Fixa ihop ett eget LiFePo4-batteri?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Men än mer intressant är att gå in på Yuasa:s hemsida; där rekommendrar de samma battrei till R1 och R6! http://www.yuasabatteries.com/

Och det väger INGENTING! Och har vanliga poler att skruva dit anslutningarna på. Och känns... solitt!

Kör du hoj i minus 5????????????????????????????????????????:va Är det bra?:va

Haha tidigare körde jag fast de va minus 20 - no crap

Men då var det bara kallt - snorkallt - nu är det istid och man måste dubba däckena

Inte värt det på en tusekubikare dom är borta på en sekund.

Well - batteriets köldstartsförmåga är viktigt har hört lite att dom inte pallar kyla så bra.

Har du möjlighet så prova och lägg ut här

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nej just det ja, det var ju.... metall, och då INTE bly. Amerikanskt järn skulle jag tro.

För dig, med en högkompad storvolymsmotor måste ju vikt men framför allt storleksvinsten vara enorm! Det krävs väl ett batteri värdigt en Volvo 940 för att dra runt din Sportster???
Nej kära Mozz nu e du ute och cyklar, det som är intressant är Cold Crank Amp. Något som tex Biltemabatterier är svaga på.

http://www.google.com/search?q=cold...ox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7RNWE

En annan fråga! Hur mycket ström drar tändningen på en radfyra? Funderar på att ta bort generator på min oljekylda gsxr som ska rejsas med i classic formula 80-87. Planen är då att bara ha en liten lipoack för tändning.
Min Kawwa utan generator klarade 2-3 timmar innan tändspolarna fick för lite spänning.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej just det ja, det var ju.... metall, och då INTE bly. Amerikanskt järn skulle jag tro.

För dig, med en högkompad storvolymsmotor måste ju vikt men framför allt storleksvinsten vara enorm! Det krävs väl ett batteri värdigt en Volvo 940 för att dra runt din Sportster???

Bra! Tack

Ja nuvarande Yuasa 18 Ah blybatteriet väger 6.5 kg, så jag sparar över 5 kg om jag väljer Shorais 18 Ah 960 gram variant till min hoj :D

CCA (Cold Cranking Amps) på Yuasa-batteriet är 310A och på Shorai 270A.
Men jag har förstått att ,mätnormen för CCA är sträng mot LiFePo, Dvs att i praktiken är det mer drag i ett LiFePo på säg CCA=270 A än motsvarande blybatteri.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Kolla bara runt så CCa inte störtdyker när det blir kallt - vilket i ditt fall kanske hamnar på 5-10 plus me din HD + edition

Min litertwin med allt extra går bara igång med Yeasy 18 amps Ytx accar i minus 20 - när jag provat accar på nedåt 170CCA så har dom kuggat vid runt nollan

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Priskillnaden mot blybatterier är ju inte förskräckande. Det skall bli kul att se vilken sporthoj som blir först med ett sånt här batteri original- monterat. Kan man hyfsa säljsiffran med c.a. 3kg så lätt så lär det inte dröja länge.

Jag ställde mitt Yuasha 12Ah batteri på hushållsvågen och fick 3450 gram. Om motsvarande LiFePo batteri väger 800 gram så är det riktigt intressant.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Priskillnaden mot blybatterier är ju inte förskräckande. Det skall bli kul att se vilken sporthoj som blir först med ett sånt här batteri original- monterat. Kan man hyfsa säljsiffran med c.a. 3kg så lätt så lär det inte dröja länge.

Jag ställde mitt Yuasha 12Ah batteri på hushållsvågen och fick 3450 gram. Om motsvarande LiFePo batteri väger 800 gram så är det riktigt intressant.

Ja det borde ju även innebära viss stress på tex Yuasa mfl, de etablerade gamla batteritillverkarna måste ju snart komma ut med liknande LiFePo-varianter om de ska hänga kvar i sportsegmentet.

Men säkert är det en hel del certifieringar och godkännanden som ska uppfyllas för att få originalmonteras.

Kolla bara runt så CCa inte störtdyker när det blir kallt - vilket i ditt fall kanske hamnar på 5-10 plus me din HD + edition

Min litertwin med allt extra går bara igång med Yeasy 18 amps Ytx accar i minus 20 - när jag provat accar på nedåt 170CCA så har dom kuggat vid runt nollan

Alltså. CCA är en mätnorm som just anger cold cranking amps. Så för att uppfylla säg CCA=270A så erfodras att både temperatur (-18C) och ström uppfylls under testet.

Shorai anger CCA på sina batterier, bara att du tar reda på den information du vill veta själv.

