Fixa ihop ett eget LiFePo4-batteri?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Hmm.... Jag skall inte påsta att jag har full koll på Litiumbaserade batterier. Dock tycker tycker jag mig ha plockat upp några påstådda fakta:

*Cellövervakning är nödvändigt. Man vill verkligen inte ladda ur en enstaka cell helt.

Frågor jag skulle ställa mig:
Hur funkar litiumbatterier ihop en MC-laddregulator som är byggd för att ladda blyackar?

Kemin i batteriet brukar vara helt avgörande för hur ett batterityp skall laddas. Är det noga med laddströmen eller räcker det med att hålla koll på spänningen? Måste man hålla reda på spänning/tid derivator? Hålla koll på celltemperatur?

Det låter som ett intressant projekt att ersätta blyacken med Litiumtecknologi. Det låter dock som ett effektivt sätt att grilla familjejuvelerna om det går snett. Om man tänker bygga själv allså. Köper man något färdigt borde man kunna sova lugnt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm.... Jag skall inte påsta att jag har full koll på Litiumbaserade batterier. Dock tycker tycker jag mig ha plockat upp några påstådda fakta:

*Cellövervakning är nödvändigt. Man vill verkligen inte ladda ur en enstaka cell helt.

Frågor jag skulle ställa mig:
Hur funkar litiumbatterier ihop en MC-laddregulator som är byggd för att ladda blyackar?

Kemin i batteriet brukar vara helt avgörande för hur ett batterityp skall laddas. Är det noga med laddströmen eller räcker det med att hålla koll på spänningen? Måste man hålla reda på spänning/tid derivator? Hålla koll på celltemperatur?

Det låter som ett intressant projekt att ersätta blyacken med Litiumtecknologi. Det låter dock som ett effektivt sätt att grilla familjejuvelerna om det går snett. Om man tänker bygga själv allså. Köper man något färdigt borde man kunna sova lugnt.


Shorai beskriver iaf deras krav på laddare på sin hemsidan. De hävdar även att balansering inte är nödvändig på deras produkter, 2 års garanti. Måhända har de en inbyggd krets för detta.

Det är inte LiFePo-batterier som sprängs när de överladdas. Alla dessa explosionsfilmer på YT är LiPo.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Shorai beskriver iaf deras krav på laddare på sin hemsidan. De hävdar även att balansering inte är nödvändig på deras produkter, 2 års garanti. Måhända har de en inbyggd krets för detta.

Det är inte LiFePo-batterier som sprängs när de överladdas. Alla dessa explosionsfilmer på YT är LiPo.

Shorai har byggt en motorcykelfärdig produkt. Man får väl anta att de vet vad de håller på med. Min gissning är att det sitter någon sorts skyddelektronik inbyggt i batteriet(cellpaketet) Jag kollade också deras FAQ och hittade följande:

Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?

A: Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode",.....



Alla som funderar på att ladda sitt batteri med smarta laddare typ C-tec bör nog kolla upp sin laddare mycket noga.

Den som köper en färdig produkt typ Shorai kan nog sova lugnt. Bygger man däremot ett ack.-pack själv så gäller det nog att veta vad man håller på med. Batterier ar inte så lika som man kan tro.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Shorai har byggt en motorcykelfärdig produkt. Man får väl anta att de vet vad de håller på med. Min gissning är att det sitter någon sorts skyddelektronik inbyggt i batteriet(cellpaketet) Jag kollade också deras FAQ och hittade följande:

Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?

A: Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode",.....



Alla som funderar på att ladda sitt batteri med smarta laddare typ C-tec bör nog kolla upp sin laddare mycket noga.


De C-tek som har reconditioning har detta som ett aktivt val, dvs man togglar fram till recond mode. Detta gäller tex 4000 och 7000 (7amp)-laddare. Dvs laddare som är för stora för hojbatterier.

Den som köper en färdig produkt typ Shorai kan nog sova lugnt. Bygger man däremot ett ack.-pack själv så gäller det nog att veta vad man håller på med. Batterier ar inte så lika som man kan tro.

