Fjädringinställning

Sten Ursing

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
08
Hoj
RG500/SP-1
Hej!
Jag behöver lite fjäderinställning tips.
Fakta: Kör en SP-1 (bara) på bana.
Kör på sportdäck (ej slicks).
Fjädringen fram sjunker ihop 31mm när hojen sätts i backen och 43mm med mig på.
Fjädringen bak sjunker ihop noll när den sätt i backen och 15mm med mig på.
Har kört en säsong och fått 5 framhjulssläpp varje gång jag skruvade åt förspänningen mer där fram.
Tycker att fjamhjulet plogar lite mycket (men med bra grepp), och skulle även vilja att den inte sjunker ihop så mycket i inbromsningarna. Har du tips?

Bakhjulet släpper i kurvorna om jag släpper på förspänningen.
Jag är ganska nöjd med bakfjädringen, med det vore bättre med en mer balanserad fjädring. Har du tips?
Har fått tidigare råd att spänna åt allt och succesivt släppa på allt. Det gav mig bara en massa skruvande och virrvarv.

Ser fram emot dina tips.
Mvh
Sten:confused:
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Enligt mitt resonemang;

Givetvis kan du justera dämpningen om problemt är viktförflytting, men ofta är problemet olämpliga fjädrar och/eller felaktig geometri.

Att höja förspänningen ändrar bara höjden på hojen, inte hårdheten. Om du skruvat upp förspänningen fram max så har du gjort att gaffelkronan kommer högre samt att gaffelvinkeln blir något flackare. Det motverkar helt din önskan om bättre grepp/mindre plogning fram. I stället borde du sänka framänden, antingen genom mindre förspänning (men då riskerar du att du ytnyttjar en relativt stor del av fjädringsrörelsen bara för att hålla uppe din och hojens vikt) eller genom att höja gaffelbenen så att de sticker upp mer genom gaffelkronan. En sänkt framände kan göra stor skillnad och ta inte i för mycket åt gången.

Om du skall påverka hårdheten så måste du byta fjädrar, men jag skulle nog gett geometrin en chans först.

För lite returdämpning i gaffeln kan också bidra till att framhjulet plogar.
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Så här står det på www.Ohlins.com Dina problem med släpp beror kanske på fel inställd retur och kompression, inte på fjäderförspänningen i sig.

Free sag (R1-R2), (F1-F2) (hoj obelastad)
Front 2 0-30 mm
Rear 5 -15 mm

Ride height (R1-R3), (F1-F3) (med förare)
Front 3 0-40 mm
Rear 25 -35 mm

Enligt mitt resonemang;

Givetvis kan du justera dämpningen om problemt är viktförflytting, men ofta är problemet olämpliga fjädrar och/eller felaktig geometri.

Att höja förspänningen ändrar bara höjden på hojen, inte hårdheten. Om du skruvat upp förspänningen fram max så har du gjort att gaffelkronan kommer högre samt att gaffelvinkeln blir något flackare. Det motverkar helt din önskan om bättre grepp/mindre plogning fram. I stället borde du sänka framänden, antingen genom mindre förspänning (men då riskerar du att du ytnyttjar en relativt stor del av fjädringsrörelsen bara för att hålla uppe din och hojens vikt) eller genom att höja gaffelbenen så att de sticker upp mer genom gaffelkronan. En sänkt framände kan göra stor skillnad och ta inte i för mycket åt gången.

Om du skall påverka hårdheten så måste du byta fjädrar, men jag skulle nog gett geometrin en chans först.
Kan du förklara denna...http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236802
 
Last edited:

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Det första är att lyssna och registrera allt folk säger.och sen prova sig fram.ingen har lika körstil och inställningar.
Eftersom du säger att du tycker att den plogar in i kurvorna skulle jag börja med att skjuta ner gaffelben lite.Kommihåg att att justera efter häng då det ändras ganska mycket när du höjer och sänker benen.om du har en eftermarknads dämpare kan det vara så att den är högre i bak(om du kan justera ridehight kan du sänka den där iställe) sen kan du börja skruva komp/retur.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det finns flera parametrar här, även däcken är rätt intressant eftersom du skriver "sportdäck" men inte slicks. Rätt däck för din körstil, rätt däckstryck mm kan också spela in när du säger att du får släpp.

MEN, om vi skall fokusera på fjädringen och hänget tycker jag att du tar tex Öhlins värden och justerar in så du har ett häng inom dessa mått. Du måste alltid börja där och de värden ligger sedan till grund för alla andra inställningar.
Kommer du inte inom dessa värden har du antingen för hårda eller mjuka fjädrar. Compression och retur spelar ingen roll här.
Måste du skruva för mycket för att få till rätt häng så kan det vara läge för att byta fjäder/fjädrar för att säkra så mycket fjädringsväg som möjligt.

När du väl fått till hänget, ställ in comp o retur någonstans mittemellan o ge dig ut o kör. Innan dess kollar du att du har rätt däck för din typ av körning och att de är i bra skick med rätt tryck osv.

Lycka till!
 