Men jag kör inte HD:n i minus 20 grader, så jag använder CCA måttet för att jämföra startströmmen mellan batterierna. Och vid plusgrader så är då som sagt CCA-normen straffande för LiFePo. Dvs vid plusgrader så ger ett LiFePo på säg CCA=270 ofta mer ström än ett motsvarande blybatteri. Magnus Moss rapport tycks ju vara en bekräftelse på detta.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja det ju rätt men CCA förmågan är ju inte bara en fast punkt enligt CCA specen - den flyter ju runt lite för vanliga användare.
Batteriet blir gammalt och så vidare

Har hört lite om kraftigt sjunkande kapacitet för dessa lifepo accar även om man bara går nedåt +5 och så.

Kör själv svårstartad twin - haha - så jag är lite paraonid gentemot accar.

*forskar vidare*

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja det ju rätt men CCA förmågan är ju inte bara en fast punkt enligt CCA specen - den flyter ju runt lite för vanliga användare.

Har hört lite om kraftigt sjunkande kapacitet för dessa lifepo accar även om man bara går nedåt +5 och så.

*forskar vidare*

Det här är ju Teknikforumet, man bör vara saklig här. Men ta gärna reda på lite om detta och återkom med tex länk till källa osv. Tråden kommer ju inte vidare annars.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

*forskar vidare*

Jag har kört med LiFePo accar i KTM 730( bigbore 660) monsterstånka under nollan utan problem....

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

*forskar vidare*
Min Mille-R-00 kräver oxo hög CCA = dyrt batteri, kör biltemagelbatteri i mina radfyror dock.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har kört med LiFePo accar i KTM 730( bigbore 660) monsterstånka under nollan utan problem....

Det låter ju lite lovande - skall kolla runt lite bland proffs under helgen.

Rätt teknik skall ju vinna och jag kan ju inte gå på rykten och almänna upplevelser - så jag återkommer måndag:sissy

Nä seriöst - skall kolla runt lite:D

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

*forskar vidare*

Du oroar dig i onödan. Läs här: http://www.shoraipower.com/t-faq.aspx

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Bra! Tack

Ja nuvarande Yuasa 18 Ah blybatteriet väger 6.5 kg, så jag sparar över 5 kg om jag väljer Shorais 18 Ah 960 gram variant till min hoj :D

CCA (Cold Cranking Amps) på Yuasa-batteriet är 310A och på Shorai 270A.
Men jag har förstått att ,mätnormen för CCA är sträng mot LiFePo, Dvs att i praktiken är det mer drag i ett LiFePo på säg CCA=270 A än motsvarande blybatteri.

Jag har beställt ett LFX18L1BS12 som jag får på tisdag som skall användas till dragbiken som är på 2,1 liter o hög kompad
Har inte vipparmar o stötstänger i när den inte är race preppad men jag kommer att montera o provstarta av nyfikenhet inom kort :tummenupp
//lasse
www.westspeedracing.se

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag har beställt ett LFX18L1BS12 som jag får på tisdag som skall användas till dragbiken som är på 2,1 liter o hög kompad
Har inte vipparmar o stötstänger i när den inte är race preppad men jag kommer att montera o provstarta av nyfikenhet inom kort :tummenupp
//lasse
www.westspeedracing.se

Hej
Ja jag läste om ditt köp på Harleyportalen. Klarar Shorai-batteriet av att starta din best så lär det ju inte vara ngt problem med min pluttmotor :D. Skriv gärna när du testat! Feta kablar är ju bra också, men det har du ju säkert. Annars kan jag tipsa om Skyllermarks, deras är fintrådiga, förtenta och smidiga.

Du har rätt. Om detta kan man läsa här: http://www.shoraipower.com/t-faq.aspx

Ja den där texten om CCA i deras FAQ är intressant tycker jag. Förvisso är ju Shorai part i målet. Men om resonemanget stämmer så är det ju en rimlig förklaring.

Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Springstart är racing. Många kilon att spara på både jättegenerator och batteri. Man kan väl koppla startmotor till separat batteri?

Enligt förre ägare skulle det sitta smidda kolvar i, men det är väl inget man kan lita på.

Springstart alltså??!!?? Är det bra?

Men som svar på din fråga så är väl det försumbart? Jämfört med det som går åt för att dra runt startmotorn iaf. Var det inte högkomp-kanner i din också?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Springstart är racing. Många kilon att spara på både jättegenerator och batteri. Man kan väl koppla startmotor till separat batteri?

Enligt förre ägare skulle det sitta smidda kolvar i, men det är väl inget man kan lita på.

Det är därför man kör med kittgenerator som stjäl mindre effekt och väger mindre. Är man anal köper man ett ännu mindre batteri än dessa för att klara kravet på elstart efter målgång, vanlig start i depån sker då med externbatteri eller rulle.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Skulle NiMH-celler vara ett fungerande alternativ som ersättning för ett bly mc-batteri med tanke på effektbehov för startmotor samt laddnings"typ" avsedd för blyceller ?

Känns som att någon guru här kanske vet. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år