HenRRik skrev:
Tänkt jag att detta kunde vara. Var på bana och åkte med lokomotivet XR650 igår! Svinkul, men som med all annan motorsport är ju fjädringen oehört viktig. Hur skall man börja? Höjd bak och fram.. dämpverkan bak vs. fram, retur och kompression.. finns gott om möjligheter att skruva bort sig!
jag är mest nyfiken på hur den skall vara i bak. nu känndes den för hög och hård bak. finns det något grundläggande tips? 1,85m 85kg chaufför!
Vi i örebro kommer att ordna ett supermotoläger i sommar ( inte det som Dygd håller ) då kommer Hulken på Springzz dit och håller ett teoripass gällande motardfjädring. Kanske kan det vara något.
Annars är det bara att komma till örebro på en träning så kan du få lite tips. Alltid lättare att känna på hojen och se hur den beter sig när du kör.
Men hyfsat lite häng bak bak ca 15-20 mm och lite mera fram 25-30mm fungerar nog på dom flesta hojar.
Vet inte hur mjuk XRen är men du kan ju slå i tjockare olja i gaffeln om du upplever den som mjuk. Stoppar i ända upp till 15w olja i crossgafflar och det fungerar bra. JAg kör dock men 5w olja när den är motardshimsad.
Att göra lite uppstick i kronan är inte heller fel, speciellt när du gör gaffeln hårdare annars driftar den gärna ut ur kurvorna och du får svårt att hålla snäva spår.
Hyfast mycket retur bak så att den inte rör sig för mycket. Skruvar du på för mycket kommer den känns stum och stötig.
Våga skruva lite men skriv upp vad du hade innan. När du tycker att du fått till den går du tillbaka till där du startar och så känner du skillnaden. Det är lätt att skruva bort sig.
Inte fel att ta lite varvtider, ibland kan det kännas bra men du kör långsammare.