Fisketråden

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Funderar på att köpa ny rulle och då en multi-rulle... i de lägre prisklasserna...
Jag fiskar i stort sett bara rent spinnfiske


Varför inte en vanlig halspelrulle av valfrit märke?
 
Last edited:

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid Albert&Herbert
Hoj
Nada
Varför inte en vanlig halspelrulle av valfrit märke?

Jag har alltid kört *skäms nästan* med sluten (kapslad?!) haspel och har aldrig riktigt fastnat för en vanlig haspelrulle... men alltid sneglat på ambassadeur-rullarna...

Neh, jag har helt enkelt inget bra svar på varför... mer än jag vill inte, och det känns nästan lite uppkäftigt och otacksamt att svara det.. :)
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
jag kör med en Shimano cardiff 301.. fungerar tillräckligt för det spinnfiske jag utövar..
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Senaste fjällresan, 23-28 aug. Skitfiske. Skitväder. :)
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    217.9 KB · Visningar: 108
  • 2.jpg
    2.jpg
    205.4 KB · Visningar: 102
  • 3.jpg
    3.jpg
    206 KB · Visningar: 91
  • 4.jpg
    4.jpg
    209.8 KB · Visningar: 100
  • 5.jpg
    5.jpg
    201.3 KB · Visningar: 148
  • 6.jpg
    6.jpg
    195 KB · Visningar: 94

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
Jag har alltid kört *skäms nästan* med sluten (kapslad?!) haspel och har aldrig riktigt fastnat för en vanlig haspelrulle... men alltid sneglat på ambassadeur-rullarna...

Neh, jag har helt enkelt inget bra svar på varför... mer än jag vill inte, och det känns nästan lite uppkäftigt och otacksamt att svara det.. :)

om du skaffar ambassadeur-rulle kommer du ha ett jäkla göra i början innan du lärt dig använda den!
är mycket lättare med haspel då du bara behöver ställa slirbroms, bestämma vilken sida du ska ha veven och kasta!
på ambassadeur har du magnetbroms osv, som reglerar hur fort spolen ska tillåtas snurra vid ett kast!
ställ den hårt och du kastar kort, ställ den löst och du får ett skatbo la grande! så om du inte fiskar mycket och ofta så tjöp en vanlig haspelrulle med 5-10 kullager!
det är dessutom ganska billigt med haspelrulle om man jämför!

//Robin
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
om du skaffar ambassadeur-rulle kommer du ha ett jäkla göra i början innan du lärt dig använda den!
är mycket lättare med haspel då du bara behöver ställa slirbroms, bestämma vilken sida du ska ha veven och kasta!
på ambassadeur har du magnetbroms osv, som reglerar hur fort spolen ska tillåtas snurra vid ett kast!
ställ den hårt och du kastar kort, ställ den löst och du får ett skatbo la grande! så om du inte fiskar mycket och ofta så tjöp en vanlig haspelrulle med 5-10 kullager!
det är dessutom ganska billigt med haspelrulle om man jämför!
Ord.

Jag köpte en Ambassadeur (6000 Electric Blå) för ett par år sedan men det blev aldrig att jag började använda den. I år har jag gjort några tappra försök. Och som sagt var så blir det antingen korta kast eller alla moders lintrassel :4skrika

Man kanske börjar med lite för hårt ställd broms och draget dyker alldeles för tidigt. Så man tänker att "mja, jag lossar liiite på den då" och vrider upp med ett par grader eller så. Man tycker att ratten knappt har rört sig. Men när man kastar så säger det bara "swosch" och resultatet blir ett lintrassel som tar minst en kvart att få någon rätsida på och ett drag som allra mest troligt är förlorat. :brinnerup

Vet inte hur det skulle vara om jag testade med något styvare spö och tyngre drag? Som det är nu kör jag med ett 7'-spö för drag på 2-15g och använder mest drag på kring ca 10g. Kan man ha någon slags förhoppning om att det kanske skulle bli något enklare om man kanske istället körde med ett spö på kring 8' avsett för drag på något i stil med 10-30g och körde med drag på ungefär 20g? Eller kommer det ändå att vara lika jäkligt?

