fler hästar med kolfilter ?

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
hrmpfff amatörer!
Ingen som ens tänkt på chipstrimmning...
Bara att montera OLW´s senaste aktiva chips i databoxen mellan pcIII ´an och tremodden så har man lätt 400g hästar till...
Ibland måste man göra allt tänket själv. suck

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
hrmpfff amatörer!
Ingen som ens tänkt på chipstrimmning...
Bara att montera OLW´s senaste aktiva chips i databoxen mellan pcIII ´an och tremodden så har man lätt 400g hästar till...
Ibland måste man göra allt tänket själv. suck

skall man då köra grill eller dillchipsvarianten ?

JohanG

Livsnjutare
Gick med
17 Dec 2007
Hoj
DragStar 1100-03 + Ducati Hypermotard 950 SP -19. Föredettingar: Street Triple R-14, Street Triple -08, FZR 1000 -90
Tänk på att TS ställde en seriös fråga. Självklart kan ett kolfilter från t.ex. köksfläkten öka effekten.

Förenklat är formeln för förbränning av bensin (oktan): 2 C8H18 + 25 O2 => 18 H2O + 16 CO2 + energi (jag får inte till de nedsänkta siffrorna). Av luften som dras in i motorn består ca 20% av luftens massa av ren syrgas, resten består av bl.a. kväve och koldioxid. Lyckas man rena luften så att den består av 30 eller 40 % ren syrgas ökar förbränningen och därmed effekten markant. Sätter man dit ytterliggare ett köksfläktfilter blir det en exponentiell ökning av effekten. Det är viktigt att tänka på att filtret inte får vara använt i fläkten innan det sätts på motorcykeln då det kan finnas fettrester kvar i filtret som kan påverka förbränningen om fettet dras in i motorn. Om fettet dras in i motorn blir det s k "knackningar" pga att bränsle/luftblandningen självantänder innan tändstiften har antänt blandningen (något förenklat).

Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Spelar ingen roll bara dom inte blivit för gamla. Killen i klippet nedan använde chips från en påse som varit öppen i flera dagar och efter att han pressat dom genom kolfiltret ovanför spisen (för att få extra 15 hk) så gick det som det gick.
http://www.youtube.com/watch?v=YeKwatZti1A

ja där ser man vikten av att veta vad man håller på med. just därför är sådana här trådar så viktiga..det är ju hit man skall kunna gå för att lära sig hur man på korrekt sätt plockar mer mos ur motorn

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Haha rolig tråd på sitt sätt!
Jag tror TS hörde fel ang KN filter o kolfilter då det låter rätt lika...Eller något.
Inte för att de gör några 15hk direkt men ändock.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Tänk på att TS ställde en seriös fråga. Självklart kan ett kolfilter från t.ex. köksfläkten öka effekten.

Förenklat är formeln för förbränning av bensin (oktan): 2 C8H18 + 25 O2 => 18 H2O + 16 CO2 + energi (jag får inte till de nedsänkta siffrorna).

Ja själv har jag faktiskt gett mig på att använda fusion till Ducatin.
6Li+1H -> 4He + 3He+"lite energi".Effekten ligger på runt 1500MW.
Får en jäkla fart på rakorna. Blir lite varmt om benen ibland bara. :va

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha