Fjädringsinställningstråden!

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Tänkt jag att detta kunde vara. Var på bana och åkte med lokomotivet XR650 igår! Svinkul, men som med all annan motorsport är ju fjädringen oehört viktig. Hur skall man börja? Höjd bak och fram.. dämpverkan bak vs. fram, retur och kompression.. finns gott om möjligheter att skruva bort sig!

jag är mest nyfiken på hur den skall vara i bak. nu känndes den för hög och hård bak. finns det något grundläggande tips? 1,85m 85kg chaufför!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
åhh tänk den som kunde fö en för hög o hård fjädring..
från 1,89 o 100++ kg :banana

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
köp en 650 och höj den max!

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Jag kan hjälpa dig med en grundinställning, sen får du köra lite och berätta hur den beter sig. Fjonte76 blev ju nöjd med sin 525:a som jag ställde in.

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
vi får fixa å dona lite.. ska prova att sänka den bak lite. sen vill bakhjulet gärna studsa om man går på sladd.. jobbigt!!

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
HenRRik skrev:
Tänkt jag att detta kunde vara. Var på bana och åkte med lokomotivet XR650 igår! Svinkul, men som med all annan motorsport är ju fjädringen oehört viktig. Hur skall man börja? Höjd bak och fram.. dämpverkan bak vs. fram, retur och kompression.. finns gott om möjligheter att skruva bort sig!

jag är mest nyfiken på hur den skall vara i bak. nu känndes den för hög och hård bak. finns det något grundläggande tips? 1,85m 85kg chaufför!
Vi i örebro kommer att ordna ett supermotoläger i sommar ( inte det som Dygd håller ) då kommer Hulken på Springzz dit och håller ett teoripass gällande motardfjädring. Kanske kan det vara något.
Annars är det bara att komma till örebro på en träning så kan du få lite tips. Alltid lättare att känna på hojen och se hur den beter sig när du kör.

Men hyfsat lite häng bak bak ca 15-20 mm och lite mera fram 25-30mm fungerar nog på dom flesta hojar.

Vet inte hur mjuk XRen är men du kan ju slå i tjockare olja i gaffeln om du upplever den som mjuk. Stoppar i ända upp till 15w olja i crossgafflar och det fungerar bra. JAg kör dock men 5w olja när den är motardshimsad.

Att göra lite uppstick i kronan är inte heller fel, speciellt när du gör gaffeln hårdare annars driftar den gärna ut ur kurvorna och du får svårt att hålla snäva spår.

Hyfast mycket retur bak så att den inte rör sig för mycket. Skruvar du på för mycket kommer den känns stum och stötig.

Våga skruva lite men skriv upp vad du hade innan. När du tycker att du fått till den går du tillbaka till där du startar och så känner du skillnaden. Det är lätt att skruva bort sig.

Inte fel att ta lite varvtider, ibland kan det kännas bra men du kör långsammare.

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
där va en hel del info!! :tummenupp :tummenupp

äähhmm.. vad menas med "häng" ??
är det måttet som den ska sjunka ihop när man sätter sig på den?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
HenRRik skrev:
där va en hel del info!! :tummenupp :tummenupp

äähhmm.. vad menas med "häng" ??
är det måttet som den ska sjunka ihop när man sätter sig på den?

Det obelastade hänget är det Stefan syftar på. Dvs. ställ upp hojen på en pall så hjulen hänger fritt. Mät avståndet på ett lämpligt ställe. Ställ hojen på mark, obelastad. Mät på exakt samma ställe ingen. Skillnaden ska vara 15-20 mm.

Eftersom jag sett dig & din hoj på Racehouse (för det va väl du på en helsvart XR?) kan jag ju säga redan nu att den är jätte mkt för mjuk. Så att byta olja är nog inget dumt tips att börja med.

Fråga gärna nästa gång. Men sen är det att testa & försöka känna själv som gäller. Men det är ett inspirerande jobb när man börjar få kläm på det & kan känna & se resultaten på varvtiderna. :tummenupp

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ahaa! Det ska kollas upp! Men Hänget måste väl ställas med fjäderhårdheten / längden?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jo, hårdhet o längd på fjäder o ev. distans bestämmer hänget.
Men hänget m förare är viktigare. (Lastat häng el. racehäng, racesag.) Det bestämmer ju arbetspunkten för fjädringen.

(I teorin kan skillnaden mellan lastat o olastar häng tala om ifall fjädern är rätt för din vikt eller inte, men
i praktiken är det iaf svårt att mäta hängen tillräckligt noggrant. Ex. för en skillnad på t.ex. 30 mm
måste du mäta noggrannare än 1 mm på vart och ett av hängen; inte så lätt med lite friktion. Men det var en utvikning.)
/u

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
just det.. Hänget med mig på måste ju vara intressant.. eller menade stoffy att det hänget han sa skulle passa en chaffis på 85 pannor? men 15-20mm känns rätt stummt om det skulle vara med chaufför :näsblod

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Av öhlins fick jag häng bak te 30mm frihäng och 95mm med förare.