Som det känns nu är jag bara något enstaka lintrassel från att slänga spö och rulle och allt i sjön och bara skrika. Så grejerna har fått ligga ett par veckor nu för att den känslan inte ska bli verklighet. :mad:
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Var är detta nånstans? Ser fint ut

Fjällområdet mot norska gränsen ovanför Klimpfjäll och Stekenjokk i Västerbotten. Två första bilderna är små fjällsjöar utan namn, det strömmande vattendraget är Ransaråns övre lopp, och sista sjön är Drielleken vid Saxfjällets fot. Sista bilden är "någonstans mittemellan" :D

Från stugan i närheten av Dorotea är det "bara" ca. 20 mil dit upp. :)
Bra med gädda & aborre i stugan, dock ingen ädelfisk. Vi käkade faktiskt stekt aborre igår till middag. Faan va gott! :)

Några bilder från stugan:
 

Bifogat

  • Stugan 6.jpg
    Stugan 6.jpg
    193 KB · Visningar: 71
  • Stugan 5.jpg
    Stugan 5.jpg
    218.2 KB · Visningar: 71
  • Stugan 4.jpg
    Stugan 4.jpg
    231 KB · Visningar: 90
  • Stugan 3.jpg
    Stugan 3.jpg
    228.5 KB · Visningar: 59
  • Stugan 2.jpg
    Stugan 2.jpg
    233.4 KB · Visningar: 82
  • Stugan 1.jpg
    Stugan 1.jpg
    209.3 KB · Visningar: 77

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Ska ut å fiska en sväng i helgen med ett par polare å fick ett mail innehållande 3 bilder på en gädda som enligt utsago drogs upp utanför Åland.

Tjo å tjoflöjt! runt 26 pannor tydligen, den "lilla" i munnen vägde 4kg. :)

Blir inte helt sugen på å bada naken...


Hahaha!
Kollegan har Exakt samma bilder på väggen på kontoret!
Då föreställer bilden dock hans kompis som tog gäddan utanför vaxholm.
Kan du bekräfta eller dementera påståendet om att den är tagen utanför Åland?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Fjällområdet mot norska gränsen ovanför Klimpfjäll och Stekenjokk i Västerbotten. Två första bilderna är små fjällsjöar utan namn, det strömmande vattendraget är Ransaråns övre lopp, och sista sjön är Drielleken vid Saxfjällets fot. Sista bilden är "någonstans mittemellan" :D

Från stugan i närheten av Dorotea är det "bara" ca. 20 mil dit upp. :)
Bra med gädda & aborre i stugan, dock ingen ädelfisk. Vi käkade faktiskt stekt aborre igår till middag. Faan va gott! :)

Några bilder från stugan:

Ser fantastiskt ut.

Vi var uppe i Vemdalen och vandrade och fiskade nästan en vecka i somras på semestern. Vi hade regn, regn och blåst. Kul.

Jag fick iallfall "lära mig" flugfiske och att det går att dra av ett ABU Garcia Revolution ganska lätt. Tur att Clas Ohlson har så bra reklamationspolitik :fakta

/ Jens
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fjällområdet mot norska gränsen ovanför Klimpfjäll och Stekenjokk i Västerbotten. Två första bilderna är små fjällsjöar utan namn, det strömmande vattendraget är Ransaråns övre lopp, och sista sjön är Drielleken vid Saxfjällets fot. Sista bilden är "någonstans mittemellan" :D

Från stugan i närheten av Dorotea är det "bara" ca. 20 mil dit upp. :)
Bra med gädda & aborre i stugan, dock ingen ädelfisk. Vi käkade faktiskt stekt aborre igår till middag. Faan va gott! :)

Några bilder från stugan:

Ser riktigt schysst ut

Jag var lite osäker om det var norge eller sverige. Lite platt för norge tänkte jag :)
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Ord.

