan det var framme sist och suget är nåt otroligt!

Tanken var att dra och fiska inom avstånd från Stockholm (dvs att jag inte vill upp ovanför dalarna).

Brukar vanligtvis i närheten fiska i Örsjön och Hävsjön. Men tänkte prova ett annat ställe som ni kanske kan rekomendera? Fisket gäller då Regnbåge, Öring & Röding.

Visst det är nog för långt ner i landet, men det finns inget flytande vatten man kan fiska i. Närmaste tanken är Alvkarleby, men är som sagt inte ute efter Lax, utan kanske lite lugnare strömmar?

Alla tips väldigt välkommna! :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top