Ja det är bla pga detta jag inte vill bygga själv, eftersom jag då riskerar att bygga om min motorcylen med ny tillkommande vänsterkåpa och batterihållare, för att sedan upptäcka att jag inte går i mål pga tex balanserings-/kapacitets- eller laddningsproblem
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
En annan fråga! Hur mycket ström drar tändningen på en radfyra? Funderar på att ta bort generator på min oljekylda gsxr som ska rejsas med i classic formula 80-87. Planen är då att bara ha en liten lipoack för tändning.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En annan fråga! Hur mycket ström drar tändningen på en radfyra? Funderar på att ta bort generator på min oljekylda gsxr som ska rejsas med i classic formula 80-87. Planen är då att bara ha en liten lipoack för tändning.

Springstart alltså??!!?? Är det bra?

Men som svar på din fråga så är väl det försumbart? Jämfört med det som går åt för att dra runt startmotorn iaf. Var det inte högkomp-kanner i din också?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har du provat det nedkylt? Alltså med kall motor och kallt batteri - iaf några minus.

Nu kör jag ju Roadracing och behöver därför inte tänka på GoreTex, dubbdäck eller fodrade handskar, men det är +7 i boden där jag har hojen och det var inga konstigheter, en djeffla snurr på startmotorn!:tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Låter lite småintressant att sänka vikten med dom här isfall.

Får du möjlighet i lite mer kyla att dra runt spisen så gör det och återkomm med resultat.

Men riktiga IRL resultat kräver iaf en minus fem iaf så man kan bedömma köldstartspålitligheten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Säljaren skrev $45 i värde så det blev ingen tull på batteriet. Det väger INGENTING och drog runt R6:an bättre än blybatteriet!:tummenupp

Nu kör jag ju Roadracing och behöver därför inte tänka på GoreTex, dubbdäck eller fodrade handskar, men det är +7 i boden där jag har hojen och det var inga konstigheter, en djeffla snurr på startmotorn!:tummenupp

Tack för att du tog dig tid att rapportera om batteriet. Verkar ju lovande so far. Det får nog bli ett Shorai till min hoj också.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är LITE konstigt, men de rekommenderar samma batterier till R1 och R6. Se här: http://www.shoraipower.com/s-49333-YZFR1-YZFR6.aspx

14 Ah för street och 9Ah för race. Han jag köpte av kör 7Ah i deras race 600. Fråga honom!

Men än mer intressant är att gå in på Yuasa:s hemsida; där rekommendrar de samma battrei till R1 och R6! http://www.yuasabatteries.com/

Tack för att du tog dig tid att rapportera om batteriet. Verkar ju lovande so far. Det får nog bli ett Shorai till min hoj också.

Och det väger INGENTING! Och har vanliga poler att skruva dit anslutningarna på. Och känns... solitt!

Men riktiga IRL resultat kräver iaf en minus fem iaf så man kan bedömma köldstartspålitligheten.

Kör du hoj i minus 5????????????????????????????????????????:va Är det bra?:va
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Och det väger INGENTING! Och har vanliga poler att skruva dit anslutningarna på. Och känns... solitt!

Det gillar jag med, så skönt att inte behöva anpassa hojena batterihållare och kabelskor.

En fråga:
Polerna, hur är mutterstycket infäst? På Shorai borde man väl slippa de degiga och lättdeformerade polerna av bly menar jag?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det gillar jag med, så skönt att inte behöva anpassa hojena batterihållare och kabelskor.

En fråga:
Polerna, hur är mutterstycket infäst? På Shorai borde man väl slippa de degiga och lättdeformerade polerna av bly menar jag?

Nej just det ja, det var ju.... metall, och då INTE bly. Amerikanskt järn skulle jag tro.

För dig, med en högkompad storvolymsmotor måste ju vikt men framför allt storleksvinsten vara enorm! Det krävs väl ett batteri värdigt en Volvo 940 för att dra runt din Sportster???
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top