Jag köpte en Ambassadeur (6000 Electric Blå) för ett par år sedan men det blev aldrig att jag började använda den. I år har jag gjort några tappra försök. Och som sagt var så blir det antingen korta kast eller alla moders lintrassel :4skrika

Man kanske börjar med lite för hårt ställd broms och draget dyker alldeles för tidigt. Så man tänker att "mja, jag lossar liiite på den då" och vrider upp med ett par grader eller så. Man tycker att ratten knappt har rört sig. Men när man kastar så säger det bara "swosch" och resultatet blir ett lintrassel som tar minst en kvart att få någon rätsida på och ett drag som allra mest troligt är förlorat. :brinnerup

Vet inte hur det skulle vara om jag testade med något styvare spö och tyngre drag? Som det är nu kör jag med ett 7'-spö för drag på 2-15g och använder mest drag på kring ca 10g. Kan man ha någon slags förhoppning om att det kanske skulle bli något enklare om man kanske istället körde med ett spö på kring 8' avsett för drag på något i stil med 10-30g och körde med drag på ungefär 20g? Eller kommer det ändå att vara lika jäkligt?

Som det känns nu är jag bara något enstaka lintrassel från att slänga spö och rulle och allt i sjön och bara skrika. Så grejerna har fått ligga ett par veckor nu för att den känslan inte ska bli verklighet. :mad:

Håll tummen på spolen under hela kastet så känner man om det blir övervarv eller ej.
Skatboet uppstår nästan alltid när draget träffar ytan och rullen fortfarande matar lina.

6000-rulle för 10 gram låter som trassel bara där.
Jag använder endast multirullen för tyngre fiske (50-150 gram)
Kör gärna lite tyngre drag än vad spöet är gjort för så får du bra gung i klingan
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Ser fantastiskt ut.

Vi var uppe i Vemdalen och vandrade och fiskade nästan en vecka i somras på semestern. Vi hade regn, regn och blåst. Kul.

Jag fick iallfall "lära mig" flugfiske och att det går att dra av ett ABU Garcia Revolution ganska lätt. Tur att Clas Ohlson har så bra reklamationspolitik :fakta

/ Jens

Vemdalen är fint, har dock bara varit där på vintern. Hur var fisket?

Dåligt väder...? Jajaaa ok, jag erkänner väl då. :mad: Gick faktiskt ut en dag tidigare än planerat då vädret tvärvände näst sista natten. Kallt, blåsigt, spöregn & dimma, inte lång sikt, alla riktmärken borta.

6h vandring & 1h bilfärd senare, dyngblöt & svettig, kändes belöningen på Saxsnäsgården desto bättre! :öl
 

Bifogat

  • Regn 1.jpg
    Regn 1.jpg
    220.7 KB · Visningar: 56
  • Regn 2.jpg
    Regn 2.jpg
    223.3 KB · Visningar: 77
  • Regn 3.jpg
    Regn 3.jpg
    224.3 KB · Visningar: 83
  • Regn 4.jpg
    Regn 4.jpg
    210.8 KB · Visningar: 64

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Ser fantastiskt ut.

Vi var uppe i Vemdalen och vandrade och fiskade nästan en vecka i somras på semestern. Vi hade regn, regn och blåst. Kul.

Jag fick iallfall "lära mig" flugfiske och att det går att dra av ett ABU Garcia Revolution ganska lätt. Tur att Clas Ohlson har så bra reklamationspolitik :fakta

/ Jens

Då var ni ju alldeles vid mig... Jag har t.o.m stuga ca 2mil från Vemdalen, varit där och fiskat en del på semestern :)
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Hahaha!
Kollegan har Exakt samma bilder på väggen på kontoret!
Då föreställer bilden dock hans kompis som tog gäddan utanför vaxholm.
Kan du bekräfta eller dementera påståendet om att den är tagen utanför Åland?