Sten Ursing

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
08
Hoj
RG500/SP-1
Stort tack Niklas och alla andra!
Jag lyssnar och lär. Låvar ställa in den enligt Öhlins.
Har just sänkt framdelen 15mm för att få den lite mer snabbstyrd. Era tankgångar på geometrin är högst intressanta och det skall bli intressant och se vad detta innebär. :banana
Undrar dock om det är kompressionen, förspänningen eller returen som skapar dessa framhjulsläpp eller är det?????

Mvh
uRsing
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Stort tack Niklas!
Jag lyssnar och lär.
Har just sänkt framdelen 15mm för att få den lite mer snabbstyrd. Men dina synpunkter på geometrin är högst intressanta och det skall bli intressant och se vad detta innebar. :banana
Men vad tycker du jag borde göra med bakfjädringen?

Mvh
Sten
15 mm är för mycket, 4-5 räcker till en början. Du vill inte att framhjulet sätter sig i kylaren vid en inbromsning.

Börja med att släppa förspänningen en aning bak, så den inte sitter så högt och kontrollera statiska hänget enligt Peter Pan's tips: Öhlins!
 

Sten Ursing

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
08
Hoj
RG500/SP-1
Tja Åke och tack!
Men justeringen/säkningen är gjord före mätvärdena som jag angav, så det blir inte mer kraft på framhjulet nu. Utan nu tänkte jag ställa in saggen eller vad det heter. Är jag fel ute redan??
Kylarna sitter på sidan.

Mvh
uRsing
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kylarna sitter på sidan.
Självklart de gör, jag som är lite ouppmärksam bara. Kör så då och koncentrera dig på att få till "hänget" till en början, prio ett borde vara bak som fler än jag tipsat om.

De släpp du upplever bak kan komma från alla faktorer du nämner, det beror lite på när de inträffar. Fram är det troligast att du har för mycket returdämpning, möjligen i kombination med för lite kompression.

Om du ställer dig vid hojen och trycker ner bakdelen med båda händerna, hur snabbt kommer den upp igen? Studsar den upp eller tar det flera sekunder? Ungefär en sekund utan att gunga är bra riktmärke på returdämpningen. Detsamma fram, fast där får det ta lite längre tid. Stannar fjädringen på väg upp är det för mycket dämpning.

Men det är jättesvårt att säga såhär, det blir bara gissningar och det har du fått en hel del ändå. :)
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
2 varv på Anderstorp i min gps logger. Taskig kvalité men man kan iaf se hur fjädringen jobbar på olika ställen på banan. Jag "screen dumpade" med ett capture program. Har ni tips på en bättre lösning så säg till.

/J

[YOUTUBE-ID]H6GDrjumEnI[/YOUTUBE-ID]
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
2 varv på Anderstorp i min gps logger. Taskig kvalité men man kan iaf se hur fjädringen jobbar på olika ställen på banan. Jag "screen dumpade" med ett capture program. Har ni tips på en bättre lösning så säg till.

/J

Dra mig baklänges vad häftigt! Vilken koll du har!

Passar på och tackar för en trevlig dag på mässan med bra avslutning o öl i handen! :D

Mvh Peter

PS. Du fegar lite i högern efter långrakan, eller hur? :D DS.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Dra mig baklänges vad häftigt! Vilken koll du har!

Passar på och tackar för en trevlig dag på mässan med bra avslutning o öl i handen! :D

Mvh Peter

PS. Du fegar lite i högern efter långrakan, eller hur? :D DS.

1.46 tider..............koll å koll......kör så fort jag törs...;)

Mässan med kvällen på Malmen/Fenix var kanon, riktigt najs att träffa ert gäng hoppas vi ses på mera i år. :)

Vaddå "högern efter långrakan"..............ser du nånstans jag inte fegar....:gnissla

/J
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
1.46 tider..............koll å koll......kör så fort jag törs...;)

Mässan med kvällen på Malmen/Fenix var kanon, riktigt najs att träffa ert gäng hoppas vi ses på mera i år. :)

Vaddå "högern efter långrakan"..............ser du nånstans jag inte fegar....:gnissla

/J

Ha, ha - jag fegar mer än så, måste ju retas lite! :D

Vi kommer i alla fall ned hela gänget till Anderstorp torsdag innan racehelgen i april/maj. Tar med oss ytterligare en galning som heter Micke som kör S1000RR, så jag får lite mentalt stöd hos er BoTT:are. Så blir det träning to-fredag o så hejar vi på er i helgen!

Syns där!

P
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ha, ha - jag fegar mer än så, måste ju retas lite! :D

Vi kommer i alla fall ned hela gänget till Anderstorp torsdag innan racehelgen i april/maj. Tar med oss ytterligare en galning som heter Micke som kör S1000RR, så jag får lite mentalt stöd hos er BoTT:are. Så blir det träning to-fredag o så hejar vi på er i helgen!

Syns där!

P

Underbart, jag är på plats från tisdag kväll till söndag. Hoppas vi har iordning våran racebuss tills dess, kan finnas lite rum i den för snack och sova.....;)

/J
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top