Fixa ihop ett eget LiFePo4-batteri?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Behöver nytt batteri till min då det verkligen sjunger på sista versen.
Såg att vissa köper batterier med LiFePo4-celler och nyfiken som man är började jag kolla lite.

Tanken var att komma undan så billigt som möjligt. Är egentligen inte ute efter att spara vikt eller så, bara lite experiment- och fixarlusta.
Blir det mycket dyrare än att köpa ett batteri på biltema skippar jag idén.

Har sett celler på ebay för ungefär 25kr/styck inkl frakt. Det är väl piratkopior och frågan är om de duger. Original kostar 4-5 ggr så mycket så det går bort :(

Tänkte i så fall koppla 4x2, vilket skulle ge 240A i startström och 13,2V.

Läste också att cellerna kan behöva balanseras då och då, men är det nödvändigt?
Som jag fattat det ser den till att alla celler laddas ur till samma spänning så packet hamnar i balans.
Sett att det går att hitta rätt billigt, men man skulle då få dra ur cellerna separat vilket skulle innebära lite jobb (inget mig emot iofs).

Så, kan det funka eller ska jag skrota idén?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
TA och mät cellerna individuellt en gång i månaden är mitt tips. Sticker någon cell ut byt den... Så köp gärna en eller 2 extra celler från samma batch.

LiFe är ganska stabila trots allt så kan funka hyggligt. Blir bra sugen själv... Har LiPo liggandes men dem är känsligare så vet inte om det är så lyckat.

BTW! såg att du bodde i Göteborg nu. Hojta till så beställer vi tillsammans...

Om just de cellerna är bättre eller sämre än "original" kan jag inte svara på. MEN eftersom det händer så mycket på LiPo och LiFe batterierna är det bästa att få tag på så nyproducerade som möjligt. När jag och polarna köpte LiPosar från china ebay och lokala hobbyaffären var dem från kina mkt bättre än de från lokala hobbybutiken. Dessutom till en tredjedel av priset.

Det finns inte så många tillverkare så pirat är ofta original ;)

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
hur gick det med detta? funderar även själv att göra enbart för att det är kul och det viktigaste att det sparar vikt.

undrar även om det funkar att testa med ett batteri från en skruvdragare, funkar det eller är jag helt ute och cyklar?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Satsa på "high output" modeller klassade över 10C gärna 20C.
Så de klarar belastningen vid start....

Edit; om varje cell ligger på 1Ah så åtgår det alltså 40 celler för att få ihop ett 10Ah batteri. Ett sådant skulle väga 1,6kg. Rätt nice!

Last edited:

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vad har en skruvdragar batteri för möjligheter, säg en som är 14v

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Få reda på hur många Ah de ligger på samt vilken "short term C" värde de har.

Ett antal seriekopplade sådana skulle nog funka på en liten radfyra. Krävs inte mycket för att veva igång en sådan

ett par st? då är det ju billigare och mindre vikt samt utrymme om man gör med dessa a123 batterier

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Nån som har en bra guide hur man gör detta batteri?

Aldrig gjort detta tidigare och skulle kännas bra o ha en guide i alla fall.
Har tillgång till en bra lödkolv och har inte tummen mitt i handen.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Googlat som fan efter guider för att göra ett 12v batteri av A123 lithium batterier men hittar bara två guider på youtube som visar när de gör en och inte mer ingående.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
En sak man bör tänka på är att litiumceller är känsliga för överladdning och större urladdning. Det finns även risk för att en cell får mer laddning än en en annan vilket leder tilll obalans. Ett batteripack bör därför ha ett BMS, "battery managment system" som är ett litet kretskort med elektronik som ser till att balansera laddningen mellan cellerna samt överladdnings/urladdningssskydd. Det borde gå att beställa BMS där man köper cellerna.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Undras egentligen om det är så stor idé att löda själv nuförtiden, Shorai kostar ju mindre än vad materialkostnaden ofta blir för A123-celler.
Shorai passar ju dessutom rakt in i befinlig låda/kabelskor och verkar vara balanserande samt har garanti.
http://www.shoraipower.com/

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Undras egentligen om det är så stor idé att löda själv nuförtiden, Shorai kostar ju mindre än vad materialkostnaden ofta blir för A123-celler.
Shorai passar ju dessutom rakt in i befinlig låda/kabelskor och verkar vara balanserande samt har garanti.
http://www.shoraipower.com/

Beställer jag Lifepo A123 26650 får jag 8st för 466kr. Sedan lite jobb på det så kommer jag undan med halva priset.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ok, då har priserna sannerligen rasat. Men det är ju bra isf!

Vi brukar räkna på att batteriernas pris halveras varje år. Ska man ha ett par accar på 20kWh styck så väntar man gärna så länge som möjligt med att köpa kan jag säga.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år