Jag har blivit visad den bilden 10 gånger och varje gång så är det någons farsa eller kompis farsa eller någon farbror etc som dragit upp den. Det måste vara den bilden som alla använder och ljuger med.

Senast snackade jag fiske med grannen, han sliter upp telefonen och säger att hans polares farsa fick en skaplig gädda för ett tag sen. Tittar på mobilen och vad ser man. Jo denna jävla bild.

Bluff.. Du kanske ska snacka med gubben på kontoret också..
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Jag har blivit visad den bilden 10 gånger och varje gång så är det någons farsa eller kompis farsa eller någon farbror etc som dragit upp den. Det måste vara den bilden som alla använder och ljuger med.

Senast snackade jag fiske med grannen, han sliter upp telefonen och säger att hans polares farsa fick en skaplig gädda för ett tag sen. Tittar på mobilen och vad ser man. Jo denna jävla bild.

Bluff.. Du kanske ska snacka med gubben på kontoret också..

hehe jag konfroterade killen och då började han vrida lite på sig och sa något i stil med "men vänta det kanske inte var min polare utan killen i fiskebutiken som hadde fått den"
Fiskelögner är de bästa!
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vemdalen är fint, har dock bara varit där på vintern. Hur var fisket?

Dåligt väder...? Jajaaa ok, jag erkänner väl då. :mad: Gick faktiskt ut en dag tidigare än planerat då vädret tvärvände näst sista natten. Kallt, blåsigt, spöregn & dimma, inte lång sikt, alla riktmärken borta.

6h vandring & 1h bilfärd senare, dyngblöt & svettig, kändes belöningen på Saxsnäsgården desto bättre! :öl

Det blåste så in i samtidigt som det ösregnade, så fisket var under all kritik. Men det va skoj.

Vår guide bjöd dessutom ner oss till hans hemtrakter i falköpingsregionen för en utbyggnadskurs nu i höst. Det ser jag fram emot!

/ Jens
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
Ord.

Jag köpte en Ambassadeur (6000 Electric Blå) för ett par år sedan men det blev aldrig att jag började använda den. I år har jag gjort några tappra försök. Och som sagt var så blir det antingen korta kast eller alla moders lintrassel :4skrika

Man kanske börjar med lite för hårt ställd broms och draget dyker alldeles för tidigt. Så man tänker att "mja, jag lossar liiite på den då" och vrider upp med ett par grader eller så. Man tycker att ratten knappt har rört sig. Men när man kastar så säger det bara "swosch" och resultatet blir ett lintrassel som tar minst en kvart att få någon rätsida på och ett drag som allra mest troligt är förlorat. :brinnerup

Vet inte hur det skulle vara om jag testade med något styvare spö och tyngre drag? Som det är nu kör jag med ett 7'-spö för drag på 2-15g och använder mest drag på kring ca 10g. Kan man ha någon slags förhoppning om att det kanske skulle bli något enklare om man kanske istället körde med ett spö på kring 8' avsett för drag på något i stil med 10-30g och körde med drag på ungefär 20g? Eller kommer det ändå att vara lika jäkligt?

Som det känns nu är jag bara något enstaka lintrassel från att slänga spö och rulle och allt i sjön och bara skrika. Så grejerna har fått ligga ett par veckor nu för att den känslan inte ska bli verklighet. :mad:



precis som andra säger, använd endast multirulle till tyngre beten, typ jerk, vertikal jigg osv.
och även om man har tummen på spolen under hela kastet så kastar man inge vidare med lätta drag, och det blir lätt trassel ändå!
jag tycker iaf att det är smidigare med haspel, och betydligt lättare om man inte är jätte bevandrad i ämnet!

//Robin
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top