Men då ska dom tydligen bygga annorlunda än SpringzZ. Känns iaf seriöst när Öhlins tillåme byter gasbehållaren vid ombyggnaden...

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Motard och cross är inte riktigt samma sak.
Som ett riktmärke brukar man (även Öhlins ) säga att fjädringen ska sjunka en tredjedel av slaglängden. Är det en motard kommer det att betyda att hojen belastad med förare inte bör sjunka mer än 7cm.

Tittar men på en RR hoj så kör dom allt från inget frihäng bak till ca 10mm obelastad.

Vet att många VM team i motard kör med väldigt lite häng bak. ca 5-15mm. Speciellt när man jämför med crossen som har ca 25mm med länkage och ca 35-40 med PDS (utan länkage, typ ktm).

Mer häng fungerar bättre på gruset medans mindre fungerar bättre på asfalt. Allt handlar om kompromisser.

Som lite kuriosa kan jag berätta vad Martin Lind kör med.
Fram.Frihäng 17-25.
Bak.Frihäng 11-13

Öhlins kan sin sak när det gäller fjädring men har inte jobbat något alls i princip med motard. Dom baserar sina inställningar mycket på crossen.
Vilket inte är helt fel men inte helt rätt heller.

Förlåt för mina långa inlägg.
Mvh
Stefan

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Är inte så enormt insatt i exakta inställningar för supermoto, förutom att jag har hårt inställt. Skulle någo kunna förklara närmare kring häng, hur man kommer fram till vad!? Hur ser man om man har 5-15mm häng?

Edit: Är det hur mycket hojen sjunker ner utan extra vikt från att vara i max läge utsträckt?

Last edited:

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Stoffy skrev:
Motard och cross är inte riktigt samma sak.
Som ett riktmärke brukar man (även Öhlins ) säga att fjädringen ska sjunka en tredjedel av slaglängden. Är det en motard kommer det att betyda att hojen belastad med förare inte bör sjunka mer än 7cm.

Tittar men på en RR hoj så kör dom allt från inget frihäng bak till ca 10mm obelastad.

Vet att många VM team i motard kör med väldigt lite häng bak. ca 5-15mm. Speciellt när man jämför med crossen som har ca 25mm med länkage och ca 35-40 med PDS (utan länkage, typ ktm).

Mer häng fungerar bättre på gruset medans mindre fungerar bättre på asfalt. Allt handlar om kompromisser.

Som lite kuriosa kan jag berätta vad Martin Lind kör med.
Fram.Frihäng 17-25.
Bak.Frihäng 11-13

Öhlins kan sin sak när det gäller fjädring men har inte jobbat något alls i princip med motard. Dom baserar sina inställningar mycket på crossen.
Vilket inte är helt fel men inte helt rätt heller.

Förlåt för mina långa inlägg.
Mvh
Stefan

Vet du vad han hade i belastat läge???

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det fler än jag som har svårt att begripa hur man justerar fjädern till att bli lagom för förare med olika vikt?

Om man säger att vi vill ha 15mm frihäng bak (hojen som den är, utan förare)
och inte över 70mm med förare så måste ju det ju stämma med fjäderns hårdhet och förarens vikt?

Annars blir ju det belastade hänget (hoj + förare) väldigt olika ber. på hur tjock (tung) föraren är?

För att få till det krävs ju en progressiv fjäder!?!
Eller är inte det belastade hänget så intressant?

Eller är det jag som tänker för mkt nu igen :3freak

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
HenRRik skrev:
Annars blir ju det belastade hänget (hoj + förare) väldigt olika ber. på hur tjock (tung) föraren är?
Ja, det stämmer. Du ska med andra ord anpassa fjädringen efter dig och ingen annan. Du har fjäderförspänningen att labba med också, förutom själva fjäderns längd och hårdhet. Det belastade hänget är det som verkligen har betydelse för hur bra hojen kommer att fungera med dig som förare på.

Ganska ofta behöver man inte göra så stora förändringar (eller inga alls) vad avser fjädrarna i gaffel och bakdämpare vid en motardanpassning (för rejsbruk). Däremot finns det mycket att ändra på i flödet av oljan (ventilstackar, shimsning, oljeviskositet m.m.). Där lönar det sig verkligen att lämna in grejerna och få det fixat av någon som har erfarenhet av just motardfjädring. Du kan då även bestämma hur du vill kompromissa mellan grus/asfalt. Är du en extremt duktig grusförare kanske du vill ha en följsam fjädring och bara hjälpligt ta dig runt på asfalten eller tvärtom om du har RR-bakgrund och tycker gruset är läskigt, men är en fartfantom på de svarta bitarna :)

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jahapp, då har jag fått rätt bra ordning på hänget. Fick spänna fjädern rätt bra för att få acceptabelt häng med mig på, så frihänget blev marginellt bak.

Nu till stötdämparna.. var börjar man?

Någon som orkar skriva ett par rader?

Tack i förskott :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...